„ A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.” Az idézetből kiindulva arra kértem a gyerekeket, hogy gyűjtsenek össze érzéseket, akár testi tüneteket, amik a megbocsátáshoz, illetve a meg nem bocsátáshoz kapcsolódnak. Hogyan érzik magukat, amikor sokáig haragszanak egy- egy osztálytársukra? Melyik a felemelőbb érzés – elengedni a haragot, vagy dédelgetni a sérelmeinket? Az összegyűjtött szavakból a WordArt segítségével szófelhőt készítettünk.
Ezután konfliktushelyzeteket, problémákat soroltam a tanulóknak, amelyeket aszerint csoportosítottak, hogy könnyen megbocsátják, talán megbocsátják, vagy nem bocsátják meg. A tapasztalatunk, hogy megbocsátani bizony nem is olyan könnyű, de tanulható.
Megbocsátás
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola 1. osztályos kis tanulói az órakezdő dal után egy mesét hallgattak meg a megbocsátásról. Mi van az arcomra írva? Téged mi bánt? Te kit bántottál meg? Ezek a kérdések körül zajlott a beszélgetés. A bocsánatkérés gyakorlása szóban, rajzzal és öleléssel történt. Az óra meditációval és dallal zárult.
Meleg áramlat elnevezésű gyakorlattal kezdtük az alkalmat. Meghallgattuk a hónap dalát, majd a gyerekek szív formában leültek a szőnyegre. Az állt be a szív közepébe, akinek valamilyen sérelme volt valamelyik társával kapcsolatban. Akiről beszélt, az kilépett a szívből, és a külső részen sétált addig, amíg a társát hallgatta. Ezután a sértett fél behívta a társát a szívbe, bocsánatot kértek egymástól, majd békekötés történt. Ezután a gyerekek csoportokban bocsánatkérő mondatokat gyűjtöttek, amiket meg is beszéltünk.
A hét elején a beszélgető körben beszélgettünk a megbocsátásról, haragtartásról, bocsánatkérésről, varázsszavakról, mikor és miért használjuk őket. A Tündéri bocsánat című mesét nagyon élvezték a gyermekek, utána kérdéseket tettem fel nekik. „Szeretlek” pillangós karkötőt készítettek egymásnak a gyermekek és adták egymásnak a hét folyamán.
Készítettünk közösen egy nagy piros szívet a szőnyegen piros csoportszobai játékokból, majd egyesével beleálltak a gyermekek. Első körben azt kellett elmondani a szívben állva, hogy mit szeretnek enni, inni, játszani, mi teszi őket boldoggá. Második alkalommal pedig olyan tulajdonságokat kellett felsorolniuk, amiket magukban szeretnek. A csendesebb, visszahúzódóbb gyermekeknek a körülötte ülő gyermekek mondtak róla kedves dolgokat és pozitív tulajdonságokat.
Április hónapban a megbocsátás volt a témánk. Ezzel kapcsolatban beszélgettünk mikor szükséges bocsánatot kérni, milyen szavakat használunk ilyenkor, és fontos az is hogy megbánjuk,így a másik könnyebben meg tud bocsátani nekünk. A témával kapcsolatban sok kisgyermek elmesélte otthoni történetét, melyre a többi gyerek reagált.
A hónapban elmeséltem nekik a Tündéri bocsánat című mesét is, melyet meseillusztráció formájában a gyerekek le is rajzoltak. Játszottuk még a Zombis játékot is, mely nagyon tetszett a gyerekeknek. Először csak ugyanazokat a pozitív csengésű szavakat használták a Zombi ellen, majd mikor többször játszottuk már egyre több új pozitív szót hoztak be a játékba.
A megbocsátás képessége egy nagyon fontos tulajdonság, amit meg kell tanulnunk. Elmondtam a gyerekeknek, hogy a megbocsátás nem jelenti azt, hogy elfelejtjük, ami történt és nem teszi meg nem történté a dolgot.
Meghallgattuk a megbocsátás dalát, megismerkedtünk a varázsszavakkal. (köszönöm, bocsánat, sajnálom, szeretlek, kérlek).
A relaxációs gyakorlat után beszélgettünk arról, hogy mikor van szükség bocsánatkérésre. Milyen érzés, ha megbántanak minket, vagy ha mi megbántunk valakit. Hogy lehet jóvá tenni, és milyen érzés mikor bocsánatot kérünk és elnyerjük a bocsánatot, illetve, ha megbocsájtunk. Elmondtam, hogy tudunk bocsánatot kérni, azonkívül, hogy azt mondjuk, hogy “bocsánat”. (öleléssel, simogatással). Megbeszéltük, hogy nem jó haragba lenni senkivel, ha megbeszéltük az okot utána bocsássunk meg egymásnak mert akkor lesz boldog mindenki. A Tündéri bocsánat c. mese két testvér tündér összeveszéséről és megbocsátásáról szólt, ezzel is példát mutatva a gyermekek előtt a bocsánatkérés fontosságára. A tevékenység végén elkészítettük a megbocsátás pillangóit – wc-gurigát festettek a gyerekek és a szárnyait színes mozaik kockákkal díszítették, majd ráragasztották a gurigára.
A megbocsátás témája kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy a gyermekek őszintébben és nyitottabban beszéljenek saját érzéseikről, sérelmeikről, valamint egymáshoz fűződő kapcsolataikról. Foglalkozásunkat Bagdi Bella „Ho’oponopono” című dalának meghallgatásával kezdtük, mely megalapozta a téma érzelmi hangulatát, segített a a témára hangolódásra.
Ezután egy képzeletbeli utazásra indultunk a „varázsszőnyeggel” az érzelmek világába. Az utazás során közösen beszélgettünk arról, milyen érzelmeket ismerünk, és arckifejezésekkel is kifejeztük ezeket: hogyan nézünk ki, amikor szomorúak, boldogok vagy éppen dühösek vagyunk. Amikor megérkeztünk az érzelmek világába, minden gyermek megoszthatta velünk, mikor érezte magát a legboldogabbnak, valamint olyan élményeit is, amikor dühös vagy szomorú volt.
A foglalkozás során tisztáztuk a megbántás, harag, bocsánatkérés és megbocsátás fogalmait. Egyszerű, életkorukhoz illeszkedő példákon keresztül beszélgettünk arról, hogy mindannyian hibázhatunk, és hogy a megbocsátás nem a gyengeség, hanem épp ellenkezőleg: a bátorság és az érzelmi erő jele. A gyerekek nyitottan osztották meg saját tapasztalataikat, sokan meséltek olyan helyzetekről, amikor ők bántottak meg valakit, vagy amikor nekik volt nehéz megbocsátani.
Gyakoroltuk a „varázsszavakat” is: sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek – melyeket egy játékos mondókán keresztül is elmélyítettünk. Ezek a szavak segítenek a konfliktusok megfelelő kezelésében.
A megbocsátás témáját nem csupán egyetlen foglalkozásként kezelem, hanem mindennapos, nevelési célként. A gyerekek életében gyakran előfordulnak konfliktushelyzetek vagy kisebb-nagyobb balesetek, ezért kulcsfontosságú, hogy megtanulják ezeket megfelelő módon, empátiával kezelni.
1. Foglalkozást kezdő relaxáció – Prof.Dr. Bagdy Emőke – kézikönyv 36.-39.o. 27. sz. gyakorlat
2. Dalos játék : Ki libámat elviszi c. játék
3. A téma feldolgozása mesével: Bezzeg Andrea: A lusta király c. mese előadása, bemutatása
4. Beszélgetőkör
5. Feladat: Boldogságóra munkafüzet 60. oldal
6. A foglalkozás lezárása: Megbocsátás jel elkészítése
7. A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Megbocsátás c. dalának meghallgatása
8. Téma továbbítása: Húsvét váró családi nap az óvodában
Megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy béke legyen mindenki szívében, lelkünkben nem őrzünk tüskéket. Megbocsájtó pillangókat készítettek a gyerekek. Aki akart, beszélhetett saját élményeiről, érzéseiről.
A hónap témájának célja, gyerekek megértsék, hogy a megbocsátás nem a gyengeség, hanem a belső erő jele. A harag cipelése helyett felszabadító érzés elengedni a sérelmeket. Nem volt egyszerű a gyerekeknek, mert az elején bizony nem mindig találták a szavakat arra- hogyan is fejezzük ki megbocsátásunkat. A feladatok viszont segítettek ennek a gyakorlásában!