Célok elérése a 4.c osztályban
Célok kitűzése és elérése
Boldogságóra – Célok kitűzése és elérése
Célok:
1. A tanulók megértették a célok kitűzésének fontosságát, és képesek voltak személyes célokat meghatározni a foglalkozás során.
2. A gyerekek számára érthetővé vált, hogy a célok elérésével boldogságot tapasztalhatunk.
3. A gyerekek kreatív módon kifejezték magukat a kézműves tevékenység során.
4. A gyerekek megtapasztalták a közös alkotás örömét és a sikerélményt.
________________________________________
A Boldogságóra első részében a tanulók megismerkedtek a célok fogalmával. Közösen beszélgettünk arról, hogy miért fontos, hogy legyenek céljaink, és hogy a célok elérése boldogságot okozhat. A beszélgetés során figyelembe vettük, hogy minden gyermek más-más célt tűz ki maga elé, legyen az egyszerű feladatok teljesítése vagy kedvesség mások felé. Minden gyermek egyéni célok teljesítését fogalmazta meg, amelyek megfeleltek az életkori sajátosságaiknak, érdeklődési körüknek.
A célok között szerepeltek a következő konkrét feladatok:
• „Ma szeretnék elolvasni egy rövid mesét.”
• „Ma segítek a barátomnak, ha szüksége van rám.”
• „Elkészítem a lehető legönállóbban a házi feladatomat.”
• „Segítek rendet rakni a tanteremben.”
• „Ma figyelek arra, hogy kedves legyek a többiekkel.”
• „Ma tisztán tartom az asztalomat a tanórán.”
• „Megpróbálok csendben maradni, amikor a társam beszél.”
• „Ma nem adom fel, ha valami nehéznek tűnik, hanem megpróbálom újra.”
A konkrét célok kitűzése és megfogalmazása gyakran nehézséget okozott a gyermekek számára, ezért folyamatosan segítettem a célok pontos megfogalmazásában és azok kis lépésekre való bontásában.
A boldogságóra havi témájához kapcsolódóan kézműves foglalkozást tartottam, amelynek célja a gyerekek motiválása és a boldogság érzésének megerősítése volt. A gyerekeknek célkártyákat kellett készíteniük, amelyekre felírhatták, lerajzolhatták, kiszínezhették a kitűzött céljaikat. A kártyákat ezután a gyerekek a közösen készített Boldogságvirágra helyezték.
A célkártyák segítik a gyerekeknek vizuálisan követni, hogy mely céljaikat teljesítették, és melyek azok, amelyek még hátra vannak. A Boldogságvirág leveleire való célkártyák elhelyezése nemcsak egy egyszerű tevékenység volt, hanem egy olyan élmény, amely segített a tanulóknak felismerni, hogy a céljaik elérése boldogságot okoz számukra.
A gyerekek számára kiemelt szerepet kapott az érzékszervi vagyis a vizuális és tapintásos élmény.
A foglalkozás végére a gyerekek sikerélményt éltek át, miközben saját céljaik elérésére koncentráltak. A célok kitűzése és a Boldogságvirág díszítése során minden gyermek megtapasztalta a célok elérésének örömét, és ennek következtében erősödött a boldogság érzése.
A gyerekek elmondták, hogy a foglalkozás segített nekik megérteni, hogy bár apró lépésekben, de minden nap elérhetjük a céljainkat.
A Boldogságvirág vizuális visszajelzést adott, ami motiválta őket, hogy a következő napokban is kitűzzenek új célokat, és azokat elérjék.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A célok kitűzése és elérése kicsit nehezebben feldolgozható téma volt sz osztályban. Tapasztalatom szerint az alsós korosztályba tartozó gyerekek hajlamosak nagy volumenű célok kitűzésére, de még kevéssé vannak tisztában azzal, hogy ezeknek a céloknak az eléréséhez mennyi befektetett munkára van szükség. Sokat beszélgettünk az órán az egyéni céljaikról, az odavezető útról való elképzeléseikről. Sokan számoltak be arról a tapasztalatukról, hogy belekezdtek egy-egy sportba, de amikor nem ment könnyedén, akkor feladták. Az óra végén közös osztálycélokat is megfogalmaztunk, aminek elérésén naponta együtt dolgozunk.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A célok kitűzése és elérése kicsit nehezebben feldolgozható téma volt sz osztályban. Tapasztalatom szerint az alsós korosztályba tartozó gyerekek hajlamosak nagy volumenű célok kitűzésére, de még kevéssé vannak tisztában azzal, hogy ezeknek a céloknak az eléréséhez mennyi befektetett munkára van szükség. Sokat beszélgettünk az órán az egyéni céljaikról, az odavezető útról való elképzeléseikről. Sokan számoltak be arról a tapasztalatukról, hogy belekezdtek egy-egy sportba, de amikor nem ment könnyedén, akkor feladták. Az óra végén közös osztálycélokat is megfogalmaztunk, aminek elérésén naponta együtt dolgozunk.
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: Mit szeretnék játszani
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok:
– Bagdi Bella: Hálával ismétlése, játékra hívás a dallal.
– Szerepjáték a szőnyegen. Cél fogalmának tisztázása (milyen céljaim vannak az óvodában egy nap, mi a célja a szakácsnak, mi a célja egy kozmetikusnak, mi a célja az ácsnak.)
– Milyen vagyok, amikor bosszús vagyok, örülök, félek, stb… rajzolás.
– Mitől lesz jó kedvem?
– Játék: Szobros játék. (Ha elhallgat a zene, változzunk vidámmá, szomorúvá, boldoggá, síróvá, stb.)
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek (Imi Print Nyomda, Nyíregyháza)
Építsünk tornyot!
Célunk a toronyépítés volt 20 db. A4-es papírból. Az osztály tanulóit három csoportra osztottam. Először megtervezték, majd 20 perc alatt felépítették a tornyot. Mindhárom csapat elérte a kitűzött célt, sikerült felépíteni a tornyokat, amelyek az idő lejártakor is állva maradtak. A csoportok különböző technikát használtak. A leghatékonyabb építési módot az a csoport használta, amelyik a legmagasabb tornyot építette.
A kitartás erősségével képesek voltak befejezni, amit elkezdtek, kitartottak addig, amíg a feladatot elvégezték. Az akadályok nem tartották vissza a céluk elérésében. Szorgalmasak és türelmesek voltak. Elégedettek voltak, amikor befejezték a feladatot.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Az év első hónapja céljaink kitűzéséről, megvalósításáról szól.
A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy ki mit szeretne megtanulni, elérni, kipróbálni. A kérdés nagyon elgondolkodtató volt, néhányan mégis megfogalmazták gondolataikat:
– Szeretnék megtanulni kétkerekű biciklin egyedül biciklizni.
– Szeretnék szépen rajzolni.
– Szeretnék megtanulni cipőt kötni.
Ezek után rövid közös relaxációra hívtam a gyerekeket, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát.
Ezután elolvastam nekik az Öcsi az uszodában című mesét. Ez az egyik kegvenc történetük, már hallották néhányszor, ezért a tanulságot együtt fogalmaztuk meg: Öcsi leküzdötte nagy félelmét a „víziszonyt”. Milyen jó érzés kerítette hatalmába, amikor felhozta a kislány nyakláncát a medence aljáról, hiszen az volt a célja, hogy a társát boldoggá tegye, és milyen boldog volt, mikor megdicsérték.
Leküzdeni félelmeinket, vagy ügyetlenségeinket akarat, gyakorlás, elszántság kérdése.
Vágyott céljainkért mindent meg kell tenni, hogy sikerüljön elérni azt.
Játék:
A csoport kedvenc Maciját fogságba ejtette egy gonosz Boszorkány. Csak úgy szerezhetjük vissza, ha teljesítünk 3 parancsot:
1. Kelj át a nagy folyón! (Kúszás tornaszőnyegen)
2. Gurítsd végig a labdát egy kidőlt faágon! (tornapadon)
3. Táncoljatok közösen kedvenc dalotokra!
Ha ezt teljesítitek, visszakapjátok a Mackótokat.
A gyerekek izgatottan teljesítették a boszorkány követelését, hiszen a cél nagyon fontos volt mindenkinek.
A feladatok teljesítése után kopogtak a csoportszoba ajtaján. Daduska néni bekísérte Mackó pajtást, aki az udvaron kóborolt, mert odáig repítette vissza a Boszorkány. Nagy volt az öröm a gyerekek között. Végül mindenki macis színezőt színezett és hazavihette emlékbe.
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
Elmondta mindenki, hogy milyen célt tűz ki maga elé a következő időszakban. Megbeszéltük azt is, hogy mi a különbség a célok és a vágyak között. Ahhoz, hogy a céljainkat elérjük, kell feladatokat véghez vinni, ez munka, sokszor kitartás szükséges hozzá, nem pottyan csak úgy egy cél az ölünkbe, tennünk kell érte!