boldogságosaranyalmák4célok
Vízkereszt napján, január 6-án az első tanítási napon minden tanterembe bementünk, hogy három csillaggal és hangszerekkel kísért énekszóval boldog új esztendőt kívánva a Háromkirályjárással köszöntsük iskolánk pedagógusait és tanulóit.
A célok megbeszélése után itt is készült szerencsét hozó malacos négylevelű lóhere, majd kérésükre megnéztük a tavaly januárban látott és azóta is többször levetített Dugattyú című kisfilmet.
A következő órán a két hóemberről szóló kisfilm megnézése után az egyes szereplők céljairól és a hóemberek filmbeli szerepéről beszélgettünk. Ezek után és a Hóemberek Világnapja (jan. 18.) alkalmából egy hógömbbe megrajzolták saját hóembereiket.
Az utolsó munkában töltött napomon elbúcsúztam tőlük egy „Jobb Veled a Világ” feliratos könyvjelzővel és egy általam festett kővel, amire a boldogság szíve és egy violinkulcs került a boldogságos énekórák emlékéül. Legnagyobb ajándék tőlük az volt, mikor megkérdezték: Ki fogja nekünk tartani a boldogságórákat?
Az óra további részében játszottunk: Szoborjátékot, Polgármester-választást és Láthatatlan törzsfőnököt.
Célok kitűzése és elérése
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A foglalkozás első felében, a Beszélgető-körben a célokról, azok jelentőségéről és elérhetőségéről ejtettünk szót. Majd szerencsét hozó malacos négylevelű lóherét készíthettek maguknak céljaik elérése érdekében. Miközben Bella dalait (Van nekem egy álmom, A Gyözelem Tündér dala) hallgattuk rajzolhattak egyik legfőbb céljukról is, hogy úgy, mint decemberben újra együtt korcsolyázhassanak Balatonfüreden vagy különböző hóembereket színezhettek. A második órán felolvastam és megbeszéltük a Varázsecset című kínai népmesét. A következő alkalommal a két hóemberről szóló kisfilm megnézése után az egyes szereplők céljairól és a hóemberek filmbeli szerepéről beszélgettünk. Ezek után és a Hóemberek Világnapja (jan. 18.) alkalmából egy hógömbbe megrajzolták saját hóembereiket.
Az utolsó velük töltött napomon szavaltak, énekeltek és többek között egy általuk készített boldogságszíves szélcsengővel búcsúztak. Viszonzásul tőlem egy festett követ és egy „Jobb Veled a Világ” feliratos könyvjelzőt kaptak.
Új év köszöntött ránk, ilyenkor mindenki fogadalmakat tesz, mi az, amit ebben az évben másképpen csinál, célokat tűzünk ki magunknak, melyeket igyekszünk megvalósítani. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy valóra váljanak elképzeléseink. Így vannak ezzel a gyerekek is, nekik is vannak céljaik, álmaik. Nekünk felnőtteknek az a dolgunk, hogy segítsük őket a meséik valóra váltásában.
Az e havi óránkat Palya Bea dalával indítottuk, ezután a hónap dalára táncoltunk, hegyeket másztunk meg, aztán mindenki elmondta mi szeretne lenni, ha „nagy lesz”: színész, zenész, tanár, kozmetikus, fodrász, kamionos, tűzoltó …
A beszélgetés után körbeálltunk külön a fiúk, külön a lányok és megpróbálták egymásnak úgy átadni a Varászecsetet, hogy a középen álló gyerek ne vegye észre. Felolvastam nekik a Varázsecset c. tanulságos mesét. Elmondták véleményeiket a főhősről, példaképnek választották, mert kitartott a célja mellett, és a gonoszoknak nem hódolt be. Sok jót tett a szegények védelmében.
A tanórát Szoborjátékkal zártuk.
Sokat gondolkodtam azon, hogyan tudnám gyakorlatban szemléltetni az iskolába készülő csoportomnak, a célok eléréséhez vezető utat.
Játékon keresztül mutattam meg a lehetőséget – szándékom az volt, hogy saját maguk tapasztalják meg először egyénileg, majd összedolgozva azt, hogyan lehet „A” pontból „B”-be eljutni. Tudom, hogy csak gyakorlással lehet ráérezni a célok és az odavezető út meghatározására.
Többször hallottam és magam is alkalmazom a SMART módszert, ami angolul okosat jelent – ezt próbáltam gyereknyelvre lefordítani.
De mi is kell hozzá?
1. megvizsgáltuk a helyzetet – vannak eszközök, vannak barátaim, és egy feladatot fogunk megoldani.
2. mi a feladat – el kell jutnom az utolsó kis szigetig (szőnyeg)
3. S – SPECIFIC: csak a szőnyegen lehet haladni a cél felé, nem léphetek le róla
M – MEAUSREABLE: megszámláltuk hány kis szőnyeg van lerakva, hányat kell lépni hozzá
A – ACHIEVEABLE: elérhető, megbeszéltük mit is kell tenni, mire kell figyelnünk
R – RELEVANT: elérünk az utolsó szigetre, ott megtaláljuk a „kincset”, vagy találunk „táplálékot”
T – TIME BOUND: időhöz kötött – nem állok meg, nem szállok ki, minél rövidebb idő alatt végig megyek az úton
4. célok elérése: hogyan fogod elérni ezeket a célokat? – hogyan tud engem a segítőm támogatni, mire fogok figyelni a közös munkában
5. elindulok a kitűzött úton a „kincs felé”
Első játékunk: „Vidd a tojásokat az utolsó szigetre”
Műanyag kanálon lévő kindertojás belsőt kellett végig vinni az úton úgy, hogy csak a szőnyegre léphettek a gyerekek.
Második játékunk: „Segítsünk közösen a barátunknak a vak sötétben eljutni a kincses szigetre”
Egy gyermeknek bekötöttem a szemét és közösen adtuk az utasításokat, hogy merre forduljon, mekkorát lépjen.
Harmadik játékunk: „Segíts a barátodnak a vak sötétben eljutni a kincses szigetre”
Itt pár párokban dolgoztak a gyerekek úgy, hogy körülöttük duruzsolás hallatszott és abból kellett csak a társa utasításait követni, rá figyelni.
A játék végén a gyerekek maguk is megfogalmazták, hogy nagyon figyelniük kellett a társukra és nehéz feladat volt, de együtt megcsinálták, elérték a célt. Jó volt látni az örömüket.
Az órát mozgásos relaxációval kezdtük. A téma bevezetése után, felolvasásra került Az ifjú és az angyal története. A gyerekek felismerték, a célok eléréséért tenni is szükséges. Saját céljaikat megfogalmazták. Megbeszéltük most hol tartanak, és mi legyen a következő lépés az eléréséig. Megerősítettük a Segíts rajtam! tanulságos történettel. Elkezdték megírni a Fordított bakancslistát. Szembesültek azzal mennyi mindent sikerült már elérniük. Boldogan mosolyogtak.
Relaxációval kezdtük a hetet, amely a „Malomkörzés” volt. Egyre gyorsabban forogtak a malomkerekek, amit nagyon élveztek. Az együttes mozgás örömét, a célba dobás versenyfeladata fokozta. Csapatokat alkottunk és babzsákot kellett a Bady-hengerbe bedobni. A csapatok izgatottan álltak neki a közös cél teljesítésének, ami a győzelmet jelentette. Az a csapat győzött , aki a legtőbb babzsákot dobta be a hengerbe. Nagy volt a boldogság mikor megszámoltuk a hengerben lévő babzsákokat és kihírdetésre került a győztes csoport. Az átélt siker, közös cél a beszélgetőkör témája lett. Mindenki elmondhatta, mit szeretne elérni. Akadt,aki a közelgő oviolimpián szeretett volna jól teljesíteni, akadt,aki anyukájának szeretne segíteni a házimunká- ban, volt,aki úszni szeretne megtanulni és olvasni. A téma feldolgozásához Boldog Dóra hozott nekünk egy mesét, a Boldogvár meséjét. A mese sokakban felébresztette a küzdési vágyat, a közös siker és cél megfogalmazását. A váratlanul beinduló hóesés, csak fokozta azt a hangulatot,hogy versenyezzünk, ezért az udvaron rendeztünk hógolyócsatát, amely segítette gyermekeinket a közös cél megvalósításában, az összetartásban ,ami az oviolimpia dobogós első helyezése volt.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Meghallgattuk Bagdi Bella:Van nekem egy álmom című dalát .Majd beszélgettünk arról,hogy kinek milyen céljai vannak.Mit szeretnének elérni egyszer.A nagyobbaknak sikerült megfogalmazni,hogy úszni,100-ig elszámolni,olvasni,írni,cipőt kötni ,vágni,stb .A havas udvaron téli útkeresős játékot játszottunk .A gyerekeknek egymást felváltva szánkóval kellett a kijelôlt célba húzni.A cél felé haladva minden gyerek izgatottan boldog volt.Remélem a megfogalmazott távolabbi célok is nemsokára teljesülnek.
Mesehallgatásként Bezzeg Andrea, Boldogvár című meséjét meséltem el a gyerekeknek, mely után beszélgettünk. A mese története által megbeszéltük a célok eléréséhez szükséges törekvéseket.
Szívmanó és Pozitív gyerek vagyok kártyacsomagok képeit nézegettük, mely segített ötletet adni a gyerekeknek céljaik megfogalmazásához, melyek önbecsülésüket nagyban támogatják. Elkészítettük ,, Közös céljaink”- albumunkat, ahová minden gyermek elhelyezhette a számára elérendő pozitív emberi tulajdonságot, vagy valamely cselekményt amelyben szeretne ügyes lenni. Az albumot csoportszobánkban helyeztük el.
A témák közül a címbeli kérdés ragadta meg a gyerekek képzeletét leginkább, és örömmel rajzolták le, milyen jövőt képzelnek maguknak.
Közben több dalt is meghallgattunk, és a hónap dalára önfeledt táncolt, akinek volt hozzá kedve.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Elsősökkel ez a téma még csak átlagosan dolgozható fel, de azért több érett válasz is érkezett:
-Jó tornász szeretnék lenni, ehhez sokat kell gyakorolnom és nem feladni.
-Szeretnék egy kiskutyát, ehhez az otthoni feladatokat el kell végeznem.
Természetesen a példát mutatni kell…én rendezettebb asztalt ígértem…a Gyerekek szerint egész jól haladok, de én tudom, van még hová fejlődnöm. 🙂