Január a felnőttek esetében a fogadalmak, célok kitűzésének ideje. Az óvodások még ezt nem teszik. Nekik először a célról, a versenyeknél szereplő cél jutott eszükbe. Aztán rávezettem őket és végül mindenki nagyon jó célokat tudott megfogalmazni. Eleinte tárgyak utáni vágyakat fogalmaztak meg, aztán néhányan említettek pl: jó játékot apával, kirándulni, megtanulni biciklizni, szépen rajzolni.
Célok kitűzése és elérése
Bevezetés:
– Idővonal-gyakorlat: „Hol voltam egy éve – hol vagyok most – hová szeretnék eljutni?”
Fő rész:
• megtanuljuk konkrét, elérhető célokat kitűzni.
• Vezetői kihívás: kis csoportos feladat – egy önkéntes vezetésével.
• Önkontroll-szituációk: Mit tennél, ha…? – impulzív helyzetek átgondolása.
• Nyitottság: Új dolog kipróbálása – írj róla mini beszámolót.
Zárás:
– Cél-lánc: célmondatok egy fonalra fűzve, osztálydekorációként.
A január boldogságórán a „Célok kitűzése” témakörrel foglalkoztunk. A gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, hogy miért fontosak a célok az életünkben, és hogyan segítenek bennünket abban, hogy fejlődjünk és elérjük álmainkat. Egyéni és csoportos feladatokon keresztül dolgoztuk fel a témát: minden tanuló készített egy rajzot, amelyre felírta rövid- és hosszútávú céljait. Emellett játékos formában is gyakoroltuk, hogyan lehet lépésekre bontani a célokat, és hogyan motiválhatjuk magunkat az elérésük során. A foglalkozás jó hangulatban telt, és a gyerekek lelkesen osztották meg egymással álmaikat és terveiket.
Bevezetés: Cél-lufik – kis cetlikre írunk célokat, rajzolt lufikra ragasztjuk.
Tevékenységek:
• Célkitűzés: „Mi a kis célod holnapra?” – rajz és megosztás.
• Vezetés: Képzelt expedíció – egy gyerek a vezető, a többiek követik.
• Nyitottság: „Soha nem próbáltam, de…” – új dolog kipróbálása (pl. bal kézzel rajzolás).
Zárás: Célfa – felakasztjuk a kis célokat rajzolt levelek formájában.
A célok kitűzése erőt ad a cél eléréséhez vezető úton, és növeli a motivációt a kihívások leküzdésére.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A januári boldogságórák havi témája a Célok kitűzése és elérése volt. Ennek a témának a megértéséhez a meséket hoztuk példaként, hiszen a főhősnek gyakran kell elérnie a kitűzött célját, hogy sorsa, élete megoldódjon, jobbá váljon. Meg is néztünk egy rajzfilmet velük közösen. Majd megkezdett mondatokat fejezhettek be saját céljaik elérése alapján, amit megterveztek és szeretnének meg is valósítani a tanév folyamán. Beszélgettünk arról is, hogy érdemes a kitűzött céljainkért tenni, hiszen az előbbre visz bennünket, boldogabbá válhatunk általuk. Természetesen most sem maradt el a hónap dalának meghallgatása. 🙂
Társaskapcsolatainkban is gyakoroltuk a célok kitűzésében való segítségnyújtást.
Ebben a fejezetben a reális célok kitűzésével, a célok melletti elköteleződéssel foglalkozunk. Az osztályban mindenki választ valamelyik osztálytársa céljai közül egyet és meg kell fogalmazniuk azt, hogy miben tudnák őt segíteni ennek elérésében. Ígéretkártya készítése.
Megküzdési stratégiák
Cél: Nehézségek kezelése, rugalmas gondolkodás fejlesztése.
Eszközök: Szituációs kártyák, gondolattérkép
Felépítés:
• Bevezetés (5 perc): Milyen helyzetek nehezek számunkra?
• Fő rész (25 perc): Szituációk megbeszélése, „Mit tehetek?” gondolattérkép készítése. Belső erőforrások keresése.
• Megosztás (10 perc): Hogyan oldottam meg egy nehéz helyzetet?
• Levezetés (5 perc): Pozitív megerősítések megbeszélése.
1. Megbeszéljük, miért is fontosak a célok.
2. Összegyűjtjük a legfontosabb stratégiákat, hogy a céljainkat hogyan érhetjük el.
3. Választ mindenki egy mesehőst/filmszereplőt, akivel kapcsolatban összeírják, hogy mi volt a célja, milyen akadályokat kellett legyőznie, ki segítette őt, milyen erősségei voltak, és végül, hogy milyen jutalmakat kapott.
4. Saját célokat szednek össze a gyerekek (ötöt), és mindegyik célhoz legalább három lépést kidolgoznak, hogy azt hogyan tudják elérni.
5. Összeszednek három okot, amiért érdemes a célok mellett elkötelezettnek lenni.