Áprilisban egy nehéz téma van porondon, a megbocsátás. A gyerekeknek felnőtt szemmel nézve sokszor könnyebben megy, mint nekünk felnőtteknek. Talán nem gondolják túl, nem neheztelnek annyi ideig, képesek kis humorral, egy barátságos simogatással, kedves pillantással átlendülni a kisebb nézeteltéréseken, durcásabb hangulatokon. Megbocsátó kört alkottunk, ahol megmutathatták szeretetnyelvüket, amelyet ők használnak, amikor bocsánatot szeretnének kérni, illetve kapni kis társuktól.
Megbocsátás
Az ötödik osztály áprilisi alkotása „A megbocsátás fája” címet kapta.
Az áprilisi boldogságórát elkészítette: Kereki Kristóf
A 2.b osztály áprilisi alkotása a „Pillangóreptetés” címet kapta.
Az áprilisi boldogságórát elkészítette: dr. Beleznayné Váradi Anett Eszter
Április hónapja a megbocsájtásról szólt. Megtapasztalták a gyermekek milyen jó érzés megbocsájtani. Sajnos előfordul a csoportban a vita, a veszekedés, de azt a gyermeket díjaztuk aki hamarabb kitudja mondani sajnálom, bocsáss meg! Sokat hallgattuk és daloltuk a Ho’ opanopono éneket, ami segített a gyorsabb megbocsátásban. Megismerték a gyermekek a „Tündéri bocsánat” mesét amit sokszor emlegettünk egy-egy adott helyzetben.
Virágültetés alkalmával felelevenítettük a gyermekek lelkében levő igazságtalanságokat, vitákat amit végleg eltemettünk és virágot ültettünk a helyére.
Szeretet folyóson haladtak át a gyermekek, ami az áthaladó gyermekhez fűződő jó tulajdonságait soroltuk fel. A hónapban szívecskékkel számoltuk kinek hányszor sikerült megbocsájtani amit a végén díjaztunk is.
Mivel nem is olyan régen mi is voltunk a cirkuszban, így megnéztük a Dumbó című filmet. Annyira tetszett nekik, hogy megfestettük őket, melyekre épp egy lepke száll. Illetve kipróbáltuk a bocsánatsoroló feladatot is. Rájöttünk, hogy nem is olyan könnyű ez a feladat, mint amilyennek látszik.
A gyermekek számára egy kedves kis mesét adtam elő flipchart tábla segítségével a gyermekek szemük elé varázsoltam a háttért, illetve újbábok felhasználásával a szereplőket próbáltam meg megeleveníteni. A mese Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című mese volt, mely két testvér tündér összeveszéséről és megbocsátásáról szólt, ezzel is példát mutatva a gyermekek előtt a bocsánatkérés fontosságára. A mese meghallgatása után a gyermekek összegezték a látott mesét és a saját szavaikkal összefoglalták a történetet. A történet lényegét kiemelve megkérdeztem a gyermektől, hogy az ő esetükben is meg szokott- e előfordulni a megbántás és a megbocsátás- bocsánatkéréssel. Mely válasz sok eseteben az igen volt. Utána pedig megkérdeztem a gyerekektől hogy milyen érzést vált ki a megbántás, hogyha valaki megbántja őt, hogyan érezzük olyankor magunkat, és hogyan esik nekünk az hogyha tőlünk bocsánat kérnek és esetleg megölelnek?
Miután megbeszéltük a történetet, minden gyermek számára egy piros szívet osztottam ki, mely piros szív a szeretetet és a bocsánatkérést szimbolizálta jelen esetben.
A saját szívecskét minden gyermeknek oda kellett adnia valakinek, azzal a feltétellel, hogy
– Ha megbántotta, akkor bocsánatkérés gyanánt: Bocsánatot kérek tőled, azért mert megbántottalak
– Illetve azért is oda lehetett adni, hogy szeretlek, és így fejezem ki a szeretetem feléd, hiszen a szeretet sokféle lehet, és sokféleképpen nyilvánulhat meg
– Mind a két esetben megöleljük egymást és átnyújtjuk a másik számára a szívünket
Ezzel a két gondolattal igyekeztem a nagycsoportos gyermekek gondolatait felébreszteni, hogy bátra kérjenek bocsánatot, illetve bátran fejezzék ki társaik és a felnőttek iránti szeretetüket és ezt nem kell szégyelniük és nem kell egymást kinevetniük.
Mielőtt elkezdtük volna a szívek átadását, arra kértem mindenkit, hogy jól gondolja meg hogy kinek adja oda a szívét és miért.
Véleményem szerint nagyon jól sikerült a szívhez köthető szeretet, illetve bocsánatkérés, hiszen a gyermekek tényleg szívből jövő érzéssel fordultak társaik felé.
A foglalkozás lezárásaként a Boldogságóra munkafüzetben található színezőt hagytam ott a gyerekeknek felolvasva a hozzá kapcsolódó rövid kis üzenetet.
A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.
Hogyan kezeljük, ha megbántottak, vagy ha megbántunk valakit?
Elmeséltem a gyerekeknek: „A három csibe” című mesét. Közösen megbeszéltük milyen tanulságokat vonhatunk le belőle.
Megbeszéltük miért érdemes megbocsátani, kinek miért okoz gondot a megbocsátás.
Minden órán relaxációs gyakorlatokat is alkalmaztam.
Elkészítettük a megbocsátás rajzot.
Az órákon megbeszéltük az osztályon belül felmerülő konfliktusokat és a megfelelő reagálási lehetőségeket.
A gyermekek örömére az órákat Bagdi Bella dalaival zártuk.
Osztályunk áprilisban ellátogatott a Ceglédi Galériába megnézni a Húsvéti kiállítást. A tárlatvezetésen kívül, érdekes foglalkozáson is részt vehettünk.
A megbocsátás nekem egy kicsit nehéz téma. A gyerekeknél ez Könnyebben megy, hiszen, ha ” csörög is a kanál” néha, és a csoport egészséges zajában meghallom a zörrenés, nagyon hamar és könnyen megy a békülés. A csoport zaja újra egészséges gyerekzsivaj, ami olyan kedves a szívemnek. A foglalkozás során beszélgettünk arról, hogy a sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek szavakat milyen érzés kimondani, milyen érzés meghallani. Arra a megállapításra jutottunk, hogy az udvariasság jólesik a másik gyereknek és magunknak is, és milyen jó, hogy kitalálták az emberek. (ezt az egyik kisfiú mondta). A Ho’ oponopono pedig, mint mindig, óriási siker.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Az aktuális dal meghallgatása után a diákok páros munkát végeztek, egy olyan esetet beszéltek meg egymással, amikor valakit megbántottak, majd amikor őket bántották meg ( mit éreztek, megbocsátottak – e, ill. bocsánatot kértek-e, utána milyen érzelmeik voltak stb.). Idézetek segítségével megbeszéltük, milyen előnyökkel jár a megbocsátás, miért is „ajándék” ez nekünk. Meghallgattuk a Kowalsky meg a Vega Varázsszavak c. dalát, közösen olvastunk a Ho’oponoponóról.
A négy varázsszót szívekbe írták, ez lett az elküldendő feladatunk