A januári témánk a célok kitűzése és elérése volt. Most is relaxációval (malomkörzéssel) kezdtük a foglalkozást. A mese előtt beszélgettünk az új évről, az új fogadalmakról, álmokról, célokról. Mi az, hogy cél? Hogyan érhetjük el? Milyen érzés, ha elérjük a célunkat? Mi történik, ha nem sikerül elérni a célunkat? Mi a legnagyobb álmod? Mit szeretnél megtanulni, kipróbálni? Megbeszéltük közösen azt is, hogy mit érdemes, mit kell megtanulni az óvodában, amit az iskolában már tudniuk kell (pl. önállóan öltözni, kezet és fogat mosni, de a gyerekek említették a cipőfűzést, odafigyelni arra, amit a felnőtt mond nekik, és a szépen színezést is).
Az öreg halász és a nagyravágyó felesége mesét figyelmesen hallgatták a gyerekek és a mese végén közösen megszámoltuk, hány kívánsága volt a feleségnek, miért volt nagyravágyó és megérdemelte-e a feleség, hogy a hal teljesítette (az utolsó kivételével) minden kívánságát. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom dalát hallgatva a tevékenységet a munkafüzeti feladat (Mit szeretnél megtanulni, kipróbálni) és a célba érés jelének kiszínezésével zártuk.
Célok kitűzése és elérése
A célok kitűzése és elérése nem csak ebben a témakörben van jelen, hanem a mindennapi életünkben. Törekszünk arra, hogy segítsünk a gyermekeknek célokat felállítani, melyek kihívást jelentenek számukra játékos tevékenységek során. A tevékenység során motiváljuk a gyermekeket, amennyiben elakadna, segítségre szorulna. Ez által megtanulják, hogy a céljaik elérésében néha szükség van egy társra, aki új ötletet, technikát, motivációt biztosít, így együtt érik el a kitűzött célt.
A célok elérése hasonló a célba dobáshoz, ugyanis nem biztos, hogy mindig elsőre sikerülni fog, viszont nem szabad feladni.
A téma zárásakor a gyerekek megépítették a Boldogvárat, melyet Bezzeg Andrea meséje ihletett. A varázshópehely pedig segített abban, hogy meg tudjuk különböztetni a vágyakat a céloktól. Különböző célok merültek fel a gyermekekben, mint pl.: Az én célom….: …megtanulni cipőt kötni, ….megtanulni zenélni, ….megtanulni szépen színezni, ….fütyülni, stb.
Csólyospálosi Általános Iskola
A boldogságóra következő témája a célok kitűzése és elérése volt. A tanulókkal először megbeszéltük a céljaikat. Elsőnek a közeli célokat a tanulással, jegyekkel kapcsolatban. Majd pedig megfogalmazták a hosszútávú céljaikat is. Feladatokat készítettek el ezzel kapcsolatban, hogy hova képzelik el magukat a jövőben, milyen céljaik vannak. Valamint beszéltünk még arról is, hogy ezeket a célokat, hogyan tudnák elérni.
A 10.A. osztályban januárban a célkitűzések témájáról beszélgettünk. A beszélgetés a kis létszám miatt nagyon meghitt és rendkívül őszinte lett. Beszélgettünk a célok fontosságáról, valamint a rövid -és hosszútávú célokról. A tanulóknak nagyon tetszett a téma, azonnal sorolni kezdték leginkább rövid távú céljaikat, terveiket, vágyaikat: ágazati vizsga, jogosítvány, utazás, zenei fejlődés, családanyának lenni, stb. Fontosnak tartják a célokat, hiszen segíti őket a tanulásban, sokkal motiváltabbak, kitartóbbak és kreatívabbak is lesznek.
A „Kezdőbetűk” feladatot csináltuk meg. A feladat nehéz volt, hiszen a nevük betűi nagymértékben befolyásolták a célokat. Akiknek nehezen ment, azokkal megegyeztünk, hogy nevének bármely betűje szerepelhet a célban. Amikor elkészültek nagyon mély beszélgetés zajlott le, és bár csupán a céljaik kerültek a lapra, de szóban megjelentek az okok, a miértek is. A tanulók érzelmileg támogatták egymást, nagyon jól érezték magukat.
A 9.A. osztályban januárban a célkitűzések témájáról beszélgettünk. Az óra kezdetén a célok fontosságáról, a rövid -és hosszútávú célokról esett szó. A tanulóknak nagyon tetszett a téma, hiszen azonnal elkezdték sorolni rövidebb vagy hosszabb távú terveiket, vágyaikat, amelyeket szeretnének megvalósítani. Fontosnak tartják a célokat, hiszen segíti őket a tanulásban, sokkal motiváltabbak és kitartóbbak lesznek, több tanuló a kreativitást is megemlítette.
Feladatként a „Fordított bakancslistát” csináltuk meg. A tanulók nehéznek találták a feladatot, hiszen a vágyakról könnyebben tudnak beszélni, mint a már elért céljaikról. Csak pár tanuló tudott a már elért céljáról nyilatkozni: versenyeredmények, utazás, tanulásban elért eredmény. Miután sikerült elszakadni a jövőtől, beszélgettünk arról, hogy mennyi mindent elértek már eddig, milyen sok dolgot tudtak megvalósítani, amiről még kisgyermekként ábrándoztak. Ez után egyre többen be tudtak kapcsolódni a már elért célok listájába: megnövesztet haj, szakmai tanulmányok elkezdése, sikeres horgászat, versenyautó kipróbálása, stb.
Második feladatként a „Jövőbeli biztonságos helyet” választottam. A feladat előtt röviden relaxáltunk, amibe bekapcsoltam a biztonságos hely képét. A relaxáció után a tanulók könnyen le tudták jegyezni az elképzelt helyet a sablonba. Ez a feladat nagyon elnyerte a tanulók tetszését, és kíváncsian beszélték át a különböző elképzelt helyeket.
A foglalkozást Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalával kezdtük, amit játékos mozdulatokkal kísértünk. Elmeséltem Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje című mesét, majd kiszíneztük a Boldogvárat. Megépült Csoportunk vára is.
Készítettünk a gyerekekkel egy szemüveget, amin keresztül látják céljaikat. Megbeszéltem velük, ki mit szeretne megtanulni, kinek mi a célja (szépen színezni, cipőt bekötni stb). Ehhez kitartás kell, van, hogy nem sikerül minden elsőre, de nem csüggedünk el, újra kezdjük, próbálkozunk, míg véghez nem visszük a céljainkat.
A mai foglalkozáson a célok elérése és kitűzése volt a téma. A gyerekek ügyesen fogalmazták meg egyéni céljaikat. Azt is megbeszéltük, hogy mit kell tenni , hogy ezek megvalósuljanak. Az órán rajzok is készültek, melyekből közösen tablót készítettünk. A mai napon ismét egy vidám hangulatú Boldogságórát töltöttünk együtt.
Pingvines céljaink
Megünnepelvén a Pingvin tudatosság Napját, heti projektben ismerkedtünk a pingvinek világával. Ez az összetartó közösség sokat tanított nekünk.
Elsősorban, hogy ha többen vagyunk könnyebb céljainkat elérni. Ha együtt dolgozunk a feladaton ügyesebbek és kreatívabbak vagyunk. Minden kis „pingvin másban jó”, így bármilyen akadályt is kell megugrani, így az is egyszerűbb.
A játékok segítették a közös feladatmegoldást, a kooperációt, az egymással szembeni türelem gyakorlását. Ha valami nem ment az egyik „pingvinnek” (gyermeknek), azt megoldotta egy másik. Ha egy kérdés nehéznek bizonyult, biztosan volt a csapatban olyan, aki mégis tudott válaszolni. Ezzel az összedolgozással napról napra több ismeretet szereztünk.
Célom a pingvinek életmódjának megismertetése mellett a közösségépítés. A közösség által pedig a gyermekek közötti érzelmi kötelék erősítése („pingvin család”).
Közös céljaink:
– Közös pingvinmenedék építése, a ragadozók előli elbújást segítve.
– Ha jön a bálna, egymásnak jelzés és menedékbe húzódás. Közös célunk egymás értesítése és összebújva elvackolás.
– Halászat. Célunk: minél több hal elfogása, hogy minden pingvin jól lakjon.
– „Baba pingvinek a jégen”: A kis pingvinek most tanulnak a jégen totyogni, a felnőtt pingvinek erre tanítják őket. Szükség esetén kézenfogva egymás segítése. Cél elérése: végigjutás az akadálypályán.
– Pingvin tánc gyakorlása, közös egyszerű koreográfia készítése. Célunk a tánc előadása.
– Pingvin családi kép készítése (fekete-fehér ruházatban). Célunk: szülők bevonása az öltözködés kapcsán. Az egyforma ruházattal a kis pingvin közösség építése.
– Déli sark díszítése- célunk: minél több, esztétikus alkotás elkészítése, kiállítás. Egymás művének megtekintése, megcsodálása.
– „Tanítsd meg korcsolyázni a kis pingvint”- ezt a célt több lépésben tudtuk elérni. Először színes jégkockákat gyártottunk nekik, amivel korcsolyázni tudnak, majd a „nagy pingvinek” irányításával a megadott pályán ők is megtanulták ezt a téli sportot. Utolsó lépésként kiolvasztottuk a pingvineket.
Óvodás korban a célok elérése elsősorban arról szól, hogy az életkoruknak megfelelő feladatokat és tevékenységeket egyre kitartóbban végezzék. Lebegjen az a cél a szemük előtt, hogy ezáltal teljesítenek valami értékeset és fontosat. Céljaik elérésével nem csak saját maguk lehetnek boldogabbak, hanem másoknak is örömet tudnak okozni. Ebbe a folyamatban az is benne van, hogy kudarc éri őket, vagy valami nem sikerül elsőre. A gyakorlás fontosságát, az ismétlés lehetőségét nekünk kell közvetíteni és megteremteni. Amikor pedig elérünk egy apró kitűzött célt, igazán büszkék lehetünk magunkra. Azt, hogy képesek megoldani az előttük álló feladatokat és dolgoznak magukért és társaikért a sikerélmény mellett növeli a gyermekek önbizalmát.
Átismételtük az eddig tanultakat: a háláról, az optimizmusról, a barátságról és a jó cselekedetekről beszélgettünk. Öröm volt számomra, hogy a gyerekek nagyon sok mindenre visszaemlékeztek.
A relaxációs gyakorlat után („Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”) a foglalkozás első részében megbeszéltük, hogy az emberek életének fontos feladata, hogy mindig legyenek céljaik, álmaik, mert ezek nélkül nem lehet élni. Ha követjük azokat, és megteszünk minden tőlünk telhetőt annak érdekében, hogy teljesüljenek, magabiztosak és boldogok leszünk.
A munkafüzet feladatait is megoldottuk, majd egy hatalmas kartonpapírra felragasztottuk az eltervezett céljainkat:
-jó hangulatú farsangi bált szervezünk
-sokat sétálunk
-sok verset tanulunk
-egészséges ételeket eszünk
-örömökben telnek a napjaink
-szót fogadunk az óvó néninek (kedvencem)
-halkabban beszélünk a csoportszobában, nem kiabálunk
A januári első foglalkozást tantermi meditációs gyakorlatokkal indítottuk. A téma feldolgozását Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mese felolvasásával kezdtük. Megbeszéltük a mese tanulságát, és a célok fontosságát. Összeszedtük közösen, hogy milyen feladatok és célok várnak az osztályra ebben a tanévben. Tetszőlegesen választott célt rajzoltak le a gyerekek, ezeket a faliújságra kitettük. Közben megismerkedtünk Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalával. A gyerekek elmesélték hogy felnőtt korukban milyen foglalkozást szeretnének végezni, valamint összeszedtük a negatív visszatartó és a pozitív előre vivő gondolatokat a cél elérése érdekében. Ezekből szó kártyákat készítettem a következő foglalkozásra. Délután meg is néztük a mesét közösen.
A második foglalkozás tornateremben zajlott, és meditációs gyakorlattal kezdődött. A gyerekek akadálypályán mentek végig Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalára.
A harmadik foglalkozás a játék jegyében zajlott. Először a gyerekek Polgármester-választót játszottak, majd az ő instrukciói alapján Rajzold le amit mondok játékot. Az utolsó játék a Varázsecset volt. Ezt a játékot még nem ismerték, úgyhogy a kezdeti nehézségek után végül örömmel játszották. A foglalkozást meditációs gyakorlattal zártuk. A foglalkozásról készült videót lentebb nem engedi belinkelni, úgyhogy itt megnézhető: