A Boldogságóra kézikönyvben szereplő mese nagyon megérintette a gyerekeket, többjüknek van testvére, átérezték a mese mondanivalóját.
A piros szivet (Kit szeretsz a legjobban?) szinte kivétel nélkül a családjukat mondták.
A plakát azt jelképezi, hogy aznap hányan mondták, hogy megbántották őket itt a csoportban (kéznyom), de gyorsan ki is békültek egymással, a rossz érzésüket pedig messzire elfújta a felhő.
Megbocsátás
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A gyerekek már megtudják fogalmazni érzéseiket gondolataikat a témával kapcsolatban.
Az évek alatt kialakított gyakorlat (Bocsánatot kérünk ha valakit megbántottunk) Megtelt tartalommal. Nagyon sokat fejlődtek szociális képességeik, ami a Boldogság óráknak is köszönhető.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A gyerekek már megtudják fogalmazni érzéseiket gondolataikat a témával kapcsolatban.
Az évek alatt kialakított gyakorlat (Bocsánatot kérünk ha valakit megbántottunk) Megtelt tartalommal. Nagyon sokat fejlődtek szociális képességeik, ami a Boldogság óráknak is köszönhető.
Ezen a foglalkozáson úgy döntöttük, hogy megköszönjük a Boldogságóra programnak, hogy ennyi élményt szereztünk ebben a tanévben. A Boldogító levél című gyakorlatot választottuk. Mindenki önállóan, vagy kisebb csoportokban készítette el a saját levelét, majd megbeszélve a gondolatokat, elkésztettük közösen a levelet, melyet mellékelek fotóként, de le is írom a leglényegesebb mondatait.
Mi azt szeretjük a legjobban a Boldogságórákban, hogy:
önmagunkat adhatjuk,
fejleszthetjük a személyiségünket,
jól érezzük magunkat, jól szórakozunk,
kifejthetjük a véleményünket,
segíti az osztályunk összekovácsolását.
A legkedvesebb emlékünk a foglalkozásokról amikor:
írhattunk a hőseinkről/példaképeinkről (édesanya),
elmondhattuk miért/kiért vagyunk hálásak,
bemutathattuk a hobbinkat,
jókat nevettünk.
A legviccesebb emlékünk, amikor élőszobrot kellett készítenünk.
A legmeghatóbb foglalkozásunk az volt, amikor az osztálytársunknak (aki magántanuló) készíthettünk képeslapot, melyet együtt adtunk át Karácsonyra.
A legemlékezetesebb élményünk az volt, amikor a hónap csoportja lehettünk (két alkalommal is).
Mindent hálásan köszön: a Hunyadi 10.a Boldogságóra csapata és pedagógusuk!
Reggeli körben bemelegítettünk egy kis mozgással: haragom kifújom, mint a cica nyújtózom. Aztán arról beszélgettünk, ki miért szereti a boldogságóra foglalkozásokat. A legtöbben a sok játékot és a sok vidámságot, nevetést szerették és az érdekes rajzokat.
Tízórai után Mészöly Miklós: A bánatos medve című meséjét báboztam el. Aztán eltakartuk a szemünket és mindenki egyenként elmondhatta, melyik szereplő lenne. Aztán elbeszélgettünk arról, hogy hogy kérnek bocsánatot a szüleiktől. Először egymásnak mondták, eljátszottuk, ki mit mondana. Később bocsánatkérő kártyákat készítettünk, melyeket át is adtak a szüleiknek és közben bocsánatot kértek, ki azért, mert kiabált otthon, ki azért mert a testvérével verekedett, kinek milyen „vétke” volt. Így szeretnénk a szülőket is bevonni a boldogságórás tevékenységekbe.
Elkészítettük a napos-felhős képeket, hogy a többi csoportoknak is meg tudjuk mutatni, hogy a „felhők fölött mindig kék az ég”! De nem csak képekkel mutattuk meg ezt, hanem vetélkedővel is. Két-két gyerek versenyzett egyszerre, a napocskáról le kellett fújni a felhőket. Kicsik, nagyok alig várták, hogy sorra kerüljenek!
A Föld napján énekeltünk a Földért, együtt tornáztunk, volt ügyességi pálya, ültettünk virágmagokat, séta közben kerestünk „kincset” néztünk rendőrkutya bemutatót, gyűjtöttünk szelektíven szemetet. Mozgalmas napjaink voltak!
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Boldogságóránkat közös énekléssel, játékkal kezdtük. Beszélgető körünk előtt elmondtuk a megküzdés mondókáját, hiszen egy nagy feladatra vállalkoztunk ismét, fel akartunk jutni Boldogság várunk 8. lépcsőfokára. Jut eszembe játékkal folytattuk, ahol egy képről kellett asszociációkat gyűjteni a gyerekeknek: veszekedés, bánat, szomorúság, békülés, harag, megbocsátás, szeretet…. Hol keressük?-interaktív játékból kiderült, hogy a megbocsátást a szívünkben találhatjuk meg. Beszélgettünk arról, hogy miért jó, ha mi megbocsátunk, miért jó, ha nekünk meg tudnak bocsátani. A tündérek új mesét hoztak egy királyról, aki hajójával bejárta a tengereket, óceánokat, és megtanulta a Ho’oponopono varázsszót. Megismertük együtt a jelentését, hogy a hibát mindig ki lehet javítani. A ZOMBI játékban a sok nevetés mellett sokszor ismételtük a sajnálom, kérlek, bocsáss meg, a köszönöm és a szeretlek szavakat.
Az órát békítő mondóka tanulásával zártuk, és egy nagy öleléssel. A Hahó együttes Béke, béke, barátság című dalára feltettük a megbocsátás jelét várunk 8. lépcsőfokára.
Büszke vagyok gyerekeimre, mert azóta már többször használták a megtanult mondókát a konfliktusaik rendezésére.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A megbocsátás gyakorlása témakörben a gyerekek meséltek egymásnak megbocsátás történeteket, amiben sajnos gyakran van részük. Megvizsgáltuk, hogy mi is történik akkor, ha egy személy megbánt egy másikat és emiatt harag keletkezik benne. Megállapítottuk, hogy el kell engedni a haragot, gyűlöletet, az összes negatív érzelmet és inkább jót kívánni annak, aki megbántott. Tény, hogy nehéz elviselni a minket ért bántást és fájdalmat, de a haragot hosszú ideig nem őrizgethetjük, hiszen rossz tanácsadó és magunkat büntetjük vele, valamint saját lelkiállapotunkat is megbetegítjük. A megbocsátásnak óriási gyógyító ereje van. Fontos, hogy a gyerekek megtanuljanak megbocsátani egymásnak és azt a mindennapi életükbe be is építsék. Erre volt jó alkalom a Bocsánatok c. játék is. Itt megbeszéltük, hogy milyen érzéseket váltott ki belőlük a megbocsátás (sértett-bántalmazó). A Te tetted? nyelvtörő is örömteli pillanatokat szerzett a gyerekeknek. Az Érzések játékánál pedig párban érzésekkel játszották el a felírt párbeszédet. Bocsánatkérő kártyákat is készítettek olyan személynek akit megbántottak, akinek sérelmet okoztak. Boldogító levelet is írtak arról, hogy mit jelent nekik a Boldogságóra. Ízelítő a válaszokból:
• „Sokat nevetünk, játszunk, énekelünk, szeretjük egymást.
• Ilyenkor nagyon boldognak érzem magam.
• Köszönöm, hogy van ilyen óra.
• Együtt lehetek a barátaimmal, jobban megismerhetjük egymást.
• Őszintén elmondhatjuk az érzéseinket.
• Sokat beszélgetünk, mindig meghallgatnak.
• Ha dühös vagyok akkor lenyugtat, ha pedig szomorú, akkor felvidít.
• Sokkal magabiztosabb lettem, jobban meg merek nyílni, pozitívan állok a dolgokhoz. Köszönöm BOLDOGSÁGÓRA!
• Ezek az órák heti egy alkalommal nagyon szoktak inspirálni arra, hogy soha, de soha ne adjam fel bármilyen veszteség ellenére sem. Annyi sok pozitív élményt szerzek ilyenkor, ezért soha nem érzem magam szomorúnak, hiszen erről szól az óra, benne is van a nevében (boldogság). Azt remélem, sohasem fog véget érni!
• Együtt nagyon jók vagyunk és minden nehézségen túllendülünk közösen.
• Ilyenkor kevésbé vagyok visszahúzódó, szorongó, hiszen játékosan beszélünk sok mindenről.”
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Az áprilisi óránk témája a megbocsátás.Beszélgettünk a gyerekekkel a mindennapjainkban rejlő kis örömforrásokról. Fontos, hogy értékeljük és időt szánjunk az élvezetükre, hogy nyitottabbak legyünk az értéket adó dolgokra, melyek hozzájárulnak a mindennapi boldogságunkhoz. Mindenben találhatunk apró örömöt, amit teszünk, akármilyen fárasztó is legyen.
A tanulókkal megbeszéltük a megbocsátás témakörének elméletét, mondtunk példákat, eljátszottunk egy-egy szituációt. Gyűjtöttünk megbocsátásról szóló dalokat. Megbocsátásról szóló állításokról nyilvánítottunk véleményt, igaz vagy hamis-e.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
április 18.
A megbocsátás gyakorlása
1. Relaxációs gyakorlat – Fújj, fújj
Most változzunk széllé! Te milyen szél lennél? Milyen Hányféle szelet ismertek? (szellő, fuvallat, tavaszi szellő, hideg téli szél, frissítő nyári fuvallat, esős őszi szél)
Vegyél nagy levegőt, és fújt ki úgy, mintha szél lennél! Te másmilyen szél legyél! Mindenki egyenként, utána egyszerre. Csak addig fújhatsz, amíg van a tüdődben levegő!
2. „Bocsánat –állat”
Képzeljétek el, hogy egy nagy szél felkap benneteket! Játsszuk el, hogy visz a szél!
Ez a nagy szél egy messzi-messzi bolygóra vitt minket! „Bocsánat állat” mese elkezdése, eljátszása.
….Mindig 10-es csoportban dolgoznak, 10-en vannak egy családban. Játszzuk el! Sétáljatok a csoportban, amikor tapsolok álljatok 10-en egy körbe! Mennyien maradtak ki? Mennyi gyerek kellene még, hogy ti is 10-en legyetek?
…. 10 órakor esznek, naponta 10-szer mondanak hálát. Te miért tudsz ma hálás lenni? – mindenki elmondja.
…Ezen a bolygón is adódnak azonban olyan helyzetek….. Történt-e veled valami ma, amivel megbántottak, vagy tettél-e olyat, ami miatt még magadra is haragudtál esetleg? Hogyan bocsátottad meg? – Mindenki/ akinek van kedve elmondja.
Képzeljétek azonban ezen a bolygón mindenkinek van Bocsánat állata! Ha valakit megbántott, elküldte hozzá a bocsánat állatát. Ha magára haragudott, a bocsánat állata hozzábújt és megvigasztalta. ….Ha neked is lenne ….
Rajzoljuk le!
3. Körben állunk, mindenki bemutathatja a Bocsánat állatát. Kiállítás berendezése.
Kihez küldenéd el a bocsánat állatodat? Miért
Kinek a bocsánat állatát fogadnád örökbe szívesen? Miért?
4. Zárókör
Választottam egy plüss állatkát, adjuk körbe! Akinél az állatka van, elmondja mi tetszett neki legjobban a mai fogalalkozáson.