Fordított bakancslistánk
Célok kitűzése és elérése
Célok kitűzése és elérése
A foglalkozást az „Irkafirka” és a „Dagasztás” relaxációs gyakorlattal indítottuk, majd Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát meghallgattuk, közben játékos mozdulatokat végeztünk. A téma feldolgozásához, autókat, labdákat gurítottunk célba, amit nagyon élveztek a gyermekek, majd megbeszéltük, hogy milyen jó érzés, ha valaki eléri a kitűzött céljait, jelen esetben a labda, autó célba gurítása. Később elmeséltem Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje című mesét, majd kiszíneztük a Boldogvárat. Nagy kartonra rajzokat készítettünk, képeket vágtunk, ragasztottunk azzal kapcsolatosan, hogy a csoportunknak milyen közös céljai, programjaink vannak, mit kell tennünk ahhoz, hogy ezek megvalósuljanak. Később az általunk készített puzzle várat raktuk ki. Újrahasznosítás keretein belül, WC papír gurigákból színes várat készítettünk, majd kókusz-szórással havat szórtunk a várra. A foglalkozás végén a következő lépcsőfokra felhelyeztük a célok jelét.
Céljainkat nem csak ki kell tűzni, hanem meg is kell valósítani. Nem bújhatunk ki alóla, az álarcokat felvehtjük a móka kedvéért, de le is kell vetni, ha az igazi céljainkat el akarjuk érni.
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Boldogság mondóka közös elmondása
3.Relaxációs gyakorlat- villámlazítás
4.Pingvin,aki mindent tudni akart – mese feldolgozása
5. Pingvin rajzolása
Mai témánk a célok kitűzése volt. A segédanyagok felhasználásával beszélgettünk, meséltem, majd elkészítettünk egy – egy célfa könyvjelzőt.
Az idézetet megbeszéltük, hogy először a céljaink eléréséhez nekünk kell döntenünk. Magunkban kell először eldönteni, hogy valójában mit is szeretnénk elérni.
A feladatokat először a Varázsecset c. mese felolvasásával kezdtem. Beszélgettünk róla. A gyerekeknek nagyon tetszett a történet. Majd az ehhez a meséhez kapcsolódó feladatokat megoldottuk. Annyira tetszett nekik, hogy a varázsecset c. meséhez tartozó két feladatot is szívvel lélekkel oldották meg.
Add körbe a varázsecsetet!
Ennél a játéknál kicsit nehezebb dolguk volt. Úgy kellett egymásnak odaadni az ecsetet, hogy a kör közepén lévő játékos ne vegye észre. Kétszer sikeres volt ez a körbeadogatás, de mindemellett a játékot nagyon élvezték.
Januárban az új évre új fogadalmak. Nagyon tetszett nekik, amikor az egy évvel ezelőtti fogadalmaikat megnézték. Lelkesen írták az új fogadalmakat, miket majd jövő januárban fogják újra kézhez kapni. Természetesen beszéltünk a célok fontosságáról, azok elérésének lehetőségéről.
A boldogságórát ebben a hónapban is foglalkozást kezdő relaxációval és énekléssel indítottuk. Ezután a témához kapcsolódó mesét ismertettük meg a gyerekekkel, amit igyekeztünk dramatikusan is feldolgozni, a gyermekek nagyon élvezték ahogy a mese szereplőinek ” bőrébe bújhattak. Beszélgettünk a célokról és azok eléréséről. A tevékenység lezárásaképpen pedig megkerestük a Boldogság Várának elrejtett darabkáit az óvodában., majd felragasztottuk a boldogságvárunkra a témánk jelképét.
A célok kitűzése és elérése januári témához szervesen kapcsolódott a heti tematikus tervünk is, megismerkedtünk Gyertyaszentelő Boldogasszony időjósló hagyományával, a medve fajokkal, medvék életével, környezetükkel. Ehhez kapcsolódóan választottam relaxációs gyakorlatokat, melyek segítenek a gyermekeknek a figyelmük összpontosításában, miközben mozgásuk által oldják a feszültséget.
A boldogság várról szóló mese kapcsán beszélgettünk a gyermekek álmairól.. A Boldogság váráról szóló mese a kíváncsiságot, a bátorságot és a boldogság keresését tematizálja, ami könnyen elérhető a kisgyerekek számára is. János folyamatosan szeme előtt tartja a célját, amit el szeretne érni, ezt többször is kihangsúlyozza a mese során. Kitartással, munkával, hittel eléri a célját.
A beszélgető körben elsőként csak kézzel fogható, pénzzel megvásárolható álmokról, illetve a szó szoros értelmében vett álmokról beszéltek, aztán már a valódi álmokról is szó esett. Szépen összeszedett, jól megfogalmazott álmokat hallhattunk, kiskutyáról, autóvezetésről, lovaglásról… stb. Megértették a cél, a kitartás, munka összefüggését. Azt is, hogy nem tudunk mindent megvásárolni, sokkal inkább tennünk kell a saját boldogságunkért. Annak fontosságát, hogy számos akadályt kell legyőznünk addig míg elérjük a céljainkat, de ha kitartóak vagyunk, mindent megteszünk azért hogy sikerüljön, akkor el fogjuk érni azt. Már nem csak az ajándékokat említették a boldogság kapcsán, hanem a szülőkkel töltött minőségi idő, egy-egy élmény volt inkább a boldogság tárgya.
A gyermekekkel eljátszottuk a kulcs mesét, több csapatra osztva a csoportot. A gyerekek – csapatkapitányok, maguk választhatták ki a csapattársaikat ezzel növelve a felelősségérzetüket, az önállóságukat, így felnőve céljaik eléréséhez. Kitartóan futottak a tárgyakkal, már-már úgy látszott hogy egy csapat nyer, aztán mégis a másik csapat győzedelmeskedett. Visszavágókat játszottunk, folyamatosan más-más kisgyermek lett a kapitány, hogy mindenki kiélhesse szereplési vágyát. Több alkalommal játszottuk, hogy minden csapat nyerhessen, megtapasztalhassa a kitartás eredményét, a sikerélményt, a boldogság érzését. Gratuláltunk egymásnak a sikerhez, kitartáshoz, győzelemhez.
Mackó Papát elkísértük a barlangjába, ahol nagyon sok kisbocs várta.
A csoportban levő mackóinkból kiállítást szerveztünk, a gyerekek nagyon lelkesen szedték össze a mackókat, majd csoportosítottuk őket szín, faj szerint. Sorba rendeztük őket a legkisebbtől a legnagyobbig, majd pedig megállapítottuk, hogy melyik a legkisebb és a legnagyobb maci, egymás mellé állítottuk őket. Igyekeztem az egész foglalkozást az érzelmi és szociális kompetenciák fejlesztésére építeni, miközben a gyermekek szórakozva, játékos módon tanulhattak mesén keresztül. Reményeim szerint elértem célomat.