„Megbocsájtás nélkül nincs jövő!”
„A Földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön” Vigyázz rá! Szólt a havi boldogságórás mottónk! Közösen ünnepeltük a Víz és a Föld világnapját, játékokkal mozgással és sok-sok dallal színesítettük a boldogságórás perceket.
Áprilisban, amikor a tavasz jöttére újraélednek a fák, téli álmukból felébredtek az állatok, itthon csivitelnek a kis fecskék, kizöldül a táj, s a Föld újjáéled, akkor a legfontosabb végiggondolnunk, hogy mi mit is tehetünk érte! Vigyázni, óvni, szeretni kell! S ez csak úgy lehetséges, ha figyelünk és megbocsátunk. Először is magunknak, majd az egész világnak.
Mit jelent mindez boldogságórás csapatként! Nem könnyű, hiszen úttörőként kell elől járni, s példát mutatni másoknak. Játékos projekt órák keretében tanultunk a Víz és a Föld világnapjáról, a húsvétünnepköréről. Szemetet szedtünk egy élhetőbb bolygóért!
Végül egy Boldogító levélben gondolkodtunk el azon, hogy mit is jelent nekünk a boldogságóra?
A Bagolyvári csapatom őszinte sorai mélyen meghatottak, könnyet csaltak a szemembe. Egy kisiskolás hogyan is látja a világot, a boldogságot? Sokszor azt gondoljuk, hogy milyen nehéz egy-egy feladat, kihívás, de az út végére megértjük, és belátjuk, hogy csak hinni kell, s sikerülni fog minden akadály. Ha sokszor úgy érezzük, nem vagyunk rá képesek, akkor sem szabad feladni a reményt és a hitet.
Végezetül a levelek olvasása során csodálatosan tükrözik vissza az ő három éves boldogságórás életükben, hogy szeretnek énekelni, táncolni, rajzolni, kreatívkodni, pihenni, relaxálni, kikapcsolni és sokat nevetni, megölelni és együtt lenni. Hinni a csodákban, egymásban, s tudni, hogy jobb velük a világ!
Megbocsátás
A megbocsátás témáját „ A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd a „Tavaszi szél ” játékkal folytattuk. Aztán Bagdi Bella „Repülj velem ” dalára varázsszőnyegen repültünk Hawaii szigetére, ahol a Ho’oponopono – interaktív játékhoz megtanultuk a varázsszó helyes kiejtését, majd miután a mese segítségével megfejtettük a különös szó jelentését – Hibát kijavítani! A benne rejlő négy másik üzenetet – „Sajnálom!” „Kérlek, bocsáss meg!” „Köszönöm!” „Szeretlek!” – a „Jön a Zombi!” játék segítségével gyakoroltuk. A játékot nagyon megkedvelték a gyerekek, így a hónap folyamán sokszor eljátszottuk.
„A nézz a felhők mögé” feladat megvalósításával egy héten át folytattunk időjárás megfigyelést, majd mindenki elkészíthette „Ablakát a megbocsátáshoz” melyeket az egyik játéktároló szekrény oldalára fel is ragasztottunk. A délelőtti szabad játék során a gyerekek szívesen nyitogatták, csukogatták az ablakokat, ahogy játékuk megkívánta!
Egyik délelőtt, amikor a megbocsátásról beszélgettünk, mindenkinek lehetősége adódott a saját „bocsánat-állatának ” megrajzolására. A gyerekek boldogan meséltek egymásnak furcsa kis barátaikról.
Elalvás előtt többször meséltem Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét, melynek mondókáját a gyerekek sokszor hallották így könnyen megtanulták. A mondókához tartozó színezőt aztán mindenki ajándékul hazavihetett saját családjába.
Így sikerült bevonni a családtagokat is a hónap témájába, amit reményeim szerint otthon is tovább gyakoroltak ezután.
Áprilisban a megbocátás gyakorlásával foglalkoztunk. A haragról való lemondás, a konfliktusok helyes kezelése, a sérelmek elengedése – olyan témák, amelyek nap mint nap előkerülnek a diákok között. Gyakran beszélgetünk róluk és a problémákat legtöbbször sikerrel oldjuk meg. Fontos, hogy hagyjunk időt arra, kogy kibeszéljük a negatív érzelmeket és engedjük el őket.
Lehet, hogy a témaválasztás miatt, vagy a több hónapos boldogságóra program hatására – a diákok egyre jobban várják a boldogságórákat, egyre inkább élvezik a foglalkozásokat , hozzászólásaik egyre érzelemmel telibbek. A diákok egyre popzitívabban tekintenek magukra és a világra, melyben élnek.
Áprilisban háromszor tartottunk boldogságórát.Az első alkalommal a diákok arról számoltak be, hogy ők sem a családban, sem az iskolában nem bántottak meg senkit és őket sem bántották meg. A második valkalommal már meséltek konfliktusokról. Azt is elmesélték, hogy sok-sok beszélgetéssel oldották meg. Harmadszor maguktól meséltek el konfliktusos helyzeteket. Egymásnak adtak tanácsokat. Vagy előadták , hogy mit tennének a megbántott vagy a megbántó helyében. Ösztönösen használták a „sajnálom; bocsáss meg; kérlek, ne haragudj” kifejezéseket. Volt olyan alkalom, hogy szituációs játék segítségével oldottuk fel a szereplők konfliktusait.
A foglalkozásokat énekléssel kezdtük – Hoponopono és rövid meditációkkal zártuk.
Elmeséltem a Három kiscsibe történetét. Felidéztük külön – külön a szereplők sérelmeit és mi történt velük.
A diákok készítettek bocsánatkérő kártyákat, színezőket színeztek.
Kisfilmeket – „Nem értünk egyet”, „A düh kezelése” néztünk a okosbobozban, amik nagyon hasznosnak bizonyultak.
Harmadszorra a „Tékozló fiú” történetével ismertettem meg a diákokat. Elolvastam-értelmeztük-eljátszottuk a példabeszédet. Még egy rajzfilmet is megnéztünk. Ennek hatására 4 rajzból álló képregényt szerkesztettünk, színeztünk.
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
Iskolánk 3. osztályával közösen adtunk elő egy vidám koreográfiát. Igyekeztünk bevonni a próbákba és az előadásba a többi osztály tanulóit is.Ez volt a mi flashmobunk.
A megbocsátás
Az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát. A három csibe c. népmese feldolgozása után megoldották a munkafüzet ide tartozó feladatait. Megbeszéltük, hogy miért fontos az, hogy tudjunk megbocsátani a másik embernek. Felidézték a tanulók, milyen sérelem érte őket a múltban és a jelenben. Kiderült az is, hogy mindannyian könnyen tudnak megbocsátani, egyiküket sem érte olyan sérelem, ami miatt nehéz lett volna a megbocsátás. Akadályozottságuk miatt napi szinten gyakoroljuk a bocsánatkérést az apró, nem szándékosan okozott sérelmek esetén is. Két tanuló érzékenysége miatt gyakran sírás kíséri a bocsánatkérést, majd vigasztaló szavakkal tudjuk lezárni a témát. Megoldották a keresztrejtvényt, a vonatos feladatba beírták sérelmeiket, készítettek bocsánatkérő kártyákat, valamint listát arról, hogyan fejezik ki, ha megbocsátottak valakinek. A tanulók képességéhez igazodva választottam az óvodai feladatok közül is. Nagy örömmel végezték az árnyjátékot, fújtak papírdarabokat egy körbe, lerajzolták a felhőket az égen, majd az eső utáni tájat. Eljátszották a bocsánat családot is. A bocsánat-állat rajzolása közben ismét meghallgattuk a hónap dalát, majd meditációval zártuk az órát. Úgy gondolom, a feladatok végzése során megértették azt, hogy ha tudnak bocsánatot kérni, azzal maguknak tesznek jót.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Angyalok, 8. osztály
Számomra – és azt hiszem sokak számára – ez nagyon nehéz feladat. Boldogság órán azonban nagyon őszintén el tudtunk beszélgetni a gyerekekkel a témával kapcsolatban. Komoly, mély dolgok jöttek a felszínre. Megértettük, hogy ha letesszük a bosszúvágyat és lemondunk a haragról, azzal önmagunknak teszünk jót. Megegyeztünk abban, hogy jó kibeszélni vagy kiírni magunkból a sérelmeket. A mesehallgatás, színezés, zenehallgatás, relaxálás, rejtvény és bocsánatkérő levél írása a segítségünkre voltak a téma megértésében.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Jómadarak, 7. osztály
Számomra – és azt hiszem sokak számára – ez nagyon nehéz feladat. Boldogság órán azonban nagyon őszintén el tudtunk beszélgetni a gyerekekkel a témával kapcsolatban. Komoly, mély dolgok jöttek a felszínre. Megértettük, hogy ha letesszük a bosszúvágyat és lemondunk a haragról, azzal önmagunknak teszünk jót. A mesehallgatás, színezés, zenehallgatás, relaxálás, rejtvény és bocsánatkérő levél írása a segítségünkre voltak a téma megértésében.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Számomra – és azt hiszem sokak számára – ez nagyon nehéz feladat. Boldogság órán azonban nagyon őszintén el tudtunk beszélgetni a gyerekekkel a témával kapcsolatban. Komoly, mély dolgok jöttek a felszínre. Megértettük, hogy ha letesszük a bosszúvágyat és lemondunk a haragról, azzal önmagunknak teszünk jót. A mesehallgatás, színezés, zenehallgatás, relaxálás, rejtvény és bocsánatkérő levél írása a segítségünkre voltak a téma megértésében.
A foglalkozások alkalmával meditáltunk és többször elénekeltük a hónap dalát. Meghallgatták a témához tartozó mesét és oldottunk meg feladatokat a munkafüzetből. A megbocsátást minden nap gyakoroltuk, mert minden nap akad valami konfliktus. Elmondtam nekik a hónap meséjét és megbeszéltük a tanulságot. Nagyon kevés gyerek tudja kifejezni az érzéseit, de a boldogságóra lehetőséget adott sokat beszélni róla. A közös munkánk alkalmával papírszivecskéket készítettünk, amire bocsánatkérő varázs szavakat írtunk. Minden alkalommal jól éreztük magunkat!
A megbocsátás hónapjában nemcsak egymástól kértünk elnézést, hanem a földünktől is. Megbocsájtó pogácsákat sütöttünk annak, akit valaha a 3 év alatt megsértettünk, megbántottunk. Virágokkal teli üvegcséket adtunk szintén annak, akit esetleg megbántottunk. Időnk nagy részét azonban a Föld napjának szenteltük. A földönkívüliek kedves üdvözlésére alkalmas mozdulatainkat fűztük egy rövid koreográfiává a „Fele kék, fele zöld” c. dalra. A koreográfiát a második osztályosoknak is megtanítottuk, és a Föld napján flashmobként be is mutatuk. Ugyanezen a napon a szülőkkel együtt agyagból arcokat formáltunk egy-egy udvari fára. Ezel is felhívva minden tanuló figyelmét arra, hogy a környezetünk is él. A fák, virágok, s minden növény élőlény.