A megbocsátás a gyerekeknek talán könnyebben megy, mint nekünk felnőtteknek. (Persze azért itt is vannak kivételek, de ez ritka. ) Meglepő, de talán az udvariassági formák, szokások betartásával kezdődnek. Mit mondunk, ha véletlenül meglökjük a másikat, ledöntjük amit épített, kiborítjuk a vizet, ha összeszaladunk az udvaron. Fontos, hogy ne csak formula legyen a bocsánat kérés, hanem valóban sajnálja az aki a bajt okozza és igyekezzen jóvá tenni valahogy. A megbocsátás szívből jöjjön. Ezért fontos, hogy megbeszéljük ezeket a problémákat, legyen a csoportnak erre egy kialakult szokásrendje. A Ho’oponopono játék bevezetésre került a csoportban. A kicsik, akik még nem tudják kimondani a fülünkbe súgják a szeretlek szót. 🙂 A felnőttek személyes példáját kiemelten fontosnak tartom.
Megbocsátás
Az áprilist átszőtte a megbocsátás gyakorlása. Sokat beszélgettünk róla, számos esetben a nap folyamán is előjött, hogy milyen fontos is a megbocsátás valójában. Elkészítettük a ,,Nézz a felhők fölé – Ablak a megbocsátáshoz” című feladatot, melyet a gyerekek nagyon élveztek és szép alkotások kerültek ki a kezeik közül. A ,,Tavaszi szél” nevű gyakorlatot is elvégeztük, ami szintén tetszett a gyerekeknek. Összességében úgy érzem, erről a témáról fontos volt beszélgetnünk, véleményem szerint az ötletes feladatok emlékezetesek voltak a gyerekek számára is.
Ebben a hónapban több boldogságórát is tartottunk, mivel a csoportban jelenleg aktuális a megbocsátás gyakorlásával foglalkoznunk. Voltak örömteli és elgondolkodtató pillanatok is. A nyelvtörős gyakorlat során (mi babzsákot dobáltunk) fejlesztettük a figyelemkoncentrációt, az együttműködést. A szituációs játékban – érzések játéka – kiválóan előadták különböző érzésekkel a párbeszédet. Fontos dolog bocsánatot kérni valakitől, de ugyanolyan fontos megbocsátani is. Különböző megbocsátás történeteket hallgattunk meg egymástól, aztán ezt játékban is folytattuk elképzelt helyzetekben. Végül mindenki lerajzolta a saját bocsánat-állatát.
Ebben a hónapban sokat foglalkoztunk a megbocsátással, és nemcsak a másoknak, hanem a magunknak való megbocsátással is. Megpróbáltunk úgy tekinteni a hibáinkra, hogy azokat megpróbáljuk kicsit megszeretni, de persze nem ragaszkodni hozzájuk. Megtanulni úgy tekinteni rájuk, hogy az csak megmutatja nekünk, hogy merre ne menjünk. Tudnunk kell ugyanis magunknak is megbocsátani. A tévedéseinket, hibáinkat, esetlenségeinket. Mert ettől vagyunk emberek. Az egyik ének órai dalt átírva megszületett a bocsánatkérő-megbocsátó rítusunk is, amit nagyon szeretünk. Ezúton szeretnènk megköszönni azt a rengeteg ötletet, amivel segítetek még jobban összekovácsolni az osztályunkat. Nem tudjuk szavakba önteni, mennyire hálásak vagyunk. Ezért a Boldogító levèlhez rajzoltunk is. És kèszült egy kis ajándèk videó is, melyben benne van a Füge csoportunk minden szeretete és hálája felétek! Jó, hogy vagytok nekünk! Nagyszerű, amit kitaláltatok, soha ne hagyjátok abba!
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Akarva vagy akaratlanul, de ebben a hónapban is előfordult, hogy az osztályból néhányan megbántották a másikat. Így aktuális volt a téma. A feldolgozást a myelvtörős játékkal kezdtük, ami igazán tetszett a gyerekeknek, jókat nevettek, amikor megakadt a nyelvük. A különböző érzelmeket nagyon jól ki tidták feljezni az Érzések játékában. Ezután meghallgatták egymás történeteit a megbocsátásról, ahol az aktuális sérelmek is megbeszélesre kerültek. Végül pedig felelevenítették az elmúlt Boldogságórák legjobb, legkedvesebb, legviccesebb, legmeghatóbb és legemlékezetesebb pillanatait, amit meg is írtak levél formájában.
A hónap tevékenységei:
1. E témakörben – a személyes tapasztalatokon kívül – két tanulságos történetet is feldolgoztunk:
„Mese a megbocsátásról”: https://boldogsagora.hu/blog/mese-a-megbocsatasrol/
„A megbocsátás hídja”: https://velunkazisten.hu/hu/small_story/a_hid_neve_megbocsatas
2. Összegyűjtöttük a megbocsátással kapcsolatos fogalmakat, érzéseket, az erről készített tablót kitettük osztálytermünkben.
3. Bagdi Bella Ho’oponopono c. dalának hallgatása közben ajándékot készítettünk anyák napjára. A szívecskék hátoldalára a négy varázsszót (Sajnálom. Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm. Szeretlek.) írtuk.
”A megbocsátás a leghatásosabb fegyver. Felszabadítja a lelket, és elűzi a félelmet.”
Nelson Mandela
RM
Az áprilisi témát beszégető kör formájában vezettük be. Megbeszéltük, hogyha megbántunk valakit mit kell tennünk. Játéktevékenység közben gyakoroltuk a bocsánat kérést, hogyan forduljunk a társunk felé. A csiga család meséjét elbáboztuk. A gyerekek maguk mondták el, nem volt szép dolog a csigáktól, hogy csúfolták a forgó szelet. A csiga szülők arra kérték a csiga csemetéket kérjenek bocsánatot. Folyamatosan építettük meg a megbocsátás mezejét, ahová bocsánat kérés után beköltözhettek azok a kis állatok akik szófogadatlanok voltak.
A ,,Három pillangó” és a ,,Három törpe” mese meghallgatása, tanulsága, örömöt és a felszabadító érzés élményét nyújtotta mindenki számára. Örömmel, vidáman játszották el a pillangós mesét, táncolva a réten.
A Föld Napja, és az ilyenkor szervezett programok, megpróbálnak kicsit rámutatni, milyen lenne a helyes és követendő életmód, és hogy egyénileg mit tudunk, tudnánk tenni környezetünk védelméért. A legfontosabb, hogy ne csak beszéljünk ezekről a dolgokról, hanem tetteinkkel, életvitelünkkel mutassunk példát!
Tanítsuk meg gyermekeinket arra, hogyan védjék, tiszteljék környezetüket, és a Földet, amin élnek. 🌏
A 3-4. osztály a Föld Napját a természetben ünnepelte, túráztak a gyerekek Kriszti nénivel és Andi nénivel. 🌏❤️🌳🥾🎒
A Washington University kutatói szerint a természet közelsége boldogabbá tesz minket, különösen fontos a fizikai és mentális egészségünk szempontjából.
Talán minden bajra gyógyír az ölelés. A varázsszavak (kérem, köszönöm, sajnálom, bocsánat, szeretlek) tényleg csodákra képesek. Alkalmazásukkal csökken a feszültség, jobb lesz a kedvünk, könnyebben oldódunk a társaságban. Gyakorlásukhoz jó alkalmat jelentett egy házikó építése, mely előtt elmondva könnyebb volt elengedni a sérelmeket, megbocsájtani társainknak. A Föld napja alkalmából szervezett jeles napunkon is bőven nyílt alkalom a megbocsájtás gyakorlására a játékhelyzetek során kialakult feszültség csökkentése kapcsán, a környezetvédelem kérdéskörében egyaránt. Minden helyzetben törekszünk a megbocsájtásra, egymás elfogadására, a toleráns viselkedésre.