Január a célok elérésének hónapja. A gyermekek számára az önkontroll megfelelő szabályozását céloztuk meg ebben a hónapban.Szobor játékot játszottunk a csoporttal. Amikor elindult a zene, minden kisgyermek táncra perdült a teremben. Amikor a zene elhallgatott, szoborrá változtak, mozdulatlanná váltak, abban a testhelyzetben, amiben éppen voltak. Aki nem tudott mozdulatlanul állni, először ő mondta meg, hogy mihez hasonlít a szobra. Az játék többszöri eljátszása elősegíti a gyermekek önkontrolljának szabályozását.
Célok kitűzése és elérése
CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE- Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Kmety György Evangélikus Általános Iskola és Óvoda, Marcaltő
A foglalkozás ideje: 2025.01.21.
A foglalkoztatott korcsoport: vegyes (4-7éveseknek)
A foglalkozást vezeti: Pus Tiborné Kalmár Katalin- óvodapedagógus
A foglalkozás témája: A célok kitűzése és elérése, mint boldogságfokozó technika gyakorlása
A foglalkozás célja: Felismerni, hogy urai vagyunk az életünknek. Az értelmes célok támogatják az önbecsülésünket. A cél felé haladva minden részcél elérésekor érzelmeink felpezsdülnek. Magabiztosnak és hatékonynak érezzük magunkat. A célok értelmet adnak életünknek. Segít a tervezésben, időbeosztásban. Boldogabbak leszünk, ha rá tudjuk venni magunkat, hogy a régi célok helyett újakat találjunk. A célok eléréséhez gyakran szükségünk van a társas kapcsolatokra, hogy együttműködjünk másik emberekkel. Az ilyen kapcsolatok önmagukban is tudják fokozni a boldogságot.
A foglalkozás feladatai: A célok felismerése képeken, mesével, egyéni élményeink felidézésével és játékos gyakorlatokkal megtapasztaltatva. A célból fakadó siker megélése önálló cselekedeteinkben.
Előkészület: Képek elhelyezése a mágnestáblán, gyurmaragasztó, zenevideó-YouTube, manókép és sapka, színes karikák és botok, kézjel motívum- 10db
1. MOZGÁSALAPÚ RELAXÁCIÓS GYAKORLAT:
„Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” A gyerekek állva nyújtózkodnak felfelé mindkét karral, közben motiváló verset is mondhatunk.
Ilyen nagy az óriás, nyújtózkodjunk kispajtás…
Ilyen kicsi a törpe, guggoljunk le a földre! – Nyújtás és oldást felváltva ismételjük kb. 3-szor.
2. ZENEHALLGATÁS- KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Folytatjuk a játékot, de most zenére fogunk mozogni! Bagdi Bella- Van nekem egy álmom
3. A TÉMA BEVEZETÉSE:
Amíg kifújod magad, csücsülj le a szőnyegre és nézd meg a képeket, amiket elhelyeztem a táblán. Mindenkinek lehetnek céljai. Vajon mi volt a célja a kisfiúnak a vízben? … Letérdelve a cipőjéhez? … Biciklin integetve…stb.
Beszélgetés, saját élmények meghallgatása, a téma megtartására fókuszálva.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA:
Hoztam egy kis történetet, ami egy manóról szól. Rosszcsont Manónak hívják és nem volt könnyű a manóélete. „Orrpirosító hideg téli nap volt… …sikerült megvalósítani a célját és megtalálta a boldogvárba vezető utat.”
Kik voltak a mese szereplői?
Jó vagy rossz volt ez a manó?
Mi volt a terve, a célja?
Egyből sikerült megvalósítania, vagy fokozatosan?
Mondjuk el a versikét! (2-3-szor ismételve)
Hétfőn figyelek, hogy tanuljak,
kedden csúnya szót ne mondjak!
szerdán ne verekedjek,
csütörtökön kedves legyek.
Pénteken próbálok szót fogadni,
szombaton jó példát mutatni.
Vasárnap arra figyelek, hogy egész nap csendes legyek.
Egyedül vagy segítséggel vitte véghez a tervét?
Mit érezhetett, amikor sikerült megvalósítania a célját?
Neked van célod, amit szeretnél hamarosan megtenni?
És ha nagy leszel…?
Játszunk egy jó játékot! Most az lesz mindenki célja, hogy a színes karika a rudakra akadjon rá!
Célbadobós játék, a távolság növelésével színes karikákkal és botokkal.
5. A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
Aki elérte a célját, az győzött! Ennek jele ez a kézjel, amit a papírom látsz!
Színezd ki, hogy emlékezz rá! A Boldogság várának 5. lépcsőrokára is ezt a jelet fogom feltenni.
6. FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
7. A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
Akinek van kedve, otthon megkérdezheti apát, anyát, hogy nekik van e céljuk?
Cél….szinte mindenhol megjelenik az óvodapedagógusi munkák folyamán. De valóban vannak céljaink? Másoknak is át tudjuk adni a célt és az oda vezető utat? igen, szentül hiszem. Mindig reális, apró célokkal kell kezdeni mindent aztán a távlati cél már ki is alakul. A gyermekekben is fel kell kelteni a célt és az eléréshez való talentumokat. Ha cél tudatos mintát adunk, bármivé lehetnek a gyermekek. Mi pedagógusok vagyunk az eszköz, a lehetőség számukra. A rinyabesenyői gyermekek olyan környezetben élnek, ahol a cél a túlélés, a mindennapok terhein túl lenni….Az óvodában a gyermekeket és szülőket is rávezetem arra, hogy minden gyermekből lehet valaki, mindent elérhet de csak úgy, hogy támogatjuk őket. És ehhez első sorban nem anyagi forrásra van szükség, hanem pozitív megerősítésekre, rengeteg kommunikációra, sok-sok mesére és bátorításra. Mert a cél eléréséhez mindig a legnehezebb a legelső lépés. De ha ott vagyunk mellettük ilyenkor, és kicsi mustármagként ültetjük a szívükbe a lehetőségeket, akkor óriási fává növekedhetnek általunk. Olyan ez, mint a kis varázsdobozomból elővett kis apró kavicsok, fa lapocskák melyeket szinte mindennap használunk, egy út is így épül fel életünk során. Sok-sok minden van benne, lehet kanyargós, szerte ágazó, melyet együtt a közösség erejével, szívével és szeretetével teszünk meg. A szeretet tükör által bárminek láthatják magukat, amit mindenki elkészített és cél és feladat, hogy megőrizze és ha előveszi igazán lássa magát.
„Mindig többre vagy képes, mint hiszed. A legnehezebb mérföld mindig a legelső.”
A mai Boldogságóra témája a célok kitűzése volt. Ezen belül arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy hogyan tűzhetünk ki kisebb-nagyobb célokat annak érdekében, hogy jobbá tegyük környezetünket, és hogyan érhetjük el őket lépésről lépésre.
A Zöld Óvoda szemléletéhez kapcsolódva a beszélgetés fókuszában az állatok – különösen a télre itt maradó madarak – álltak. Megbeszéltük, miért fontos az állatok védelme, gondozása, és hogyan segíthetünk nekik a hideg hónapokban.
A gyerekekkel közösen eleséget készítettünk a madaraknak, gyurmából madáretetőt készítettünk, valamint célokat fogalmaztunk meg arra vonatkozóan, hogy hogyan tudunk felelősségteljesen bánni az állatokkal és a természettel. Többen elmondták, hogy otthon is szeretnének etetőt készíteni, vagy ügyelni arra, hogy ne dobjanak el szemetet a természetben.
A foglalkozás során a gyerekek megtapasztalták, hogy a jó célok nemcsak nekünk, hanem más élőlényeknek is örömet és biztonságot nyújtanak – így válhatnak valódi kis természetvédővé.
A célok elérése a csoportunkban jeken van a mindennapjainkba.
Csoportos céljaink és egyéni célok is megvalósítára kerülnek.
Mindezek velejárója a kudarc és a nehézség, de ha megbírkózunk vele az a legcsodálatosabb boldogság.
A célok megfogalmazása rövid idő alatt megtörtént. A hozzájuk vezető út, elérés már egy kicsit nehezebben jöt össze. Mire mindent összeszedtünk, leírtunk akkor jöttek rá, hogy a célok eléréséhez nagyon sok képességre, készségre, belső és külső tényezőre van szükség! A hónap dalát nagyon hamar megtanultuk és minden nap reggeli bemelegítésként el is énekeltük!
Január a célok kitűzéséről és eléréséről szól.
Annak érdekében, hogy a gyermekek elé olyan célokat tűzzünk ki, melyek a mindennapi életük szempontjából releváns a szülők segítségét kértük. Minden szülőt arra kértünk, hogy gondolkodjanak el, mi az, amit szeretnének, hogy a gyermekek megtanuljon és reális esély van arra, hogy ezt egy hónapon belül megtegye. A kapott információkat a gyermekek számára vizualizáltuk, majd egy foglakozás keretében átbeszéltük. Ezek után a cél tábla a csoportban volt nyomonkövethető, ahol minden tanulási helyzetet vagy próbálkozást tudtunk jelölni. A gyermekek számára így azt igyekeztünk megtanítani, hogy a céljaink elérése egy folyamat része, nem egyik napról a másikra megy, és sok gyakorlást, valamint belefektetett időt és energiát igényel.
A célok elérését összekapcsoltuk az egy hónapon keresztül húzódó jeges projektünkkel, melynek keretében különböző sarkvidéki állatokkal ismerkedtünk meg. Minden hétnek egy megadott állat volt a témája, és ehhez kapcsolódó mozgásos, ügyességi játékokat kellett a gyermekeknek elvégezniük, hogy célba érjenek. Minden héten egy-egy térképet követtünk a foglakozások során.
A „Kicsi vagyok én”, ölelőperc, Boldogságmondóka kezdőrituálét követően a „Hintaszék” és a „Medve vagyok és cammogok” relaxációs gyakorlatokkal indítottuk a foglalkozást. A gyerekek meghallgatták a „Boldogvár meséje” című történetet, majd a feldolgozást segítő kérdések megválaszolása után megpróbáltunk egyéni és csoportszintű célokat megfogalmazni(például megpróbálunk még jobban odafigyelni arra, hogy köszönjünk annak, aki belép a csoportunkba; nagycsoportosok közül volt, aki mielőbb szeretne megtanulni írni/olvasni; kicsinek segítenek megtanulni beszélni; kevesebb édességet enni, stb.) Mindenki gyakorolta a célbadobást babzsákkal, majd az érdeklődő gyerekek ceruzát foghattak és megpróbálták lerajzolni, hogy szerintük milyen lehet Boldogvár. Rajzolás közben szólt a témához kapcsolódó „Van nekem egy álmom” című dal.
Januárban, visszatérve a téli szünetről arról kérdeztem a gyerekeket, hogy szoktak-e újévi fogadalmat tenni, és ha igen, akkor sikerül-e ezeket betartani. Ezután rátértünk arra, hogy az újévi fogadalom is egy-egy kitűzött cél az életünkben, de emellett rengeteg olyan terület van, ahol fontos, hogy eldöntsük, mit és hogyan szeretnénk elérni. Összegyűjtöttünk ilyen területeket, pl. iskolai teljesítmény, továbbtanulás, baráti kapcsolatok, egészséges életmód, szabadidő, stb. A céljaink eléréséhez sokszor egy-egy példakép ad segítséget. A gyerekeket arra kértem, hogy válasszanak négy személyt, akit példaképnek tartanak, és írják le azt is, hogy miért őt választották.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A tanórát énekkel kezdtük, majd pihentető relaxációval folytattuk. Ez kellemesen ellazította a tanulókat. Következett a célok kitűzése és a tervek elkészítése. Három kívánságom rajzban. Ezután megbeszéltük a céljainkat az osztályközösséggel. A témához kapcsolódó mesét néztünk, majd megbeszéltük a tartalmát. Mit tennél, ha szuperhős lennél? A tanóra végén újból meghallgattuk a dalt és el is énekeltük azt.