Szeretetemberkék 4. osztály
Év elején időszerű célokat kitűzni, megtervezni lépésről-lépésre, amit el szeretnénk érni. A legfontosabb boldogító célok azok, amik mások számára is örömmel bírnak. Négy év profizmusával, sok álmot szőve rajzoltak a gyerekek.
Célok kitűzése és elérése
Versmondó délutánt szerveztünk.
A célunk az volt, hogy minél több gyermek sok-sok verssel ismerkedjen meg.
Pár napos felkészülés után mindenki számot adott tudásáról, igazán jól szórakoztunk. A
legügyesebbek jutalmat is kaptak.
Célba dobás babzsákkal. Szemléltetjük és meg is beszéljük, hogyha kitűzöl magad elé egy célt akarattal, kitartással, megvalósíthatod. Boldog Dóra megszólaltatja csengőjét, kezdődik a Boldog vár meséje. Meghallgatjuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom dalát.
Énekeseim fordított bakancslistát írtak az eddigi évben kitűzött és teljesített céljaikról, amikre joggal nagyon büszkék.
Ebben a hónapban a Jankó meg a kemény kenyér c. mesét dolgoztuk fel, drámajátékokkal játszottuk el, megvizsgáltuk, hogy a három fiú közül melyik, miért, mennyire járt sikerrel. A játékot követő beszélgetésben szépen megfogalmazták a gyerekek, hogy a kitartás rendkívül fontos a célok eléréséhez. Bár még nagyon fiatalok (középső csoportosok) gyermekeink, ennek ellenére igen bölcsen felismerik, hogy milyen módokon lehet elérni, amit szeretnénk. (humor, leleményesség, kitartás, segítségkérés stb)
Nagyon fontosnak tartom, hogy óvodásaink szerezzenek tapasztalatot arról, hogy ha valamit szeretnének elérni, azért tenniük is kell. Szeptemberben azt tapasztaltuk, hogy elvárják, hogy pl. odaadjuk a ceruzát a kezükbe, ha rajzolni szeretnének, hogy tányérjukra tegyük a reggelit. Mára már megszokták, hogy felállnak, elveszik a polcról, amire szükségük van, kinyújtják a kezüket, hogy a zsömlét elvegyék a tálcáról. Bagatell dolognak tűnik, de valójában az önállóság itt kezdődik, és szükség van arra, hogy kompetensnek érezzék magukat a gyerekek saját dolgaik alakításában. Későbbiekben is szükség lesz arra, hogy tudják, mit tehetnek céljaik elérésében, és tisztában legyenek vele, hogy rajtuk is múlik a siker.
Január hónapban a célok, célkitűzések témával foglalkoztunk. Először megbeszéltük a gyerekekkel mit jelent a célkitűzés, nekik mik a saját céljaik, és mit hajlandók tenni érte, hogy ezt elérjék. Majd elmeséltem a Boldogvár meséjét, melyet utána a gyerekek lerajzoltak meseillusztráció formájában. Majd egy kis csapatmunkára ösztönöztem őket, hogy boldogvár puzzlet kellett a csapatoknak együtt kirakni, amit utána közösen felragasztottak egy rajzlapra, és együtt kiszínezték díszítették. Az egyik csapat, még a részt vevők jeleit is ráírta a lapra.
Ebben a hónapban az óvoda pszichológusával elbáboztuk az erdei verseny című mesét, melyet a pszichológusunk írt. A bábozást végig figyelemmel kísérték, majd a mese végén beszélgettünk a szereplők magatartásáról, érzelmeiről, és céljairól.
A hónapban még játszottuk a varázshópelyhes játékot is, melyet a gyerekek nagyon élveztek.
Az e havi foglalkozáson a célok elérése volt a témánk. Közösen elolvastuk a Varázsecset című mesét, amiről hosszasan beszélgettünk. Ezután mi magunk is útjára engedtük a saját varázsecsetünket, amit a tanulók körben állva, a hátuk mögött adogattak egymásnak. A cél az volt, hogy valakinek, aki épp kikerült a körből, nem volt szabad tudnia, hogy hol jár az ecset. A gyerekek nagyon jól szórakoztak ebben a játékban. A foglalkozás során a saját közeli és távoli céljainkat is átbeszéltük, kiveséztük a hozzájuk vezető utakat, lehetőségeket.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Januári foglalkozásunkat relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd beszélgettünk, ki mit szeretne elérni, milyen céljai vannak. Azt is megbeszéltük ezek miért is fontosak, milyen érzés volt, amikor sikerül elérni a kitűzött célt. Azt egyértelműen megfogalmazta mindenki, hogy ez mindenkit jó érzéssel, boldogsággal tölt el. A foglakozást célboadobó játékkal zártuk le.