Áprilisban, a megbocsátás hónapjában beszélgettünk a gyerekekkel a megbocsátás képességéről. Ötleteltünk, hogy mi kell a megbocsátás fenntartásához, illetve arról is, hogy a megbocsátás hogyan fejleszti a személyiségünket. A gyerekek többen is kiemelték, hogy a haraggal nem csupán a másiknak, hanem saját magunknak is rosszat teszünk, így fontos, hogy képesek legyünk arra, hogy minél hamarabb meg tudjunk bocsátani a társainknak. Ezt követően a tanulók szépen sorra vették, hogy kik azok az osztályba járó személyek, akiket megsértettek és illendő lenne tőlük bocsánatot kérni. Ez a beszélgetőkör elég tartalmasra és érzelgősre sikeredett, így célját mindképpen elérte, hiszen a gyerekek megkönnyebbült szívvel folytathatták tovább napjukat. A boldogságórát követő délutánon elkészítettük a megbocsátás ábráját, melyre az órán elhangzott gondolatok, érzelmek kerültek, valamint egy közösen kiválasztott idézetet is felragasztottunk a csomagolópapírra, hogy az osztályteremben kihelyezve, bármikor elolvashassák a tanulók.
Megbocsátás
A megbocsátás gyakorlása
A dal: Meghallgattuk a Ho’oponopono című dalt, amelyben a varázsszavak elhangzanak. Felsoroltuk, átbeszéltük őket. A hónap dala lágy bevezetője volt az órának, nagyon szép!
Szófelhő, szókereső – feladatok: Üres és kitöltött szófelhőt kaptak a gyerekek. Volt, aki kiszínezte, nagyon szép színes kép készült, most a faliújságunk dísze. Akik szavakat gyűjtöttek, bármilyen szót ráírhattak, kitalálhattak. Segítségképpen vittem egy „kottát”, volt, aki innen tudott másolni. Újabb varázsszavak születtek! Rájöttünk, hogy milyen sokféleképpen kifejezhetjük szeretetünket, kéréseinket, köszönetünket mások iránt. A szókereső szívben számtalan újabb szóra találtak a tanulók, innen is kigyűjtöttük, amennyit csak tudtunk.
A konyhán: Az órát finom süteménykészítés követte. Miután konyhás modulosok vagyunk, nem maradhatott ki. Egyszerű és könnyen elkészíthető csokis-kókuszos golyót készítettünk, és annak adhatták, akinek csak szerették volna. Ha megbántunk valakit, apró ajándékkal, finomsággal is kiengesztelhetjük a „varázsszavak” mellett.
Krafcsik Éva Gabriella gyógypedagógus
A megbocsátás gyakorlására fordítottunk nagy hangsúly áprilisban. A téma feldolgozását relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd elmeséltem a „Tündéri bocsánat” című mesét. A mese kiváló lehetőséget biztosított arra, hogy a gyerekek megértsék mit jelent valakinek megbocsátani. A beszélgető-kör alkalmával mindenki elmondhatta, hogy megbántott-e már valakit, elfogadta-e valaki bocsánatkérését. Több napon keresztül készítettük a megbocsátás erdejét. A varázsszavakhoz kártyalapokat készítettünk, azok segítségével kártyajáték formájában gyakorolhatták a varázsszavakat. Sok játékot játszottunk, melyek során gyakorolhatták a megbocsátást, legnépszerűbb mégis a „varázsszavak” játék volt. Nagy hangsúlyt fektettem arra, hogy a varázsszavakat: kérem, köszönöm, ne haragudj, sajnálom… minél gyakrabban használják és az esetleges problémáikat ezek segítségével próbálják megoldani. A varázsszavak kártyalapjaiból az otthonukba is vittek a gyerekek.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Több osztályét ide töltöm,mert a rendszer nem engedi máshová
A bocsánatkérés és a megbocsátás az érem két oldala. Erről beszélgettünk a gyerekekkel és felelevenítettük a Béke, béke barátság rigmust
Április 22. – A Föld napja
A harmadikosok is nagyon készültek erre a napra. Meghallgatták Globy kalandjait, eljátszották a Naprendszer bolygóinak mozgását, plakátot készítettek, ismeretterjesztő filmet néztek, végül a szabadban aszfaltrajzoltak.
A Föld napja, és az ilyenkor szervezett programok igyekeznek rámutatni arra, hogy milyen életmódot kellene követnünk, és arra is, hogy egyénileg mit tudunk tenni környezetünk védelméért. A gyerekek a nap végére sok új ismerettel, hasznos tanácsokkal gazdagodtak.
Az órára lábpacsival, hátunk masszírozásával és Bagdi Bella Rossz kedvet elűző nótájával hangolódtunk. A bennünkrejlő érzésekről beszélgettünk, melyek az arcunkra vannak írva, később ezeket az érzéseket lerajzolták füzeteikbe. A témát A három csibe c. belga népmese segítségével dolgoztuk fel. Megvitattuk milyen sérelmek érték a meseszereplőit, majd a saját sérelmeikről, bosszúságaikról is mindent elmondtak.
Bocsánatkérő kártyákat készítettek és átadták osztálytársaiknak, akiket valamivel megbántottak. Dramatikus játék után, mindenki lerajzolhatta saját megbocsátás állatát.
Boldogságóra – április / 2.c osztály
Téma: A megbocsátás gyakorlása
Két boldogságóránkat a témakörhöz ajánlott dalocskával, lazítással indítottuk. A cél az átszellemülés, a téma magunkba szívása, átgondolása. Ezután Fodor Ákos idézete került föl a táblára: „ Ha megdobnak kővel…. – építsd be a házadba! „ A gyerekek hamar megértették az idézett mondat lényegét, mondanivalóját. Sőt! Példákkal támasztották alá, hogy ők mit gondolnak erről…..
Ezután megbeszéltük, hogy miért is fontos tudnunk bocsánat kérni és megbocsátani. Ilyenkor ugyanis leteszünk a haragról és ez egy hatalmas gyógyító erő számunkra is.
Következő lépésben leírták a gyerekek, hogy miért szeretik a boldogságórákat. Amiből kiderült, hogy azért mert együtt vagyunk, lazítunk, mosolygunk, éneklünk, játszunk, rajzolunk és közösen dolgozunk, beszélgetünk.
A második órában „Bocsánat – állatok „készültek wc papír és papírszalvéta gurigákból,a fenntarthatósági héttel összekapcsolódva. A gyerekek elmondták, megmagyarázták miért azt az állatot rajzolták le és készítették el.
Az órák ismételten nagyon jó hangulatban, tevékenyen teltek.
Siófoki Edit tanító néni
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Az osztállyal többször végeztünk már relaxációt, ezért most is a Boldogság könyv megbocsátás relaxációját végeztük el.