A célok elérése a csoportunkban jeken van a mindennapjainkba.
Csoportos céljaink és egyéni célok is megvalósítára kerülnek.
Mindezek velejárója a kudarc és a nehézség, de ha megbírkózunk vele az a legcsodálatosabb boldogság.
Célok kitűzése és elérése
A célok megfogalmazása rövid idő alatt megtörtént. A hozzájuk vezető út, elérés már egy kicsit nehezebben jöt össze. Mire mindent összeszedtünk, leírtunk akkor jöttek rá, hogy a célok eléréséhez nagyon sok képességre, készségre, belső és külső tényezőre van szükség! A hónap dalát nagyon hamar megtanultuk és minden nap reggeli bemelegítésként el is énekeltük!
Január a célok kitűzéséről és eléréséről szól.
Annak érdekében, hogy a gyermekek elé olyan célokat tűzzünk ki, melyek a mindennapi életük szempontjából releváns a szülők segítségét kértük. Minden szülőt arra kértünk, hogy gondolkodjanak el, mi az, amit szeretnének, hogy a gyermekek megtanuljon és reális esély van arra, hogy ezt egy hónapon belül megtegye. A kapott információkat a gyermekek számára vizualizáltuk, majd egy foglakozás keretében átbeszéltük. Ezek után a cél tábla a csoportban volt nyomonkövethető, ahol minden tanulási helyzetet vagy próbálkozást tudtunk jelölni. A gyermekek számára így azt igyekeztünk megtanítani, hogy a céljaink elérése egy folyamat része, nem egyik napról a másikra megy, és sok gyakorlást, valamint belefektetett időt és energiát igényel.
A célok elérését összekapcsoltuk az egy hónapon keresztül húzódó jeges projektünkkel, melynek keretében különböző sarkvidéki állatokkal ismerkedtünk meg. Minden hétnek egy megadott állat volt a témája, és ehhez kapcsolódó mozgásos, ügyességi játékokat kellett a gyermekeknek elvégezniük, hogy célba érjenek. Minden héten egy-egy térképet követtünk a foglakozások során.
A „Kicsi vagyok én”, ölelőperc, Boldogságmondóka kezdőrituálét követően a „Hintaszék” és a „Medve vagyok és cammogok” relaxációs gyakorlatokkal indítottuk a foglalkozást. A gyerekek meghallgatták a „Boldogvár meséje” című történetet, majd a feldolgozást segítő kérdések megválaszolása után megpróbáltunk egyéni és csoportszintű célokat megfogalmazni(például megpróbálunk még jobban odafigyelni arra, hogy köszönjünk annak, aki belép a csoportunkba; nagycsoportosok közül volt, aki mielőbb szeretne megtanulni írni/olvasni; kicsinek segítenek megtanulni beszélni; kevesebb édességet enni, stb.) Mindenki gyakorolta a célbadobást babzsákkal, majd az érdeklődő gyerekek ceruzát foghattak és megpróbálták lerajzolni, hogy szerintük milyen lehet Boldogvár. Rajzolás közben szólt a témához kapcsolódó „Van nekem egy álmom” című dal.
Januárban, visszatérve a téli szünetről arról kérdeztem a gyerekeket, hogy szoktak-e újévi fogadalmat tenni, és ha igen, akkor sikerül-e ezeket betartani. Ezután rátértünk arra, hogy az újévi fogadalom is egy-egy kitűzött cél az életünkben, de emellett rengeteg olyan terület van, ahol fontos, hogy eldöntsük, mit és hogyan szeretnénk elérni. Összegyűjtöttünk ilyen területeket, pl. iskolai teljesítmény, továbbtanulás, baráti kapcsolatok, egészséges életmód, szabadidő, stb. A céljaink eléréséhez sokszor egy-egy példakép ad segítséget. A gyerekeket arra kértem, hogy válasszanak négy személyt, akit példaképnek tartanak, és írják le azt is, hogy miért őt választották.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A tanórát énekkel kezdtük, majd pihentető relaxációval folytattuk. Ez kellemesen ellazította a tanulókat. Következett a célok kitűzése és a tervek elkészítése. Három kívánságom rajzban. Ezután megbeszéltük a céljainkat az osztályközösséggel. A témához kapcsolódó mesét néztünk, majd megbeszéltük a tartalmát. Mit tennél, ha szuperhős lennél? A tanóra végén újból meghallgattuk a dalt és el is énekeltük azt.
Az indító relaxációs gyakorlat után eljátszottuk az Add körbe a varázsecsetet! – játékot. Majd meghallgattuk a Varázsecset című mesét. Majd mindenki elkészítette a saját képét arról, hogy hogyan látja a legjobb életét a jövőben.
1. A foglalkozást kezdő relaxáció – Prof.Dr. Bagdy Emőke – kézikönyv 36.-39. o. 21. sz gyakorlat
2. Motiváció, ráhangolódás: Bagdi Bella: Van nekem 1 álmom https://www.youtube.com/watch?v=U7QSS2Hrmh8
3. A téma bevezetése: 1-2-3-4 c. mondóka elmondása, mutogatása közben
4. A téma feldolgozása mesével: Boldogság vár
5. Feladat megoldása: Munkafüzet 38. oldala
6. A foglalkozás lezárása: Beszélgetőkör és a célok elérésének jele felhelyezése a faliújságra
E téma nehezen értelmezhető a gyermekek számára, ezért legfontosabb feladatunk az volt, hogy közelebb hozzuk, értelmezzük a fogalmat, úgy, hogy azt a gyermekek is megértsék. A tevékenységet a kitárom a világom relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd babzsákkal végeztünk játékos gyakorlatokat és célbadobós játékot is játszottunk. A gyermekek ügyesen helyt álltak a játéknál, eleinte leginkább sikertelen próbálkozások voltak, de nem adták fel, végül a csoport nagy részének 3 dobásból egyszer sikerült bedobnia a zsámolyba a babzsákot. Miután mindenki egyszer betalált a célba, körbe leültünk és beszélgettünk a rövid távú céljainkról, ki mit szeretne elérni az óvodában, illetve otthon. A gyerekek a fárasztó mozgásos, koncentrációs feladat után, szépen és csendben hallgatták végig a mesét, amit először hallottak. Bezzeg Andrea Boldogvár c. meséjét közös beszélgetés követett, összekapcsolva a mese mondanivalóját a saját céljainkkal. Mik azok a célok? A főszereplő hogyan érte el a célját? Mi hogyan érhetjük el a céljainkat? A gyerekeknek kezdetben több rávezetésre, példára volt szükségük ahhoz, hogy értelmezni tudják magának a céloknak a fogalmát, jelentőségét. A célokhoz kapcsolódó érzelmi kötődést, illetve a levezetést szolgálta Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalának meghallgatása.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A gyerekek nagyon sok vágyat, álmot említettek meg a beszélgetések alkalmával, hogy ki mit szeretne elérni. Le is rajzolták azokat.