A gyerekek mindig nagy örömmel fogadják a soron következő Boldogságórát. A „Van nekem egy álmom” című dalt az okos TV-n indítottam el nekik, amire rögtön felpattantak és boldogan táncoltak. Többször kérték az ismétlését. A gyerekek különbséget tudnak tenni a célok és a vágyak között. A célbadobós játékkal nagyon jól átérezték, hogy folyamatosan tartsák szem előtt a kitűzött célt, hogy beletaláljanak a karikába. Akinek elsőre nem sikerült, már nem csüggedt, mert tudta, hogy ha nem adja fel, úgyis sikerülni fog. Ezután – hó hiányában – jókedvű csoportszoba „hógolyó” csatát vívtak a gyerekek. Figyelmesen meghallgatták „Boldog Dóra” mondókáját és szájtátva hallgatták meg a „Boldog vár” című mesét.
A foglalkozás zárásaként előkészítettük a „célok elérése” jelet, amik elhelyezésével feljutottunk az ötödik lépcsőfokra a „Boldog vagyok” című dal hallgatása közben.
Célok kitűzése és elérése
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel megismerkedtünk a hónap témával. Megbeszéltük kinek mi a célja, és ezeket hogyan tudjuk elérni.
Meghallgatták a Varázsecset mesét, a hozzá tartozó játékos feladatokat megoldottuk.
Az Add körbe a Varázsecsetet! el is játszottuk.
Álmok és tervek eléréséről, azok beteljesülésének érzéséről beszélgettünk. Mackónknak segítő mancsot kellett nyújtanunk, hogy eljusson az iskolába.
Cél- és feladatrendszer: Csoportunk céljainak megfogalmazása, egyéni célok megvalósításának megsegítésének lehetőségei.
Kiemelt fejlesztési terület: Érzelmi nevelés formálása. Empátia fejlesztése. Önkifejezés gyakorlása, szókincs bővítése.
A hónap dalát követően megnéztük a naptárunk üzenetét: „A hangodat kedvességre, a füleidet megértésre, a kezeidet támogatásra, az elmédet igazságra, a szívedet szeretetre használd!” Mindennapjaink pillanataiban felhívtuk a figyelmet az üzenet mondanivalójára, gyakoroltuk megfelelően alkalmazni.
A kesztyű mese feldolgozása volt a következő feladat: együttélés, munka, szabadidő, pihenés. Az állatok bőrébe bújva ismerkedtünk foglalkozásokkal és a hozzá tartozó munkakörrel. Szabadidő aktív eltöltésének jelentőségére hívtuk fel a figyelmet (sajnos többsége a telefon és a tv használatával töltik az időt). A napirendben fontos szerepet játszik, hogy pihentek legyünk másnap.
Rendhagyó módon felelevenítettük a hónap eseményeit képnézegetéssel, kollázs készítéssel:
• I. félévben elnyertük az általános iskolánkban a legjobb magatartású osztály címét, mellyel távlati célunk, hogy ezt az év végéig meg is tartsuk. Vannak társaink, akik tudnak még javítani a magatartásukon, erre biztattuk őket.
• Jó tanulmányi eredményért is kaptak többen osztályfőnöki dicséretet, azt tovább kell vinni, kitartóan dolgozni.
• Önálló életvezetésre nevelünk, kis lépésekben gyakoroljuk önmagunk ellátását egyre nagyobb önállósággal (öltözködés).
• Egymásra odafigyelés, feladatvállalás (segítségadás, házimunka gyakorlása).
Óránkat a székfoglaló zenés játékkal zártuk, ahol törekedtünk, hogy a saját siker mellett örüljünk a másik sikerének is.
Magas létszámmal tartottam ma meg a Célok témakörhöz tartozó anyagot. Elfáradtak a végére a középsôseim. Meditációval kezdtük, aztán a mese is kifejezetten tetszett nekik. Érdeklődve hallgatták.volt egy kis célba/karikába dobás is és egy kis kincskeresés. A macit zenével, dallal, mondókával, utánzó mozgással hívtuk be. Átadott egy levelet számunkra, melyben puzzle darabokat kellett keresni egy általam készített térkép alapján. Külön a lányok majd fiúk is keresgéltek. Ez különösen tetszett nekik. Végén pedig egy feladatlapot kèszítettek el. Sok volt a feladat, sokan is voltunk, zajongtak is szóval most az általam tervezettek mind megvalósultak de nehezebb volt a tevékenység vége, a gyermekek figyelme fáradt már.
Az ötödik boldogságfokozó témánk alkalmával előkerült a csoportunk hálaszíve, majd a hála zenéjére relaxáltunk. Mesébe hívogató énekkel kezdtem a „Boldogvár meséje” című mesét. Mese után beszélgetéssel dolgoztuk fel a témát. A gyerekek elmesélték, hogy milyen céljaik, megvalósítandó álmaik vannak, amit el szeretnének érni. Miután egymást meghallgattuk célbadobós játékot is játszottunk. Elmondták mit éreztek mikor sikerült a célba bedobni és mikor nem. Beszélgettünk a csoport céljairól, hogy a boldogság várába szeretnénk bejutni, az iskolára készülünk, szeretnénk szépen színezni, verselni, számolni, énekelni. Beszélgettünk a távolabbi céljaikról is, hogy mik szeretnének lenni nagy korukra, mit szeretnének majd megtanulni. Ezeket a gyerekek le is rajzolhatták és az elkészült alkotásokat kitettük a boldogság falunkra. A hónap zenéje volt a gyerekek kedvence, melyet játékos mozdulatokkal többször el is táncoltunk.
A kitartás, az önbizalom és a segítség kérésének fontossága kiemelkedő szerepet kap a célok megvalósításában, miközben a gyermekek megtanulják, hogy a hibák is tanulási lehetőségeket rejtenek.
A kitartás, az önbizalom és a segítség kérésének fontossága kiemelkedő szerepet kap a célok megvalósításában, miközben a gyermekek megtanulják, hogy a hibák is tanulási lehetőségeket rejtenek.
Január hónapban céljainkról beszélgettünk: miért fontos, hogy legyenek céljaink. Az osztályból két tanulónk megfestette a Művészti Iskolánkban a ” Célok hajóját”. Erre ragasztottuk fel a kiválasztott céljainkat. Mindenki, amit a legfontosabbnak tartott.