Ebben a fejezetben a reális célok kitűzésével, a célok melletti elköteleződéssel foglalkozunk. Az osztályban mindenki választ valamelyik osztálytársa céljai közül egyet és meg kell fogalmazniuk azt, hogy miben tudnák őt segíteni ennek elérésében. Ígéretkártya készítése.
Célok kitűzése és elérése
Megküzdési stratégiák
Cél: Nehézségek kezelése, rugalmas gondolkodás fejlesztése.
Eszközök: Szituációs kártyák, gondolattérkép
Felépítés:
• Bevezetés (5 perc): Milyen helyzetek nehezek számunkra?
• Fő rész (25 perc): Szituációk megbeszélése, „Mit tehetek?” gondolattérkép készítése. Belső erőforrások keresése.
• Megosztás (10 perc): Hogyan oldottam meg egy nehéz helyzetet?
• Levezetés (5 perc): Pozitív megerősítések megbeszélése.
1. Megbeszéljük, miért is fontosak a célok.
2. Összegyűjtjük a legfontosabb stratégiákat, hogy a céljainkat hogyan érhetjük el.
3. Választ mindenki egy mesehőst/filmszereplőt, akivel kapcsolatban összeírják, hogy mi volt a célja, milyen akadályokat kellett legyőznie, ki segítette őt, milyen erősségei voltak, és végül, hogy milyen jutalmakat kapott.
4. Saját célokat szednek össze a gyerekek (ötöt), és mindegyik célhoz legalább három lépést kidolgoznak, hogy azt hogyan tudják elérni.
5. Összeszednek három okot, amiért érdemes a célok mellett elkötelezettnek lenni.
Boldogságóra a Cica csoportban – Téma: Célok kitűzése
A Boldogságóra középpontjában a célok kitűzése és elérése állt. A foglalkozást egy relaxációval kezdtük, ahol a gyerekek a képzelet szárnyán szabad madarakként repültek:
„Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár…”
A csendes, nyugodt környezet segített az elmélyülésben, ellazulásban, így a gyerekek könnyebben kapcsolódtak önmagukhoz és egymáshoz.
Ezután Bagdi Emőke „Van nekem egy álmom” című dalát hallgattuk meg. A zenehallgatás közben hegymászást utánozva mozgásos élménnyé alakítottuk a célelérést: minden egyes mozdulat egy-egy lépés volt álmaink felé. A gyerekek lelkesen vettek részt, az apró célok gondolata izgalmat és lelkesedést váltott ki belőlük.
A téma bevezetéséhez a munkafüzet 38. oldalán található színezőt használtuk. A gyerekek célokat választhattak a képről, és kiszínezték azt, amelyik hozzájuk a legközelebb állt. Ezután beszélgetőkört tartottunk: minden gyermek elmondhatta, mi az ő személyes célja – legyen az, hogy megtanulja bekötni a cipőjét, jobban figyeljen az oviban, vagy épp barátkozni szeretne valakivel. Bátorítottam a visszahúzódóbb gyerekeket is, így mindenki lehetőséget kapott a megnyilvánulásra.
A mesehallgatás előtt csengettyű hangja hívta a gyerekeket a mesére. A Boldog Dóra mondóka segítségével ráhangolódtunk a történetre:
„Kerekerdő kalandra hív téged… mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll…”
A mai mese Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje volt , melynek során a gyerekek megismerhették, hogyan épül lépésről lépésre a Boldogvár, ha bátran haladunk a céljaink felé.
A mese után közösen beszélgettünk:
– Volt már, hogy valamit szerettél volna elérni, de nem sikerült?
– Milyen érzés volt, amikor sikerült valami?
– Mi a legnagyobb álmod?
– Mit jelent számodra a boldogság?
Ezután kiszíneztük a Boldogvárat a munkafüzetben. A tevékenység végén felkerült a célok kitűzésének jele a Boldogságvárunk 5. lépcsőfokára.
Zárógondolatként lehetőséget biztosítottam annak, aki szerette volna megosztani, milyen célokat szeretne még elérni.
A foglalkozás során a gyerekek megtapasztalhatták, hogy a kitűzött célok elérése örömet, önbizalmat és boldogságot ad – a legkisebb lépés is számít, ha szívből jön.
Hagyományos helyett fordított bakancslistát írtak a gyerekek olyan dolgokról, amiket már most
sikerült elérniük, megvalósítani, illetve átélni.
– Sikerült megállás nélkül lefutnom a 12 percet tesiórán.
– Láttam egy szép naplementét.
– Készítettem anyukámnak krepp papírból virágot.
– Minden hétvégén megyek futni, ha jó az idő.
– Anyáékkal hegyet másztunk ősszel.
– Megkóstoltam a havat.
– A barátnőmmel hóangyalt csináltunk, amikor leesett az első hó.
– Sok barátot szereztem ebben a tanévben.
– Csónakáztunk apával.
– Megígértem anyának, hogy gondoskodom a kiskutyáról, ha kapok egyet – kaptam is.
– Megtanultam a kedvenc énekesem dalszövegeit.
– Elértem, hogy jól DJ-zek.
– Egyedül rendeltem a netről.
– Sikerült bekerülnöm egy jó közösségbe.
– Tesiórán 40 fekvőtámaszt lenyomtam.
– Jobb lettem angolból, mint tavaly – megéri otthon is gyakorolni.
– 68 ötöst kaptam ebben a tanévben eddig.
– Péntek reggelenként is felkelek egyedül (anyának nem kell ébresztenie).
Elérem a célom
Januárban a Csillag csoportos gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, mit jelent elérni a céljainkat. A gyerekek saját példákon keresztül mesélték el, milyen célokat tudnak kitűzni maguk elé, például: ruhájukat egyedül kifordítani, cipőfűzőt kötni, szépen rajzolni, vagy éppen barátságosabbnak lenni a társaikkal. Megbeszéltük, hogy miért jó, ha van célunk: segít abban, hogy fejlődjünk, ügyesebbek és kitartóbbak legyünk. A gyerekek lelkesen osztották meg saját élményeiket, és motiváltan fogadták el, hogy a kisebb-nagyobb célok eléréséhez gyakran türelemre és gyakorlásra van szükség. A beszélgetés során játékos formában is gyakoroltuk a célkitűzést, például egy akadálypályán való végighaladással, ahol minden gyerek saját „kihívását” teljesíthette. Egyes gyerekek kitűzték célnak, hogy a legújabb játékban kirakják a nehezebb formákat, más gyerekek pedig hóember építést tűztek ki célul.
Sokat olyat játékot játszottunk, amik a célunk eléréséhez vezettek. A célok megértését és megfogalmazását segítette egy közös „célfa” elkészítése, amelynek leveleire a gyerekek felrajzolták vagy felragasztották saját kis céljaikat – például „szeretnék megtanulni egyedül felöltözni” vagy „ügyesebben szeretnék rajzolni”. A célkitűzést tovább támogattuk célkártyák segítségével, amelyeken egyszerű, képekkel illusztrált feladatok szerepeltek, mint például a a naposi kötény megkötése önállóan, nehezebb kirakó kirakása önnállóan. Amikor egy gyerek teljesítette az adott célt, megkapta a kártyát – ez motivációt adott, és segítette a sikerélmény megélését.
Ehhez kapcsolódott a „lépésről lépésre” akadálypálya is, ahol a gyerekek különböző állomásokon keresztül haladtak. Minden állomás egy-egy kisebb feladatot jelképezett, amely egy nagyobb cél része volt. A játék végén közösen átbeszéltük, mi volt a cél, és milyen lépésekkel jutottak el odáig.
A gyerekekkel álomországban jártunk, ahol elmeséltem nekik a Boldogvár meséjét, meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát. A dal meghallgatása után mindenki elmondhatta, hogy mi az álma, mire vágyik, mit szeretne elérni. Végezetül segítettünk egy kis békának elérni a célját. Egy feladatlapon elvezettük a békát a legyekhez.
Boldogság óra
Tanító: Péterné Dóri Ibolya
Időpont: 2025. május
Osztály: 4.a
Az októberi programunk után a tavaszi időszakra időzített foglalkozás témája a Célok elérése volt, amivel a negyedik évfolyamra történő ráhnagolódás jegyében telt. A Boldogságóra remek lehetőséget, és támpontot adott az egyéni célok és az osztály közös céljainak átgondolására is.
Ez a figyelmet igénylő feladat is könnyedén ment nekik sok nevetéssel.
Pedagógiai célok
• Tudatosítani, hogy a célok irányt adnak.
• Megélni, hogy apró lépések is vezetnek sikerhez.
• Fejleszteni a kitartást és az önbizalmat.
Beszélgetés:
• Mit szeretnél megtanulni, elérni idén?
• Van olyan dolog, amit már régóta szeretnél kipróbálni?
Cél: a vágyakat megfogalmazni, kimondani.
A foglalkozás témája Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg című regénye volt, azon belül is a barátság, felelősség, valamint a célok kérdésköre. A történet mélyebb rétegeit igyekeztem közelebb hozni a gyerekekhez – úgy, hogy saját élményeiken keresztül kapcsolódjanak hozzá.
Közösen olvastuk fel a rókás részletet, majd arról beszélgettünk, miért mondja a róka: „Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.” Ezt követően átvezettük a gondolatot arra, hogy mit jelent valamit fontossá tenni, és hogyan tudjuk eldönteni, miért érdemes időt, figyelmet, energiát adni.
Innen már természetesen adódott a következő kérdés: Van-e olyan célod, amit igazán fontosnak érzel – nem csak most, hanem hosszabb távon is?
A gyerekek meglepően komolyan vették a feladatot. Először beszélgettünk arról, hogy a Kis herceg maga is céllal járja az űrt: keres valamit, talán önmagát, talán válaszokat. Ezután minden tanuló kapott egy „kis bolygót” ábrázoló lapot, amelyre ráírhatta:
• Mi az, amit szeretne „megszelídíteni” – azaz megtanulni, elérni, fejleszteni?
• Milyen úton indulna el, hogy elérje?
• Mi segítheti ezen az úton (társak, türelem, gyakorlás, bátorság)?
A célokat a gyerekek lerajzolták, köré pedig szimbólumokat és kis motiváló mondatokat írtak. Ezekből később egy „Célgalaxis” című fali dekorációt készítettünk – minden bolygó egy-egy tanuló saját kis világa, álma, iránya lett.
A foglalkozást egy közös körrel zártuk, ahol mindenki elmondhatott egy dolgot, amit megfogadott vagy elvitt magával. Többen úgy érezték, hogy a céljuk most kicsit közelebb került hozzájuk, mert meg tudták fogalmazni, és mások is meghallgatták őket.
A foglalkozás során megerősödött bennem, hogy az irodalmat érdemes önismereti és személyiségfejlesztő irányból is megközelíteni. A Kis herceg története kiváló alapot adott arra, hogy a tanulók beszéljenek saját céljaikról, értékeikről és az őket motiváló belső hajtóerőkről. Úgy érzem, valódi, mély kapcsolat jött létre a történet és a gyerekek világa között.