Meghallgattuk a klasszikus zenéket a gyerekekkel, és először megbeszéltük, hogy ezek a zenék, amit hallottak milyen érzéseket váltottak ki belőlük. (düh, szomorúság, öröm, bohóckodás, vidámság,) Zenének megfelelő hangulatban táncolhattak, mozoghattak.
Megbocsátás
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Meghallgattuk a klasszikus zenéket a gyerekekkel, és először megbeszéltük, hogy ezek a zenék, amit hallottak milyen érzéseket váltottak ki belőlük. (düh, szomorúság, öröm, bohóckodás, vidámság,) Zenének megfelelő hangulatban táncolhattak, mozoghattak.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Meghallgattuk a klasszikus zenéket a gyerekekkel, és először megbeszéltük, hogy ezek a zenék, amit hallottak milyen érzéseket váltottak ki belőlük. (düh, szomorúság, öröm, bohóckodás, vidámság,) Zenének megfelelő hangulatban táncolhattak, mozoghattak.
Áprilisban a megbocsátás fontosságával foglalkoztunk.
Megtanultuk, hogy ha nem bocsátunk meg, sok rossz érzés – harag, szomorúság, düh – maradhat bennünk, ami nemcsak a lelkünket, hanem a testünket is bántja.
Szerencsére a megbocsátást lehet tanulni!
Fontos, hogy figyeljünk egymás érzéseire, próbáljuk megérteni a másikat, és gyakoroljuk az együttérzést.
A tanultakat egy kedves mesével is megerősítettük:
Lili és Anna barátsága című történetben Lili véletlenül megütötte Annát a labdával, de őszinte bocsánatkéréssel sikerült helyrehozni a barátságukat.
A mese tanulsága: ha megbántjuk a barátunkat, egy őszinte bocsánatkérés megmentheti, sőt még szorosabbá is teheti a kapcsolatot.
Végül elkészítettük a megbocsátás pillangóit:
Kétféle méretű lepkét színeztek ki a gyerekek, minden nehéz emlékhez választottak egy kisebb vagy nagyobb pillangót – aszerint, hogy mennyire érezték súlyosnak az adott sérelmet.
Így szimbolikusan „elengedték” a rossz érzéseket, és könnyebb szívvel zártuk a foglalkozást.
Megbocsátás gyakorlása
Fontosnak éreztük megbeszélni, hogy mért jó, ha megbocsátunk valakinek és mért szükséges bocsánatot kérnünk másoktól.
Hogyan tegyük meg ezt a gesztust a másik felé, mért kell a lelkünknek a megbocsátás, elengedés?
Milyen érzések kerítenek hatalmukba, ha bocsánatot kérünk valakitől, illetve, ha megbocsátunk valakinek? Mért leszünk boldogabbak ha megtesszük ezeket?
Bocsánatleveleket készítettünk. Egy megbocsátás és egy bocsánatkérés a múltat felidézve és elengedve a fájó gondolatokat, sérelmeket.
A megbocsájtás az egyik legfontosabb egészség – és lélekvédő témakör. Nagyon rossz haragos szívvel élni. Igaz- hamis állításokkal kezdtük a foglalkozást, majd szituációs játékokkal vizsgáltuk, ki mit bocsát meg könnyen. Elmondtam a Tündéri bocsánat című mesét. Utána csónakot úsztattunk, a gyerekek elmondták a rossz tulajdonságaikat majd a csónakkal elúsztatták. A legvégén egy “szélvihar” elvitte a sok rossz tulajdonságot. Ezt követően szívet adtak egymásnak a gyerekek, ki miért szereti azt, akinek a szívet adta. Nagyon elégedetten zártuk a mai témát, annak feldolgozását!
Ma egy mesével kezdtük a délutánt, majd a mese kapcsán az emberi kapcsolatokról beszélgettünk.
Áprilisban a megbocsátás témakört dolgoztuk fel, amely során elolvastuk A három kiscsibe című mesét és elkészítettük a hozzá kapcsolódó feladatokat. Megfejtettük a keresztrejtvényt. Készítettünk bocsánatkérőkártyákat
Ez a témakör nem volt könnyű a gyerekek szemszögéből, megértetni velük, hogy a megbocsátással magunknak teszünk jót.
Nagyon sokat beszélgettünk, ez egy igazi „kibeszélős hónap” volt. A beszélgetőkörök alkalmával többen elmondták, mikor bántódtak meg, kerültek olyan helyzetbe, ami számukra nagyon nehéz volt. Elmesélték, hogy kinek osztották meg ezt, és milyen tanácsot kaptak.
Tudatosítottam bennük, hogy mindenkivel előfordul, hogy megbánt másokat és nem volt benne semmi szándékosság. Lehetőséget kaptak, hogy ha osztálytársaikat bántották meg, most kérjenek tőle bocsánatot és egy öleléssel „pecsételjék” ezt meg.
Kowalsky meg a Vega Sajnálom bocsáss meg dalát nagyon szívesen énekelték.
Talán akkor értették meg a megbocsátás magunkra gyakorolt jótékony hatását, amikor egy hátizsákot teleraktunk könyvekkel, ami a haragot, a bosszúságot, a neheztelést jelképezte és ezzel kellett sétálniuk, magukkal cipelve a sérelmek által okozott érzést. Egy idő után levették a hátizsákot a hátukról, és a megkönnyebbültség érzését élhették át. Bízom benne, hogy ez az érzés megmarad bennük.