Az indító relaxációs gyakorlat után eljátszottuk az Add körbe a varázsecsetet! – játékot. Majd meghallgattuk a Varázsecset című mesét. Majd mindenki elkészítette a saját képét arról, hogy hogyan látja a legjobb életét a jövőben.
Célok kitűzése és elérése
1. A foglalkozást kezdő relaxáció – Prof.Dr. Bagdy Emőke – kézikönyv 36.-39. o. 21. sz gyakorlat
2. Motiváció, ráhangolódás: Bagdi Bella: Van nekem 1 álmom https://www.youtube.com/watch?v=U7QSS2Hrmh8
3. A téma bevezetése: 1-2-3-4 c. mondóka elmondása, mutogatása közben
4. A téma feldolgozása mesével: Boldogság vár
5. Feladat megoldása: Munkafüzet 38. oldala
6. A foglalkozás lezárása: Beszélgetőkör és a célok elérésének jele felhelyezése a faliújságra
E téma nehezen értelmezhető a gyermekek számára, ezért legfontosabb feladatunk az volt, hogy közelebb hozzuk, értelmezzük a fogalmat, úgy, hogy azt a gyermekek is megértsék. A tevékenységet a kitárom a világom relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd babzsákkal végeztünk játékos gyakorlatokat és célbadobós játékot is játszottunk. A gyermekek ügyesen helyt álltak a játéknál, eleinte leginkább sikertelen próbálkozások voltak, de nem adták fel, végül a csoport nagy részének 3 dobásból egyszer sikerült bedobnia a zsámolyba a babzsákot. Miután mindenki egyszer betalált a célba, körbe leültünk és beszélgettünk a rövid távú céljainkról, ki mit szeretne elérni az óvodában, illetve otthon. A gyerekek a fárasztó mozgásos, koncentrációs feladat után, szépen és csendben hallgatták végig a mesét, amit először hallottak. Bezzeg Andrea Boldogvár c. meséjét közös beszélgetés követett, összekapcsolva a mese mondanivalóját a saját céljainkkal. Mik azok a célok? A főszereplő hogyan érte el a célját? Mi hogyan érhetjük el a céljainkat? A gyerekeknek kezdetben több rávezetésre, példára volt szükségük ahhoz, hogy értelmezni tudják magának a céloknak a fogalmát, jelentőségét. A célokhoz kapcsolódó érzelmi kötődést, illetve a levezetést szolgálta Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalának meghallgatása.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A gyerekek nagyon sok vágyat, álmot említettek meg a beszélgetések alkalmával, hogy ki mit szeretne elérni. Le is rajzolták azokat.
A célok elérése ebben a korosztályban még annyit jelent hogy a gyerekek megtanulják kitartóan dolgozni valamiért, például megtanulnak önállóan öltözni vagy új játékot elsajátítani. Ez segít nekik abban hogy büszkék legyenek magukra és örömüket leljék a sikerben.
Újévi célokat fogalmaztunk meg, álomtérképet készítettünk, és arról beszélgettünk, hogyan tudunk lépésről lépésre haladni az álmaink felé. Továbbá az órán sikerült a tablót is elkészíteni „Célok kitűzése és elérése” témában.
A foglalkozás témája: Célok kitűzése és elérése (január)
Korcsoport: 3-7 éves korosztály
A foglalkozás Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom” című dalával kezdtük, melyhez mozgást is társítottunk. Fontosnak tartottam kiemelni, hogy a célokrét, álmokért tenni kell.
Zárásként Bagdi Bella: Képes vagy rá dalát hallgattuk meg.
Bezzeg Andra: Boldogvár című meséje kiváló volt a témával kapcsolatos érzékenyítéshez.
A hónap dala is (Van nekem egy álmom…) is a kedvencek közé került, szinte napi szinten meghallgattuk.
A gyerekek egy feladatlap segítségével mgfogalmazták új évi céljaikat. Megbeszéltük, miért fontos a célok kitűzése, és annak elérése.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Tél bekoszontevel megkerestuk az itt maradt madarakat és ennivalót vittünk számukra. A célunk érdekében kézen fogtuk egymást és egy séta keretében megkerestuk a madaretetőket. Több szempontból is érdekes és hasznos volt az együtt töltött idő.
Január folyamán a diákokkal a célok kitűzésének és elérésének fontosságát és módszereit fedeztük fel. Az óra célja az volt, hogy segítsük a gyerekeket abban, hogy megtanulják, hogyan tűzzenek ki maguknak elérhető, reális célokat és hogyan dolgozzanak azok megvalósításán lépésről lépésre. Elkezdtük a beszélgetést azzal, hogy mi is az a cél, miért fontos, hogy legyenek céljaink, és hogyan érhetjük el őket. A gyerekek megosztották egymással, hogy szerintük mi a cél és hogy már van-e valamilyen céljuk. Megbeszéltük, hogy a célok elérése közben fontos, hogy motiváltak maradjunk és kis jutalmakat adjunk magunknak, amikor elérünk egy-egy lépést. A gyerekek kitalálták, milyen kis díjakat adhatnak maguknak, ha sikerült megvalósítaniuk egy-egy célt. Például: egy szép matricát vagy egy plusz szünetet! A diákok aktívan részt vettek a beszélgetésben és mindenki leírt egy-egy célt, amit el szeretne érni a tanév során. Néhányan az olvasás javítását tűzték ki célul, mások pedig a matematika tantárgyban szerettek volna jobb eredményeket elérni. A célok kitűzése során hangsúlyoztuk a kitartás és a türelem fontosságát és arról beszéltünk, hogy mi történik, ha valami nem sikerül azonnal. Ez az óra segítette a gyerekeket abban, hogy a célkitűzés ne csak egy elméleti dolog legyen, hanem egy praktikus eszköz, amit a mindennapjaikban alkalmazhatnak. Az órákon szerzett tapasztalatok és a gyerekek visszajelzései megerősítettek abban, hogy a célok kitűzése és elérése nemcsak a tanulásban, hanem a személyes fejlődésben is kulcsfontosságú.