Januárban átbeszéltük részletesen, hogy milyen célokat tűztek ki maguk elé a diákok. Megbeszéltük, hogy mik is lehetnek egy 8-10 éves korú gyermeknek a valós , elérhető céljai. Nagyon jó volt hallgatni, hogy színes, változatos célokat állítottak maguk elé a tanulók. Mindezek után papírra vetették a kitűzött célokat az aktuális hónapdal hallgatása közben.
Konczné Szabó Szilvia
Szeghalom, Tildy Zoltán Általános Iskola és AMI
Célok kitűzése és elérése
Menni fog!
„….ha hosszú utat kell megtennem érte, én addig megyek, míg oda nem érek!”
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
Új év, új kihívások, célkitűzések!
Nagyon sokan szoktuk olyan elhatározással kezdeni az új évet, hogy mostantól sportosabb fittebb, egészségesebb életmódra váltunk. A mi csoportunk vegyes korosztályú, azaz 2 évestől 6 évesig minden korú gyerek megtalálható. Nagyon sokuknál észrevettük, hogy amikor szüleik megérkeznek, rögtön ölbe kéredzkednek és nem hajlandóak sétálni, járni még az autóig sem!
Így jött az ötlet, hogy bebizonyítsuk elsősorban magunknak (mármit minden gyerek saját magának), másodsorban a szülőknek, hogy ezek az ügyes gyerekek képesek hosszabb távot sétálni. Sikerült a legverőfényesebb januári délelőttöt kiválasztanunk ahhoz, hogy elinduljunk sétánkra.
A cél: 2 km-es séta!
Úti cél: a városunkban épülő leendő bölcsőde megtekintése, majd vissza a kiindulóponthoz, vagyis az óvodánkhoz.
Heti témánk a járművek és a közlekedés volt, ezért út közben megfigyeltük a különböző járműveket, a munkagépeket és az útjelző táblákat, így észrevétlenül tettük meg a kitűzött távot.
Meli óvó néni és Évike óvó néni tisztelettel jelentik: a célt elértük!
A célok kitűzése és elérése téma során a tanulókkal beszélgettünk az ábrándozásról, a saját célokról, a célok eléréséhez vezető útról. A beszélgetést saját szerkesztésű kártyák (flashcards) segítették. A tanulók játékos feladatokon keresztül ismerték meg a célok megfogalmazásának lehetőségeit, ebben a „Kezdőbetűk” feladat segített. Közös célként tűztük ki a saját környezetünk, Szakiskola védelmét, kisállatok gondozását, ezért madáreleséget helyeztünk el az iskola udvarán, megmentettünk egy cicát és adtunk neki élelmet szintén az iskola környékén! A téma feldolgozásához videót néztünk a Vision Board elkészítéséről, megbeszéltük, hogyan vihet közelebb minket a vágyainkhoz, céljainkhoz ha mindennap látjuk azokat! Végül a tanulók „Célgömböt” készítettek, amit a faliújságra helyeztünk ki, így mindennap szem előtt tartva a 2025-ös célokat, úton vagyunk az irányukba!
Az új évet mindenki új lehetőségnek tekinti. Ezzel a lehetőséggel élve ez évi céljainkat a hónap első hetében megpróbáljuk meghatározni. Iskolán belüli és iskolán kívüli céljaikat is megfogalmazták, lerajzolták, leírták. (ötös bizonyítvány, új számítógépes játék, stb.)
Január hónap témája: Célok kitűzése és elérése. Ebben a hónapban ötleteket vettem egy kicsit innen, egy kicsit onnan. A téma bevezetése után a következőket valósítottuk meg: először is elkészítettük az aranyhalainkat és beleírták a kívánságaikat. Majd előkészítettük a következő hét feladatát: 5 napos kihívás. Minden reggel felhívtam a figyelmüket az aznapi kihívásra, amit már előző nap délután már elolvastunk. Kihelyeztem a falra, figyelték, nyomon követték, igyekeztek teljesíteni. Majd mindig meg is beszéltük és az utolsó nap elmondták a véleményüket, tapasztalataikat, és megnéztük, hogy a hét folyamán milyen kis cetlik kerültek a dobozba, amelybe beletehették a neveket, ki hogyan teljesítette a kihívásokat. Megszámoltuk, kinek lett a legtöbb. Kipróbáltuk a szivárvány légzést, játszottunk a Vezetői képességek erősségnél ajánlott Kő, papír, olló játékot. Megismerkedtek a Gréta mesés jövőképe c. mesével. Tettünk egy kis időutazást az Önbizalom program által (Időutazás a lehető legjobb jövőbeli életünkbe) ajánlott módon, majd elkészítették a „varázsecset” segítségével a rajzukat, milyennek képzelik ők a saját jövőjüket. A téma lezárásaként pedig elmondhatták véleményüket a hónap eseményeiről, és hogy mi tetszett nekik a legjobban, mit tanultak, mit visznek magukkal.
Köszönöm a rengeteg segítő ötletet.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Januárban megünnepeltük a hóemberek világnapját. Megnéztük a Hóember című filmet. Készítettünk hóemberes mandalát.
Varázsecset mese elvarázsolt minket. Bátran fogtunk bele a „Látom a jövőt „rajzok elkészítésébe. Hogy a munka jobban menjen és mindenre képesek legyenek a gyerekek, egy-egy varázsceruzát is kaptak álmaik megvalósításához.
Januári témánk: Célok kitűzése és elérése volt. Rövid meditáció után egy ráhangoló gyakorlatot játszottunk. A téma feldolgozását egy kérdésözönnel kezdtük, mellyel a gondolatok beindítása volt a cél. Ezen kérdések mentén párokat alkotva meséltek egymásnak az elmúlt évi tervekről és azok megvalósulásáról. Beszélgetőkörben az értelmes és értelmetlen cél közti különbségeket igyekeztünk megfogalmazni. A foglalkozás zárásaként céltáblát készítettünk az osztály közeli programjait alapul véve. Meghatároztuk a cél és az ahhoz vezető lépéseket.
A 2025-ös évünket egy közös célkitűzéssel kezdtük!
Először megbeszéltük lehetséges céljainkat osztályként, kik a segítőink a célok eléréséhez és hogy mi kell a céljaink valóra váltásához.
Ezután párban dolgoztunk, végül pedig egyénileg rajzolták le saját céljaikat.
Volt, aki a 2025-ös évre tervezett, de a legtöbben távolabbi célokat tűztek ki.
A januári témánk a „Célok kitűzése és elérése a béke és önzetlen segítségnyújtás jegyében” volt, amely során az erősségközpontú pedagógia elemeit alkalmaztuk. Megvizsgáltuk, hogyan lehet tudatosan kitűzni és elérni céljainkat, valamint milyen erőforrásokat használhatunk ennek érdekében.
A program keretében a Zsitvabesenyői Vöröskereszt tagjainak köszönhetően ellátogattunk egy véradásra, amely során a diákok betekintést nyerhettek a segítségnyújtás jelentőségébe és közösségi szerepébe, megnézhettük a véradás pontos menetét. A véradáson találkoztunk falunk szülöttével, Magyar Imre többszörös szlovákiai futóbajnokkal, aki nem csak a futópályán példakép.
Az órán megismerkedtünk Sadako Sasaki történetével, amely mély hatást gyakorolt a gyerekekre. Sadako egy japán kislány volt, aki a hirosimai atombomba-támadás következményeként leukémiát kapott. A japán hagyomány szerint, aki 1000 papírdarut hajtogat, annak teljesül egy kívánsága. Sadako ennek reményében kezdett el darvakat hajtogatni, kívánva, hogy meggyógyuljon és béke legyen a világon. Bár a 644. darunál elhunyt, osztálytársai és barátai folytatták a hajtogatást, hogy teljesítsék az ezres célt az ő emlékére. Azóta Sadako története világszerte a béke és a kitartás szimbólumává vált.
Megfogalmaztuk saját Békefogadalmunkat.
Ennek hatására elhatároztuk, hogy év végéig mi is meghajtogatunk 1000 darut, ezzel is kifejezve kitartásunkat és a békébe vetett hitünket. Közösen kiszámoltuk, hogy minden hónapban 200 darut kell hajtogatnunk.Kitűztük, hogy mindekinek 20 darut kell hajtogatni egy hónapban. Elhatároztuk, hogy a darukat olyan színespapírból fogjuk hajtogatni, amilyen erősséget használtunk. Pl. fontos lesz a kitartás, ezt kék papírból fogjuk hajtogatni, a szeretet daruja piros papírból lesz, a csapatmunka a folyamat végén lesz nagyon fontos, mert a darukat fel fogjuk fűzni. Ennek érdekében csatlakoztunk a The Peace Crane Project kezdeményezéshez is, amely globálisan összekapcsolja azokat a diákokat és iskolákat, akik hasonló célokat tűztek ki maguk elé.
A következő lépésként szeretnénk egy vagy több iskolával felvenni a kapcsolatot, hogy közösen dolgozhassunk ebben a békét és összetartást erősítő projektben. A célunk, hogy ezzel a programmal nemcsak a saját fejlődésünket segítsük, hanem mások számára is inspirációt nyújtsunk.
Összességében a Boldogságóra ebben a hónapban is fontos tanulságokat adott nekünk: megtanultuk, hogy a célkitűzések elérése tudatosságot, tervezést, kitartást és együttműködést igényel. A közös munka és a nemes célok elérése erősíti közösségünket, és segít abban, hogy egy támogatóbb, boldogabb iskolai környezetet alakítsunk ki.
A hónapban többször is meghallgattuk a Van nekem egy álmom dalt.., sokszor el is táncoltuk. Jó alapot adott az órák vagy a napközi jó hangulatához. Elolvastuk és feldolgoztuk Az Öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét. Meghallgattuk egymás céljait és közös célokat is sikerült megfogalmaznunk. A téma zárásaként kívánság ponytokat készítettünk, hátha nekünk is teljesíti a kívánságainkat 🙂