Meghallgattuk a Varázsecset mesét és beszélgettünk arról, ha nekünk is lenne egy ilyen varázsecsetünk? Mi mit festenétek vele? Az „Add körbe a Varázsecsetet!” játékkal megtapasztaltuk, milyen érzés csapatként eljuttatni a varázsecsetet a célig? Megbeszéltük milyen helyzetekben fontos még az összefogás a cél érdekében? Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című -dalával zártuk a boldogságóránkat.
Célok kitűzése és elérése
Januárban a célok kitűzésével, a célok melletti elköteleződéssel foglalkoztunk. Megbeszéltük a különbséget a valódi cél kijelölése és az álmodozás vagy a kívánságlista között. Összegyűjtöttük, hogy mi segíthet bennünket vágyaink elérésében. Igyekeztünk azt is megérteni, hogy a nehézségektől és a lehetséges kudarcoktól sem szabad megijedni, mert azok természetes velejárói ennek a folyamatnak. Végül megfogalmaztuk, majd csoportmunkában le is rajzoltuk közös céljainkat, melyeket a tanév végére valamennyien szeretnénk elérni a 3.a osztályból.
Hogy mik is a céljaink? Miért jó, ha van célunk?
A Bogyó és Babóca csoport a közös kabalánkkal osztották meg a saját céljaikat,de kezdjük is az elején. Hógolyó nagyon szomorú volt , amikor megérkezett hozzánk egyből tízórai után. Lógatta az orrát és dúlt-fúlt. A csoportunk minden tagja megölelte, megsimizte és elmondták neki, hogy mennyire szeretik. Picit jobb kedve lett, végül elmondta miért szomorkodik ő igazán. Szóval éppen elindult volna az iskolába egy nyílt órára egyedül, mert neki az volt a célja, hogy eljusson oda ő maga. Csakhogy jaj az történt, hogy eltévedt és nem találta meg az oda vezető utat. Volt neki egy térképe,de bizony az csakis akkor nyílt ki ha 4 feladatot teljesítenek. A gyerekek bíztatták, őt, hogy majd segítenek neki. Így hát a következő feladatok vártak ránk:
-Énekeljetek olyan dalt,ami bizony egy mackóról szól.
-Cammogjatok úgy,mint a medve.
-Válaszoljatok a találós kérdésekre.
-Rajzoljátok le a célotokat, amit nagyon szeretnétek.
Miután sikerült teljesíteni a próbákat, a térkép kinyílt, de óó azokban csak nyilak voltak,melyek az irányokat jelölték. A csoport segített Hógolyónak,mert ők bizony már nagyon jól ismerik az irányokat.
Sikerült elérni végül az iskolához. Ennek megünneplésére meghallgattuk és elénekeltük a hónap dalát és elkészítettük a 2025-ös év céljait. A gyerekek nagyon örültek, hogy a kabalájuk újra boldog.
Egy gyermeknek úgy érdemes elmagyarázni a célok kitűzésének és elérésének fontosságát, hogy számára érthető, élményszerű példákat használunk.
1. Mesével vagy hasonlattal
„Képzeld el, hogy egy nagy hegyet szeretnél megmászni.”
• Ha nincs célod, csak úgy elindulsz, lehet, hogy eltévedsz, elfáradsz, és nem tudod, merre menj tovább.
• Ha van egy célod, tudod, hogy a hegy tetejére szeretnél feljutni. Eltervezed, hol állsz meg pihenni, viszel magaddal elemózsiát és térképet. Így lépésről lépésre eléred a csúcsot!
2. Példák a mindennapi életből
• Ha egy gyermek szeretne ügyesebben biciklizni, először megtanul egyensúlyozni, majd pedálozni, és végül egyre gyorsabban és ügyesebben megy.
• Ha egy gyerek szeretné megépíteni egy nagy LEGO várat, először az alapokat kell megcsinálni, aztán falakat építeni, és végül a tornyokat.
3. Játékos kérdésekkel segítheted a megértést
• Mit szeretnél nagyon elérni? (Pl. gyorsabban futni, szépen rajzolni, megtanulni egy új dalt)
• Szerinted hogy lehet ezt elérni?
• Hogyan éreznéd magad, ha sikerülne?
4. Bátorítás és sikerélmény
Fontos, hogy a gyerekek érezzék: minden kis lépés siker, és nem baj, ha néha nehezebb vagy több idő kell hozzá. A lényeg az, hogy ha van egy céljuk, tudják, merre haladjanak, és így egyre boldogabbak és ügyesebbek lesznek!
Cél:
A gyerekek megértsék, hogy a célok kitűzése segít nekik abban, hogy sikeresek és boldogok legyenek. Megtanulják, hogyan tűzzenek ki kisebb és nagyobb célokat, és hogyan haladjanak lépésről lépésre ezek felé.
Bevezető beszélgetés: Mi az a cél? Miért fontos, hogy legyenek céljaink?
Játékos feladat: Mindenki rajzolt, vagy írt egy célt, amit szeretne elérni (pl. ügyesebben focizni, szépen rajzolni).
Lépések tervezése: Közösen megbeszéltük, hogyan lehet elérni ezeket a célokat kis lépésekkel.
Akadályok és megoldások: Mi nehezítheti a cél elérését, és hogyan lehet ezeket leküzdeni?
Bátorító üzenetek: Mindenki kapott egy kis kártyát, amire írhatott egy motiváló mondatot saját magának.
Összegzés:
A gyerekek felismerték , hogy a célok elérése időt és kitartást igényel, de ha lépésről lépésre haladnak, sikerélményük lesz, ami boldogságot ad.
Óra célja:
• Tudatosítsam a diákokban, hogy a célok meghatározása és elérése hozzájárul a boldogságukhoz és önbecsülésükhöz.
• Segítsem őket abban, hogy megtanuljanak reális és elérhető célokat kitűzni.
• Fejlesszem a kitartásukat és problémamegoldó képességeiket.
Miért fontosak a célok?
• Megkérdeztem a diákokat: „Volt már olyan célod, amit sikerült elérned? Milyen érzés volt?”
• Rövid beszélgetés következett arról, hogyan kapcsolódik a célkitűzés a boldogsághoz és a sikerélményhez.
• Ezt közös ötletelés követett a célok típusairól (pl. tanulmányi, sport, személyes fejlődés, közösségi célok).
Interaktív feladat – „Álmaim és céljaim”
•A diákok kaptak egy lapot, amelyen két oszlop szerepelt: Álmaim – Céljaim.
• Először leírták az álmaikat, majd átgondolták,hogyan alakíthatják ezeket konkrét célokká.
• Segítettem megkülönböztetni a rövid távú (néhány hét vagy hónap) és hosszú távú (évek) célokat.
Lépcsőzetes tervezés – Út a célhoz
• A diákok kiválasztották egy céljukat, és lebontották kisebb lépésekre. Például:
• Cél: Jobban szeretnék angolból teljesíteni.
• Lépések:
1. Minden nap 10 percet gyakorlok.
2. Hetente egy új szótanulási technikát próbálok ki.
3. Havonta egyszer angol nyelvű filmet nézek felirattal.
4. Akadályok és megoldások – Hogyan küzdjük le a nehézségeket?
• Milyen akadályok merülhetnek fel a cél elérése során? (pl. időhiány, motivációvesztés, kudarcélmény)
• Csoportmunka: a diákok megbeszélték, hogyan lehet ezeket leküzdeni (pl. időbeosztás javítása, támogatók keresése, kisebb célokra bontás).
5. Zárás – Motivációs üzenet
• Minden diák írt egy rövid bátorító üzenetet saját magának, valaki az egy társának, amelyet eltehetett és később elővehet.
• Beszélgettünk arról, hogy a célok kitűzése nemcsak sikert, hanem önbizalmat és boldogságot is adhat.
Óra összegzése:
A diákok az óra végére megértették, hogy a célkitűzés és a tervezett haladás növeli az önbecsülést és a boldogságérzetet. Megtanulták, hogyan alakítsanak ki reális célokat, és hogyan birkózzanak meg az akadályokkal.
Óvodánkban egy nevelés nélküli munkanapon úgy gondoltam, hogy a kolléganőimnek tartok egy Boldogságórát. Kicsit izgatott voltam, hiszen az elmúlt évek alatt csak gyerekek voltak az óráim résztvevői. Célom az volt, hogy a felnőttek körében is népszerűsítsem a Boldogságórák mondanivalóját. Szeretettel vártam az óvó néniket, dadus néniket, konyhás nénit, pedagógus asszisztensünket és a karbantartónkat.
A szőnyegre invitáltam mindenkit és elsőként ismertettem január hónap témáját, a “Célok kitűzését és elérését”, majd arról beszélgettünk, miért legyenek céljaink.
A következő válaszok születtek:
– segítik a hétköznapjainkat
– éltetik az embert a jövőre nézve
– megkönnyíti a tervezést
– kapcsolatokat építenek
– a célok erőt adnak és motiválnak
Ezután Prof. Dr. Bagdy Emőke “Napra forgó a napraforgó” elnevezésű relaxáló gyakorlatát végeztük, majd egy kirakós játékra hívtam mindenkit. A karácsonyi időszakban közösségépítő céllal kirándulást tettünk Komarnoba egy varázslatos fényparkba, sétáltunk az adventi hangulatú városban. Egy szép estét töltöttünk el együtt, melyet számtalan fotóval is megörökítettem. Ezek közül a képek közül kinyomtattam kettőt, lelamináltam, majd darabjaira vágtam és már el is készült az a puzzle, amit kolléganőim kíváncsian rakosgattak. Mosoly és öröm jelent meg arcukon, mikor meglátták, mit ábrázol a kirakó. Ezután mindenki papírra vetette közösségünk céljait, amiket egy nagyméretű kartonpapírra ragasztottam. A gondolatok lejegyzése közben Bagdi Bella “Van nekem egy álmom” című dala szólt.
Ez a plakát óvodánk folyosóját díszíti és emlékeztet minket arra, hogy milyen fontos az együttműködés, a tolerancia, a jó hangulat fenntartása egy közösségen belül. Kolléganőim megköszönték, hogy részt vehettek egy Boldogságórán és várják a folytatást. Én pedig libabőrösen mondtam köszönetet nekik.
A farsangi időszak kezdetén egy szolfézs csoport mi mást is tehet, mint zenét hallgat. Saint- Saens: Az állatok farsangja c. művét hallgattuk meg többször, s beszélgettünk a zenéről, hangszerekről, karakterekről. Mivel január a célkitűzések hava, megfogalmaztuk magunknak, hogy le is rajzoljuk az egyes tételeket a műből. Kinek, kinek melyik tetszett jobban?
Az alábbi video bemutatja, növendékeink szemével , hogy milyen is lehet az állatok farsangja.
A gyerekek elérhető rövid és hosszútávú célokat tűztek ki maguk elé. Építették önbizalmukat,hogy céljaikat könnyebben elérjék.
Január hónap témája a célok kitűzése és elérése volt, így kínálkozott az alkalom, hogy mindenki elkészítse saját bakancslistáját. Miután tisztáztuk, mit is jelent ez a szó (a kifejezés magyar, német és angol nyelven is más-más szólásból ered), megnéztünk egy német nyelvű videót, ahol több lépésben jutunk el a saját listánk összeállításához. Az órán követtük ezeket a lépéseket: először néhány perc alatt mindenki gyűjtött néhány ötletet, leírta, ami hirtelen eszébe jutott. Ezután párokban megoldottunk egy nyelvi feladatot: 11 német nyelvű kérdést kellett egy-egy megadott szóval kiegészíteni. A kérdések segítettek további ötleteket gyűjteni, hiszen rákérdeztek pl. arra, mi volt a legnagyobb gyermekkori álmunk, mi az, amit meg szeretnénk tanulni, (pl. egy új nyelvet), milyen hangszeren szeretnénk játszani, hová szeretnénk elutazni stb. Ezután csoportosítottuk az összegyűjtött célokat, aszerint, hogy azok rövid-, közép- vagy hosszútávúak-e. A téma lezárásaként otthon mindenki elkészítette a saját bakancslistáját, (németül Löffelliste), de mivel ez túl személyes ahhoz, hogy megmutassuk, azt kértem, készítsenek belőle egy bemutatható változatot, amelyen az 5 legfontosabb céljuk látható, méghozzá rajzokkal, képekkel illusztrálva, így ezúttal sem maradt el a barkácsolás.
Betegség miatt kevés gyermek volt.
Bemelegítettünk a relaxációs gyakorlatokkal. Majd célba dobtunk babzsàkkal a karikába.
Nem volt mindenkinek egyszerű!
Beszélgettünk a céljainkról.
Boldog váràt puzzle darabokból raktuk ki. A két feladatban terveztük,hogy mit szeretnénk elérni. Matricával,öleléssel zárult a foglalkozás!