Mi már ilyen ügyesek vagyunk!
A mindennapos testnevelést a B.I.P. kiválasztott relaxációs gyakorlataival kezdtem, mely nagyon tetszett a gyerekeknek. Majd meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt körben ülve, ekkor hozzákapcsoltam kézmozdulatokat a szövegnek megfelelően: csettintés, taps-térdütés-padló ütés, kézzel mászó mozdulat, úszás utánzása. Játék zárásaként előre lelaminált és 6-6-8-10 részre feldarabolt boldogvárat kellett asztalonként kirakni a csoportoknak, a kijelölt vezetőjüknek a kezét felrakni, ha kész a kép. Megbeszéltük hogyan kell együtt dolgozni, segíteni egymást a cél érdekében! Legyen kész az asztaluknál a boldogvár. Beszélgető körben a középső csoportosok egyéni céljairól beszélgettünk, példákat adva. Pl.: szebben rajzolni, megtanulni kötni cipőfűzőt, megtanulni kerékpározni. Meghallgatták előadásomban a mesét, ami nagyon tetszett nekik. A mesemondás során a hangszínem változtatásával törekedtem élményátadó mesélésre. Mozgásos eszközök kikészítésével eljuthattak ők is a Boldogvárig. A szabad játékidőben köpenyt gombolhattak, cipőt fűzhettek, pulcsit cipzáraztak. Mindenki gyakorolt, addig próbálták amíg nem sikerült és a végére mindenkinek sikerült. Masnit kötni egy kislány tanult meg. A varázsecset játék igazán szórakoztató és izgalmas volt a gyerekek számára. A varázsecset használatával egész délelőtt folyamán éltem, segítette a gyerekek figyelmét fenntartani, jó irányba vezetni az aktuális viselkedésüket. A közös kép készítése során szépen dolgoztak együtt, kiegészítették egymás rajzait, ötlettel segítették azt. Tetszett mindenkinek a kész közös produktum, boldogan mutatták meg egymásnak.
A közösen és egyénileg kitűzött céljainkat elértük, megvalósítottuk. Boldogság töltötte el a szívünket az elért eredményektől.
Célok kitűzése és elérése
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
Az 2 sz. napközis csoportban, a második és negyedik osztályos kisdiákjaimmal a januári boldogságóra foglalkozás kezdetén, körbe ülve megbeszéltük a boldogságóra e havi témáját. A rövid-, a közép- és a hosszú távú célok jelentőségét, kereteit, tervezhetőségét.
Példákat gyűjtöttünk az életünkből. Rövid távú céljaink közt fogalmazódott meg, hogy játszhasson a csoport a gördeszkával, középtávú célként megszavaztuk, hogy szorgalmasan gyakoroljuk az írást, hogy a tanév végén tudjunk szép leveleket írni egymásnak a csoportban. Hosszú távú célok között, a felnőttkori hivatások: kőműves, villanyszerelő, fodrász, rendőr, libatömő fogalmazódtak meg. A megbeszélés után az asztalokhoz ülve mindenki lerajzolhatta az ő legfontosabb célját, vagy céljait. Az elkészült rajzokat kitűztük a tanteremben.
A folytatásban egy állatmesét olvastunk fel, melyben a békák csapata egy nehéz célt tűzött ki maga elé és csak egy, nagyon kitartó béka érte el ezt a nagy célt, mert nem hallgatott mások negatív gondolataira.
Következő blokkunkban meghallgattuk a hónap dalát és közösen másztak, úsztak a gyerekek a dal ritmusára a saját céljaik felé.
A foglalkozás végén megvalósítottuk a csoport rövidtávú célját és kivittük a gördeszkát az udvarra, ami nagyon vidám kikapcsolódásnak bizonyult.
Ebben a hónapban a célok kitűzésével, a célok melletti elkötelezettséggel foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, hogy a kitűzött célok megvalósítása nehézségek, esetleges kudarcok velejárói. A tevékenységet A varázsecset című mese meghallgatásával folytattuk, majd beszélgettünk a meséről és arról, hogy ki – milyen célokat szeretne elérni. A mesét a gyermekek odafigyeléssel, örömmel hallgatták végig. Majd „Add körbe a varázsecsetet” játékkal zártuk a mesét. Ezt követően mindenkinek lehetősége volt rajzolni. Mit rajzolnál ha lenne egy varázsecseted? A tevékenységet játékkal zártuk. Mind a két játék az önkontrollt fejleszti, amire a gyerekeknek nagy szükségük van esetleges kudarcok esetén.
Hangosabb- halkabb illetve a szoborjáték.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
“Álmokat ébreszteni, célokat kitűzni, csak úgy lehet, ha azok nem hiú, valóságtól elrugaszkodott ábrándok, hanem szívós munkával elérhetők.” Kemény Dénes
Ezt a témát több délután is elővettük, lassan dolgoztuk fel az elsőseinkkel.
A lgelső alkalmon beszélgettünk arról mik a célok, mi lehet egy ember célja. Majd elolvastam nekik Szellő Szelli történetét, és kiosztottam a lapokat, hogy rajzolják le, mit látnak ők, milyennek képzelik el a szigetet. Utána lerajzolták azt, milyennek látják magukat ha a jövőbe néznek.
Többféle játékkal próbáltam összehozni a nehezen együttműködő csapatot.
Az utolsó foglalkozáson, a hóemberek világnapjához kapcsolódóan az alkotás után megnéztük a The Snowman c filmet, ami meglepő módon nagyon tetszett nekik és szépen meg tudták fogalmazni, mit érezhetett a kisfiú, mire vágyott, mi volt jó neki.
A januári boldogságórát a hóemberek világnapja köré építettük fel, mert már nagyon várták a gyerekek a havat, hogy tudjanak hóembert építeni. Utána néztünk, hogy honnan is ered a hóemberek világnapja. Ez még jobban felkeltette a gyerekek érdeklődését. Megnéztünk két kis videót filmet a hóemberről, ami nagyon meghatott a gyerekeket. Mindenki lerajzolta a saját hóemberét és bemutatta, hogy számára mit jelképez, ez a hóember. Hóembereket ábrázoló érzelmi kártyákkal játszottunk pantomim-t. Végül a céljaikat is meghatározták. Volt, aki csak éves célt és volt, aki egészen felnőtt koráig meghatározta a jövőjét. Mindenki a saját célját egy varázs hógömbbe zárta, melyet a Varázsecset című mese alapján képzeltek el.
Januárban is kíváncsian várta a következő boldogságórát a 11. A-s németes csoportom. A hónap témájához („Célok kitűzése és elérése”) kapcsolódóan az óránk központi feladata egy német nyelvű „bakancslista” elkészítése volt.
A boldogságórát ismét egy online játékkal kezdtük, hiszen ennek a segítségével kellett kitalálniuk az óra témáját. A kapott feladatlapról közösen németül felolvastuk, és megbeszéltük, hogy a németek nem a „bakancslista”, hanem a „kanállista” (Löffelliste) kifejezést használják. Ennek az eredete a középkorra vezethető vissza, amikor is a szegény embereknek egyetlen kanaluk volt, amit nagy becsben tartottak, és mindig felakasztottak a falra. A „leadom a kanalat” („den Löffel abgeben”), tehát azt jelentette, hogy az illető többé már nem vesz magához ételt, tehát meghalt.
Az óra további részében megnéztünk egy német nyelvű videót, amelyben kiderült, hogy a németek bakancslistája mit is tartalmaz. Természetesen filmnézés közben a diákoknak egy feladatot is meg kellett oldaniuk.
Az óra befejezéseként a tanulók összeállították a saját bakancslistájukat, amihez rengeteg ötletet is kaptak.
Az óra ismét jó hangulatban telt, és a listák is elkészültek.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Nagyon szeretünk olvasgatni az adott hónaphoz kapcsolódó nevezetes napokról. Január hónapban a Hóemberek világnapja nyerte el a tetszésünket, aminek kapcsán megtanultunk szabadkézzel hógömböt rajzolni.
A Varázsecset című mese elolvasása után hosszasan beszélgettünk a mese szereplőinek tulajdonságairól, céljairól, valamint arról, hogy ki mit festene meg magának. Az „Add körbe a Varázsecsetet” játékot mindenki nagyon élvezte. Igazán jó kis csapatként oldották meg a feladatot.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Januári Boldogságóránkon jó volt újra együtt énekelni, boldogságbeszédet mondani, és a ritmusfitneszt gyakorolni. A Boldogság várának 5. ajtaja mögött lévő kincses ládában, olyan játékokat találtunk, amelyek segítségével a külső és a belső tulajdonságainkat ismerhettük meg jobban. A hógolyózás játékban megrajzoltuk egymás arcképét, ráírtuk egy szerethető tulajdonságát és átadtuk egymásnak. Megbeszéltük, hogy az önismeret segít minket céljaink kitűzésében és elérésében.
Az Újévet tervezéssel kezdtük. ÉN ÉS AZ ÚJ ÉV címmel megfogalmaztuk és lerajzoltuk mit szeretnénk megtanulni, elolvasni, megpróbálni és miben szeretnénk változni, fejlődni.
A MESEKÚTBAN Szőlő Szelli álma című mesét találtuk. A meseszövő manóktól megtanultuk a vágy és a cél közti különbséget. Elképzeltük, hogy hogyan érheti el Szelli a célját, hogyan szerezheti meg a saját varázsfonalát. Mindenkinek van varázsfonala, ami segíti céljai elérésében, és abban hogy ne féljen a kudarc lehetőségétől sem. Ha valamit nagyon szeretnénk, annak sikerülni kell, ha igazán akarjuk és mindent megteszünk érte.
Mindig találunk segítőket, akik támogatnak minket az úton.
BARÁTSÁG PÓKHÁLÓT alkottunk a varázsfonal segítségével. ADD KÖRBE A VARÁZSFONALAT! játékban megtapasztaltuk, milyen jó érzés csapatként eljutni a célig, és hogy milyen fontos az összefogás a cél érdekében.
Az osztály minden tanulója kapott egy CÉL-FÜZETET, amit saját képére formálhatott. A borítót az ilyen vagyok, majd az iskolai életem, és terveim az új évre oldalak követték. Mindenki lázasan készült a sajátjának bemutatására, nagyon sok érdekes és új dolgot tudtunk meg egymásról.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
Kicsi alsósaim ráhangolódását a szokásos mozgásalapú relaxációs gyakorlatokkal kezdtük. „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”. Majd a védettségi érzés aktivizálása után a szabad nyitás gyakorlatát is elvégeztük. „Kitárom a világom, mint egy virág, kinyílok…kitárom a világom. Utána Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című dalát hallgattuk meg, amire a macikkal táncoltunk is. Majd kitűztük a mai célunkat: a maci célba dobálót. A héten „Medve-hét” van, így a központi témánk köré építettem a Boldogságóra foglalkozást is. A gyerekek hoztak otthonról saját macit, így a célba dobálást is a kedvenc macijukkal végeztük el.
Értelmileg akadályozott,1-2-3. osztályos tanulókkal, képességeikhez mérten csak egy pici, azonnal végrehajtható, látványos, konkrét célt tűztünk ki. Maci barlangot készítettünk. Majd mindenkinek a maciját azzal szórakoztattuk, hogy megpróbáltuk nekik a labdát bedobni a barlangba. (zsámolyba). A távolságot közösen kitűztük, majd egymás sikeres dobásainak örülve szórakoztattuk a medvéket és magunkat is. A célbadobós játékból előcsalogattuk a cél szót, nekünk most az volt a célunk, hogy ide beletaláljunk. Nagyon le kell egyszerűsítenünk a dolgokat, konkrét, megfogható élményalapú tevékenységekre, hiszen elvont fogalomértésük nehézkes. Sok-sok mozgásos, játékos tevékenységet alkalmazunk, hogy kielégítsük a kicsik mozgásvágyát.
A foglalkozást Bezzeg Andrea Boldogvár meséjével zártuk.