Áprilisban a kis Elsősökkel először Szepivel ismerkedtünk meg, aki a megbocsátást tanította, s hogy barátkozzunk helyesen.
Majd az Érzelmek dallal átbeszéltük, igen, fontos megnevezni, mit is érzünk, hogy a Másik is tudja.
Megbocsátás
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Arcunkra van írva, hogy kedvelünk vagy nem kedvelünk valakit. Mérges vagyok, vagy mosolygós, kedves? Milyen szavakat kell mondjak társamnak bizonyos helyzetekben? Szituációs eseteket játszottunk el. Szeretettel hallgatták A három csibe meséjét is.
A pillangóreptetés nagyon kedves feladatnak bizonyult a csoport számára. Örömmel készítették a pillangókat és lelkesen reptették a gyerekek. A morgós medve és a szorgos méhecske című mesét pedig olyan figyelmesen követték, hogy csoda. Szép rajzok is készültek a táncoló medvéről.
2025. 04. 04-én a Meixner Ildikó EGYMI Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola borjádi telephelyén megtartottam A megbocsátás gyakorlása témakörében A felhő elvonul című boldogságórát.
Bevezetésként üdvözöltük egymást, megbeszéltük a mai boldogságóra témáját, majd a relaxációs gyakorlatok közül a „Napimádással” hangolódtunk, mely boldogságóráink állandó elemét képezi.
Meghallgattuk Bagdi Bella: Megbocsátás című dalát, amit ritmushangszerek megszólaltatásával kísértünk.
A téma feldolgozását úgy kezdtük, hogy megbeszéltük: mindenkivel megtörtént már, hogy megbántották, majd ezzel kapcsolatos megtörtént példákat elevenítettünk fel. Elmondtuk, hogy ilyenkor ki, mit érzett – haragot, szomorúságot, ami nem jó érzés. Megbocsátani pedig jó érzés volt, megkönnyebbülést hozott.
Majd A só című mese megtekintése után a megbocsátás általunk is gyakorolt megnyilvánulási, kifejezési formáit soroltuk fel, melyeket meg is jelenítettünk (a gyerekek egymáson illusztrálták), valamint tárgyképekkel és gesztusjelekkel mutattunk be őket.
Ezt követően elkészítettünk egy közös képet, melyen a haragot és a szomorúságot tartalmazó, jelképező felhő elvonul, és a megbocsátás kifejezési formáival megjelenő virágok pedig színesen virítanak.
A foglalkozás lezárásaként elpakoltunk, rendet raktunk, és értékeltem az órát, mely jó hangulatban telt, a gyerekek motiválhatóak, aktívak és vidámak voltak.
Kovácsné Vadász Szilvia
Az áprilisi boldogságóránk témája a megbocsátás gyakorlása volt.
Üdvözlés után a ráhangolódó dalt szokásunkhoz híven ritmushangszerekkel kísértük. (Bagdi Bella: Boldogságóra Erősség Dalok – MEGBOCSÁTÁS )
Téma feldolgozása során beszélgettünk arról, hogy kire és miért szoktunk, lehet haragudni. Miért is szoktunk mérgelődni, és kire szoktunk mérgesek lenni? Lehet-e valaki magára mérges? A Tanulók a mindennapjaikban használt és ismert hangulatbábok és hangulatlabdák közül kiválasztották a mérges és a jókedvű jelet, és megmutatták, hogy szerintük melyik a jobb. Melyik érzés a kellemes. Megpróbáltunk olyan helyzeteket feleleveníteni, amelyek kapcsolatosak a témával és az iskolában történtek meg. Ezek az esetek segítettek a tanulóinknak közelebb hozni a harag, méreg, megbocsátás, és a már nem haragszom fogalmakat, kifejezéseket. Ezután a témához illő mese megtekintése következett. (Rumcájsz – A harag súlya) A mese megbeszélése során fontos szempont volt, hogy könnyebb megbocsátani. A mesében sem hordozta volna a mázsás súlyt és nem vált volna kővé az óriás, ha megbocsátott volna. Újra a saját haragunk megbeszélése következett, hogy nekünk is könnyebb, ha megbocsátunk. Feladatként minden tanuló szeretetet illetve megbocsátást ábrázoló rajzokat színezett illetve festett választás alapján.
Az óra zárása előtt Bagdi Bella: Most jó nekem című dalát hallgattuk és kisértük ritmushangszerekkel. Elköszönés után jó hangulatban hagytuk el az osztálytermet.
A megbocsátás témakört összekapcsoltuk a Föld Világnapjával és a Te szedd-Önkéntesen a tiszta Magyarországért programmal.
Fontos számunkra a környezet védelme és egy környezettudatos fiatal korosztály nevelése.
Ezért lett az április havi témánk címe: miért kérünk bocsánatot a Földtől?
A gyerekek megfogalmazták az indokokat, hogy sok káros tényező van, mellyel bántjuk a saját életterünket.
Április hónapban a megbocsátás volt a témánk. Sokat beszélgettünk a fontosságáról. Szituációs játékokat játszottunk. Bocsánat üzeneteket írtunk.
A megbocsátás hónapjában a 10.A. csoportjával egy igazán jó beszélgetés, közös munka valósult meg. A megbocsátás nagyon fontos a tanulók életében, nem is jelentett nehézséget az erről történő beszélgetés.
A Megbocsátok? Nem bocsátok? feladattal indítottunk, és tapasztaltam, hogy a tanulók igen nagy százalékban könnyen meg tudnak bocsátani annak, aki megbántotta őket. Persze kicsit árnyaltabb a kép a nehezen megbocsátható és a megbocsáthatatlan dolgoknál, ahol megoszlott a csoport véleménye. A csoport egyik része azt mondta, hogy vannak megbocsáthatatlan dolgok, ilyenek például a megcsalás, a rendszeres bántalmazás (szóban vagy fizikálisan) vagy a visszafordíthatatlan károkat okozó tettek. A csoport másik része azt az álláspontot vallotta, hogy mindent meg kell tudni bocsátani, mert ha nem, azzal magukat bántják, saját maguknak okoznak nehéz órákat, heteket vagy hónapokat.
Ez után készítettük el a Word Art segítségével a csoport megbocsátás szófelhőjét, amelyben az alábbi szavak szerepelnek: szeretet, bizalom, tisztelet, becsület, empátia, hűség, kötődés, békülés, humor, kommunikáció, békülés, érettség, érzelmi intelligencia, lelki élet.
Megnéztük a „Figyeld az érzéseidet!” kisfilmet, ahol a megállított részeknél beszélgettünk a történetről. Kezdetben a kudarc, negatív érzések és élmények, bánat, szomorúság érzései kerültek elő, majd a napló becsukása után megjelenik a harag, gyűlölet, féltékenység, irigység, bánat. A két helyszín jelentősen eltér egymástól, hiszen az egyik a nagy intenzitású negatív érzelmeket mutatja, míg a másik oldalon pozitív események történnek, pozitív érzelmekkel. A tanulókban felvetődött hogy ez a kettősség sokszor egy emberben is előfordulhat, hiszen vannak helyzetek, amikor mást érzünk, gondolunk, mint amit cselekszünk vagy kimondunk. Nem mindig merik felvállalni negatív érzelmeiket, és ilyenkor ezek felerősödnek, és nehéz, hogy más ne vegye észre. A szörnyet a megbocsátás és őszinteség segítségével lehet eltüntetni. A tanulók „saját szörnyeiket” megbeszéléssel, tiszta és világos kommunikációval, empátiával, türelemmel és olykor humorral tudják megszüntetni, legyőzni.
Utolsó feladatként a „Két igaz, egy hamis” feladatot végezték el. Mindenki írt magáról két igaz és egy hamis állítást. Hamis állítást nehezebb volt írniuk, a tanulótársaikat az igaz állítások alapján ismerték fel. A tanulók hibátlanul kitalálták, hogy kikre igazak az állítások, és hamar rájöttek a hamis állításokra is. Egy nagyon jól összeszokott csoportról van szó, így nem véletlen, hogy ennyire jól ismerik egymást.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Megbocsájtás az egyik legfontosabb egészség – és lélekvédő témakör. Aki nem tud vagy nem akar megbocsátani, saját egészségét kockáztatja. Arról nem is beszélve,hogy milyen rossz lehet örökös haragos szívvel élni. Igaz- hamis állításokkal kezdtük az órát , majd szituációs játékokkal vizsgáltuk, ki mit bocsát meg könnyen. Végül teszttel teszteltük a hajlandóságunkat a megbocsátásra. Folytatjuk.