1. Hangolódás játékokkal
2. Mese,síkbábbal- beszélgetés
3. Konkrét sérelem megbeszélése, Megbocsátás gyakorlása.
4.Zenehallgatás
5.Szinezés
Megbocsátás
Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskola
Az óra elején motivációs idézetekkel hangolódtunk a témára. Ezután elmetérképet készítettünk a megbocsátáshoz kapcsolódó fogalmakból, érzelmekből és jelenségekből. Majd szólásokat, közmondásokat gyűjtöttünk ehhez kapcsolódóan és értelmeztük őket. Később vitaindító állítások segítségével beszélgettünk arról, hogy miért fontos egy közösség számára a megbocsátás. Végül elkészítették egyénileg a gyerekek a Boldogító leveleket.
Szivárvány EGYMI Nagykanizsa:
Ebben az évben a Föld napja alkalmából elkészítettük az iskola folyosóján a Föld ösvényét, ahová a Föld védelmével kapcsolatos fejlesztő játékokat helyeztünk el, hogy mindenki kipróbálhassa. Csütörtök reggel egy rövid kis megnyitó ünnepség keretében át is adtuk az iskola tanulóinak. A Föld anya üzenetével kezdtük: https://www.youtube.com/watch?v=A27dA0UVwF4 . majd röviden bemutattuk a játékokat, s azt is, hol kezdődik, hol ér véget az ösvény. Mivel a homloklebeny torna sport-poharas gyakorlatait nap,mint nap használjuk a fejlesztésben, a gyerekek már nagyon ügyesek. Az Iszkiri együttes Fele kék, fele zöld című dalára zöld és kék poharakkal rögtönöztünk rövid kedvcsinálót. ( https://www.youtube.com/watch?v=Z7Z5da-naIM) Végül mi évről évre megygyújtjuk Bellával a gyertyánkat a Földért. ( https://www.youtube.com/watch?v=ZLlVPJzqs5E) Elismerés a gyerekeknek, mert mind a játékok készítésében, tesztelésében, a folyosó berendezésében, és a megnyitón is aktívan részt vettek! Nagyon jó kis csapat!
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Ha a Boldogságnak kék madara van, ha az irigység sárga, a kibékülésnek és megbocsátásnak is van szimbóluma.
De ez mindenki fejében másképp néz ki. 🙂
Képregény rajzolás, ahol minden jó a végén. 🙂
A gyerekek meghallgatták Lukács Elvíra : Az eltévedt kiselefánt című meséjét ,majd megbeszéltük a hallottakat és a gyerekek elmesélték saját élményeiket. Mindenki saját bocsánat állatot rajzolt, színezett majd kivágták és egy közös képet készítetünk belőle. Az elkészült munkát mindenki megtekintette, beszélhetett érzéseiről és a felmerülő új ötleteikről.
Áprilisi tevékenységeink:
Április a megbocsátás hónapja. Sokat beszélgettünk arról, hogy a „harag rossz tanácsadó”, tehát nem érdemes embertársainkkal veszekedni. Célunk kell, hogy legyen a békességre, az egymás elfogadására, megértésére való törekvés mindig, minden helyzetben! Ennek gyakorlására egy csapatjátékot játszottunk, azaz kedvünk szerint sétáltunk a tanteremben, az ”Állj!” parancsszóra pedig mindenki keresett egy párt magának, akitől bocsánatot kért az alábbi módon: Ne haragudj, ha megbántottalak valamikor, valahol, valamiben!
Örömmel játszottunk a segédanyagokban kínált játékokkal is (1. Te tetted e tettet, te tettesek tettese, te! 2. Te voltál? Nem én voltam. Akkor ki volt? Nem tudom.)
A tankönyv rejtvényének megoldásával, a „SAJNÁLOM” varázsszóval indítólag megismerkedtünk a bocsánatkérés többi varázs szavával is: „Kérlek, bocsáss meg!”, „Köszönöm!”, „Szeretlek!”, „Ne haragudj!”, „Elnézést!”. A varázsszavakat felírtam a táblára is, köréjük pedig a gyerekek által készített, egyéni díszítésű bocsánatkérő kártyák kerültek. Bagdi Bella „Ho’oponopono” című dalával mélyítettük el ezirányú ismereteinket. Megbeszéltük, hogy olykor meg sem kell szólalni, ha bocsánatért esedezünk, hiszen elég lehet akár egy kézfogás, egy szemkapcsolat, vagy egy ölelés is, hogy a gátakat feloldjuk egymás között.
Ha nem vagyunk jóban egymással, sokat segíthetnek a helyzet megoldásán a közösen végzett örömteli tevékenységek, kreatív, alkotómunkálatok is. Ennek jegyében rengeteg szépséget készítettünk jó hangulatban a technika és rajz órákon a Húsvét témakörében. A csoportosan, párosan elkészült húsvéti ajándékok megalkotása sok probléma elűzésében támogatta a gyerekeket, hiszen az önfeledt, boldog együttműködés, közös alkotótevékenység minden konfliktus legyőzésében segít. „Megbocsátó szíveket” is készítettünk, azaz piros színű, szív alakban kinyírt sablonokra írtunk pozitív üzeneteket, amiket aztán a tojásoktól megüresedett tojásfánkra helyeztünk fel. Így született meg a „Megbocsátásfa”, ami tanév végéig hirdeti számunkra a tanteremben, hogy mennyire fontos társaink megértése, megbecsülése, sérelmeink elengedése.
Április 22-e a Föld Napja, amit idén is méltóképpen ünnepeltünk meg. Erről külön beszámolót készítettem, amit a felületre egy új bejegyzésben képekkel együtt feltöltöttem. Tablók, síkbeli és térbeli tájképek, függő virágok, fűfejű babák készültek, majd egy flashmob-bal hívtuk fel a figyelmet arra, hogy Földünk megóvása, védelme a mi kezünkben van, együtt tehetünk épségének, egészségének megőrzéséért. A „Gyújts egy gyertyát a Földért!” című dalt most is örömmel énekeltük Bagdi Bellával és a gyermekkórussal.
Föld Napja:
A Föld Napját a mi iskolánkban is megünnepeltük. Mivel idén április 22-e szombatra esett, ezért már egész héten ezzel a témával foglalkoztunk. Megbeszéltük, hogy mindannyiunk közös feladata, hogy vigyázzunk bolygónkra, óvjuk épségét, egészségét. Nem szemetelünk, szelektíven gyűjtjük a hulladékot, ügyelünk erdőink, vizeink, levegőnk tisztaságára. Ennek bizonyítására készítettünk egy tablót, aminek középpontjában a Föld helyezkedik el, körülötte pedig színes gyerekfigurák alkotnak láncolatot, utalva az összefogásra. Egyéni tablók is készültek, így mindenki személyre szabottan is átérezhette az esemény fontosságát. Az alkotások a faliújságon emlékeztettek minket arra, hogy minden nap ügyelni kell a rendre és a tisztaságra. Rajz órán rendezett, tiszta levegőjű, vidám tavaszi tájképeket festettünk, technika órán pedig színes papírból és krepp-papírból virágláncok kerültek fel a tanterem mennyezetére, ahol dekoratív függönyt alkottak. Olvasás órán szorgalmi feladatként „Fű Benő” névvel a gyerekek zokni, termőföld, fűmag és víz használatával fűfejű babákat készíthettek jutalom (kisötös) fejében. Izgatottan vártuk, hogy a magocskákból kikelt fűszálak milyen sűrű hajat képeztek a figuráink fején. Ezzel azt bizonyítottuk be, hogy érdemes más hasznos magocskákat is elvetni a kiskertekbe, hiszen így megtermelhetjük az élelmünk egy részét.
Az egyik kislány Petőfi Sándor „Erdőben” című versének szemléltetésére egy térbeli tájat (erdei pillanatképet) készített, amit egy másik iskola pályázatára is elküldtünk, munkájának értékelése folyamatban van, szerintem biztosan szép helyezést fog elérni.
Virágos mező is készült: rajzlapra nagy alakú virágokat rajzoltunk, színeztünk, amiket miután kinyírtunk, egy előzőleg zöldre kifestett lapra ragasztottunk. A sok kicsi kertből egy nagy virágos mező lett.
A hét tevékenységeinek megkoronázására egy flashmob-ot készítettünk „Öltözz zöldbe!” címmel az alsótagozat összes tanulójával. Április 21-én, pénteken, ezért aki tudott, lehetősége szerint zöld színű ruhában jött iskolába. Előzményként minden gyermek kapott egy sablont, amin a Földet kellett kiszínezni, majd a körbe nyírt alkotást hurkapálcikára ragasztottuk. Kint az iskola udvarán egy szív alakú, krétával megrajzolt vonalra álltunk, majd a saját, elkészített kis „Földünket” a magasba emeltük. A szív közepére egy tablót tettünk, ami mögött pedig két tanuló egy földgömböt emelt a feje fölé. Erről a pillanatképről készítettünk fotókat. A fotózás után verssorokat ismételtek a gyerekek tanítói irányítással a Földről, majd meghallgattuk Bagdi Bella és a Mindenki című film gyermekkórusa által előadott, „Gyújts egy gyertyát a Földért!” című dalt, amit együtt énekeltünk az előadókkal.
Úgy gondolom, hogy méltósággal, minden lehetőségünket kihasználva ünnepeltük meg a Föld Napját, ami mindenkiben kellemes érzéseket keltett. Remélem, gyermekeink lelkébe is maradandó emlékeket tudtunk varázsolni és fejlesztettük felelősségérzetüket, hogy a jövőben egy tisztább, egészségesebb Földön való élet tudjon megvalósulni!
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A megbocsátás témáját síkbábok segítségével dolgoztuk fel. A foglalkozást az aktuális érzelmek felmérésére készített hívóképekkel kezdtük, majd relaxációval folytattuk. A bábok megfigyelésével érzéseket, érzelmeket fogalmaztak meg a gyermekek. Mit érezhet az anyuka, mire gondolhat a kisfiú? Különféle történeteket találtak ki közösen, pl:
– Eldugott a háta mögé az anyuka valamit és a kisfiú próbálja kitalálni, mi lehet az
– Valami rosszat tett a kisfiú és az anyukája kicsit haragszik rá, mert csípőre rakta a kezét.
– Rosszat tett a kisfiú, de az anyukája nem haragszik már rá, mert mosolyog.
Beszélgettünk arról, ha megbántunk valakit a családban, kérjünk bocsánatot. Ha tőlünk kérnek bocsánatot, az a jó, ha megbocsátunk.
A tevékenységet Bagdi Bella énekének meghallgatásával zártuk.
Az óra elején megtanultuk a „Te tetted ezt…” nyelvtörőt, és próbáltuk szavanként is elmondani. Ezután beszélgettünk. Mi jut eszedbe arról a szóról, hogy megbocsátás? Kerültél-e olyan helyzetbe, amikor bocsánatot kértél, vagy megbocsátottá valakinek? Milyen érzés megbocsátani, bocsánatot nyerni? Mikor igazi a bocsánatkérés és a megbocsátás?
Felidéztük a Gőgös Gúnár Gedeon c. mesét. Beszélgettünk kinek és miért kellene bocsánatot kérnie. Eljátszottuk, ki hogyan tenné ezt meg.
Behunyt szemmel elképzeltük a bocsánat-állatot, majd mindenki elkészítette róla a rajzát.
Az óra elején megtanultuk a „Te tetted ezt…” nyelvtörőt, és próbáltuk szavanként is elmondani. Ezután beszélgettünk. Mi jut eszedbe arról a szóról, hogy megbocsátás? Kerültél-e olyan helyzetbe, amikor bocsánatot kértél, vagy megbocsátottá valakinek? Milyen érzés megbocsátani, bocsánatot nyerni? Mikor igazi a bocsánatkérés és a megbocsátás?
Felidéztük a Gőgös Gúnár Gedeon c. mesét. Beszélgettünk kinek és miért kellene bocsánatot kérnie. Eljátszottuk, ki hogyan tenné ezt meg.
Behunyt szemmel elképzeltük a bocsánat-állatot, majd mindenki elkészítette róla a rajzát.