A mese meghallgatása, majd megbeszélése és eljátszása.
Célok kitűzése és elérése
Újévi befőtt🍀 és a
Szépemlékes-üveg💗
Ma a gyerekekkel újévi befőttet készítettünk. Hozzávalói a gyerekek pozitív gondolatai, céljai, amelyekre oda fognak figyelni ebben az évben.
A másik egy szépemlékes-üveg.
A szép emlékek könnyedebb felelevenítésére kineveztem egy üveget, majd egy jól látható helyre tettem az osztályban. Készítettem mellé egy köteg papírcetlit és egy tollat is.
Bármilyen szép, meghatározó, számunkra fontos esemény történik velünk vagy akár van egy jóleső gondolat, kedves megjegyzés a másiktól, feljegyezzük egy cetlire, ráírjuk a dátumot, majd bedobjuk az üvegbe. Június végén egy élvezetes program lesz, amikor kinyitjuk az üveget és felolvassuk a címkékre írt üzeneteket.
A gyerekek világához nagyon közel állnak a hóemberek. Énekek, mesék szólnak róluk, de legszívesebben építik azokat. Sajnos az utóbbira nagyon kevés lehetőségük van, de rajzolni is szeretik őket. Egy kis válogatást készítettünk munkáinkból.
Mobiltelefonon keresték meg a gyerekek példaképeiket, majd csoportokban beszélgettek a céljaikról, terveikről. Igyekeztek általuk teljesíthető rövidtávú és hosszútávú célokat is megfogalmazni. Évrendező napló kitöltésével számot vetettek előző évben teljesített feladataikról.
Január a fogadalmak és célkitűzések hónapja. Sok-sok próbatétellel. Szokásos relaxációink, amit már várnak a gyerekek, az ismert dalok egyfajta biztonságot nyújtanak a gyermekek számára. Kis közösségünk tagjai egyre jobban ragaszkodnak egymáshoz és a hiányzókat gyakran megemlegetik. A legnagyobb próbatétel napjainkban az egészségünk megőrzése volt. Sokat mozogtunk és sok gyümölcsöt fogyasztottunk, hogy egészségesek legyünk.Sajnos alig voltunk oviban.Nagyon jó lehetőséget biztosított számunkra ezekben a napokban a Maci hét hiszen a sok hiányzó mellett ott voltak a puha meleget, biztonságot adó Macik, akik otthonról érkeztek velük.
Szikszai György Református Általános Iskola
Ebben a témában például arról is beszéltünk, hogy – bár fontosak a nagy és hosszútávú célok – rövidtávra, akár egy napon, vagy héten belül is fontos és előre vivő lehet, ha apróbb célokat tűzünk ki. Ezért a foglalkozáson meg is tervezték a következő heti terveiket. Ezután azt is megtárgyaltuk, hogy a hibákat hogyan orvosolhatjuk.
Sokféle célunk van, időben közeli és távoli egyaránt. A gyerekek alkotásán a célt az állatkert jelképezi, hiszen minden gyerek szívesen megy oda. Az úton vannak elágazások, akadályok, de a cél érdekében ezeket leküzdik.
A decemberi ünnepek után kipihenten, céltudatosan fogtunk az új évhez, keresve a fejlődés lehetőségeit, új célok kitűzését és elérését. Segítségünkre voltak a társak, a barátok, akik megerősítést nyújtottak egymásnak egy-egy nehéz feladat előtt. A „Boldogvár meséje” című történet közelebb hozta a meseszereplők sorsán át a téma megértését, befogadását. Elkészült a Boldogvár puzzle, mellyel szívesen játszottak a mágnestáblán, kicsik és nagyok. Készíthettünk „Cél – térképet” melynek eredményeiről időnként beszámoltak a gyerekek. Az „összenőtt gyerekek” játékot is nagyon kedvelték és a szabad játékban is gyakran megjelent.
Ebben a hónapban a „Célok kitűzése és elérése” témáját dolgoztuk fel a Boldogságóra keretében. A gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, mit jelent célt kitűzni, és mi kell ahhoz, hogy azt elérjük. Egyszerű, számukra is érthető példákon keresztül mutattuk be, hogy egy cél lehet például egy rajz befejezése, egy új játék kipróbálása, vagy akár egy vár megépítése is.
A beszélgetést követően egy izgalmas, alkotó tevékenységbe kezdtünk: várat építettünk különféle anyagokból. A gyerekek kis csoportokban dolgoztak, és első lépésként együtt megbeszélték, milyen várat szeretnének létrehozni – hány tornya legyen, legyen-e kapuja, lakjanak-e benne „lovagok” vagy „hercegnők”. Ezután kiválaszthatták az építőanyagokat: fakockákat, műanyag elemeket, kartondobozokat, gurigákat, párnákat és egyéb újrahasznosítható anyagokat.
Fontos célkitűzés volt, hogy a gyerekek tervezzenek, együttműködjenek, és kitartsanak akkor is, ha valami elsőre nem sikerül. Volt olyan csoport, amelyiknek ledőlt a vára, de nem keseredtek el – megbeszélték, mit változtassanak, és újrakezdték az építést. A tevékenység végén minden csapat bemutatta az elkészült várat, és elmesélték, hogyan jutottak el az ötlettől a megvalósításig.
A gyerekek így játékos formában tapasztalták meg, hogy egy cél eléréséhez tervezésre, kitartásra, közös gondolkodásra és türelemre van szükség. A sikerélmény – amikor elkészült a vár – büszkeséggel és örömmel töltötte el őket. A foglalkozás segített abban, hogy felismerjék: ha van egy álmunk vagy tervünk, és lépésről lépésre haladunk, akkor képesek vagyunk azt valóra váltani.
A január hónap témája: a Célok kitűzése, elérése volt. A céljaink eléréséhez vezető úton rengeteg új, ismeretlen kihívással és helyzettel találkozunk, amelyek során folyamatosan tanulunk magunkról, a világról. A közös céljainkról beszélgettünk és különböző játékok során tapasztaltuk meg, hogy a cél megvalósulását csak közös erőfeszítéssel, csapatmunkával érhetjük el. Az Add körbe a Varázsecsetet! és a Láthatatlan törzsfőnök című játékokat nagyon szívesen játszották a gyerekek. Minden tanuló elkészítette saját pandáját és felragasztotta a tablóra, melyre a közös osztálycélokat is felírtuk.