Mivel nagyon élvezik a meglepi kérdéseket amit a az általuk kihúzott kártya rejt, ezért most is társasoztunk, csak belecsempésztem a célokkal, célkitűzésekkel kapcsolatos kérdéseket. Sokkal jobban megnyílnak egymással szemben is és a játék végén alaposabban átbeszélik egymással az adott szituációt ami velük történt.
Célok kitűzése és elérése
Még az óra kezdete előtt lecseréltem a korábbi motivációs idézeteket a faliújságon (fotót küldök), és az volt az első kérdésem, hogy mi változott meg a teremben. Azonnal tudták. Elmondtam, hogy azért választottam ezeket, mert a mai óránk témája a ……….
Egyesével megbeszéltük, és közben sokak arcán láttam, hogy tényleg elgondolkodnak. A végén azt mondtam, hogy már én is számtalanszor elmondtam, hogy ha valamilyen feladattal problémába ütköznek, akkor ne a kifogásokat, hanem a megoldásokat keressék, de eddig nem sok eredménnyel. Remélem, legalább a sokak számára példakép Messinek hisznek ezek után.
Ezután – a félév kapcsán- áttértünk a tanulással kapcsolatos témára. Készítettem előzetesen „Mindmaster” alkalmazásban egy kezdetleges „problémafát” és egy „célfát” (persze a forma más, de a funkció ugyanaz). Ezeket kivetítettem, megbeszéltük, és kértem, hogy még egészítsék ki. Meg is történt. A mellékletekből látni a kiindulópontot és a végeredményt is. Lehetne még tökéletesebb, de az idő ennyit engedett.
Mindezek ismeretében elkészítettük az osztály „céltábláját”, amelyet A/3-as méretben ki is teszünk a faliújságra. Majd mindenki kapott egy céltáblát, amelyre a tanulással kapcsolatos céljaikat írták, végül egy bakancslistát, amelyre bármit írhattak.
Céljaink az Új évre!
Szünet után örültünk egymásnak, hálásak voltunk, hogy mindenki egészséges, Beszélgettünk céljainkról mi az amit sikerült elérnünk , megvalósítani. Megpróbáltuk megfogalmazni, hogy milyen célokat tűzünk ki magunknak. Mindig Bella dalait hallgatva kezdjük a napot egy –két dalt meghallgatunk mozgunk majd indul a napunk. Mit sem gondolva egy pénteki nap a gyerekek haza utaztak –de már hétfőn nem jöhettek- mehetünk iskolába. Egyik kislány Covidos lett így mindenkinek elrendelték a rendkívüli szünetet. Hogy segítsek a gyerekeknek – szülőknek a mindennapok színesebbé tételéhez, mindennap mesengeren bejelentkezem, beszélgettünk és mindig egy Bella dalt küldtem hogy hallgassák meg és közben a megszokott mozgásokat végzik.
A csoportom legfőbb célja ,hogy mihamarabb egészségesek legyünk és találkozzunk újra. Célunk elengedni a negatív érzéseket és csak pozitív dolgokkal foglalkozzunk. Ilyen a szeretet- elfogadás- megértés – együttműködés – gyengédség – barátság.
Figyelmünket a csoportunkra irányítottuk. Közös beszélgetés után papírra vetettük céljainkat. Valaki egyedül, valaki csoportban dolgozott, így születtek meg a rajzok, gondolatok. Egy nagy bakancsba raktuk a kitűzött céljainkat és szívünkben elhatároztuk, hogy mindent teljesíteni fogunk.
Beszámoló a Boldogságóra foglalkozásról
2021. január
A foglalkozás témája: Célok kitűzése és elérése
A foglalkozást énekléssel kezdtük:
Bagdi Bella Van nekem egy álmom dalát körben állva, a szövegnek megfelelő utánzó mozdulatokkal kísértük.
A dal jó hangulatot teremtett. A hozzá kapcsolódó mozgást még a kicsik is nagyon élvezték.
A téma bevezetése célba dobással történt:
A múlt évnek megfelelően, mert nagyon jó ötletnek találtam és sokat segített a téma értelmezésében, az idén is célba dobó játékkal vezettük be a témát. Azzal a különbséggel, hogy a többségben lévő kiscsoportosokra tekintettel, most a kosár helyett karikába történt a dobás. Persze a sikerélmény érdekében változtattuk a dobó távolságot is.
Játék közben igyekeztem tudatosítani, hogy próbáljunk olyan célt kitűzni, amit úgy gondolunk, hogy meg tudunk valósítani. Valamint nem baj, ha elsőre nem sikerül, többször is próbálkozhatunk, csak az a lényeg, hogy ne adjuk fel.
A téma feldolgozása:
1.Boldogvár meséjével
A gyerekeket nagyon lekötötte János története. Figyelmesen hallgatták a mesét, utána pedig fel tudták idézni a cselekmény lényeges mozzanatait.
A mese utáni beszélgetést a következő „kulcs” mondatokra való rákérdezéssel, azok közös értelmezésével igyekeztem irányítani:
– „Mindig hallgass a szívedre!”
– „A célod mindig legyen a szemed előtt!”
– A bátorság mellett a kitartás is nagyon fontos. Az erős akarat, kitartás leküzdi az akadályokat.
– Ha a célunk elérjük, boldogok leszünk.
2. Bábjáték a csoport bevonásával: Az eltévedt maci
Az interaktív játékban a gyerekek együttműködőek voltak. Örömmel, lelkesen csinálták a feladatokat, hogy segítsenek a macinak. Különösen a „lufi pukkasztós” játék tetszett nekik.
Hangsúlyoztam a barátok fontosságát és az együttműködést a célok elérésében.
A foglalkozás lezárása: „Mák” feladattal
A süteménykészítés mindig vonzó tevékenység a gyerekek számára, úgyhogy most is alig várták, hogy részt vegyenek a munkálatokban, és persze a kóstolásban. Közben megbeszéltük, hogy most miért is sütünk mákos süteményt.
Mondanom sem kell, hogy a közös munkának nagyon finom sütemény lett a vége! Boldogan mondtuk egymásnak az első falat előtt, hogy „Legyen mákod jövőre is!”
Természetesen a Katica csoportos gyerekeknek is vittünk a mi különleges süteményünkből.
Csokvaomány, 2021. január 26.
Tuza Gáborné
óvodapedagógus
A mese meghallgatása után, minden gyerek megkapta a saját kis aranyhalacskáját, amit három részre oszthatott és belerajzolhatta, hogy milyen céljai vannak. A rajz elkészülte után a tanulók elmesélhették, hogy milyen céljaik vannak. Ezután körjátékokkal zártuk a foglalkozást. A képek magukért beszélnek. 🙂
CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
Megbeszéltük a vágy és a cél különbségét. Rávezetésnek ezt olvastam fel nekik: 3 madár ül a fán, 2 el akar repülni. Hány madár ül a fán? Hármat kívánhattunk három halacskától, amit maguk rajzoltak. Aki akarta felolvasta. Meghallgattuk Kowalsky: Lehetetlen nincs c. számát, amit a gyerekek egy része ismert és énekelt is. Ezt követően megnéztük A szó ereje c. videót, amelyből kiderült milyen fontos a pozitív megerősítés, hogy elérjük a célunkat. Gyűjtöttünk a mf. 81.old. alapján célok elérését gátló szavakat, amiket sürgősen meg is semmisítettünk. Majd elkészítettük az önbizalom építő tégláinkat, mellyel kitapétáztuk az ajtót, hogy szem előtt legyenek céljaink megvalósítását segítő mondatok! A mf. 78. oldala alapján egyéni célokat és részcélokat írtunk. Nem is volt olyan könnyű a gyerekeknek, mint gondoltam. Testnevelés órán a gyerekek maguk tűztek ki célt, megtervezték az akadálypályát, és ügyesen kivitelezték. Gyakorlatilag gyönyörűen megtartották az órát maguknak mindenféle segítség nélkül.
Én is tűztem ki célt: Érezzük jól magunkat mindig, minden körülmény között, és vigyázzunk egészségünkre! Teát főztünk technika órán, teázás közben írtunk dolgozatot énekből, felszabadult légkört megteremtve. Havaztunk minden kínálkozó alkalommal. Mindenki boldog volt tőle.
Székesfehérvári Kossuth Lajos ÁLtalános Iskola
A mi bakancsunk egy nagy boríték lett. Ebbe kerültek a 2. félévre kitűzött célok. A kis elsősök, már nagyon szeretnének írni, ezért a rajz mellé mindenki igyekezett leírni (Persze még nem megy ez hibátlanul!), hogy mit szeretne elérni. A bakancsra azt is ráírtuk, mikor kell majd felbontani a borítékot, és megbeszélnünk, sikerült-e elérni a céljainkat.
Óvodánk legkisebb gyermekei mindig nagy izgalommal várják a Boldogságórát, szívesen vesznek részt a játékos feladatokban. Relaxációval kezdtünk (villámlazítás). Egyenes állás, kéz ökölben, alkar behajlítása, felhúzva a mellkashoz. Egész test feszítése, majd egy sóhajra a feszítés elengedése. Ezt követte álló helyzetből váltott karkörzés, lassabban, majd gyorsabban. Meghallgattuk a hónap dalát, a „Van nekem egy álmom” címűt, melyre örömmel táncoltunk, énekeltünk szabadon. Megismertük a hónap meséjét is a „Boldogvár meséje” címűt. A témával kapcsolatosan megbeszéltük a gyermekekkel, hogy mik a céljaink, mi az, amit nagyon szeretnénk? Mire vágyunk? Készítettünk célbadobós hóember játékot, melynek lényege az volt, aki beletalál, az eléri a célját. Mondanom sem kell, addig próbálkoztak, míg mindenkinek sikerült. Ezt követően szódabikarbóna és hajbalzsam vegyítésével havat készítettünk és közösen megépítettük a Boldogság várat. A későbbi leírásban kiderül miért is készítettük el „hóból” is. Ugyanezt dobozokból is kiviteleztük, oly módon, hogy egy részét befedtük fehér csomagoló papírral, a maradék részt pedig fehérre festettük. Ragasztottunk rá ablakokat, ajtót. Miután elkészült a Boldogság vár, kihelyeztem a folyosóra, ahol a mászófal található. Ez a mászófal volt a „mi Mount Everestünk”. Tulajdonképpen a hegy, mint akadály visszacsatolás a mesére, majd, mint kihívás is egyben a gyermekeknek. Megkértem őket, hogy menjenek végig a mászófalon. Kitartóan küzdöttek, maguk is érezhették, néha mennyi küzdelem szükséges, hogy az ember célba érjen. Végig követtem és biztattam egyenként minden kisgyermeket. Elmondtam nekik, ha valamit szeretnél, küzdj meg érte. Ugye ezt sosem felejted el? Menet közben kérdezgettem őket, milyennek találod, nehéz? Képzeld! Ilyen bizony a valóságban is, néha rögös és küzdelemmel teli az út, de folyamatos kitartással végül eléred a célod, bármi is legyen az. A mászófal (Mount Everest) végén motivációként ott várta a gyermekeket a Boldogság vár, ahol ott volt a várban minden, amire vágytak és amelyről korábban beszélgettünk. Minden gyermeket egyenként tapsoltunk meg a kitartó küzdelméért, óriási örömet és büszkeséget okozott számukra mindez. Rendkívül fontosnak találom, hogy a gyermekeket megtanítsuk küzdeni a kívánt célok eléréséért, majd mindezt mutassuk is be nekik különféle feladatok által. Ez hihetetlenül inspiráló, a kevésbé motiváltak számára pedig a későbbiek során lehet egyfajta ébredés is. Carl Gustav Jung szavait idézve: „Aki kifelé tekint, álmodik, aki befelé, az ébred.” A győzelem célba érés jelét hazavihették kiszínezni. „Békés harcos” kiscsigák vagyunk!