Ebben a hónapban a célok kitűzésével, a célok melletti elkötelezettséggel foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, hogy a kitűzött célok megvalósítása nehézségek, esetleges kudarcok velejárói. A tevékenységet A varázsecset című mese meghallgatásával folytattuk, majd beszélgettünk a meséről és arról, hogy ki – milyen célokat szeretne elérni. A mesét a gyermekek odafigyeléssel, örömmel hallgatták végig. Majd „Add körbe a varázsecsetet” játékkal zártuk a mesét. Ezt követően mindenkinek lehetősége volt rajzolni. Mit rajzolnál ha lenne egy varázsecseted? A tevékenységet játékkal zártuk. Mind a két játék az önkontrollt fejleszti, amire a gyerekeknek nagy szükségük van esetleges kudarcok esetén.
Hangosabb- halkabb illetve a szoborjáték.
Célok kitűzése és elérése
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
“Álmokat ébreszteni, célokat kitűzni, csak úgy lehet, ha azok nem hiú, valóságtól elrugaszkodott ábrándok, hanem szívós munkával elérhetők.” Kemény Dénes
Ezt a témát több délután is elővettük, lassan dolgoztuk fel az elsőseinkkel.
A lgelső alkalmon beszélgettünk arról mik a célok, mi lehet egy ember célja. Majd elolvastam nekik Szellő Szelli történetét, és kiosztottam a lapokat, hogy rajzolják le, mit látnak ők, milyennek képzelik el a szigetet. Utána lerajzolták azt, milyennek látják magukat ha a jövőbe néznek.
Többféle játékkal próbáltam összehozni a nehezen együttműködő csapatot.
Az utolsó foglalkozáson, a hóemberek világnapjához kapcsolódóan az alkotás után megnéztük a The Snowman c filmet, ami meglepő módon nagyon tetszett nekik és szépen meg tudták fogalmazni, mit érezhetett a kisfiú, mire vágyott, mi volt jó neki.
A januári boldogságórát a hóemberek világnapja köré építettük fel, mert már nagyon várták a gyerekek a havat, hogy tudjanak hóembert építeni. Utána néztünk, hogy honnan is ered a hóemberek világnapja. Ez még jobban felkeltette a gyerekek érdeklődését. Megnéztünk két kis videót filmet a hóemberről, ami nagyon meghatott a gyerekeket. Mindenki lerajzolta a saját hóemberét és bemutatta, hogy számára mit jelképez, ez a hóember. Hóembereket ábrázoló érzelmi kártyákkal játszottunk pantomim-t. Végül a céljaikat is meghatározták. Volt, aki csak éves célt és volt, aki egészen felnőtt koráig meghatározta a jövőjét. Mindenki a saját célját egy varázs hógömbbe zárta, melyet a Varázsecset című mese alapján képzeltek el.
Januárban is kíváncsian várta a következő boldogságórát a 11. A-s németes csoportom. A hónap témájához („Célok kitűzése és elérése”) kapcsolódóan az óránk központi feladata egy német nyelvű „bakancslista” elkészítése volt.
A boldogságórát ismét egy online játékkal kezdtük, hiszen ennek a segítségével kellett kitalálniuk az óra témáját. A kapott feladatlapról közösen németül felolvastuk, és megbeszéltük, hogy a németek nem a „bakancslista”, hanem a „kanállista” (Löffelliste) kifejezést használják. Ennek az eredete a középkorra vezethető vissza, amikor is a szegény embereknek egyetlen kanaluk volt, amit nagy becsben tartottak, és mindig felakasztottak a falra. A „leadom a kanalat” („den Löffel abgeben”), tehát azt jelentette, hogy az illető többé már nem vesz magához ételt, tehát meghalt.
Az óra további részében megnéztünk egy német nyelvű videót, amelyben kiderült, hogy a németek bakancslistája mit is tartalmaz. Természetesen filmnézés közben a diákoknak egy feladatot is meg kellett oldaniuk.
Az óra befejezéseként a tanulók összeállították a saját bakancslistájukat, amihez rengeteg ötletet is kaptak.
Az óra ismét jó hangulatban telt, és a listák is elkészültek.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Nagyon szeretünk olvasgatni az adott hónaphoz kapcsolódó nevezetes napokról. Január hónapban a Hóemberek világnapja nyerte el a tetszésünket, aminek kapcsán megtanultunk szabadkézzel hógömböt rajzolni.
A Varázsecset című mese elolvasása után hosszasan beszélgettünk a mese szereplőinek tulajdonságairól, céljairól, valamint arról, hogy ki mit festene meg magának. Az „Add körbe a Varázsecsetet” játékot mindenki nagyon élvezte. Igazán jó kis csapatként oldották meg a feladatot.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Januári Boldogságóránkon jó volt újra együtt énekelni, boldogságbeszédet mondani, és a ritmusfitneszt gyakorolni. A Boldogság várának 5. ajtaja mögött lévő kincses ládában, olyan játékokat találtunk, amelyek segítségével a külső és a belső tulajdonságainkat ismerhettük meg jobban. A hógolyózás játékban megrajzoltuk egymás arcképét, ráírtuk egy szerethető tulajdonságát és átadtuk egymásnak. Megbeszéltük, hogy az önismeret segít minket céljaink kitűzésében és elérésében.
Az Újévet tervezéssel kezdtük. ÉN ÉS AZ ÚJ ÉV címmel megfogalmaztuk és lerajzoltuk mit szeretnénk megtanulni, elolvasni, megpróbálni és miben szeretnénk változni, fejlődni.
A MESEKÚTBAN Szőlő Szelli álma című mesét találtuk. A meseszövő manóktól megtanultuk a vágy és a cél közti különbséget. Elképzeltük, hogy hogyan érheti el Szelli a célját, hogyan szerezheti meg a saját varázsfonalát. Mindenkinek van varázsfonala, ami segíti céljai elérésében, és abban hogy ne féljen a kudarc lehetőségétől sem. Ha valamit nagyon szeretnénk, annak sikerülni kell, ha igazán akarjuk és mindent megteszünk érte.
Mindig találunk segítőket, akik támogatnak minket az úton.
BARÁTSÁG PÓKHÁLÓT alkottunk a varázsfonal segítségével. ADD KÖRBE A VARÁZSFONALAT! játékban megtapasztaltuk, milyen jó érzés csapatként eljutni a célig, és hogy milyen fontos az összefogás a cél érdekében.
Az osztály minden tanulója kapott egy CÉL-FÜZETET, amit saját képére formálhatott. A borítót az ilyen vagyok, majd az iskolai életem, és terveim az új évre oldalak követték. Mindenki lázasan készült a sajátjának bemutatására, nagyon sok érdekes és új dolgot tudtunk meg egymásról.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
Kicsi alsósaim ráhangolódását a szokásos mozgásalapú relaxációs gyakorlatokkal kezdtük. „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”. Majd a védettségi érzés aktivizálása után a szabad nyitás gyakorlatát is elvégeztük. „Kitárom a világom, mint egy virág, kinyílok…kitárom a világom. Utána Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című dalát hallgattuk meg, amire a macikkal táncoltunk is. Majd kitűztük a mai célunkat: a maci célba dobálót. A héten „Medve-hét” van, így a központi témánk köré építettem a Boldogságóra foglalkozást is. A gyerekek hoztak otthonról saját macit, így a célba dobálást is a kedvenc macijukkal végeztük el.
Értelmileg akadályozott,1-2-3. osztályos tanulókkal, képességeikhez mérten csak egy pici, azonnal végrehajtható, látványos, konkrét célt tűztünk ki. Maci barlangot készítettünk. Majd mindenkinek a maciját azzal szórakoztattuk, hogy megpróbáltuk nekik a labdát bedobni a barlangba. (zsámolyba). A távolságot közösen kitűztük, majd egymás sikeres dobásainak örülve szórakoztattuk a medvéket és magunkat is. A célbadobós játékból előcsalogattuk a cél szót, nekünk most az volt a célunk, hogy ide beletaláljunk. Nagyon le kell egyszerűsítenünk a dolgokat, konkrét, megfogható élményalapú tevékenységekre, hiszen elvont fogalomértésük nehézkes. Sok-sok mozgásos, játékos tevékenységet alkalmazunk, hogy kielégítsük a kicsik mozgásvágyát.
A foglalkozást Bezzeg Andrea Boldogvár meséjével zártuk.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
Meghallgattuk a Varázsecset mesét és beszélgettünk arról, ha nekünk is lenne egy ilyen varázsecsetünk? Mi mit festenétek vele? Az „Add körbe a Varázsecsetet!” játékkal megtapasztaltuk, milyen érzés csapatként eljuttatni a varázsecsetet a célig? Megbeszéltük milyen helyzetekben fontos még az összefogás a cél érdekében? Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című -dalával zártuk a boldogságóránkat.
Januárban a célok kitűzésével, a célok melletti elköteleződéssel foglalkoztunk. Megbeszéltük a különbséget a valódi cél kijelölése és az álmodozás vagy a kívánságlista között. Összegyűjtöttük, hogy mi segíthet bennünket vágyaink elérésében. Igyekeztünk azt is megérteni, hogy a nehézségektől és a lehetséges kudarcoktól sem szabad megijedni, mert azok természetes velejárói ennek a folyamatnak. Végül megfogalmaztuk, majd csoportmunkában le is rajzoltuk közös céljainkat, melyeket a tanév végére valamennyien szeretnénk elérni a 3.a osztályból.