Januárban a boldogságórák témája a célok kitűzése és elérése.
A boldogság megéléséhez kiemelkedően fontos olyan célok kitűzése és az elérésükért tett erőfeszítések, amelyek értelmesek. Fontos életfeladatunk, hogy megtaláljuk azokat a kisebb és nagyobb célokat, amelyeket mi magunk „értelmes célként” címkézünk fel, ezeket összehangoljuk a környezetünk és szeretteink igényeivel. Nem mindig könnyű feladat kiválasztani a lehetőségek közül azt, ami éppen szolgálni tudja azt, hogy lehető legjobb önmagunkká váljunk. A varázsecset című játékkal megtapasztalták a másodikosok, hogy sok helyzetben fontos az összefogás a cél érdekében. Egy tanulságos mesén kísérték végig a főszereplőt azon a sok kitartást igénylő, de a végén boldogsággal végződő úton, amely során lépésenként haladva megvalósult az áhított cél. A gyerekek illusztrációt is készítettek a jövőbeli, lehető legjobb életükről, okos és boldogító céljaikról, terveikről.
Vidáman, felszabadultan vettek részt a gyerekek a foglalkozásokon.
Célok kitűzése és elérése
Az elmúlt pár hónapban közösséggé kovácsolódott csoportunk. Így már nagy biztonsággal indulhattunk el új tudások, ismeretek elsajátítására. Ilyen kihívás volt, hogy megismerkedhettünk a Mozgáskotta módszerével, azonosulhattunk a szerethető állatfigurákkal. Örömmel vettek részt a gyerekek a játékos felfedezésben, amit már beépítettünk a mozgásos tevékenységeinkbe.
Boldogság…😊
Meseolvasás, beszélgetés előzte meg a saját célok, a célok megvalósításához vezető út leírását.
Egy kis önismereti játékkal is rásegítettünk ezen célok felismerésére, megfogalmazására.
Az óra második felében az osztályközösség fogalmazott meg, jegyzett le olyan célokat, melyeket közösen szeretnének elérni.
Jó volt együtt gondolkodni! 😊 🤗
A diákokkal megbeszéltük mit jelent a cél kifejezés, milyen célok vannak, miket tudunk kitűzni magunknak. Hajtogattunk papírból hajót, beleírtuk a céljaikat és megversenyeztettük őket. Ezzel értelmeztük a „cél” szó kétfajta jelentését.
A relaxáció után a gyemekekkel beszélgettünk a héten meglátogatott foglalkozásokról (busz vezető, pék, fodrász, tanár), majd mindenki elmondta, hogy mi szeretne lenni.Választottak képeket, amit kiszíneztek és közösen felragasztottuk a szivecskére. A csoportommal ez a szív minden boldogságórát jelképez, így tudatosítom a tevékenységet.
Korcsoport: 3-4 évesek
Motiváció: Babzsákok és két karika elhelyezése a csoportszoba szőnyegen.
A gyerekek a babzsákok kihelyezése kapcsán már kezdtek a szőnyeghez gyűlni és kérdezgetni, hogy miért pakolom ki a tárgyakat. Elmeséltem nekik, hogy célbadobást szervezek és érdeklődtem, hogy lenne-e olyan gyermek aki szívesen játszana vele a babzsákokkal.
A gyerekeket két csoportra osztottam, mindenki kapott a kezébe 1-1 babzsákot, majd egyenlő távolságra elhelyeztem a két karikát. A feladat az volt, hogy minél többen találjanak bele a karikába. Játék közben biztató szavakkal buzdítottam a gyerekeket: Ne add fel! Próbáld újra! Sikerülni fog!
Játék után a szőnyegre ültünk és beszélgetést kezdeményeztem a céljaink elérésével kapcsolatban. Kíváncsi voltam, hogy mi az igazán fontos a gyerekeknek a csoportunkat illetően. Ezeket a célokat felírtam a gyerekek előtt egy nagy papírra, majd jeleztem a gyerekeknek, hogy kikészítettem az asztaloknál festékeket, ecseteket, akinek van kedve színkeveréssel tenyérpillangókkal díszíthetjük csoportunk céljait. Sokan csatlakoztak. Az elkészült tenyérlenyomatokat kivágtuk és felragasztottuk a közös poszterünkre.
Másnap reggel a sószobában elolvastam a gyerekeknek a könyv által felajánlott Boldogvár meséjét.
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
A beiskolázási program keretében, a leendő elsős szülőknek mutattam be a szövegértés fejlesztését, boldogságórás módszerekkel. Az óra fókuszában a célok kitűzése és elérése volt. A halász és a nagyravágyó felesége című népmese alapján, mesehálót szőttünk együtt. Összegyűjtöttük a népmesékről tanultakat, majd a varázslabdánk és az interaktív táblánk segítségével kvíz kérdéseket oldottak meg, csoport munkában a tanulók. Számozással időrendbe kellett tenni a mese eseményeit. Síkbábok segítségével egy jelenetet játszottak el a gyerekek. Csoport munkában erősséglabdák felhasználásával, megfogalmaztuk, hogy mik azok a tulajdonságok, amelyek a célig visznek bennünket. A mese tanulságát kihangosítottuk majd a gyerekek jutalma egy csodatevő hal volt, ami biztos, hogy a tanulók kívánságait teljesíteni fogja. Az iskolánkban, több éve a beiskolázási program része a boldogságóra, aminek a szülők és a gyerekek is nagyon örülnek. Örömmel és lelkesedéssel tartom ezeket az órákat.
CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
A foglalkozást egy új relaxációs technika, a hapcivirág megismertetésével indítottam, melynek nagy sikere volt, többször is eljátszottuk a gyerekek kérésére.
A témát célbadobó játékkal vezettem be. Zsámolyba kellett kislabdákkal célbadobni. Különböző távolságokra helyeztem el a zsámolyokat, hogy mindenki átélhesse sikerélményt. Ezek után arról beszélgettünk, milyen érzés volt, amikor sikerült beletalálni a célba, elérték a kitűzött célt.
Azt egyértelműen átérezték, hogy ez mindenkit jó érzéssel, boldogsággal tölt el, ezt meg is fogalmazták.
Szőlő Szelli álma mese kapcsán beszélgettünk arról, hogy ők milyen dolgokról szoktak álmodozni, el szokták-e képzelni felnőttként az életüket. Körbeadtuk a jövőbe látó távcsövet, ahol már ki aállatorvosként, ki fodrászként, ki pékség tulajdonosként látta magát felnőtt korában.
Kis papírhajóra felírtuk ezeket az álmokat, célokat, majd egy nagy kék kartonon, a nehézségek tengerén fújva célba jutattuk őket. Közösen elkészítettük a tenger hullámait is, így elkészült a Célok tablónk is.
A foglalkozást egy közös játékkal zártuk. Megbeszéltük, hogy lehetnek olyan feladataink, céljaink, melyet sokkal könnyebben el tudunk érni, ha csapatban, egymást segítve összedolgozunk. Eldugtam a teremben a boldogság várának képrészleteit. Közösen megkeresték, összegyűjtötték, majd a jelzésnek megfelelően szétválogatták a puzzle darabjait. Egyik képet a fiúk, a másikat a lányok rakták ki, valóban összedolgozva, együttműködve.
A foglalkozást egy szobros játékkal zártuk le, ahol különböző érzelmeket ábrázoló szobrokat elevenítettünk meg.
Céljaim és terveim témában minden tanuló egy képet készített magának amit az írósztala fölé ki tud akasztani. Így mindig szem előtt vannak a célok és tervek ezáltal segítenek, megerősítenek, hogy el tudjam érni ezeket. Nagyon színes és ötletes munkák születtek.