Bagdi Bella relaxációs gyakorlata után a gyerekekkel lerajzoltuk a megbocsátás pillangóit.
Megbocsátás
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozást a „Tüdőtakarítás” és a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom” relaxációs gyakorlattal indítottuk, majd a hónap dalával folytattuk, amit már rendkívül várnak és szeretnek a gyermekek. Beszélgettünk a megbocsátásról, a negatív érzelmekről, hogy sajnos előfordul velünk, hogy valakit megbántunk, esetleg bennünket bánt meg valaki. Bábok segítségével elmondtuk a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű mondókát, és kiszíneztük a hozzá kapcsolódó színezőt. Ezt követően, báb, plüss simogató játékot játszottunk. A bábok is megsimogatták a gyermekeket, majd elmondták a gyermekek a témával kapcsolatos saját élményeiket. Beszélgettünk emberi tulajdonságokról, értékekről, majd jó tulajdonságokat neveztünk meg. Később a Süni, Mókus, Nyuszi, Mackó barátságáról bábjátékot kezdeményeztem, így megismerkedhettek a Süni negatív tulajdonságával, hogy hogyan bántotta meg Süni a barátait, és azt, hogy hogyan bocsátottak meg neki. Zenehallgatás közben táncoltunk, majd a Boldogság várának nyolcadik lépcsőfokára tették a gyermekek a megbocsátás jelét.
Ez egy nagyon nehéz téma volt a csoportban. A sajátos nevelési igényből adódóan az egyik nagy nehézség, hogy egyes gyerekeket a társak közelsége is frusztrálja, még akaratlanul is. A frusztrációjukat gyakran sértéssel, indulattal kezelik.
A kezdő relaxációs gyakorlathoz most olyan feladatokat választottam – „Villámlazítás” és „Rágógumi” gyakorlat, amely segít az izmok ellazításában és a feszültség oldásában. Majd meghallgattuk a hónap dalát.
Az egyik probléma, hogy a bocsánatkérést sokszor csak üres, tartalom nélküli mondatként használják, most igyekeztünk megtölteni tartalommal.
A három kiscsibe mesehallgatás után a sérelmekről és ahhoz kapcsolódó érzelmekről beszélgettünk. A sérelmek megfogalmazása saját élmények alapján történt. Többen a családon belül ért sérelmeikről kezdtek beszélni.
Megpróbáltunk érzelmeket kapcsolni hozzá, majd arról beszélgettünk, hogy mások milyen érzelmi állapotban vannak ilyenkor. A másoknak okozott sérelmekre nehezen találtak pédát, sőt még ilyenkor is a másik felet hibáztatták.
Lezárásként a Ho’ oponopono dalt hallgattuk meg.
Boldog Dóra üdvözli a gyermeket: „Sziasztok Harangvirágok! Úgy örülök nektek, olyan boldog vagyok, hogy újra eljöhettem hozzátok. Játsszatok ma is velem.”
Mondóka: „Kerekerdő kalandra hív téged…”(kezdeményezés kezdő mondókája)
Beszélgető pillanatok: Emlékeztek olyan alkalomra, amikor valaki megbántott titeket? Tudjátok nagyon fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni, és megbocsátani, segíteni fog ezt megérteni a következő bábjáték.
Mese: Bábjáték
Bagdi Bella: Repülj velem dal meghallgatása és „eltáncolása” – Énekeljünk és táncoljuk együtt.
Kézműves tevékenység: Készíts egy pillangót/virágot annak, akitől szeretnél bocsánatot kérni.
Boldog Dóra elköszönése: „Köszönöm Harangvirágok, hogy újra ilyen jót játszhattunk együtt. Hamarosan újra találkozunk.”
„ A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.” Az idézetből kiindulva arra kértem a gyerekeket, hogy gyűjtsenek össze érzéseket, akár testi tüneteket, amik a megbocsátáshoz, illetve a meg nem bocsátáshoz kapcsolódnak. Hogyan érzik magukat, amikor sokáig haragszanak egy- egy osztálytársukra? Melyik a felemelőbb érzés – elengedni a haragot, vagy dédelgetni a sérelmeinket? Az összegyűjtött szavakból a WordArt segítségével szófelhőt készítettünk.
Ezután konfliktushelyzeteket, problémákat soroltam a tanulóknak, amelyeket aszerint csoportosítottak, hogy könnyen megbocsátják, talán megbocsátják, vagy nem bocsátják meg. A tapasztalatunk, hogy megbocsátani bizony nem is olyan könnyű, de tanulható.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola 1. osztályos kis tanulói az órakezdő dal után egy mesét hallgattak meg a megbocsátásról. Mi van az arcomra írva? Téged mi bánt? Te kit bántottál meg? Ezek a kérdések körül zajlott a beszélgetés. A bocsánatkérés gyakorlása szóban, rajzzal és öleléssel történt. Az óra meditációval és dallal zárult.
Meleg áramlat elnevezésű gyakorlattal kezdtük az alkalmat. Meghallgattuk a hónap dalát, majd a gyerekek szív formában leültek a szőnyegre. Az állt be a szív közepébe, akinek valamilyen sérelme volt valamelyik társával kapcsolatban. Akiről beszélt, az kilépett a szívből, és a külső részen sétált addig, amíg a társát hallgatta. Ezután a sértett fél behívta a társát a szívbe, bocsánatot kértek egymástól, majd békekötés történt. Ezután a gyerekek csoportokban bocsánatkérő mondatokat gyűjtöttek, amiket meg is beszéltünk.
A hét elején a beszélgető körben beszélgettünk a megbocsátásról, haragtartásról, bocsánatkérésről, varázsszavakról, mikor és miért használjuk őket. A Tündéri bocsánat című mesét nagyon élvezték a gyermekek, utána kérdéseket tettem fel nekik. „Szeretlek” pillangós karkötőt készítettek egymásnak a gyermekek és adták egymásnak a hét folyamán.
Készítettünk közösen egy nagy piros szívet a szőnyegen piros csoportszobai játékokból, majd egyesével beleálltak a gyermekek. Első körben azt kellett elmondani a szívben állva, hogy mit szeretnek enni, inni, játszani, mi teszi őket boldoggá. Második alkalommal pedig olyan tulajdonságokat kellett felsorolniuk, amiket magukban szeretnek. A csendesebb, visszahúzódóbb gyermekeknek a körülötte ülő gyermekek mondtak róla kedves dolgokat és pozitív tulajdonságokat.
Április hónapban a megbocsátás volt a témánk. Ezzel kapcsolatban beszélgettünk mikor szükséges bocsánatot kérni, milyen szavakat használunk ilyenkor, és fontos az is hogy megbánjuk,így a másik könnyebben meg tud bocsátani nekünk. A témával kapcsolatban sok kisgyermek elmesélte otthoni történetét, melyre a többi gyerek reagált.
A hónapban elmeséltem nekik a Tündéri bocsánat című mesét is, melyet meseillusztráció formájában a gyerekek le is rajzoltak. Játszottuk még a Zombis játékot is, mely nagyon tetszett a gyerekeknek. Először csak ugyanazokat a pozitív csengésű szavakat használták a Zombi ellen, majd mikor többször játszottuk már egyre több új pozitív szót hoztak be a játékba.
A megbocsátás képessége egy nagyon fontos tulajdonság, amit meg kell tanulnunk. Elmondtam a gyerekeknek, hogy a megbocsátás nem jelenti azt, hogy elfelejtjük, ami történt és nem teszi meg nem történté a dolgot.
Meghallgattuk a megbocsátás dalát, megismerkedtünk a varázsszavakkal. (köszönöm, bocsánat, sajnálom, szeretlek, kérlek).
A relaxációs gyakorlat után beszélgettünk arról, hogy mikor van szükség bocsánatkérésre. Milyen érzés, ha megbántanak minket, vagy ha mi megbántunk valakit. Hogy lehet jóvá tenni, és milyen érzés mikor bocsánatot kérünk és elnyerjük a bocsánatot, illetve, ha megbocsájtunk. Elmondtam, hogy tudunk bocsánatot kérni, azonkívül, hogy azt mondjuk, hogy “bocsánat”. (öleléssel, simogatással). Megbeszéltük, hogy nem jó haragba lenni senkivel, ha megbeszéltük az okot utána bocsássunk meg egymásnak mert akkor lesz boldog mindenki. A Tündéri bocsánat c. mese két testvér tündér összeveszéséről és megbocsátásáról szólt, ezzel is példát mutatva a gyermekek előtt a bocsánatkérés fontosságára. A tevékenység végén elkészítettük a megbocsátás pillangóit – wc-gurigát festettek a gyerekek és a szárnyait színes mozaik kockákkal díszítették, majd ráragasztották a gurigára.