Januári témánk célok kitűzése elérése volt.
-Az órát Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalával kezdtük. Táncoltunk, énekeltünk közben.
-Majd beszélgettünk arról, hogy ki mire vágyik, mik a céljaik. Beszéltünk arról, hogy ezeket a célokat milyen úton, hogyan lehet elérni. Meghatároztuk a hozzájuk vezető út lépéseit. Olyan rövidtávú célokat tűztünk ki magunk elé, amikről tudtuk, képesek vagyunk elérni.
Céljaik között szerepelt pl. a közelgő farsangon való fellépésünk koreográfiájának megtanulása, cipőfűző bekötésének megtanulása annál a gyermeknél, aki még ezt eddig nem tudta, hogy majd sok tanulással és odafigyeléssel le tudják írni saját nevüket, stb.
A gyerekek együtt örültek annak, hogy elértük, autista osztálytársuk, Alex, aki eddig nem nagyon beszélt, inkább csak sikított….végre megszólalt órán és a rengeteg gyakorlás és az irányában érzett hatalmas szeretet eredményeként megtanulta szépen szótagolni a szavakat.
-Később megnéztük közösen Bezzeg Andrea: Boldogvár című meséjét. A mese után beszélgettünk a történetről.
-Befejezésként a gyerekek farsangi bohócot díszítettek, majd elhelyezték azokat saját Boldogságvárunk következő, ötödik lépcsőfokán.
Célok kitűzése és elérése
A Székely Mikó Kollégium 5.A osztály 23 tanulójával (9 lány és 14 fiú) közösen 1 osztályfőnöki órán át a boldogságóra program januári témájával foglalkoztunk. Megemlítettem a január hónap nevezetes napjait.
Közösem elolvastuk a mellékelt kinai tanmesét, majd megbeszéltük a kérdések alapján. Táblára írva, elkészült az osztály közös bakancslistája, ami nagyon meglepő vágyakat , álmokat is tartalmazott. Óra végén mindenki választott magának példaképet és megindokolta választását.
A diákok érdeklődöen tevékenykedtek, élvezték az éneket, többször is meghallgattuk, addig még elkészültek a forditott bakancslista..
2025 január 23.-án lyukasórában a Célok kitűzése és elérése témakörben tartottam a Boldogságórát csoportomban.
Foglalkozás elején mindenki mosolyt küldött a társának, majd beszélgettünk az idei év céljairól, és annak eléréséhez szükséges gyakorlásról, tennivalókról. Majd kiszínezték a céljaiknak megfelelő rajzokat, és kivágták azt.
Végezetül többször meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát.
Megteszem!
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek tudjanak jó, megvalósítható célokat kitűzni, és tegyenek meg mindent azért, hogy ezeket meg is valósítsák. Ha elérnek egy célt, amit kitűztek, akkor megjutalmazhatják magukat. Egyik célunk volt a madarak folyamatos etetése. Nagyon komolyan vették a gyermekek, minden nap adtunk nekik enni, és megfigyeltük őket evés közben. Nagy szeretettel fordultak a kis madarak felé.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Foglalkozások menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a Csillaglégzés relaxációs gyakorlattal kezdjük a foglalkozást. A gyerekek nagy örömmel végezték a feladatot!
Motiválás: Önuralom erősségmondóka vers elmondása, majd kitűztük a céljainkat. A célok kitűzése nem könnyű feladat! De megbeszéltük, ha segítjük egymást, sikerülhet elérni azokat!
Megbeszéltük, hogy a gyermekek életében volt-e olyan dolog, amit szerettek volna elérni, de nem sikerült. Beszélgettünk arról, hogy kinek, mi volt eddig a legnagyobb vágya, hogy milyen érzés amikor sikerül elérni, és milyen amikor nem. Megismertettük őket több foglalkozással, majd ehhez kapcsolódva fejlesztő játékokat játszottunk! Utána beszélgettünk arról is, hogy mik szeretnének lenni, ha nagyok lesznek! Nagyon sok érdekes választ kaptunk!
Maci hetet tartottunk, ahol a macival együtt feladatokat kellett teljesíteniük. Aztán mindenki macija eltűnt, de egymást segítve mindenkinek sikerült megtalálnia. A nagy keresésben annyira elfáradtak, hogy a macit átölelve lefeküdtek aludni velük. Egészen addig, amíg a nap sugara fel nem ébresztette őket!
A ritmusosan játékot is eljátszottuk egy má
sik alkalommal. ahol sok ütős hangszert használhattak a gyerekek.
Zenehallgatás alkotás közben: Alkotás, játék közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom!” című dalát, melynek ritmusára a gyermekek mozoghattak, majd ehhez kapcsolódva játszottuk el a szobor játékot.
Egy mozgásos játékra hívtuk a gyermekeket, ahol egy mesés történetbe ágyazva feladatokat kellett teljesíteni minden gyermeknek, ahhoz, hogy átjussanak a csillagúton a mesebeli várba, a cél az volt, hogy minden gyermeknek sikerüljön teljesíteni minden feladatot. A feladatok egy része a csoportszobában volt, egy része a szabadban. Csillagokat követve mozogtunk a sötét csoportszobában. Átkeltünk a veszélyes vízen, melyet a csillagok világítottak meg, majd követtük a csillagutat. Ebben segítettük egymást, ösztönöztük egymást, bátorítottuk egymást, így mindenki sikeresen legyőzte az akadályokat. Jó volt látni a gyermekek együttműködését.
Az oroszlánnal és a kisegérrel eljátszottuk a halk-hangos játékot, ahol a „Bocs a kicsi mackó” dalt énekeltük el a gyerekekkel. A tükör játék során sokat nevettek a gyerekek, nagyon tetszett nekik, ahogy egymás mozgását utánozták.
A Kultúra napja alkalmával soka verseltünk, mondókáztunk a gyerekekkel, melyekhez mozgásokat is kapcsoltunk.
Ennek a foglalkozásnak a megtartásához a Szőlő Szelli álma című mese elolvasását választottam. A feladatokat, kérdéseket a mese olvasása közben megbeszéltük. Fontosnak találtuk, hogy mivel a kitűzött cél megvalósításához vezető út izgalmas, kihívásokkal teli, tartalmas lesz, legyünk felkészültek az esetleges sikertelen állomásokra is és ne kudarcként éljük meg. Mindentől fejlődünk, tehát örömünket leljük a megélt pillanatokban, akkor is, ha nem a várt eredményt kapjuk. Fontos feladatunk, hogy megtaláljuk azokat a kisebb, nagyobb céljainkat, melyeket értelmes célként könyvelhetünk el magunknak. Nem könnyű feladat kiválasztani a lehetőségek közül azt a célt, ami éppen szolgálni tudja azt, hogy a lehető legjobb önmagunkká váljunk. Lehet, hogy teljesen más célhoz érünk végül, de a boldogságot igyekezzünk megtalálni mindenben.
A beszélgetés végére a téma érthetőbbé vált a gyerekek számára. Sok okos gondolat került felszínre és azok a gyerekek, akik ilyen álmokat nem szőttek eddigi életük során, segítséget kaptak ahhoz, hogy terveik, vágyaik alakuljanak ki. A fantáziájuk rögtön szárnyra kapott és bátran kezdtek a rajzos feladathoz ők is.
Az alkotást élvezték, volt, aki két rajzot is készített.
Januárban átbeszéltük részletesen, hogy milyen célokat tűztek ki maguk elé a diákok. Megbeszéltük, hogy mik is lehetnek egy 8-10 éves korú gyermeknek a valós , elérhető céljai. Nagyon jó volt hallgatni, hogy színes, változatos célokat állítottak maguk elé a tanulók. Mindezek után papírra vetették a kitűzött célokat az aktuális hónapdal hallgatása közben.
Konczné Szabó Szilvia
Szeghalom, Tildy Zoltán Általános Iskola és AMI
Menni fog!
„….ha hosszú utat kell megtennem érte, én addig megyek, míg oda nem érek!”
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
Új év, új kihívások, célkitűzések!
Nagyon sokan szoktuk olyan elhatározással kezdeni az új évet, hogy mostantól sportosabb fittebb, egészségesebb életmódra váltunk. A mi csoportunk vegyes korosztályú, azaz 2 évestől 6 évesig minden korú gyerek megtalálható. Nagyon sokuknál észrevettük, hogy amikor szüleik megérkeznek, rögtön ölbe kéredzkednek és nem hajlandóak sétálni, járni még az autóig sem!
Így jött az ötlet, hogy bebizonyítsuk elsősorban magunknak (mármit minden gyerek saját magának), másodsorban a szülőknek, hogy ezek az ügyes gyerekek képesek hosszabb távot sétálni. Sikerült a legverőfényesebb januári délelőttöt kiválasztanunk ahhoz, hogy elinduljunk sétánkra.
A cél: 2 km-es séta!
Úti cél: a városunkban épülő leendő bölcsőde megtekintése, majd vissza a kiindulóponthoz, vagyis az óvodánkhoz.
Heti témánk a járművek és a közlekedés volt, ezért út közben megfigyeltük a különböző járműveket, a munkagépeket és az útjelző táblákat, így észrevétlenül tettük meg a kitűzött távot.
Meli óvó néni és Évike óvó néni tisztelettel jelentik: a célt elértük!
A célok kitűzése és elérése téma során a tanulókkal beszélgettünk az ábrándozásról, a saját célokról, a célok eléréséhez vezető útról. A beszélgetést saját szerkesztésű kártyák (flashcards) segítették. A tanulók játékos feladatokon keresztül ismerték meg a célok megfogalmazásának lehetőségeit, ebben a „Kezdőbetűk” feladat segített. Közös célként tűztük ki a saját környezetünk, Szakiskola védelmét, kisállatok gondozását, ezért madáreleséget helyeztünk el az iskola udvarán, megmentettünk egy cicát és adtunk neki élelmet szintén az iskola környékén! A téma feldolgozásához videót néztünk a Vision Board elkészítéséről, megbeszéltük, hogyan vihet közelebb minket a vágyainkhoz, céljainkhoz ha mindennap látjuk azokat! Végül a tanulók „Célgömböt” készítettek, amit a faliújságra helyeztünk ki, így mindennap szem előtt tartva a 2025-ös célokat, úton vagyunk az irányukba!
Az új évet mindenki új lehetőségnek tekinti. Ezzel a lehetőséggel élve ez évi céljainkat a hónap első hetében megpróbáljuk meghatározni. Iskolán belüli és iskolán kívüli céljaikat is megfogalmazták, lerajzolták, leírták. (ötös bizonyítvány, új számítógépes játék, stb.)
Január hónap témája: Célok kitűzése és elérése. Ebben a hónapban ötleteket vettem egy kicsit innen, egy kicsit onnan. A téma bevezetése után a következőket valósítottuk meg: először is elkészítettük az aranyhalainkat és beleírták a kívánságaikat. Majd előkészítettük a következő hét feladatát: 5 napos kihívás. Minden reggel felhívtam a figyelmüket az aznapi kihívásra, amit már előző nap délután már elolvastunk. Kihelyeztem a falra, figyelték, nyomon követték, igyekeztek teljesíteni. Majd mindig meg is beszéltük és az utolsó nap elmondták a véleményüket, tapasztalataikat, és megnéztük, hogy a hét folyamán milyen kis cetlik kerültek a dobozba, amelybe beletehették a neveket, ki hogyan teljesítette a kihívásokat. Megszámoltuk, kinek lett a legtöbb. Kipróbáltuk a szivárvány légzést, játszottunk a Vezetői képességek erősségnél ajánlott Kő, papír, olló játékot. Megismerkedtek a Gréta mesés jövőképe c. mesével. Tettünk egy kis időutazást az Önbizalom program által (Időutazás a lehető legjobb jövőbeli életünkbe) ajánlott módon, majd elkészítették a „varázsecset” segítségével a rajzukat, milyennek képzelik ők a saját jövőjüket. A téma lezárásaként pedig elmondhatták véleményüket a hónap eseményeiről, és hogy mi tetszett nekik a legjobban, mit tanultak, mit visznek magukkal.
Köszönöm a rengeteg segítő ötletet.