Nagyon sok kitűzött célja van a Katica csoportnak! Kis-,középső csoport lévén céljaink közt szerepelt az egészség hét keretében a helyes fogmosás elsajátítása, helyes kézmosásra való odafigyelés, egészséges életmód tudatosítása, testmozgásra való odafigyelés a szülők segítségével, szülők bevonásával. Boldogvár meséje helyett olyan mesét sikerült kitalálni amelyben mindenki részt tudott venni a csoportból, volt valami szerepe, amellyel közelebb kerülhetett a céljához, ahhoz hogyan lehetne még egészségesebb, hogyan lehetne még kedvesebb a társaihoz. Sikerült az eltévedt Mackó kislányt is közös összefogással hazajuttatni a feladatok megoldásával. Bátran tevékenykedtek, jók voltak a közös játékok, jó volt látni az önfeledt boldog gyermekarcokat. Ezzel segítve őket, megértetni miért kell kitartónak lenni , hogy valamit eltudjunk érni.
Célok kitűzése és elérése
Ebben a hónapban az alsósok és a felsősök közösen alkottak. Minden gyermek a csokira szavazott. 🙂 Először megterveztük a plakátot, majd megkértük az édesanyákat, nagymamákat, hogy süssenek valami nagyon-nagyon csokis finomságot. Január 27-én délután minden osztály a saját asztalánál árulta a sütiket. A programon sok látogató vett részt, mely jó hangulatban telt. A befolyt összeg osztálykirándulásra lesz fordítva.
Január a fogadalmakról, az egész éves célok kitűzéséről is szól. A gyerekek kaptak egy rajzot, amin 8 kép volt, az általuk megfogalmazott 8 leggyakoribb célról. Azokat a rajzokat kellett kiszínezniük, amiken javítani szeretnének az idei évben. A szülőket is bevontam ebbe a feladatba, hogy segítsenek az otthoni dolgokra vonatkozóan a teljesítés sikerességében.
Kaptak egy páros feladatot is. Egyikőjük kapott egy egyszerű rajzot, a másik tanuló pedig egy lapot. Egymással háttal ültek, majd el kellett mondani, mit látnak a rajzon, a másiknak pedig le kellett rajzolni. A feladat lényege a közös munka, egymás irányítása, segítése, illetve elfogadni a másik irányítását.
Mi már ilyen ügyesek vagyunk!
A mindennapos testnevelést a B.I.P. kiválasztott relaxációs gyakorlataival kezdtem, mely nagyon tetszett a gyerekeknek. Majd meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt körben ülve, ekkor hozzákapcsoltam kézmozdulatokat a szövegnek megfelelően: csettintés, taps-térdütés-padló ütés, kézzel mászó mozdulat, úszás utánzása. Játék zárásaként előre lelaminált és 6-6-8-10 részre feldarabolt boldogvárat kellett asztalonként kirakni a csoportoknak, a kijelölt vezetőjüknek a kezét felrakni, ha kész a kép. Megbeszéltük hogyan kell együtt dolgozni, segíteni egymást a cél érdekében! Legyen kész az asztaluknál a boldogvár. Beszélgető körben a középső csoportosok egyéni céljairól beszélgettünk, példákat adva. Pl.: szebben rajzolni, megtanulni kötni cipőfűzőt, megtanulni kerékpározni. Meghallgatták előadásomban a mesét, ami nagyon tetszett nekik. A mesemondás során a hangszínem változtatásával törekedtem élményátadó mesélésre. Mozgásos eszközök kikészítésével eljuthattak ők is a Boldogvárig. A szabad játékidőben köpenyt gombolhattak, cipőt fűzhettek, pulcsit cipzáraztak. Mindenki gyakorolt, addig próbálták amíg nem sikerült és a végére mindenkinek sikerült. Masnit kötni egy kislány tanult meg. A varázsecset játék igazán szórakoztató és izgalmas volt a gyerekek számára. A varázsecset használatával egész délelőtt folyamán éltem, segítette a gyerekek figyelmét fenntartani, jó irányba vezetni az aktuális viselkedésüket. A közös kép készítése során szépen dolgoztak együtt, kiegészítették egymás rajzait, ötlettel segítették azt. Tetszett mindenkinek a kész közös produktum, boldogan mutatták meg egymásnak.
A közösen és egyénileg kitűzött céljainkat elértük, megvalósítottuk. Boldogság töltötte el a szívünket az elért eredményektől.
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
Az 2 sz. napközis csoportban, a második és negyedik osztályos kisdiákjaimmal a januári boldogságóra foglalkozás kezdetén, körbe ülve megbeszéltük a boldogságóra e havi témáját. A rövid-, a közép- és a hosszú távú célok jelentőségét, kereteit, tervezhetőségét.
Példákat gyűjtöttünk az életünkből. Rövid távú céljaink közt fogalmazódott meg, hogy játszhasson a csoport a gördeszkával, középtávú célként megszavaztuk, hogy szorgalmasan gyakoroljuk az írást, hogy a tanév végén tudjunk szép leveleket írni egymásnak a csoportban. Hosszú távú célok között, a felnőttkori hivatások: kőműves, villanyszerelő, fodrász, rendőr, libatömő fogalmazódtak meg. A megbeszélés után az asztalokhoz ülve mindenki lerajzolhatta az ő legfontosabb célját, vagy céljait. Az elkészült rajzokat kitűztük a tanteremben.
A folytatásban egy állatmesét olvastunk fel, melyben a békák csapata egy nehéz célt tűzött ki maga elé és csak egy, nagyon kitartó béka érte el ezt a nagy célt, mert nem hallgatott mások negatív gondolataira.
Következő blokkunkban meghallgattuk a hónap dalát és közösen másztak, úsztak a gyerekek a dal ritmusára a saját céljaik felé.
A foglalkozás végén megvalósítottuk a csoport rövidtávú célját és kivittük a gördeszkát az udvarra, ami nagyon vidám kikapcsolódásnak bizonyult.
Ebben a hónapban a célok kitűzésével, a célok melletti elkötelezettséggel foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, hogy a kitűzött célok megvalósítása nehézségek, esetleges kudarcok velejárói. A tevékenységet A varázsecset című mese meghallgatásával folytattuk, majd beszélgettünk a meséről és arról, hogy ki – milyen célokat szeretne elérni. A mesét a gyermekek odafigyeléssel, örömmel hallgatták végig. Majd „Add körbe a varázsecsetet” játékkal zártuk a mesét. Ezt követően mindenkinek lehetősége volt rajzolni. Mit rajzolnál ha lenne egy varázsecseted? A tevékenységet játékkal zártuk. Mind a két játék az önkontrollt fejleszti, amire a gyerekeknek nagy szükségük van esetleges kudarcok esetén.
Hangosabb- halkabb illetve a szoborjáték.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
“Álmokat ébreszteni, célokat kitűzni, csak úgy lehet, ha azok nem hiú, valóságtól elrugaszkodott ábrándok, hanem szívós munkával elérhetők.” Kemény Dénes
Ezt a témát több délután is elővettük, lassan dolgoztuk fel az elsőseinkkel.
A lgelső alkalmon beszélgettünk arról mik a célok, mi lehet egy ember célja. Majd elolvastam nekik Szellő Szelli történetét, és kiosztottam a lapokat, hogy rajzolják le, mit látnak ők, milyennek képzelik el a szigetet. Utána lerajzolták azt, milyennek látják magukat ha a jövőbe néznek.
Többféle játékkal próbáltam összehozni a nehezen együttműködő csapatot.
Az utolsó foglalkozáson, a hóemberek világnapjához kapcsolódóan az alkotás után megnéztük a The Snowman c filmet, ami meglepő módon nagyon tetszett nekik és szépen meg tudták fogalmazni, mit érezhetett a kisfiú, mire vágyott, mi volt jó neki.
A januári boldogságórát a hóemberek világnapja köré építettük fel, mert már nagyon várták a gyerekek a havat, hogy tudjanak hóembert építeni. Utána néztünk, hogy honnan is ered a hóemberek világnapja. Ez még jobban felkeltette a gyerekek érdeklődését. Megnéztünk két kis videót filmet a hóemberről, ami nagyon meghatott a gyerekeket. Mindenki lerajzolta a saját hóemberét és bemutatta, hogy számára mit jelképez, ez a hóember. Hóembereket ábrázoló érzelmi kártyákkal játszottunk pantomim-t. Végül a céljaikat is meghatározták. Volt, aki csak éves célt és volt, aki egészen felnőtt koráig meghatározta a jövőjét. Mindenki a saját célját egy varázs hógömbbe zárta, melyet a Varázsecset című mese alapján képzeltek el.
Januárban is kíváncsian várta a következő boldogságórát a 11. A-s németes csoportom. A hónap témájához („Célok kitűzése és elérése”) kapcsolódóan az óránk központi feladata egy német nyelvű „bakancslista” elkészítése volt.
A boldogságórát ismét egy online játékkal kezdtük, hiszen ennek a segítségével kellett kitalálniuk az óra témáját. A kapott feladatlapról közösen németül felolvastuk, és megbeszéltük, hogy a németek nem a „bakancslista”, hanem a „kanállista” (Löffelliste) kifejezést használják. Ennek az eredete a középkorra vezethető vissza, amikor is a szegény embereknek egyetlen kanaluk volt, amit nagy becsben tartottak, és mindig felakasztottak a falra. A „leadom a kanalat” („den Löffel abgeben”), tehát azt jelentette, hogy az illető többé már nem vesz magához ételt, tehát meghalt.
Az óra további részében megnéztünk egy német nyelvű videót, amelyben kiderült, hogy a németek bakancslistája mit is tartalmaz. Természetesen filmnézés közben a diákoknak egy feladatot is meg kellett oldaniuk.
Az óra befejezéseként a tanulók összeállították a saját bakancslistájukat, amihez rengeteg ötletet is kaptak.
Az óra ismét jó hangulatban telt, és a listák is elkészültek.