Január hónapban az óvodánkban tömegesen betegedtek le a gyerekek, ezért amikor a boldogságórát tartottam volna a kis ovisaimnak, szinte mindenki elfogyott a csoportunkból. Egy kisfiú maradt, így átmentünk vele egy középső csoportba és velük együtt tarthattam meg a januári boldogságóra foglalkozásomat.
A foglalkozások elején A Van nekem egy álmom című dalra a varázsecsetünket adogattuk körbe és próbáltunk csendben egymásra figyelni, ebben a játékban ki kellett találni a középütt állónak, hogy kinél rejtőzködik az elrejtett varázsecset. A játékot tovább folytatva, tovább relaxáltunk egy olyan játékkal, ahol hurkapálcáról hurkapálcára kellett körbeadogatni egy kendőt anélkül, hogy kézzel hozzáértünk volna. Az volt a célunk, hogy leesés nélkül érjen körbe a kendő. Sikerült, elértük az első célunkat. Beszélgettünk a céljainkról, kinek milyen céljai lehetnek akár egyénileg, akár a csoportban vagy otthon a családdal. Kinek mi okoz még nehézséget, mi az álma, mit szeretne elérni, és ahhoz milyen út vezet. Az egyáltalán fárasztó, megterhelő, vagy könnyedén teljesíthető? Mivel csak helyettesítettem ebben a csoportban autista gyermekemmel, nem igazán ismertem a csoportot, így csak tapogatóztam mi az amit kép formájában megmutathatok, javasolhatok célként számukra. Sok-sok képet hoztam és sok-sok új gondolatot is kaptam, kinek mit jelent a cél elérése. Mondtak olyat a kis csigabigák, hogy megtanulni úszni, vagy elmenni kirándulni. Beszélgettünk arról, hogy mennyire fontos, hogy tudjuk mit akarunk elérni és ehhez mit kell tennünk. Megfogalmaztuk a gyerekekkel az egyéni és a csoport közös céljait, amit még nem tudnak, vagy ami már magabiztosan megy. Volt olyan álom, hogy pl. megtanulni cipőfűzőt kötni, olvasni, írni, megtanulni figyelni, csendben lenni, egyedül étkezni, öltözködni, kibékülni, szabályokat jobban betartani. Ezeket felragasztottuk a szekrényre, amit a foglalkozás végén mindenki megnézhetett közelebbről. Édesek voltak a gyerekek, ezért a végén egyik szívmelengető játékomat játszottam velük, melyben egy érzést kell továbbadni csukott szemmel. Ez az érzés a hátsimogatás volt, és a végén meg is beszéltük, hogy jó volt-e mindenkinek. A visszajelzések, mosoly alapján úgy érzem, hogy mindenki jól érezte magát ebben a játékban, engem pedig boldogsággal töltöttek el ezek a percek.
Remélem máskor is tarthatok boldogságórát ebben a csoportban.
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes
Maglódi Napsugár Óvoda
Nyuszi és Csigabiga csoport
Célok kitűzése és elérése
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Készségfejlesztő Szakiskola
Hegyipatak csoport
A Varázscset történetét többféleképpen feldolgoztuk. A saját, elképzelt jövőnket is megelevenítettük. A „szívünkkel” rajzoltunk is, de puzzle darabkákkal a történetet is felépítettük. A főhős, a varázsecsetével csak a szívével látott dolgokat rajzolta, ha megkérték a szegényeknek kis dolgokat keltett életre, de semmi olyat ami a hivalkodó gazdagsághoz vezetett volna. Miközben bujkált, úgy élt, hogy befejezetlen rajzokat készít, hogy ne jöjjenek rá, ki Ő. A képességeit nem használta hivalkodásra, még ha ez veszélybe sodorta is. Ezeket a nagy igazságokat próbáltuk megérteni a tanulókkal.
A rajzok készítése során Ők is „tiszta” és szép dolgokat láttak a jövőjükben. Rajzolták a szeretett állataikat, akik mindig velük lesznek, barátokat, saját magukat szépnek, boldognak látva.
Több korosztállyal is feldolgoztuk a történetet. A legkisebbek a mesés elemeket kedvelték benne, de az idősebbek mélyebb mondanivalót is találtak benne, de fantáziájukat mindegyiküknek megmozgatta.
Boldogságóránk a Varázsecset című mese feldolgozásával kezdődött. A kisfiú történetének megismerését követően beszélgettünk a célok kitűzésének fontosságáról. Mindenki elmondta és le is rajzolta saját tervét, vágyát. Ezután meghallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalát. Végül először az ” Add körbe a varázsecsetet! , majd a ” Láthatatlan törzsfőnök ” javasolt játékokat játszottuk. Mindannyian nagyon jól éreztük magunkat.
Reményekkel és új célokkal indítottuk a 2025-ös évet, megfogadtuk, hogy jobban figyelünk egymásra és az osztályban a tisztaságra, betartjuk a szabályokat és csendesebbek leszünk– mindezt azért, hogy egy még jobb osztályközösséggé váljunk.
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Ebben a hónapban minden héten sikerült egy boldogságórát tartani. Így elég alaposan körül tudtuk járni a témát. Először a Varázsecset c. mesét dolgoztuk fel. Meghallgattuk a Van nekem egy álmom c. dalt, miközben azt rajzolták le a gyerekek, hogy ők mit keltenének életre a varázsecsettel. Nagyon különböző megoldások születtek. Voltak, akik vagyontárgyakat rajzoltak: telefont, autót, de másra is volt példa. Egyik fiú azokat a családtagjait rajzolta le, akiket már elveszített. Volt olyan, aki azt próbálta lerajzolni, hogy mindenki szereti egymást, valaki pedig tiszta levegőt, erdőt rajzolt. Végül eljátszottuk az „Add tovább a varázsecsetet!” c. játékot. A következő mese a Szellő Szelli Álma volt, amit feldolgoztunk. Közben született egy-két rajz is a szigetről és a meseszövő manókról. Majd a Szóperenciás-tenger hajóskapitányaként mindenki egy biztonságos, megnyugtató helyen kötött ki hajójával. Ez a feladat néhány gyereknek már előrevetítette azt is, hogy mivel foglalkoznak majd, ha nagyok lesznek. Így volt, akinek a színpad volt a biztonságos hely egy trombitával a kezében, másnak pedig az erdő nyugalma. Ezután beszélgettünk a napi, másnapi, következő heti célokról is. A következő alkalmakon az Erősség Programmal is tudtunk foglalkozni. Először a vezetői képesség és az önuralom képességét beszéltük át, és több játékot is játszottunk: „Láthatatlan törzsfőnököt”, amit mi korábban is szoktunk játszani karmester-játék néven. Majd eljátszottuk a „polgármester-választást” is. Az önuralom képessége nálunk több tanulónak is nehézséget jelent, mert sajnos nem nagyon tudják kontrollálni érzelmeiket, cselekedeteiket. A radírozás így jó téma volt számukra is. Van egy kis füzetünk, amibe mindig beleragasztjuk az erősségmondókákat és néhány feladatot is. Ebbe a füzetbe írták le a gyerekek, majd radírozták ki azokat a tetteiket, gondolataikat, amiket már megbántak. Jól esett nekik kiradírozni. Összegyűjtöttem nekik néhány közmondást is a türelemmel kapcsolatosan. Ezeknek a jelentését beszéltük meg, miközben egy rózsát színeztek a füzetben. Időkapszulát is készítettünk, melyet jövő ilyenkor fogunk kibontani. Utolsó témánk a nyitott gondolkodásmód volt. A Hotelportás játékban kiderült, hogy nem is olyan könnyű megértetni magunkat a másikkal úgy, hogy nem beszélhetünk. Ez a játék kicsit csapatmunkává is alakult, mert a gyerekek addig próbálták egymást ötleteikkel segíteni, míg végül közös erőfeszítéssel sikerült elérni, hogy rájöjjön a problémára a portás. Utolsó játékunk a témában az „Add tovább a mozdulatsort!” volt. Nehéz volt belejönni, többeknek segítség kellett. Viszont akadt, aki abba sem akarta hagyni, mert olyan jó ötletei születtek. Következő előttünk álló cél egy vidám, farsangi tánc megalkotása, begyakorlása lesz a két hét múlva esedékes farsangunkra, ahol az osztályok egymásnak adják elő műsoraikat.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A januári hónapja a kis elsősöknek elég viszontagságos volt, miután visszaérkeztünk a téli szünetből, és sikerültek a félévi megmérettetések a félévi bizonyítványhoz, sokan betegek lettek és szűk körben tudtuk a mostani feladatot megvalósítani.
A rövid távú célunk, hogy egészségesek maradjunk minél tovább, hogy a számok, betűk világában az ismereteket megszilárdítsuk. Persze a mesét hallgatva kiléptünk a valóságból és a gyerekek képzeletük szárnyán minden álmukat próbálták elképzelni, lerajzolni. Mondtam nekik, ha sokat gondolnak rá pozitívan, meg fog valósulni, nincs lehetetlen.
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Januárban is a jeles napokkal kezdtük a boldogságórás tevékenységeket. Végre esett a hó, így A hóemberek világnapját hóemberek építésével ünnepeltük meg! A magyar kultúra napján megnéztünk egy PPT-t, amely betűrendben bemutatta a hungarikumokat és belelapoztunk a Hungarikumok Gyűjteményébe, végül leírtuk saját hungarikumainkat.
Ebben a hónapban a Boldogságóra Erősség Programjából az Önkontrollt választottuk, mert az osztály sok tanulójánál okoz ez problémát. A Radírozás feladatban megbeszéltük mit lehet, és mit nem lehet kiradírozni az életünkből. Leírták a gyerekek, hogy mi az, amit nagyon bánnak, amit legszívesebben kiradíroznának. Arra is választ adtak, hogy ha csak egy dolgot radírozhatnának ki, mi lenne az. Erre a háborútól, a környezetszennyezésen, az állatok bántalmazásán át, a szűkebb családjukat érintő problémákat egyaránt megfogalmaztak.
Érdekes feladat volt A türelem rózsát terem. Értelmeztük a szólást, majd megnéztük példákon át, hogy mire elég 1 perc, 1 hét, 1 hónap vagy 1 év. Az önkontroll hónapját olyan feladatokkal zártuk, ahol nagy szükség van a türelemre, az önuralom gyakorlására, mint labirintus, különbségkereső vagy pixeles képek készítése.
Január az új év kezdete és a céljaink kitűzésének hónapja. Ilyenkor az emberek új évi fogadalmakat tesznek, új szokásokat vesznek fel, egy új dolog kezdetének reményében. Célokat tűznek ki maguk elé, aminek az elérésével boldogabbá válhatnak. A mi Pillangó csoportos gyerekeink is egy új, iskolára felkészülő év elején állnak.
A foglakozást a „Haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” mondókával kezdtük a szőnyegen, majd a „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga” mondókával el és visszakúsztunk a szőnyegre. A szőnyegen meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát. Közben mozgunk, táncoltunk a dal szövegének megfelelően, majd a dal végén, körbe leültünk a szőnyegre. A téma bevezetéseként, motivációként elővettem a boldogság várat és mesélés közben, elbáboztam a mesét. Utána beszélgettünk arról, hogy miről szólt a mese, ki milyen fogadalmat tett újévkor és a családjában milyen új évi célokat tűztek ki maguk elé. Megbeszéltük, hogy hogyan érhetőek el ezek a célok és hogy elérhetőek-e, hisznek-e benne. Ezek után bemutattam nekik Zümit, a méhecske padló robotunkat. Készítettem hozzá pályát és cirkusz bejárat kártyát. A gyerekek feladata az volt, hogy vezessék el Zümit a kitűzött céljához, a cirkuszba. A gyerekek nagy örömmel vezették el padló robotunkat a céljához, mindenki ki akarta próbálni, akár többször is. A foglalkozás lezárásaként, mielőtt kimentünk a teremből, meghallgattuk Bagdy Bella: Van nekem egy álmom című dalát.
Úgy gondolom, hogy ez a foglalkozás is nagyon tartalmas volt. Fejlesztettem a gyerekek logikai gondolkodását, miközben a téri irányokat is gyakoroltuk a padló robotunkkal, míg elérkezett a cirkuszba, különböző útvonalakon. Ez a foglalkozás segített nekem is a jövőbeli céljaim kitűzésében, amit a csoporttal együtt tervezek még ebben a nevelési évben.
Célok kitűzése és elérése
A foglalkozás címe: Célok kitűzése és elérése
Csoport: nagycsoport
Fő didaktikai feladatok: A mese által megérteni, hogy legyenek elképzeléseik, hogy mit szeretnének elérni, megvalósítani, és ha esetleg akadályba ütköznek ne adják fel.
Felhasznált források: Boldogságóra kézikönyv 3-6 éveseknek
– Boldog vár mese elmesélése.
– Célba dobás babzsákkal karikába.
– Kincskeresés (puzzle darabjainak megkeresése, a kincses térkép alapján)
– Puzzle kirakása (Boldog vár)
A boldogságórát a Kerekerdő kalandra hív téged,
hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp tárd ki szíved kapuját,
a mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll. c. versikével kezdtem, amit már ismernek és kezdik is velem mondani. A versike végére, mindenki elhelyezkedett a szőnyegen és várták a mesét.
Boldogvár meséje c. történetet báboztam. Jancsi a szegénylegény báb, a színes kövek, és a tarisznya volt segítségemre.
A gyerekeket nagyon lekötötte a történet, nagy figyelemmel kísérték a Jancsi elé gördülő akadályokat. Színes köveket készítettem be, Jancsi tarisznyájába, amiből a pirosat kivettem az elején, amit a hangya vitt, majd amikor a folyóhoz értem a mesében, szép sorban kirakatam a szőnyegre. Ámulattal figyelték, szinte látszott, ahogy elképzelték, hogy miután Jancsi átkelt a folyón és elmondta a versikét világítanak a kövek.
Amikor a mese végére értem, a célt azzal mutattam be, hogy a kihelyezett karikákba dobják a babzsákot, az legyen a céljuk, hogy beletaláljanak. Akinek nem sikerült, megvártuk még addig dob, amíg találata lesz. Ezzel szemléltettem, hogy vannak nehézségek, akadályok, mint a mesében, de mindig próbálkozni kell, gyakorolni, és elérik a céljukat. Mindenkinek sikerélménye volt a dobásban, így elégedetten ültek vissza a szőnyegre, várva a következő feladatot.
Természetesen, ha nem sikerült volna a dobás valakinek, közelebb vittük volna a karikát és elmondtam volna, hogy apróbb lépésekkel is el lehet jutni a kitűzött célhoz.
A kincskeresés következik mondatomra, felbolydult a csoport, egymás felé fordultak eltátott szájjal és elismételték csodálkozva, hogy kincskereséééés?
Négy térképet adtam a gyerekeknek, akik így négy csapatot alkotva nézték a térképet és fedezték fel rajta az öltözőjüket, a csoportszobát, az előteret.
A nyilak jelölték az utat, és a csillagok a helyet, ahol a puzzle darabjait rejtettem el, illetve a Dajka néni volt segítségemre, aki még a gyerekek a reggeli után a mosdóban, majd a meseközben az öltözőben voltak, a megfelelő tárgyak alá helyezte a képdarabokat.
Ez nagyon izgalmas volt. A térkép olvasás, a helyek beazonosítása, elgondolkoztatta Őket. A síkfelületről leolvasni, merre kell haladni, az irányok ismerete, igazi nagycsoportos feladat.
Amikor minden darabot megtaláltak, összeillesztették az asztalon, ahol megbeszéltük, hogy gyűjtjük. Mivel nagycsoportosok, úgy gondoltam, hogy több darabra vágom és nem csak négyzetek, de háromszög darabok is lesznek. Ez már egy kicsit nehéznek bizonyult, mert többen otthagyták a feladatot, de itt a közös munkára, a kitartásra hivatkoztam és kértem a segítségüket.
Miután összeállítottuk a képet, megtapsoltuk magunkat és még egy picit leültettem őket a szőnyegre, hogy megdicsérjem Őket, hogy elérték a célt, összerakták a Boldog várat, mert az volt a képen.
A Fújj, fújj erősen, és minden, ami bánt, azonnal már nem akadály c. versikét elismételve búcsúztunk.
„A sikerhez négy dolog kell: Te, a Célod, a Miérted és a Kitartásod!”
Január mindig az újrakezdés, hisz új év kezdődik, valamint az első félév is lezárul, és kezdődik a második félév. Ennek jegyében a gyerekek céljai is ezekhez kapcsolódtak.
Beszélgetésünk során elmesélték, megosztották egymással a céljaikat, illetve milyen kívánságaik lennének. A jó jegyek illetve a versenyen való sikeres szereplés hangzott el a leggyakrabban tőlük.
Kívánsághalat készítettek, ráírták a kívánságukat vagy a céljukat, kiszínezték. Közösen elkészítettük az akváriumot, ami a tanteremben került elhelyezésre. Így bármikor odamehetnek, keresgetik a halukat, és így mindig megerősítik magukat a céljuk elérése érdekében.
A meseolvasás során megismerkedtek Vándor Áron kedves történetével, aki képzeletben nekik is osztott pogácsát, hogy teljesüljön be, amit szeretnének.
Ahhoz, hogy a céljukat elérjék, megbeszéltük, hogy mi minden szükséges: kitartás, szorgalom, stb. Mindenki elkészítette a saját erősséglufiját, amit aztán felragasztottunk egy kartonra, és kitettük a tanterem falára. Bármikor kiegészíthetik, amikor úgy érzik.
Végül megbeszéltük, hogyan kapcsolódik a célkitűzés más ismert boldogságfokozó technikával.