Január az újév első hónapja, amikor többen fogadalmakat tesznek, célokat tűznek ki, melyeket a jövőben szeretnének megvalósítani.
A foglalkozást a szokásos módon hívóképekkel, relaxációval kezdtük. A közös beszélgetés során a gyerekek próbálták céljaikat megfogalmazni, de inkább a vágyaik kerültek előtérbe. Hosszasan sorolták, hogy mire vágynak (póni, különféle játékok, tárgyak). A célok megfogalmazása a kicsiknek még nehézséget jelentett, szükségük volt útmutatásra, ezért igyekeztem tisztázni a fogalmat. A célok eléréséhez cselekvés, próbálkozás, kitartás és idő kell. Kitértünk arra, hogy a célok legyenek reálisak, konkrétak. Ha olyan célokat tűzünk ki, ami elérhetetlen, akkor az, nem juttat bennünket sikerélményhez.
Beszélgettünk az egészség megőrzéséről, a hóban való közös játékról, a téli sportokról. Papírból korcsolyát készítettünk, mert többen szeretnének megtanulni, korcsolyázni. A varázsecset mellékletre néhányan, akik már tudták, lerajzolták, hogy mit szeretnének. Páran már itt akadályba ütköztek „ezt szeretném, de nem tudom lerajzolni”. Nekik képeket kerestem és azt ragasztották a papírra. Tavasszal, virágokkal népesítettük be a kiskertünket, mely egészen ősz végéig tündökölt. Többen rajzoltak virágokat, fákat, hogy újra olyan szép kertünk legyen, mint az elmúlt évben, mert az esztétikus, szép környezet is lehet egy cél.
Célok kitűzése és elérése
KIsnánai Szent Imre Ált. Iskola
Tanulj a tegnapból, élj a mának és reménykedj a holnapban.
Megkezdtük a 2025-ös évet, a gyerekekkel megbeszéltük, hogy mit is szeretnénk az új évtől ki milyen célokat tűzött ki magának, mit kell ahhoz tenni, hogy megvalósítsák a saját céljaikat. A pillangó csoportban a boldogságóra úgy valósult meg, hogy a gyerekekkel közösen elmondták a boldogság mondókát, majd meghallgatták a témához kapcsolódó mesét. A nagyobb gyerekek labirintusos feladatlapot kaptak, a többi gyerek kiszínezhette a boldogság várat. Téma lezárásaként megbeszélték, hogy kinek mit okoz a boldogság. Ki mitől boldog. A katica csoportban a téma feldolgozása úgy valósult meg, hogy meghallgatták a hónap dalát, majd megbeszélték, hogy miről szólt a dal. Átbeszélték, hogy ki miről álmodik, ki mit szeretne ha nagy lenne. Ezután kaptak egy szívecskét amiben óvó néni segítségével beleírták, hogy ki mi szeretne lenni ha nagy lesz. A téma lezárásaként célbadobós játékot játszottak babzsákkal. A mókus csoport a témát úgy dolgozták fel, hogy meghallgatták a hónap meséjét, majd átbeszélték a hallottakat. A munkafüzet boldogság vár színezőt kiszínezhették. A téma lezárásaként meghallgatták a hónap dalát. A maci csoport gyermekei is meghallgatták a mesét, ők is átbeszélték, hogy a szereplőnek milyen célja volt, ezután elmondhatták, hogy nekik milyen céljaik vannak, kaptak színes papírt, amit hajtogattak mindenki más és más formát választott, majd a formákra az óvó néni leírta, hogy ki mit szeretne. A süni csoportban a téma feldolgozása úgy valósult meg, hogy a szőnyegen ülve beszélgettek, hogy mit is jelent az ha elakarunk érni valamilyen célt az életünkbe, így megbeszélték, hogy ha felnőttek lesznek ki mi szeretne lenni. A hónap során többször is megbeszéltük a gyerekekkel, hogy milyen fontos az életünkben a célok.
Megpróbálok jobbá válni!
Mivel elég eleven, hangos az osztályom, azt tűztük ki elsődleges célként, hogy javítunk a magatartásukon. Az interaktív táblán minden nap léphet egyet a várhoz vezető úton az a gyermek, akinek a magatartásával aznap nem volt nagyobb probléma. Egy extra jócselekedettel lehet plusz lépéseket nyerni. Bízunk benne, hogy a hónap végére mindenki beér a várba!
Többször is meghallgattuk a „Van nekem egy álmom” című Bagdi Bella-dalt. Nagyon szeretjük ezeket a dalokat, tízórai szünetben kérni is szokták a gyerekek, hogy evés közben hallgassuk az aktuális hónap dalát. (Sokszor az előző hónap dalait is újra kérik)
Egy szobanövényt is elkezdtünk nevelgetni, cél hogy életben tartsuk :)
Célunk volt még a Magyar Kultúra Napja alkalmából rendezett iskolai szavalóversenyen minél jobb eredményt elérni. A célt elértük, az első és második helyet is megszereztük a kategóriánkban.
Ahogy a felnőtteknek úgy a gyerekeknek is szükségük van célok kitűzésére. Jelenleg a Tulipán csoportban Energiakuckó projektünk van. Mivel nagycsoportosok vagyunk és az áram volt, ami érdekelte őket, ezért ezt a témát választottuk.
Azt tűztük ki célul, hogy takarékoskodunk az árammal, hogy maradjon pénzünk, amit más dolgokra költhetünk. Közben megismertünk fontos szabályokat, piktogramokat melyek segítenek nekünk eligazodni közvetlen környezetünkben, játékosan ismerkedtünk meg készülékekkel (elemes és akkumulátoros). A célokat nem egyedül érjük el, az odavezető úton szükségünk van másokra is.
Nekünk felnőtteknek is vannak céljaink a témával kapcsolatban: szeretnénk elérni, hogy új ismereteket sajátítsanak el, figyeljenek az energiatakarékosságra, ne féljenek az elektromosságtól, de óvatosan bánjanak vele, legyenek tisztában a veszélyeivel, elővigyázatosak legyenek. Az áramot, mint energiát értéknek tekintsék.
Ha elérjük célunkat a siker így közös sikerré válik, és az oda vezető úton közelebb kerülünk egymáshoz és talán egy boldogabb világhoz.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Célok kitűzése és megvalósítása – Az út maga a cél
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Épület: M21
Foglalkozás pontos ideje: 2025. január 23. 19 óra
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 8 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető, kiselőadás, beszélgetés feladatokon keresztül, projektmódszer
Eszközök: projektor, laptop, papír, írószer, nyomtatott anyag
A foglalkozás célja: A kollégisták ismerjék fel, hogy a tartós boldogság elérésének legfontosabb stratégiája egy értelmes életcél kitűzése és elérése.
A foglalkozás rövid tartalma:
– Bevezető
– Az út maga a cél – irányított beszélgetés a célkitűzéseinkről és azok hatékony megvalósításáról (ppt)
– „Útrakelés” – kínai tanmese elolvasása, feldolgozása, megbeszélés (1.sz.melléklet)
– Fordított bakancslista készítése
– Relaxációs gyakorlat – a gondolat ereje
– A foglalkozás lezárása
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest,2025. január 27.
Dr Csehóné Just Réka
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témáját, célok kitűzése, és elérése, szinte minden nap érintettük. Hónap elején megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mit is jelent maga a kifejezés. Mivel ez egy nagyon elvont fogalom és a négyéveseinknek nem nagyon volt erről ismerete, ezért próbáltam nekik nagyon sok oldalról megmutatni a jelentését. Amikor visszajöttek a téliszünetről beszélgettünk az újévről és arról, hogy vannak hónapok, napok, napszakok. Elhatároztuk, hogy megtanuljuk a napokat. Elmondtam a gyerekeknek, hogy ez lesz most az egyik célunk. Azt szerettem volna, hogy a gyerekek sokszor találkozzanak a hét napjaival. Közösen kitaláltuk, hogy minden nap másik színű ruhában fogunk jönni az óvodába. A szülők maximálisan partnerek voltak ebben, így volt sárga hétfő, zöld kedd, kék szerda, lila csütörtök, piros péntek, A tanulásnak ezen játékos formája minden kisgyereknek nagyon tetszett. A két hét végére már sokan felsorolták a hét napjait, de volt olyan kisgyerek is, aki minden nap meg tudta mondani, hogy aznap milyen nap van. Testnevelés foglalkozáson azt tűztük ki célunknak, hogy legyen képes mindenki elvégezni pontosan a feladatokat. Az igyekezetet minden esetben elismertem, ha nem ment valami bátorítottam, buzdítottam őket. Erősítettem bennük, hogy gyakorlással mindenkinek fog sikerülni az adott feladat. Beszélgetőkör alkalmával beszélgettünk arról, hogy ki mi szeretne lenni. Kíváncsi voltam arra is, hogy kinek mivel foglalkozik az anyukája, apukája. Megbeszéltük azt is, hogy ahhoz, hogy valaki mentős, rendőr, orvos vagy bármi legyen, sokat kell tanulni, gyakorolni. Azt gondolom, hogy mivel egész hónapban fókuszáltunk a célokra, már van fogalmuk. A magokat elültettük. Készülünk a medvenapra. Itt azt a célt tűztük ki, hogy a mi csoportunk hozza a legtöbb medvét a februári kiállításra. Természetesen ehhez a programhoz is szükségünk van a szülők segítségére. Többször meghallgattuk Bagdi Bella van nekem egy álmom kezdetű dalát. Játszottunk autókkal, ki tudja leghamarabb célba juttatni őket, volt a feladat. Az Erősség program havi témáját szintén érintettük. Már most látszik, hogy kik azok a gyerekek, akik a csoportunkban vezetői képességekkel rendelkeznek. Az önkontroll erősségéhez kapcsolódóan játszottunk szobor játékot, ének kezdeményezésen felfedeztük a halk, hangos közötti különbséget. Relaxációs gyakorlatot is végeztünk, ahol képzeletben játékországba repültünk. A gyerekeknek kellett elmondani, hogy mit látnak. Elindult a fantáziájuk, nagyon különleges játékokról számoltak be. Amikor vége volt ennek a gyakorlatnak, több kisgyerek mondta, hogy ez nagyon jó volt. Itt is jól lehetett látni, hogy kik azok, akiknek az ellazulás könnyen megy, és kik azok, akik ilyenkor is izegnek, mozognak.
Osztályunk örömmel fogadta a tízhónapos személyiségfejlesztés újabb témáját, ami a globális jóllét és céljaink kitűzése és elérése téma köré épül.
Ráhangolódásként meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát, ami megadta az első lépést a téma felé.
Az első órában a tanulók nagy érdeklődéssel fogadták előadásomban a Varázsecset című mesét. Miután feldolgoztuk a szöveget, 4 fős csoportokba rendeződtek a gyerekek és csoportmunkában, rajzos feladatokon keresztül elkészítették alkotásaikat a mese különböző részeiről.
Mivel a mai nap, január 21-e, a Csokitorta világnapja, természetesen kapcsolódtunk hozzá, a gyerekek nagy örömére. Finomabbnál finomabb csokis kekszekkel, süteményekkel kényeztettek minket a szülők.
Végül a „mi varázsecsetünkkel” megpróbáltuk magunkat elképzelni a jövőben. „Látom a jövőt” címmel készítettek a gyerekek illusztrációt a jövőbeli életükről, okos és boldogító céljaikról, terveikről, majdani foglalkozásukról. Érdekes és hasznos beszélgetéssel zárult a boldog napunk, mottójának egy Einstein idézetet választottunk: „Tanulj a tegnapból, élj a mának és reménykedj a holnapban”
Köszönjük a remek ötleteket, tartalmas, kreatív óráink voltak.
Ismét várakozással telve tekintünk a februári téma felé!
Január: Célok kitűzése és elérése
Az ajánlott játékok közül elsőként a Jövőbeli biztonságos helyem–et kereshette meg mindenki. A bevezető, ráhangolódó beszélgetés során a biztonság fogalmát megbeszéltük. Fontos volt tisztázni, hogy nem a veszély elől való menekülésként kell értelmezni a fogalmat, hanem a megpihenés, feltöltődés, erőgyűjtés helyeként.
– 7 -en egy régebben átélt kellemes nyaralás, táborozás helyére gondoltak vissza. Ottani ételek, napozás, strand jelent meg a rajzokon. Nagyon részletesen vagy érintőlegesen sorolták a megjelölendő ízeket, színeket, illatokat vagy hangokat.
– 12 -en a családi házukat rajzolták meg. Nagyon figyeltek az udvaron érzékelhető ingerek megnevezésére. Családtagok, állatok is felkerültek a lapra. Nagyon pontosan leírta valaki azt is, hogy egyik szülője milyen munkát végez, milyen hangok kíséretében. 2-en a saját szobájukat jelenítették meg. Ez a legzártabb, legszemélyesebb tér a többihez képest. Nem rajzoltak személyeket, csak tárgyakat maguk köré. Az ételek illata azért oda is beszűrődött, esetlek a kedvenc finomság is előkerült. Igen, az ételek leírása sehol nem maradt el, talán az éhség besegített elképzelni az ideális ételeket, kedvenceket is.
– 1 tanuló viszont csupán két szívet rajzolt. Indoklása nem volt elég világos, inkább a feladat értelmezése okozott neki egy kis gondot. Nem is nevezett meg körülményeket. Ő- legtöbbször- igyekszik mindent másképpen, saját meggyőződéséből csinálni. Alátámasztani a döntését gyakran nem tudja. Lázadás mindenki és minden ellen- most ez vezeti. Érdemes lenne odafigyelni erre.
Második feladatnak a Fordított bakancslista megírása lett volna, de nagyon kevesen akarták ezt megírni.
Néhány beírt eredményt ide rögzítek:
– megtanultam, hogy az élet nem olyan egyszerű,
– cserkész lettem, kibírtam a tábort,
– sok igaz barátot szereztem,
– megtanultam biciklizni, gitározni,
– kifogtam életem legnagyobb halát…
Nagyon sok más gyermeki álom is teljesült ezeken kívül.
Célul tűztem ki, hogy következő alkalommal mindenkinek megajánlom ezt a játékot, s ha lehet, vissza-visszatérünk megbeszélni, kiegészíteni a listát. Nagyon hasznosnak találom annak a tudatosítását, hogy valaki néhány év alatt mennyi mindent megtett, átélt és megtanult. Talán már el is felejtette, hogy milyen büszke legyen ezért magára. Az önbizalmat kell legtöbbször erősíteni!