Az óra erősítette a gyerekek önismeretét, annak megértését, hogy a célok eléréséhez tudatosság, kitartás, mások támogatása szükséges. Megérthették a vágy és a reális cél közötti különbséget. A gyerekek képesek voltak célokat megfogalmazni és azokhoz kapcsolódó cselekvéseket megnevezni. A mese, a közlekedési eszközös játék, a képzeletbeli jármű ábrázolása, a memóriajáték hozzájárult a cél, vágy, segítés, kitartás fogalmának mélyebb megértéséhez. A csoportos tevékenységeket nagyon élvezték. A zene hangulatosabbá tette az órát. Alkotásaikon visszatükröződött a motiváltságuk. Jó érzés volt, amikor a gyerekek egymás segítéséről mondtak példákat, és megjelent a közös célokban gondolkodás is. A színezés zenével és a lezáró beszélgetés jól szolgálták az élmény feldolgozását és az önreflexió tanulását.
Célok kitűzése és elérése
Osztálytermi kereteken túl, szintén meghirdettük az egész iskola számára, hogy 1-1 nyílvesszőre rá lehet írni, hogy kinek, milyen célja van ebben az évben. Nagy sikere volt!
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Célok kitűzése
Így, hogy a gyerekek egyre nagyobbak, egyre több elképzelésük van a világról, és most már egyre pontosabban meg tudják fogalmazni céljaikat, vágyaikat. A legegyszerűbbtől indultunk, haladva legösszetettebb gondolatokig. Volt, akinek rövidtávú céljai voltak, -finom ételek, menő játékok, és voltak olyanok is, akik egy évre, egy életre is meg tudták fogalmazni elérendő céljaikat. – Sok tanulás, jó munkahely, klassz környezet, szép lakás, autó. Mind tanultunk egymástól, hogyan is érjük el kitartással, türelemmel céljainkat.
Célvirágokat készítettünk: mit szeretnék elérni a nyáron…
„Jó érzés, ha valamit eldöntesz, kitűzöl egy célt, és meg tudod valósítani. Van ennek egy öröme, rejlik ebben valami erő. Döntesz, belekerülsz egy spirálba, és az már húz magával.
Till Attila”
A „3 kívánság” egy népszerű gyakorlat volt. Halacskák formájában segített a gyerekeknek megfogalmazni vágyaikat, álmaikat. Voltak szív szerinti (kiskutya, telefon, játék), tanulós ( ötös bizonyítvány, gitározás) és világ kívánságok (legyen béke, egészség, boldogság) is.
Megbeszéltük, hogy miben más a kívánság és a cél. Többek között egyik konkrét célunk a Vuk című könyv elolvasása és hozzá lapbook készítése volt. Sokat dolgoztunk mindannyian ezért. Beninek az ötös bizonyítvány és a világbajnoki cím elérése volt a célja – nagy örömére sikerült neki!
A tanulókkal az osztályteremben tanév eleje óta gyűjtjük a visszaváltós palackokat. Célunk, hogy az ebből befolyó összegből együnk valami finomat.
Kitartó türelem és küzdelem után sikeresen elértük a célunkat, a palackokért kapott összegből pizzáztunk egyet. A tanulók ezzel megtapasztalták, milyen az, ha valamire sokat várunk, mégis meg van az eredménye.
A „Varázsecset” játék mindenkit elbűvölt. El is játszottuk az „add körbe a varázsecsetet” játékot. A „Van nekem egy álmom” dal, segített a céljaink közös megfogalmazásában. A „láthatatlan törzsfőnök játékban a megfigyelőképességre volt szükség, jókat játszottak nevetve. Nagy kedvenc a szobor játék, és a rajzos mondókák is sikerrel jártak. Bemutattam a sünis és a báránykás verziót, hipp hopp megtanulták, leutánozták.
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
A gyerekekkel a lábfejünkkel tornáztunk kicsit, majd igyekeztünk át mozgatni magunkat. Képes vagyok rá! Ez volt a mottónk.
Ehavi Boldogságóránkat a Világirodalom Napjához kötöttük. Az irodalom szeretetének és a mesehallgatás örömének jegyében A Varázsecset című mesét hallgatták meg a gyerekek.
A mese egy különleges ecsettel rendelkező kisfiú történetét meséli el, aki jószívűségével és képzelőerejével csodákat képes teremteni. A gyerekeket teljesen magával ragadta a történet világa: figyelmesen hallgatták a mesét, és kíváncsian követték a főszereplő kalandjait.
A mese meghallgatását követően közösen megbeszéltük a hallottakat. Kiemeltük, mennyire fontos, hogy merjünk álmodni, és higgyünk abban, hogy céljainkat – bármilyenek is legyenek – elérhetjük kitartással, szorgalommal és jó szándékkal. A gyerekek megosztották saját álmaikat is – volt, aki festő, más tűzoltó vagy állatgondozó szeretne lenni –, és beszélgettünk arról, hogyan segíthetjük egymást abban, hogy ezek az álmok valóra váljanak.
Foglalkozást kezdő, ráhangoló relaxáció:
„Meglengetem a karom, pedig alig akarom…”
A relaxációhoz nyugodt légkört és megfelelő teret biztosítottam a gyermekek számára.
Foglalkozást kezdő ének:
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
Kísérő mozdulatok: hegymászás, menetelünk-megyünk, úszás, taps, tánc, forgás, dobbantás – mindig, amiről éppen szól a dal
A téma bevezetése:
Célba dobás:
A szőnyeg végére letettem egy felfordított zsámolyt. Minden gyermek kapott egy babzsákot. Kijelöltem egy pontot, ahonnan egyesével kellett dobniuk.
Mikor mindenki dobott, megkérdeztem:
-Milyen érzés volt, amikor beletaláltatok a célba?
-Milyen érzés volt, amikor nem találtatok bele?
-Mit tegyünk, ha elsőre nem sikerül?
-Volt már valami, amit nagyon szerettetek volna, de elsőre nem sikerült? Újra próbáltátok?
A téma feldolgozása:
Előkerült Boldog Dóra, aki kis versével elővarázsolta a mesét.
Mese:
Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje
A meséhez kapcsolódó kérdések:
– Mi volt János célja?
– Milyen akadályokba ütközött?
– Mit érezhetett János, amikor elérte a célját és eljutott a Boldogvárhoz?
A téma lezárása:
A meséhez készült illusztráció színezése