Mit látsz rajtam? Haragos vagy megbocsátó figura rajzolása. A három csibe mese feldolgozása. Bocsánatkérő kártya készítése.
Megbocsátás
A foglalkozás témája: A megbocsátás gyakorlása (április)
Korcsoport: 3-7 éves korosztály
Napi szinten gyakoroljuk a megbocsátást, bocsánatkérést. Nehezen megy ez a gyermekek számára. Fontos kiemelni azt is, hogy a megbocsátás nem jelenti azt, hogy elfelejtjük, ami történt és nem teszi meg nem történté a dolgot.
Meghallgattuk a megbocsátás dalát, megismerkedtünk a varázsszavakkal. ( Köszönöm, Bocsánat, Sajnálom, Szeretlek, Kérlek!)
A Tündéri bocsánat mese, mely két testvér tündér összeveszéséről és megbocsátásáról szólt, ezzel is példát mutatva a gyermekek előtt a bocsánatkérés fontosságára.
Visszavezetés a játékba: varázskarkötő készítése.
Motiváció: Kiragasztottam a szekrény oldalára előre megrajzolt erdőt, óriási fákkal. A gyerekek odagyűltek és kérdezgették, hogy mire készülök. Elmeséltem nekik, hogy ismerek egy kis tündért, aki ebben a mesés erdőben lakik. Ennek a tündérnek volt egy varázspálcája, de miután elvesztette, az erdő színtelenné változott, a madarak sem csicseregtek tovább. Felfigyeltek a történetre, majd megemlítettem, hogy el is tudom neki mesélni, mi is történt valójában (Tündéri bocsánat c. mese bemutatása). A szőnyegre ülve figyelmesen hallgatták végig. Mivel a mese a bocsánatkérés témáját dolgozza fel, beszélgetést kezdeményeztem és megkértem a gyerekeket, hogy üljenek át egy olyan társuk mellé, akitől bocsánatot szeretnének kérni, mert megbántották valami miatt. Kértem, hogy egy öleléssel kérjenek bocsánatot. Felajánlottam a gyerekeknek, hogy segítsenek újra színessé tenni az erdőt (barna, zöld, sárga tempera felhasználásával), váljunk mi is tündérekké, legyen az ecset a varázspálcánk. Festettünk kismadarakat is, hogy újra madárcsicsergéstől legyen hangos az erdő. Közben pedig gyakoroltuk a varázsigéket is. A gyerekek szívesen csatlakoztak a tevékenységhez és boldogan, büszkén nézegették a következő napokban az elkészült alkotásokat.
Áprilisban a megbocsájtás volt a témánk. A relaxációs gyakorlat után beszélgettünk arról, hogy mikor van szükség bocsánatkérésre. Milyen érzés, ha megbántanak minket, vagy mi megbántunk valakit. Hogy lehet jóvá tenni, és milyen érzés mikor bocsánatot kérünk és elnyerjük a bocsánatot, illetve, ha megbocsájtunk. A beszélgetés után a témát a Tündéri bocsánat című mesével dolgoztuk fel. Beszéltünk még a varázsszavakról. Játszottunk is velük. A gyerekek körben állnak, ahol a varázsszavakkal mondatot kell mondaniuk egymásnak. Pl.: Köszönöm S., hogy segítettél elpakolni. A foglalkozás végén kiszínezték a megbocsájtás jelét, és meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono című dalát. Végül felragasztottuk a jeleket a Boldogságvárunk 8. lépcsőfokára.
A megbocsájtás praktikus dolog. Valakinek megbocsájtani, a saját lelki nyugalmunk helyreállítását jelenti. A stresszt és a negatív lelki gondolatokat elűzzük magunktól.
Cél: önmagunk boldogságának elérése.
A valódi megbocsájtás a szeretetből fakadó megbocsátás, ami nincs feltételekhez kötve.
A Tündéri bocsánat c. mese alapján arról beszélgettünk, ha lenne varázspálcánk, akkor mit tennénk vele. Mikor köszönjük meg a dolgokat, vagy , akit szeretsz, mikor adnál piros szívet.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Kis éneklés és játék után elolvastam a gyerekeknek A morgós medve és a szorgos méhecske meséjét. Majd beszélgettünk a mese kapcsán arról, hogy mennyivel jobb érzés, ha mindenkivel jóban vagyunk, mintha valami bosszant. De sokszor előfordul, hogy akár véletlenül is olyan történik velünk, amivel a másiknak bosszúságot, fájdalmat, rossz érzést okozunk. Fontos, hogy ezt észre is vegyük, és minél hamarabb véget vessünk ennek. Hogy ezt hogy is lehet? Bocsánatsorolót játszottunk szóban: minél többféle módon kértünk bocsánatot. Ezt pedig el is kell fogadni, mert ezzel magunknak is jót teszünk! Ezt a tanulságot több gyerkőc is megfogalmazta. nagy örömömre!”
Beszélgettünk a megbocsátásról, ki az, aki bántott már meg másokat, ki az, akit megbántottak. Hogyan történt a megbocsátás és miért jó, ha megbocsátunk. Majd kiszínezték egyénileg a tananyaghoz tartozó színezőt.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Ovinkban a nevezetes napokat mindig megünnepeljük, feldolgozzuk. Most áprilisban a Föld napját, illetve a Méhek napját. Az utóbbihoz kapcsolódva a Boldogságóra egyik meséjét, a morgós medve és a szorgos méhecske című történetet meséltem el a gyerekeknek. Interaktív, mozgással tarkítva, illetve a saját gondolataikat, véleményüket oszthatják meg közben. A mese végén pedig többen elmesélték, hogy érezték már magukat úgy mint a morgó medve. Erre pedig milyen segítséget nyújthatnak a társai. A Föld napját pedig egy közös szemétszedéssel ünnepeltük, így tisztítva meg a környezetünket. Így remélve azt is, hogy a Föld megbocsátja az embereknek azt, hogy sajnálatos módon szemetelnek.
A méhekhez kapcsolódva április 30-án el is látogatott hozzánk egy helyi méhész, aki érdekes bemutatót tartott, megismerhettük azokat az eszközöket, kellékeket, amiket a munkája során használ. Kérdezhettek is a gyerekek, a végén pedig méz kóstolással zártuk a napot!
A foglalkozást kezdő relaxáció után beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy ga megbántunk valakit akkor illik bocsánatot kérni. Ez jólesik annak akit megbántottunk és nekünk is, mert nem haragszanak már ránk.
Megbeszéltük, hogy tudunk bocsánatot kérni, azonkívül, hogy azt mondjuk, hogy “bocsánat”. (Öleléssel, simogatással). Aki szeretett volna bocsánatot kérhetett és elmondhatta, hogyan érzi magát utána.
Elkészítettük a boldogság madarait és elrepítettük a madarakkal a haragunkat is.