Óvjuk a Földet, ahol élünk.
Célok kitűzése és elérése
Az egyik legnehezebben megfogató téma számunkra a célok kitűzése és elérése volt. A boldogságóra elején és a végén is célba dobást játszottunk, gyakoroltunk. Már az óra eleji játéknál kiderült, hogy ki az, aki nagyon hamar feladja és meg sem akarja próbálni. Ez lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek biztassák egymást.
Ezután került sor a téma feldolgozására mesével, majd beszélgetés a meséről. Meglepő volt számomra, hogy milyen sok tanuló szeretne sportban elért eredményekért kupát nyerni. Végül újra a célba dobás következett. Ekkor már sokkal eredményesebbek voltak a dobások és senki nem adta fel.
Intézményi szinten madárkalácsot/cinkegolyót készítettek csoportjaink a nálunk áttelelő madarak megsegítésére, őket egy kis táplálékhoz segítve a nehéz téli hónapokban.
Ezen a közös célon munkálkodva megismertettük a gyermekeket mindazokkal az alapanyagokkal (pl.: sertésháj, fekete napraforgómag, apró olajos magvak, háló, és zsineg, valamint sertészsír), melyekből ezeket az eleségeket el lehet készíteni.
Megbeszéltük, hogy mi mire való, kézbe vehették, és megszagolhatták a munkaanyagokat, melyek így minden érzékszerveikre hatással voltak (pl.: ” Nem jó illatú a háj!”, „…..).
Mindenkinek más cél lebegett a tevékenykedés közben a kis szeme előtt, melyeket az arcokról könnyen le lehetett olvasni. Volt, akinek a háj illata nem tetszett, de a folyamat végéig kitartott, és volt olyan is, aki hősiesen gyúrta a gombócokat, mert még látta, hogy van alapanyag bőven.
A háló, amiben korábban burgonyát tároltak nemcsak a cinkegolyó alapanyaga lett, de a végén divatbemutatót tartottunk, ugyanis rögtönzött mellények is készültek belőle.
A cél, az eledelek elkészítése volt, ugyanakkor teret engedett egy kis játékos mókázásnak is!
A januári boldogságóránkon ráhangolásként meghallgattuk A Győzelem Tündér Dalát, majd relaxáció következett a „Villámlazítás” és a „Repül a karom…” mozgással.
A beszélgetőkörben tudatosítottuk, hogy a boldogság megéléséhez kiemelkedően fontos olyan célok kitűzése, és az elérésükért tett erőfeszítés, amelyek értelmesek. Nem mindig könnyű feladat kiválasztani a lehetőségek közül azt a célt, ami éppen szolgálni tudja azt, hogy a lehető legjobb önmagunkká váljunk.
Mivel már hetedikesek vagyunk, távolabbi céljaink kijelölésében nagy jelentőséggel bír a pályaválasztásra való felkészülés. A gyerekek korábban az intézmény falain belül ismerhették meg a pályaválasztást meghatározó tényezőket: szakmákat, szakképzési lehetőségeket. Plakátokat készítettek az őket érdeklő lehetőségekről.
Elképzeltük, hogy húszévesek vagyunk, és mindenki elmesélte, hogy mi történt vele az elmúlt években: munkáról, családról esett szó elsősorban.
Otthoni feladatként az előző évben elkészített bakancslista kiegészítését kértem a gyerekektől.
E hónapban a tanító nénivel a célkitűzésről tanultunk. Hogy jobban megértsük, miről is van szó, egy olyan témát választott, ami mindenkit érintett: a fogmosást.
Először közösen beszélgettünk arról, miért fontos naponta legalább kétszer fogat mosni. Megnéztünk egy rövid, vidám kisfilmet is arról, mi történik a fogakkal, ha nem ápoljuk őket rendszeresen. Aztán a tanító néni megkérdezte: „Ki szeretné, hogy egészségesek maradjanak a fogai?” Természetesen minden kéz a magasba lendült.
Ezután mindenki kapott egy kis „Fogmosó naplót” – egy színes, mosolygós fogakkal díszített lapot, amin reggel és este be tudtuk jelölni, ha fogat mostunk. Ez lett a célunk: egy teljes héten keresztül minden reggel és este fogat mosni.
A tanító néni azt is kérte, hogy otthon meséljünk erről a szüleinknek, és kérjük meg őket, segítsenek figyelni arra, hogy betartsuk a célunkat.
Pénteken mindenki visszahozta a naplót. Aki teljesítette a heti fogmosó célt, kapott egy kis matricát és egy „Tiszta Fogacska Bajnok” oklevelet. Akiknek nem sikerült minden nap, azok is meg lettek dicsérve, és megbeszéltük, hogyan lehet jövő héten még jobban odafigyelni.
Ez a hét megmutatta a gyerekeknek, hogy egy kis cél is sokat jelenthet, és hogy a rendszeresség fontos. Azóta is sokan folytatjuk a „fogmosó kihívást”, mert tudjuk, hogy a szép mosolyért tenni kell!
Célok kitűzése és elérése.
Boldogságvár darabjainak megkeresése, térkép alapján és feladatok teljesítése.
A Célok kitűzése és elérése témakör nagyon nehéznek bizonyult. A sikerélmény elérése miatt A családi célok naptárt hívtuk segítségül. Relaxáció, éneklés és tánc után megbeszéltük a 31 célt. Minden gyermek választott közülük egyet és a családot is megpróbáltuk ezek megvalósításába bevonni. A foglalkozás végén ismét Bagdi Bella zenéit hallgattuk.
Cél: Tudatosítani a diákokban, hogyan tűzhetnek ki megvalósítható célokat, és hogyan tarthatják a fókuszt.
Tevékenységek:
• Jövőkép-térkép: Képes/lapos kollázs készítése: hol szeretnél tartani 5 év múlva?
• SMART cél alkotása – mindenki megfogalmaz egy tanulással vagy önfejlesztéssel kapcsolatos célt.
• „Mi visz előre – mi térít el?” Két oszlopba írják: mik támogatják, mik akadályozzák őket a céljaikban.
• Mini jelenet: Párokban eljátszanak egy helyzetet, amikor nemet kell mondani egy csábító, de célokat veszélyeztető helyzetre.
Kérdések:
• Mit tanultál eddig a saját kitartásodról?
• Mi a különbség álom és cél között?
Reflexió: Mi az a lépés, amit még ezen a héten meg tudsz tenni a célod érdekében?
Újévi befőtt🍀 és a
Szépemlékes-üveg💗
Ma a gyerekekkel újévi befőttet készítettünk. Hozzávalói a gyerekek pozitív gondolatai, céljai, amelyekre oda fognak figyelni ebben az évben.
A másik egy szépemlékes-üveg.
A szép emlékek könnyedebb felelevenítésére kineveztem egy üveget, majd egy jól látható helyre tettem az osztályban. Készítettem mellé egy köteg papírcetlit és egy tollat is.
Bármilyen szép, meghatározó, számunkra fontos esemény történik velünk vagy akár van egy jóleső gondolat, kedves megjegyzés a másiktól, feljegyezzük egy cetlire, ráírjuk a dátumot, majd bedobjuk az üvegbe. Június végén egy élvezetes program lesz, amikor kinyitjuk az üveget és felolvassuk a címkékre írt üzeneteket.