Egy osztályban sok a súrlódás, a konfliktus. A gyerekekben már az első osztálytól igyekszünk tudatosítani, hogy mindenki követhet el hibákat, és hogy ezek megbocsáthatók. A Boldogságóra Munkafüzet feladatának segítségével minden gyermek felidézett és elmesélt egy-egy olyan esetet, amikor hibát követett el.
Megbocsátás
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Szeretetvirágokat készítettünk és adták oda a gyermekek a családtagjaiknak. A megbocsátás a boldogsághoz vezet egyenesen, ide jutottunk a beszélgetéseink alkalmával.
A reggeli kör alkalmával megbeszéljük a gyermekekkel a jelüket, elővesszük a fényképüket.
Megnézik saját magukat tükörben.
Milyen a kedvetek ma?
A reggeli kört a napi aktualitásokkal folytatjuk:
Milyen nap van ma? – mondóka, vers, ének
Megbeszéljük milyen kint az időjárás, milyen napszak van?
Beszélgetünk az évszakról, megbeszéljük az aktuális évszak jellemzőit.
Milyen évszak van?
Tavasz.
Milyen hónap?
Április, közeledik a Húsvét.
Hoztam nektek egy relaxációs zenét, hallgassuk meg csendben ellazulva:
Teljes nyugalom a nyugtató zenével ellazulva.
Gondolkodjunk : szoktunk -e másokat megbántani?
Mikor követünk el bűnt?
-Ha megbántunk ok nélkül másokat
-Ha durcások vagyunk anyukánkkal, megbántjuk őt
-Ha valakitől tudta nélkül elveszünk valamit
Ilyenkor mit tehetünk?
– Próbáljuk jóvá tenni kisebb- nagyobb bűneinket
Mi van akkor, ha mások követnek el ellenünk valami rosszat?
– Szomorúak leszünk
– Nem tetszik nekünk
Ilyenkor megtudunk bocsájtani? Ez fontos kérdés.
Ilyenkor időre van szükségünk!
Az idő sok mindent megold.
Próbáljuk a másiktól elfogadni, ha bocsánatot kér!
Megbocsátani jó, mert a másiknak is jól esik!
Nem szabad haragot tartani!
Milyen gesztussal bocsáthatunk meg a másiknak?
– rámosolygunk
– kezet fogunk vele
– megöleljük
Bagdi Bella: Imamondóka a külső belső védelemért
Nem szabad haragot tartani!
A foglalkozást zenés relaxációval kezdtük, majd megoldottuk a foglalkoztatófüzetben lévő keresztrejtvényt (Első lépés a megbocsátáshoz). A megoldást elolvasva arra kértem a gyerekeket, hogy mondják el, számukra mit jelent ez a szó, mikor használják, nekik mikor, ki mondta utoljára ezt és miért. Megpróbáltuk megfogalmazni azt is, mit jelent a megbocsátás, milyen jelei vannak (ezeket le is írtuk), és miért fontos önmagunknak, hogy a bennünket ért sérelmeken túl tudjunk lépni. A foglalkozást Pozitivity társasjátékozással zártuk.
Miért is szeretik a Boldogság órákat? Összegyűjtötték a válaszokat és lejegyezték.
Április hónapban megkezdte titkos munkáját a BerGer Szimat Szolgálat és a Fekete Kutya Nyomozóiroda. Mindkét csoport röplapján az alábbi szabályok szerepeltek:
Szabad a játék!, Szabad a nevetés!, Szabad a megbocsátás!, Tilos a morcoskodás!, Tilos a bántás!
A titkos küldetést, a Megbocsátás szigetének felfedezését, térkép és boldogító levél segítette. A tenger fölött szállva, a hőlégballon gondolájában egyperces kibékülő történeteket meséltünk, partot érve bocsánatkérő ábrákat rajzoltunk a sziget homokjába.
A bakancslista szerint minden kisgyerek megtalálta az életre szóló barátságot!
Boldogító levelet fogalmaztunk. Megbocsátás történeteket meséltünk. A megbocsátás milyen állat? – játék. Bocsánatkártya készítése.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: A megbocsátás felszabadít
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Épület: M21
Foglalkozás pontos ideje: 2023. április 27.
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető; kiselőadás; beszélgetés feladatokon, filmrészleten keresztül; meditációs gyakorlat
Eszközök: laptop, polifoam matracok
A foglalkozás célja: A Boldogságóra program április havi témája a megbocsátás témakörét vette célba. A diákok fedezzék fel, ismerjék meg a mások, illetve az önmagunk irányába történő megbocsátás felszabadító érzését, majd ezt tudatosan építsék be a már korábban megismert boldogságfokozó technikáik közé.
A foglalkozás rövid tartalma:
– a program céljának ismertetése az újonnan becsatlakozó diákokkal
– ráhangoló gondolatok, kutatási eredmények ismertetése tanári kiselőadás keretében
– téma feldolgozása a feladatokon keresztül, amelyben szerepet kapott néhány ajánlott feladat is
• leggyakoribb sérelmek, amelyeket különösen nehéz a hétköznapokban megbocsátani
• „vonaljáték”
• „A viselkedését nem kell elfogadnom…”
• a karma jóga és a megbocsátás
• megbocsátás önmagamnak – vezetett relaxációs gyakorlat
– zárókör
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest,2023.április 27.
Dr Csehóné Just Réka
Boldogságóra – Megbocsátás hónapja – Április
• Téma bevezetése -> beszélgető kör reggelente. Hívogató mondóka („Ketyeg az óra, tik-tak, tik-tak. Megbocsátómanócska, hívlak, hívlak. Mutasd meg az utat nekem, hogy az Örömvár enyém legyen!”)
• Téma feldolgozása:
Mese: Az eltévedt elefánt- elolvasható a gyerekeknek
• Munkafüzetből másolt feladatok megoldása a téma feldolgozására. Szóbeli feldolgozása előbb. Megbeszéltük, hogy kiről, miről szólt a mese. Mi történt?
• Beszélgettünk róla, hogy ki mit csinált már, amivel megbántotta a társait, vagy a családját.
Szituációba eljátszottuk, hogyan kell megbocsátani, bocsánatot kérni. Előbb én mutattam meg nekik, majd ők is egymással. A gyerekek nagy része simogatással, kézfogással, öleléssel kért bocsánatot.
• Téma lezárása: A megbocsátás jelének megrajzolása, kiszínezése volt. (szív) Tanultunk egy rövid kis verset hozzá.
„Ha valami rosszat tettél,
kérj bocsánatot! Ha téged
bántottak, tudj megbocsátani!
Ha ezekre képes vagy,
könnyebb lesz a szíved, és
ettől jobban fogod érezni
magadat.”
(Barabásné Gulyás Gyöngyi, gyógypedagógus)