Ezen az órán megfogalmaztuk a gyerekekkel céljainkat. Megbeszéltük mit és hogyan kell teljesíteni, azok elérését. A tanulók komolyan elgondolkodtak a célokon, és azok eléréséhez szükséges úton.
Célok kitűzése és elérése
Relaxáció: „Medve vagyok és cammogok”
Dal: Bagdi Bella: van nekem egy álmom
Feldolgozás:
Bevezetés – Rövid beszélgetés arról, hogy mi is az a cél? Mit jelent? Mik lehetnek a céljaink?
Ráhangolódás a mesére
Dal: Ég a gyertya, ég….
Mesehívó mondóka
Mese:
1. A madáretető varázsa –
Anna és a kis madár története
2. A három kismalac
3. Boldogvár meséje
A mese végén rövid beszélgetés a meséről.
Játék:
– Célbadobás karikába
Minden kisgyermek dobás előtt elmondja, hogy mi is az ő célja-mit szeretne elérni.
– Varázshópelyhek
– Öltözz fel gyorsan!
Mivel kiscsoportosaink vannak, ezért a témát több napon keresztül, egész hónapban folyamatosan dolgozzuk fel.
Ezt több mesével és változatos játékokkal valósítjuk meg a gyermekek nagy örömére.
A foglalkozást relaxációs gyakorlatokkal, a hónap dalának meghallgatásával és éneklésével kezdtük. Az év elején fontos téma az új évi fogadalmak, illetve célkitűzések megbeszélése. Az öreg halász és nagyravágyó felesége című mese nagyon tetszett nekik. Mindenki kívánt három dolgot a képzeletbeli aranyhaltól, több gyermeket az anyagi jólét foglalkoztat, de többen kívántak a békét és az egészséget is. A mesehősökhöz hasonlóan a csoport tagjainak is különböző játékos feladatokat kellett végrehajtani, leküzdve az akadályokat érték el a céljaikat.
A februári boldogságóra alkalmával a végzős diákok a tanulás szeretete kapcsán néztek meg egy youtube videót, valamint írtak egy levelet a tanulás szerepe, fontossága kapcsán.
Báthory István Általános Iskola
A Veszprémi Báthory István Sportiskolai Általános Iskola – az ország első Boldog Iskolája – a Boldogság Világnapjához kapcsolódóan „Ősztől iskolás leszek” címmel rajzpályázatot hirdet a város óvodásainak.
Sok szeretettel várjuk a nagyobbak és a kisebbek tetszőleges technikával és méretben készült rajzait.
Az első gyönyörűséges rajzok már meg is érkeztek a Bóbita és a Ringató Óvodából.
Két csoportban dolgoztunk a gyerekekkel. Az egyik csoporttal A szamuráj szerencséje című mesét dolgoztuk fel. A mese felolvasása, meghallgatása után a képek és a kérdések segítségével megbeszéltük a történetet, majd átküzdtöttük magunkat a labirintuson.
A másik csoporttal a törött vízhordó edény történetét beszéltük át. Ez nehezebb volt a gyerekeknek, főleg annak megfogalmazása, hogy hogyan tudnak magukról jót, pozitívat mondani. A kisebb gyerekek beszélgetés közben kiszínezték a kezeket.
Beszélgetőkörrel zártunk, ahol mindenki mondott valami pozitív, megerősítő dolgot a társának.
A gyerekekkel a továbbtanulási lehetőségekről, a rövid- és középtávú célokról beszélgettünk. Megnéztük milyen iskolatípusban tudnának tovább tanulni az őket érintő szakmákhoz, foglalkozásokkal kapcsolatosan. Erről készítettünk egy plakátot.
Célok, célitűzések
A január mindig az új fogadalmak, célkitűzések időszaka is. Boldogságóránkat a félévi értesítők kiosztása után tartottuk. Ennek apropóján beszélgettünk kinek milyen céljai, célkitűzései vannak az idei évre. Miért fontos a célok kitűzése, milyen a jó cél? Mi segítheti vagy gátolhatja a kitűzött célok elérését? Mindig mindenkinek jólesik, ha megerősítik, biztatják, ezért bátorító üzeneteket fogalmaztunk meg, amiket a tanterem szekrényére kiragasztottunk. Így annak, akinek egy kis biztatásra van szüksége, csak odamegy és letép magának egy kis üzenetet. Reményeink szerint ezek a mondatok hitében megerősítik és segítenek neki elérni a kitűzött célt.
A tulipán csoportos gyermekekkel elrepültünk meseországba, ahol megismerték János történetét majd a könyvből egyszer csak kiesett egy levél. János kalandra hívta a gyermekeket. Az óvoda különféle helyein (dicsőségek fala, sószoba, öltöző, csoportszoba) egy- egy kép darabot fedezhetek fel. A képek és a helyszínek csak akkor váltak láthatóvá, ha a feladatokat sikeresen megoldották. A helyszínek versbe foglalva rejtőztek el. A gyermekeknek itt is maguknak kellett kitalálniuk a megfejtést. Végül sikerült a csoportnak megtalálnia a boldogság kulcsát, ami nekik lehet hirtelen a képek összerakása a kaland és a feladatok megoldását jelentette, de valójában a közös munka, egymásra figyelés és a szeretet volt az igazi boldogság.
Első feladatnál a dicsőségek falához kellett menni úgy, hogy a papír felhőkön lépkedtek. Első gyermek lerakta a felhőket a második számolta az utolsó pedig összeszedte nehogy bárki kövessen minket. Küldetés során figyelnünk kellett, hogy minél csendesebbek legyünk mert a boszorkányok, ha meghalják, hogy segíteni akarunk a királylánynak és elkapnak minket vége lesz a küldetésünknek. Dicsőség falánál feladatunk az volt, hogy megszámoljuk az érméket, kupákat és okleveleket és ezeket összeadjuk majd megmondjuk melyik a kisebbik és nagyobbik számszomszédja továbbá mennyi a különbség közöttük. Második feladat a Sószobában elkellett mondani manó nyelven a „ Csanádi Imre: Hónap soroló” versét. Harmadik feladat az öltözőbe várt minket. Utunk során majdnem elbuktuk a küldetést mikor is megjelentek a boszik így mindenki lefeküdt míg el nem mentek. Olyan ügyesek voltak a gyermekek, hogy egy boszorkány sem vett észre minket. Harmadik feladat során el kellett oltanunk a tüzet „vizes” babzsákkal ami ugyancsak sikerült. Már csak egy feladat volt hátra. A boszorkányok barlangjába párba kellett állniuk a gyermekeknek majd az egyikük felrakta a sállat a szemére a társuk pedig kivezette őt. Fél úton cserélték. Mivel minden feladatot ügyesen teljesítettek a gyermekek így János megtudta, hogy melyik kastélyba van elrejtve a királylány. Az összerakott képrészeken a tulipánosoknak is látható volt külön egy titkos térkép, ami a jutalom helyét mutatta. Mindenki kapott egy sárkány érmét, ami emlékeztette őket arra, hogy közös erővel semmi sem lehetetlen. Következő alkalommal a gyermekek elmesélték, hogy mikor történt meg velük az, hogy kitűztek egy célt, amit egyedül nem tudtak megoldani, de mikor segítséget kértek akkor szüleikkel, testvérükkel és barátaikkal együtt sikerült megcsinálniuk. Ezt követően érzelem kifejezése versenyt rendeztünk amit nagyon élveztek a gyermekek.
Elmaradás: Célok kitűzése és elérése
Első ízben kicsit belekóstoltunk a Mindfullness érzésbe a gyerekekkel. Elmagyaráztam nekik, hogy egyszerűen ez a dolog, annyit jelent, hogy a mindfulness tényleg annyiból áll, hogy nagyon koncentrált figyelmet fordítasz az adott pillanatra.
Ezzel kapcsolatban feladatokat adtam a tanulóknak, amelyek a következők voltak és együtt hajtottuk végre aznap az iskolában:
1. Tudatos evés: Az étkezés egészen más élményt nyújt, ha odafigyelsz rá , nem pedig a társaiddal cseverészel közben az ebédlőben, vagy a tízórai, uzsonna szünetekben – alig érezzük az étel ízét, nem is tudjuk, hogy eszünk. Próbáljunk meg úgy enni, hogy koncentrálunk- hidd el mindjárt finomabb lesz az étel.
2. Gyakorlat: „légző cimbora”: válasz ki egy plüsst a teremben, majd feküdjünk le a nagy plédünkre a hátunkra. A karjaid-lábaid lazítsd el, tedd a plüsst a hasadra. Figyeld meg, ahogy a belégzéseknél megemelkedik a plüss a hasadon, és a kilégzéseknél süllyed.
3. Változtass!: – Moss fogat az ellentétes kezeddel!
A valós Boldogság óra feladat a Mi leszel, ha nagy leszel-távcső volt. Egészen elképesztő gondolatok és rajzok születtek. Valamennyi gyermek a felnőtt énjét képzelte el. Lettek állatorvosok, punk cégtulajdonos, katona, rendőr… Megbeszéltük, hogy ezek eléréséhez még nagyon hosszú út vezet, először is az, hogy meg kell tanulni írni és olvasni.