A gyerekek világához nagyon közel állnak a hóemberek. Énekek, mesék szólnak róluk, de legszívesebben építik azokat. Sajnos az utóbbira nagyon kevés lehetőségük van, de rajzolni is szeretik őket. Egy kis válogatást készítettünk munkáinkból.
Célok kitűzése és elérése
Mobiltelefonon keresték meg a gyerekek példaképeiket, majd csoportokban beszélgettek a céljaikról, terveikről. Igyekeztek általuk teljesíthető rövidtávú és hosszútávú célokat is megfogalmazni. Évrendező napló kitöltésével számot vetettek előző évben teljesített feladataikról.
Január a fogadalmak és célkitűzések hónapja. Sok-sok próbatétellel. Szokásos relaxációink, amit már várnak a gyerekek, az ismert dalok egyfajta biztonságot nyújtanak a gyermekek számára. Kis közösségünk tagjai egyre jobban ragaszkodnak egymáshoz és a hiányzókat gyakran megemlegetik. A legnagyobb próbatétel napjainkban az egészségünk megőrzése volt. Sokat mozogtunk és sok gyümölcsöt fogyasztottunk, hogy egészségesek legyünk.Sajnos alig voltunk oviban.Nagyon jó lehetőséget biztosított számunkra ezekben a napokban a Maci hét hiszen a sok hiányzó mellett ott voltak a puha meleget, biztonságot adó Macik, akik otthonról érkeztek velük.
Szikszai György Református Általános Iskola
Ebben a témában például arról is beszéltünk, hogy – bár fontosak a nagy és hosszútávú célok – rövidtávra, akár egy napon, vagy héten belül is fontos és előre vivő lehet, ha apróbb célokat tűzünk ki. Ezért a foglalkozáson meg is tervezték a következő heti terveiket. Ezután azt is megtárgyaltuk, hogy a hibákat hogyan orvosolhatjuk.
Sokféle célunk van, időben közeli és távoli egyaránt. A gyerekek alkotásán a célt az állatkert jelképezi, hiszen minden gyerek szívesen megy oda. Az úton vannak elágazások, akadályok, de a cél érdekében ezeket leküzdik.
A decemberi ünnepek után kipihenten, céltudatosan fogtunk az új évhez, keresve a fejlődés lehetőségeit, új célok kitűzését és elérését. Segítségünkre voltak a társak, a barátok, akik megerősítést nyújtottak egymásnak egy-egy nehéz feladat előtt. A „Boldogvár meséje” című történet közelebb hozta a meseszereplők sorsán át a téma megértését, befogadását. Elkészült a Boldogvár puzzle, mellyel szívesen játszottak a mágnestáblán, kicsik és nagyok. Készíthettünk „Cél – térképet” melynek eredményeiről időnként beszámoltak a gyerekek. Az „összenőtt gyerekek” játékot is nagyon kedvelték és a szabad játékban is gyakran megjelent.
Ebben a hónapban a „Célok kitűzése és elérése” témáját dolgoztuk fel a Boldogságóra keretében. A gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, mit jelent célt kitűzni, és mi kell ahhoz, hogy azt elérjük. Egyszerű, számukra is érthető példákon keresztül mutattuk be, hogy egy cél lehet például egy rajz befejezése, egy új játék kipróbálása, vagy akár egy vár megépítése is.
A beszélgetést követően egy izgalmas, alkotó tevékenységbe kezdtünk: várat építettünk különféle anyagokból. A gyerekek kis csoportokban dolgoztak, és első lépésként együtt megbeszélték, milyen várat szeretnének létrehozni – hány tornya legyen, legyen-e kapuja, lakjanak-e benne „lovagok” vagy „hercegnők”. Ezután kiválaszthatták az építőanyagokat: fakockákat, műanyag elemeket, kartondobozokat, gurigákat, párnákat és egyéb újrahasznosítható anyagokat.
Fontos célkitűzés volt, hogy a gyerekek tervezzenek, együttműködjenek, és kitartsanak akkor is, ha valami elsőre nem sikerül. Volt olyan csoport, amelyiknek ledőlt a vára, de nem keseredtek el – megbeszélték, mit változtassanak, és újrakezdték az építést. A tevékenység végén minden csapat bemutatta az elkészült várat, és elmesélték, hogyan jutottak el az ötlettől a megvalósításig.
A gyerekek így játékos formában tapasztalták meg, hogy egy cél eléréséhez tervezésre, kitartásra, közös gondolkodásra és türelemre van szükség. A sikerélmény – amikor elkészült a vár – büszkeséggel és örömmel töltötte el őket. A foglalkozás segített abban, hogy felismerjék: ha van egy álmunk vagy tervünk, és lépésről lépésre haladunk, akkor képesek vagyunk azt valóra váltani.
A január hónap témája: a Célok kitűzése, elérése volt. A céljaink eléréséhez vezető úton rengeteg új, ismeretlen kihívással és helyzettel találkozunk, amelyek során folyamatosan tanulunk magunkról, a világról. A közös céljainkról beszélgettünk és különböző játékok során tapasztaltuk meg, hogy a cél megvalósulását csak közös erőfeszítéssel, csapatmunkával érhetjük el. Az Add körbe a Varázsecsetet! és a Láthatatlan törzsfőnök című játékokat nagyon szívesen játszották a gyerekek. Minden tanuló elkészítette saját pandáját és felragasztotta a tablóra, melyre a közös osztálycélokat is felírtuk.
Január a célok elérésének hónapja. A gyermekek számára az önkontroll megfelelő szabályozását céloztuk meg ebben a hónapban.Szobor játékot játszottunk a csoporttal. Amikor elindult a zene, minden kisgyermek táncra perdült a teremben. Amikor a zene elhallgatott, szoborrá változtak, mozdulatlanná váltak, abban a testhelyzetben, amiben éppen voltak. Aki nem tudott mozdulatlanul állni, először ő mondta meg, hogy mihez hasonlít a szobra. Az játék többszöri eljátszása elősegíti a gyermekek önkontrolljának szabályozását.
CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE- Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Kmety György Evangélikus Általános Iskola és Óvoda, Marcaltő
A foglalkozás ideje: 2025.01.21.
A foglalkoztatott korcsoport: vegyes (4-7éveseknek)
A foglalkozást vezeti: Pus Tiborné Kalmár Katalin- óvodapedagógus
A foglalkozás témája: A célok kitűzése és elérése, mint boldogságfokozó technika gyakorlása
A foglalkozás célja: Felismerni, hogy urai vagyunk az életünknek. Az értelmes célok támogatják az önbecsülésünket. A cél felé haladva minden részcél elérésekor érzelmeink felpezsdülnek. Magabiztosnak és hatékonynak érezzük magunkat. A célok értelmet adnak életünknek. Segít a tervezésben, időbeosztásban. Boldogabbak leszünk, ha rá tudjuk venni magunkat, hogy a régi célok helyett újakat találjunk. A célok eléréséhez gyakran szükségünk van a társas kapcsolatokra, hogy együttműködjünk másik emberekkel. Az ilyen kapcsolatok önmagukban is tudják fokozni a boldogságot.
A foglalkozás feladatai: A célok felismerése képeken, mesével, egyéni élményeink felidézésével és játékos gyakorlatokkal megtapasztaltatva. A célból fakadó siker megélése önálló cselekedeteinkben.
Előkészület: Képek elhelyezése a mágnestáblán, gyurmaragasztó, zenevideó-YouTube, manókép és sapka, színes karikák és botok, kézjel motívum- 10db
1. MOZGÁSALAPÚ RELAXÁCIÓS GYAKORLAT:
„Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” A gyerekek állva nyújtózkodnak felfelé mindkét karral, közben motiváló verset is mondhatunk.
Ilyen nagy az óriás, nyújtózkodjunk kispajtás…
Ilyen kicsi a törpe, guggoljunk le a földre! – Nyújtás és oldást felváltva ismételjük kb. 3-szor.
2. ZENEHALLGATÁS- KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Folytatjuk a játékot, de most zenére fogunk mozogni! Bagdi Bella- Van nekem egy álmom
3. A TÉMA BEVEZETÉSE:
Amíg kifújod magad, csücsülj le a szőnyegre és nézd meg a képeket, amiket elhelyeztem a táblán. Mindenkinek lehetnek céljai. Vajon mi volt a célja a kisfiúnak a vízben? … Letérdelve a cipőjéhez? … Biciklin integetve…stb.
Beszélgetés, saját élmények meghallgatása, a téma megtartására fókuszálva.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA:
Hoztam egy kis történetet, ami egy manóról szól. Rosszcsont Manónak hívják és nem volt könnyű a manóélete. „Orrpirosító hideg téli nap volt… …sikerült megvalósítani a célját és megtalálta a boldogvárba vezető utat.”
Kik voltak a mese szereplői?
Jó vagy rossz volt ez a manó?
Mi volt a terve, a célja?
Egyből sikerült megvalósítania, vagy fokozatosan?
Mondjuk el a versikét! (2-3-szor ismételve)
Hétfőn figyelek, hogy tanuljak,
kedden csúnya szót ne mondjak!
szerdán ne verekedjek,
csütörtökön kedves legyek.
Pénteken próbálok szót fogadni,
szombaton jó példát mutatni.
Vasárnap arra figyelek, hogy egész nap csendes legyek.
Egyedül vagy segítséggel vitte véghez a tervét?
Mit érezhetett, amikor sikerült megvalósítania a célját?
Neked van célod, amit szeretnél hamarosan megtenni?
És ha nagy leszel…?
Játszunk egy jó játékot! Most az lesz mindenki célja, hogy a színes karika a rudakra akadjon rá!
Célbadobós játék, a távolság növelésével színes karikákkal és botokkal.
5. A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
Aki elérte a célját, az győzött! Ennek jele ez a kézjel, amit a papírom látsz!
Színezd ki, hogy emlékezz rá! A Boldogság várának 5. lépcsőrokára is ezt a jelet fogom feltenni.
6. FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
7. A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
Akinek van kedve, otthon megkérdezheti apát, anyát, hogy nekik van e céljuk?