Január hónapban a gyerekek közösen fogalmazták meg céljaikat a 2021-es évre.
Célok kitűzése és elérése
Tanítványaimmal változatlanul jól érezzük magunkat ezeken az órákon. Bár a januári téma kissé kifogott rajtuk. Némely gyereknek nehezére esett megfogalmazni egy célt, melyet el is érhet. Sajnos otthon a szülők nagy többsége sem tűz ki maga elé célokat, amelyeket szeretnének elérni. A nehéz kezdés után csoportban ügyesen dolgoztak, a kincses feladat érdekes volt számukra. Szépen elmondták először a csoportnak, ki, mit választott kincsnek. Ügyesen magyarázták el az osztály többi tagjainak is. Már várják a februári témát.
Keleti Városrészi Óvodák Pákolitz István Utcai tagóvoda
A Boldogságóra e havi témáját a hóembertekével és a földre fektetett karikába való célba dobással (a térlátás és a mozgáskoordinációs fejlesztési lehetőségeket megragadva két térbeli síkot alkalmaztam) vezettem be, a CÉL szót többféle szituációban említve és magyarázva. Sajnos, a „mi” gyermekeinknek ez a fogalmi megnevezés nehéznek, nehezen elsajátíthatónak tűnt. Nagyon sokára sikerült néhány gyermeket rávezetnem a cél fogalmára. Igyekeztem saját, egyszerű valamint a gyermekekhez közel álló – a könyvben is szereplő – példákat is említeni és hozzájuk magyarázatokat fűzni, de így is csupán két középsős korú (jobb megértő képességgel rendelkező) gyermek tudta saját célját felnőtt segítség nélkül megfogalmazni. Ezt a lerövidített és gyermekeink szociokulturális környezetének nyelvezetéhez igazítottan előadott mese – melyet szokatlanul figyelmesen és csendben hallgattak – sem segítette elő jelentősebb mértékben, pedig a feldolgozását segítő kérdésekre adekvát válaszokat adtak. Gyerekeink kisebb hányadánál közelítünk a fogalom jelentéstartalmának megértéséhez, de döntő többségüknek a magyarázó beszélgetések ellenére sem sikerült megértenie mire vagyok kíváncsi, így a téma feldolgozása itt meg is rekedt. Célok hiányában az elérésükhöz vezető utak sem „rajzolódhattak ki”.
Rimóci Szent István Általános Iskola
Az osztály tanulói jövőbeli elképzeléseiket jelenítették meg rajzaikon.
Célok kitűzése és elérése
A projekt leírása:
Céltábla és KeresztCél készítése
előzetes gyűjtőmunka
Feladat:
A gyerekek céltáblát készítenek
1. KeresztCél:
a becézett keresztnevük kezdőbetűivel egy-egy szót kell találniuk, milyenek szeretnének lenni, mely tulajdonságukat emelnék ki.
pl. I igazságos
C céltudatos
A alázatos
2. Céltáblát készítenek egy lapra, amelyben megfogalmazzák, hogy mi az, amit szeretnének elérni a tanév végéig.
helyszínek köré csoportosítják.
A céltáblákat kirakjuk a terembe és év végén ellenőrizzük, ki mennyire volt eredményes. Együtt megéljük a sikerüket. Örülnek saját és egymás sikerének is.
A diákokkal beszélgettünk arról, hogy milyen lépéseket érdemes betartani ahhoz, hogy célokat tudjunk kitűzni magunk elé, hogy milyen eredménye lesz annak, ha kitartóak vagyunk. Készítettünk egy idővonalat, ki milyen célokat szeretne megvalósítani 1 hét, 1 hónap, 1 év, 5 év, 10 év múlva.
A „Boldogságóra” során a kiscsoportos gyerekekkel a „Boldogvár meséje” meghallgatása után a „Van nekem egy álmom” c. dalt hallgattuk meg, majd jó hangulatban táncos mozdulatokat végeztünk zenére, párban, és körben.
Nagyon élvezték a gyerekek a hóember célba dobó játékot, melynek során papírból gyúrtak hógolyót, és azzal célozták a hóember pocakját.
A foglalkozás végén a gyerekek kiszínezték a célok elérésének a jelét.
Második osztályos tanulóimmal a célok kitűzéséről és azok megvalósításáról beszéltünk. Mindenki elmondta, hogy mi volt az a cél, amit már elért és a legbüszkébb rá.
A témához tartozó történetet – bár már legtöbbjüknek ismerős volt – áhitattal hallgatták. Megbeszéltük, hogy miért is olyan fontos az életben a célok kitűzése, milyen lépésekre, szakaszokra tudjuk lebontani a célok eléréséhez vezető utat.
Végül egy üres lapra mindenki lerajzolta, hogy mi az a cél, amit felnőttként el akar érni, honnan indult, és mit kell tennie a megvalósítás érdekében.
A közösen töltött tanórákon sokat beszélgetünk a célokról, elsősorban a középiskoláról. Serdülő korban a céltudatosság valahogy háttérbe szorul a tanulók egy részénél. Ezért is fontos ezzel a témával foglalkozni. Nagyon hasznosak voltak az „Ötletek a megvalósításhoz”. „Ha egy kincs lennék” tetszett a tanulóknak a legjobban.