Témafeldolgozásunkat összekapcsoltuk a Föld-hetével. GLÓBI levele megérintette a kicsiket,
hiszen mindenki volt beteg. Gyűjtött képekből „képolvasással” tájékozódtunk, hogy mitől lett
beteg és mi gyógyítaná meg. Ügyességi feladatokkal tisztává varázsoltuk a vizeket,
növényeket ültettünk a kertünkbe, papírhulladékot gyűjtöttünk szelektíven,
dugónyomdázással földgömböt mintáztunk.
Bagdi Bella-Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát csendben hallgattuk, gyertyát
gyújtottunk, koszorúztunk. Varázsszőnyegünkön beszélgettünk arról, hogy kitől szeretnénk
bocsánatot kérni. Felidéztük néhány közelmúltban történt helyzetet. Napi tevékenységeink
során folyamatosan figyeltünk a varázsszavak használatának gyakorlására ( Köszönöm,
Sajnálom, Szeretlek, Bocsáss meg!).
Zárásként elkészítettük a Hálaerdőnket, melynek darabjait nagy örömmel haza is vihették
gyermekeink.
Érzelmi zárásként GLÓBI levele megnyugtatta a gyerekeket, hogy már kicsit jobban érzi
magát és köszöni a csoport segítségét!
Megbocsátás
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
Megírtuk a boldogító levelet, mely nagy örömünkre szolgált és jó visszatekintést jelentett egyúttal az elmúlt 10 esztendőre is. Köszönjük a lehetőséget!
2023. április
Megbocsátás hónapja
Hétfő: Már reggel hozták néhányan a házi feladatukat, amit pénteken adtam a szülőknek, hogy mindenki saját gyermeke jó tulajdonságait írja össze, és azt kérem szépen egy papíron jellel ellátva legkésőbb kedden a kezembe. Ma, mivel tegnap volt a Mentsük meg az elefántokat! Nap, ezért lehetett behozni elefántokat. Dávid még könyvet is hozott. Beszélgettünk az elefántokról, ügyesen tudták, hogy miért kell rájuk vigyázni. Ezután elővettük Dórát a dobozából, aki szomorú volt. Kiderítettük, hogy azért, mert összeveszett Danival, aki szintén kikerült a dobozból, és hangosan el kezdtek veszekedni a biciklin, hogy ki menjen vele hamarabb. Persze a gyerekek jót kacarásztak a veszekedésen. Végül segítettek megoldani a problémát, és Dóri meg Dani kibékültek. Kicsit beszélgettünk a Földről is, megkérdeztem a gyerekeket, hogy a Föld haragudhat-e az emberekre? Elmeséltem nekik Berta Kati: A Föld meséje-t. Csillogó szemekkel figyelték, hiszen a mese végén a gyerekek ki vannak emelve, hogy ők fogják segíteni a Föld megmentését. A mai zene Kowalsky meg a Vega Varázsszavak volt. Dóri, és Dani is velük táncolt. Ezután Szeretet alagutat játszottunk. Az alagúton átmenve tapsot, simogatást, csikizést, biztató szavakat lehetett kérni. Egy kisgyermek nem szeretett volna végigmenni rajta, de nem erőltettük. Anyák napra készülünk, ezért ma még verseltünk is, sőt születésnap is volt.
A folyosóra kihelyeztük a táblát, amire a szülőknek, kollegáknak, arra járóknak a feladata az volt, hogy írják fel a táblára két jó tulajdonságukat. Elég sok gyűlt össze péntekre.
Kedd: Mára kellett behozni a gyerekeknek a szüleik által összeírt jó tulajdonságait. Ezeket egy dobozba gyűjtöttem, mert délelőtt még színeztek az anyák napi műsorhoz, azután készítettünk szomorú és vidám Földet, és kis képekkel odaragasztottuk a jó, és rossz tevékenységeket, ami rombolja, és ami vigyáz a Földünkre. A szőnyegre úgy ültek le, hogy a kezükbe vették a papírkájukat. Akinek felolvastam a jó tulajdonságait, kiültek mellém, és megtapsoltuk a végén. Lehetett látni az arcukon, hogy mennyire jól esik ez nekik. Egyszerűen kinyíltak, mosolyogtak, és elcsendesedtek. Jó érzés volt nekik, és nekem. A következő feladat meseszövés volt, ami átalakult drámajátékba. Nagyon szépen megnyíltak a gyerekek, és olyan titkokat árultak el, amiről nem is tudták, milyen súlya van az életükben. Többen mondták, hogy ha rosszalkodnak, pofont kapnak, és még olyan is kiderült, hogy már megverték hárman is a szüleiket. A drámajáték végén megmutattam nekik, hogy a bocsánatot kért kisgyereket jó szavakkal, bizalommal is lehet jó útra téríteni, nem pedig szidalmazással. Az udvaron petúnia palántákat ültettünk.
Szerda: Nagyon készülünk az anyák napi ajándékokkal, szinte mindenki színezett ma virágokat, meg méretre készítjük a fejdíszeket is. A kimaradt jó tulajdonságokat is felolvastam a gyerekeknek, és megtapsoltunk mindenkit. A szülőkről, nagyszülőkről beszélgettünk, hiszen akik megbocsájtanak nekünk, azokat nem szabad kihagyni. Bizony a feltétel nélküli megbocsájtást onnan kapjuk. Mindenki nagy szeretettel mesélt kis történeteket evvel kapcsolatban. Cukik voltak, mert szégyenkezve, a földet nézték a legtöbben, mikor megkérdeztem, hogy milyen érzés volt, amikor olyat tettek, aminek a szüleik nem örültek? Meghallgattuk a Barátságról szóló zenét a Hahó együttestől. Ez nagyon jó volt, dallamos, fülbemászó szöveggel, tettszett nekik. Volt ma meglepi is, mert a Pitypang csoport lépett fel ma, amit megnéztünk.
Csütörtök: A mai tornán volt egy kis becsempészett közös, de kicsit vicces feladat is, amin jót nevettünk: egymás bokáját kellett megfogni, és így haladni négykézlábra ereszkedve. A reggeli, és a vers tanulás után a könyvtárba mentünk, ahol könyvtár foglalkozással vártak minket. Erika nénivel előre egyeztetve a Föld napjához való könyveket készített ki a gyerekeknek, evvel is kicsit hangolódtunk a jeles napra. Az egyik könyv kedvenc is lett, ahol papír elemlámpával kellett a sötét oldalakon megkeresni az állatokat, növényeket. A jó kis cseles, vicces feladatok után a közös könyv nézegetése is csak erősítette a kis csapatunk összetartozását. A nagyok vigyáztak a kicsikre, a barátok egymásra, az ügyesek az ügyetlenebbekre, stb.
Péntek: A jó tulajdonságaikat egy nagy kartonra ragasztottam fel, amit kiraktunk az öltözőbe, hogy mindenki bármikor láthassa, olvashassa. Így ha szükséges felolvashatja bárki, akinek gondja akad bármelyik kisgyermekkel, sőt még ki is lehet bővíteni. Reggeli után kirándulni mentünk, busszal a Patak sétányig, ahol végig sétáltunk a patak mellett, még a csobogást is hallottuk. A patak mellett erdős rész van, madarat, sok fát, kidőlt fát is láttunk, és rengeteg virágot, rendezett kerteket is. A séta végén egy nagy játszótér várt minket, ahol modern játékok szórakoztatták őket. A játék végén vissza sétáltunk a patak mellett, és busszal vissza az oviba. Nagyon jól érezték magukat, elfáradtak. Gyakorolták a toleranciát egymás iránt, a várakozást, előzékenységet, és segítőkészséget. Megnéztük milyen csodálatos a természet, milyen finom illatok vannak, és a kidőlt fán láthatták, milyen egy korhadt fa, és milyen hatalmas.
Ez is egy tartalmas hét volt, és örömteli!
A megbocsátás hónapjába érkeztünk.
Megölelgettük bodogságmacinkat,majd elkezdtük boldogságóránkat. A mai relaxációnk: A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.. volt.
Felidéztük az előző napokban hallott Tündéri bocsánat mesét, megbeszéltük Lola és Lili megbocsátó történetét.
Beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról, hiszen vannak olyan helyzetek , amikor különösen fontos megbocsátani. Megbocsátani annyit tesz, hogy elfogadjuk a másik emberben lakozó értékeket, még akkor is ha cselekedetét helytelennek tartjuk. Varázsszavaink:Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek.
Ezután hajóra szálltunk és elutaztunk Hawaii szigetére, ahol egy mese folytán megtudtuk a bennszülöttek titkát, és azt, hogy mi is az a Hooponopono! Ezekután megismertük jót táncolva a hónap dalára a négy varázsszót.
A Szeretetgombóc játékunkban , mindenkit feltöltöttünk szeretet töltelékkel.
A Szeretetrobot játékban parancsra végeztünk utasításokat, mely a szeretet kifejezéssel volt kapcsolatban.
Miután megtanultuk a négy varázszót, a Jön a szörnyi játékban kamatoztathattuk, hiszen a szörnyi nem tudott elkapni ha kimondtuk valamelyik varázsigét.(Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek)
A megbocsátás gyakorlása
A megbocsátás valamennyiünk számára nehéz kihívás. Csoportunk fiataljainak is komoly feladatot jelent, ezért annak tisztázásával kezdtük, hogy mi nem a megbocsátás. Látszott a megkönnyebbülés az arcokon, amint kiderült, hogy nem elnézésről, mentegetésről, de még csak felejtésről sincs szó. Fontos viszont, hogy aki megbocsátott, az lemond a haragról és leteszi a sérelmeket.
Megosztottunk egymással néhány megbocsátás-történetet, amikor mi kértünk őszintén bocsánatot valakitől, és olyat is, amikor tőlünk kértek bocsánatot. Érdekes módon inkább az iskolatársakkal kapcsolatos eseményeket mondták el egymásnak a fiatalok, és abban egyetértettek, hogy a családban sokkal nehezebb megbocsátani. Ennek okairól is elbeszélgettünk. Valószínűleg nehezebb a szoros kapcsolatban élőknek egymásnak megbocsátani, mert ilyen helyzeteben elvárásokat támasztunk. Ebbe a rendszerbe nem illeszkedik a neheztelés, a harag, az elutasítás. Ahogy a fiatalok fogalmaztak, a szüleiktől azt várják, hogy mindig, minden helyzetben támogassák és szeressék őket. Fiatal felnőttként már többször szembesültek azzal, hogy nagyobb kérésükre, kívánságukra is nemleges válasz érkezett, vagy a szülők egészen más reakcióval válaszoltak, mint amit tőlük elvártak. Mivel ezek a helyzetek folyamatosan előfordulnak, újra és újra meg kellene bocsátani, amit különösen megterhelőnek minősítenek a fiatalok.
Elképzeltük és lerajzoltuk a bocsánat állatunkat, majd megosztottuk egymással, hogy mire gondoltunk. Milyen a hangja, tud- e beszélni, mekkora, milyen színű – és kihez küldenénk legszívesebben, hogy képviseljen minket. Volt, aki jelezte, hogy szívesen fogadná mások bocsánat állatát, bár az nem biztos, hogy hosszasan megvendégelné, legfeljebb vizet kapna.
A felhők mögött mindig süt a nap. Eddig ezt egy fiatalnak sikerült a gyakorlatban, repülés közben látnia, de a többiek is elhitték, hogy valóban így van. Mindenki lerajzolta az esőfelhőt és a kedvenc napsütéses táját, emlékeztetőül, hogy a borús, esős, viharos időnek mindig vége szakad, és a lelki viharoknál rajtunk is múlik, hogy ez milyen gyorsan történik meg.
Megbocsátás (8.lépcsőfok)
A témánk feldolgozása egy tündérmesével kezdődött, melyben Lala, igen sok butaságot követett el másokkal és édesanyjával szemben. A mese mondanivalója kihangsúlyozta, hogy csupán a kíváncsisága és a hatalmas tenni akarása vezérelte tetteit, mégis a többiek nem jó szemmel figyelték Lalát.
A mérhetetlen önzetlenség, az anyai feltételnélküli szeretetet mindenre képes, még a megbocsátásra is, (példamutatás) így a mese végén Lalát mindenki elfogadta olyannak amilyen. Sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy mindenki más jellemmel születik és másképp nevelődik, ezért fontos, hogy elfogadjuk egymás hibáit is. A „tiszta szív” erdőnk elkészítésénél arra törekedtünk, hogy azok lépjék át az erdő „vonalát”, akik megtudnak bocsájtani egymásnak, akik képesek megbeszélni egymással a problémákat. A kiskaticák reptetése jelképezte az „elengedés”, „megbánás” és „elfogadás” szimbólumát. A beszélgető sarokban mindenki elmondhatta, hogy milyen sérelem érte az utóbbi napokban, majd közösen megoldást kerestünk a problémákra, és a kezünkkel a levegőbe elröptettük a katicabogarainkat, majd megtapsoltuk egymást. Odabújhattak azon kispajtás mellé, aki megsértette őket, akinek a játék közben megbocsátottak. Tündér Ilona „kútja” átváltozott „Tündérvárrá”, ahol a Tündérkirálynő varázspálcájával 3gyermeket választhatott ki, akikkel a birodalmában „elbeszélgethetett”-itt elbújva, azok is elmondhatták problémájukat, akik egyébként nehezebben szólalnak meg. A nagyok ügyesen irányították a kisebbeket. Adódtak különböző szituációs helyzetek, amit átgondoltak, megbeszéltek és felsegítették egymást. Erősítve bennük az együttérzés fontosságát a hét folyamán Lola történetével is megismerkedtek a gyerekek a Tündéri bocsánat c. mesehallgatás során. A varázsszavak ismerete után a reggelt a „tündérbocsánat” versikével kezdtük, majd a „varázsszavak” játékkal üzenetet küldtünk egymásnak, így adtuk egymás tudtára a szomorúságunkat, lelki állapotunkat, így építettük be a napi rutinjainkba a szavak fontosságát. A „kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… relaxációs gyakorlattal folytattuk, hogy kellőképpen ellazuljunk. A munkafüzetben található : a „szeretet gyümölcseit” feladatot megszámlálgattuk és ügyesen összekötöttük a megfelelő számképpel, közben a Bagdi Bella: Bocsáss meg… c. dalát hallgattuk meg.
Az óra elején meghallgattuk a Hullám című musical Megbocsátás dalát. A dal volt a kiindulópontja a beszélgetésünknek. Eszmecserét folytattunk arról, hogy miért fontos az emberiség számára a megbocsátás. Miben segíti az emberek életét? Melyek azok a gondolatok, amelyek gátolják a megbocsátás gyakorlását? Aztán megbocsátás történeteket meséltünk el egymásnak. Olyan helyzeteket elevenítettünk fel, amikor valaki őszinte bocsánatot kért tőlünk, illetve mi kértünk tőle bocsánatot. Egy olyan játékot játszottunk, amelyben elképzelt helyzetekben azt gyakorolhattuk, hogy hogyan tudunk megbocsátani. Emléktérképet készítettünk, összegyűjtöttük a megbocsátással kapcsolatos fogalmakat, jelenségeket. Ezután olyan szólásokat és közmondásokat gyűjtöttünk és értelmeztünk, amelyeknek köze van a megbocsátáshoz és az ezzel kapcsolatos egyéb fogalmakhoz. Pl. “Amit megjobbítani nem lehet, békével tűrd!”
Mindenki elkészítette megbocsátás állatát. Érkező gólyáink csőrükben a megbocsátás édes szavait hozták el nekünk, a tavasszal együtt. Bocsánatot kérni és megbocsátani jó!
„Ha megdobnak kővel… – építsd be házadba!” Fodor Ákos
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
A gesztus, a mimika, a mozdulat mindent elárulhat rólunk! Aktívan játszottak el a gyerekek azzal a gondolattal, hogy szavak nélkül kérjenek bocsánatot egymástól. Fontos volt számukra, hogy a társuk lereagálja a történéseket! Kedvelték a feladatot a diákjaim.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Megbocsátani nem mindig könnyű…
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Megbocsátani nem könnyű feladat…