E hónap is tevékenyen telt. Zenét hallgattunk, levelet írtunk, szituációs játékokon keresztül dolgozzuk fel a soron következő témát. A tanulók sok vidámsággal, kitartással oldják meg a rájuk váró feladatokat. Rengeteg ötletes megoldások születnek és a legjobb, hogy folyamatosan segítik egymást.
Megbocsátás
Ha a „bocsánat” egy állat lenne, akkor ílyen lenne… a 3.c osztály szerint. 😊
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Gyönyörű dal a hónap dala, a gyerekek szívesen énekelték.
Lerajzoltuk milyen állat lenne a bocsánat. Próbálkoztuk a megbocsátás rítusaival.
Gyújtottunk egy gyertyát a Földért Bella dalával.
Dátum: 2023.04.30.
Korcsoport: 3-4 évesek
Boldogságóra
A mai Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük “Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom”, “Napimádás”.
A gyakorlat után megkérem a gyerekeket, hogy üljünk le a szőnyegre egy kört alkotva. Beszélgetni kezdünk miért jó megbocsátani, mit is jelent a megbocsátás szó. A beszélgetés után elmesélem nekik Bezzeg Andrea Tündéri bocsánat címü meséjét. A mese végén elmondjuk miről is szólt, mi volt a tanúlsága.
Ez után megkérem őket üljünk az asztalokhoz, mert pillangókat fogunk festeni tempera és ecset segítségével. Miután a pillangók megszáradtak a nap folyamán a gyerekek odaadhatták a sajátjukat annak a társuknak, akit esetleg volt, hogy megbántottak. Gyakorolták a bocsánatkérést. Nagyon élvezték a gyerekek, mosolyogva, örömmel ajándékoztak egymásnak.
A Boldogságórát Bagdi Bella egyik dalával zártuk.
A Boldogságórák tartalmában is megjelent a „Föld napja”, mint téma. Sokat foglalkoztunk környezetünk megfigyelésével, szépítésével. Belvárosi óvoda ellenére megnéztük a környékbeli kerteket, elsétáltunk a piacra virágokért, melyekkel szűkebb környezetünket, óvodánkat díszítettük.
A Boldogságórát most is relexációs gyakorlattal kezdtük, a „Napimádás” és a „Cica” gyakorlatok után beszélgettünk a Boldogságórák legjobb, legviccesebb, legemlékezetesebb pillanatairól, közösen megírtuk a „BOLDOGÍTÓ LEVELET”. Majd mindenki lerajzolhatta a kedvencét pillanatát, boldogságóra élményét, rajzolás közben a „Szép nap” című dalt hallgathatták meg a gyermekek. Természetesen a rajzolás után kedvenc dalukat kérték a gyermekek és önfeledten táncoltak rá!
A messzi messzi galaxis meséjét folytattuk és próbáltunk kitalálni különböző „BOCSÁNAT ÁLLATOKAT”. A gyermekek nagyon sok féle ötlettel álltak elő, de a legfontosabb az volt, hogy mikor hívnánk elő a bocsánat állatot, és kinek mikor küldenénk. Arról is beszélgettünk, hogy vajon a Földünk megbocsát-e a sok szemetelésért, károkozásért. A gyerekek kiemelték, hogy ők mit tudnak tenni Földünkért, a tisztaságért és az egészséges környezetünkért, valamint, hogy a Föld biztosan megbocsát nekünk.
A Föld napján még meghallgattuk Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát, és megalkottuk saját FÖLD NAPI ÜDVÖZLETÜNKET a dalra, majd közösen elő is adtuk.
Áprilisban, a megbocsátás hónapjában beszélgettünk a gyerekekkel a megbocsátás képességéről. Ötleteltünk, hogy mi kell a megbocsátás fenntartásához, illetve arról is, hogy a megbocsátás hogyan fejleszti a személyiségünket. A gyerekek többen is kiemelték, hogy a haraggal nem csupán a másiknak, hanem saját magunknak is rosszat teszünk, így fontos, hogy képesek legyünk arra, hogy minél hamarabb meg tudjunk bocsátani a társainknak. Ezt követően a tanulók szépen sorra vették, hogy kik azok az osztályba járó személyek, akiket megsértettek és illendő lenne tőlük bocsánatot kérni. Ez a beszélgetőkör elég tartalmasra és érzelgősre sikeredett, így célját mindképpen elérte, hiszen a gyerekek megkönnyebbült szívvel folytathatták tovább napjukat. A boldogságórát követő délutánon elkészítettük a megbocsátás ábráját, melyre az órán elhangzott gondolatok, érzelmek kerültek, valamint egy közösen kiválasztott idézetet is felragasztottunk a csomagolópapírra, hogy az osztályteremben kihelyezve, bármikor elolvashassák a tanulók.
A megbocsátás gyakorlása
A dal: Meghallgattuk a Ho’oponopono című dalt, amelyben a varázsszavak elhangzanak. Felsoroltuk, átbeszéltük őket. A hónap dala lágy bevezetője volt az órának, nagyon szép!
Szófelhő, szókereső – feladatok: Üres és kitöltött szófelhőt kaptak a gyerekek. Volt, aki kiszínezte, nagyon szép színes kép készült, most a faliújságunk dísze. Akik szavakat gyűjtöttek, bármilyen szót ráírhattak, kitalálhattak. Segítségképpen vittem egy „kottát”, volt, aki innen tudott másolni. Újabb varázsszavak születtek! Rájöttünk, hogy milyen sokféleképpen kifejezhetjük szeretetünket, kéréseinket, köszönetünket mások iránt. A szókereső szívben számtalan újabb szóra találtak a tanulók, innen is kigyűjtöttük, amennyit csak tudtunk.
A konyhán: Az órát finom süteménykészítés követte. Miután konyhás modulosok vagyunk, nem maradhatott ki. Egyszerű és könnyen elkészíthető csokis-kókuszos golyót készítettünk, és annak adhatták, akinek csak szerették volna. Ha megbántunk valakit, apró ajándékkal, finomsággal is kiengesztelhetjük a „varázsszavak” mellett.
Krafcsik Éva Gabriella gyógypedagógus
A megbocsátás gyakorlására fordítottunk nagy hangsúly áprilisban. A téma feldolgozását relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd elmeséltem a „Tündéri bocsánat” című mesét. A mese kiváló lehetőséget biztosított arra, hogy a gyerekek megértsék mit jelent valakinek megbocsátani. A beszélgető-kör alkalmával mindenki elmondhatta, hogy megbántott-e már valakit, elfogadta-e valaki bocsánatkérését. Több napon keresztül készítettük a megbocsátás erdejét. A varázsszavakhoz kártyalapokat készítettünk, azok segítségével kártyajáték formájában gyakorolhatták a varázsszavakat. Sok játékot játszottunk, melyek során gyakorolhatták a megbocsátást, legnépszerűbb mégis a „varázsszavak” játék volt. Nagy hangsúlyt fektettem arra, hogy a varázsszavakat: kérem, köszönöm, ne haragudj, sajnálom… minél gyakrabban használják és az esetleges problémáikat ezek segítségével próbálják megoldani. A varázsszavak kártyalapjaiból az otthonukba is vittek a gyerekek.