A Boldogságóra program 5. hónapjának témáját beszélgetéssel indítottuk. Az óévről mindenki elmondott egy szép emléket, élményt. Az óév értékelését követően az újévet terveztük.
Meghallgattuk Bagdi Bella -Van nekem egy álmom című dalát. Mindannyiunknak vannak álmai, kívánságai. Ha az embernek könnyen teljesülnek a kívánságai, hamar túlzásokba is eshet. Egy ilyen asszony történetét ismerhetjük meg Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesében.
Felidéztük a múlt tanévben betanult, eldramatizált A három kívánság című mesét. Párhuzamba állítottuk a két mesében megfogalmazott kívánságokat, megbeszéltük, mi a különbség egy igazi cél kitűzése és az álmodozás között.
Elkészítettük a gyerekekkel a IV. osztályos román tankönyvben olvasott Copacul dorințelor szöveg alapján a mi kívánságfánkat. A levelekre a gyerekek ráírták kívánságaikat, céljaikat, amelyeket az új évre kitűztek, majd a leveleket ágakra aggatták. Ezt a kívánságfát egész évben az osztályban fogjuk tartani. Megbeszéltük, hogy a célok eléréséhez szükséges egy jó terv, a terv megvalósulásához pedig részcélok vezetnek. Erről a tervről nem szabad megfeledkezni, beszélni kell róla, és nagyon fontos, hogy higgyünk magunkban, mert bármit is el lehet érni, ha teszünk is érte minden nap.
Ha mindezt betartjuk, akkor a SIKERÜL varázsszó teljesülni fog.
Az óvodás gyerekek is megfogalmazták céljaikat, van aki az írást akarja elsajátítani, van aki egy hegy csúcsára szeretne feljutni, vagy autóbuszt vezetni, stb.
Egy alkalommal lerajzolták, hogy amikor nagyok lesznek milyen foglalkozást képzelnek el maguknak. Ezeket meg bemutatták.
A tevékenységeken mindenki jól érezte magát, bátorításként lelkünket meditációval erősítettük.
Célok kitűzése és elérése
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A gyerekekkel labirintust készítettünk Legoból, melyen keresztül Boldogvárhoz jutottunk.
Mindenki választhatott egy Lego figurát magának, aminek segítségével érzékeltethette, merre jár.
Cédulákra olyan célokat írtam fel, melyek a korosztálynak megfelelőek, könnyen érthetőek: pl. megkóstolom azt a gyümölcsöt is, amit eddig nem szerettem, többet mosolygok, udvariasabb leszek! stb.
A „megtalált” cédulákat felolvastam, megbeszéltük, ki szeretné ezt elérni, lehet-e ez az egész csoportnak is célja, mit kell tenni, hogy elérje/elérjük?
Néhány cédulára megerősítő mondatok kerültek, pl. Nem adom fel! Újra megpróbálom! Tudom, hogy meg tudom tanulni! stb.
Mielőtt elindultak volna, meghatároztam, hogyan járják be a labirintust.
– A lehető legtöbb cédulát találd meg!
– A legrövidebb úton menj!
– A leghosszabb utat járd be!
A következő foglalkozáson már saját céljaikat mondták el, megfogalmazódott néhány olyan cél is, amit felnőtt korukra szeretnének elérni (pl. mi szeretne lenni)! A nagycsoportosok azt is meg tudták fogalmazni, hogy mit kell tenniük érte.
Aki pedig már elért valamit az említett célok közül, büszkén mesélte: pl. az egyik kislány nem szereti a gyümölcsöt, de az egyik napon megkóstolta a banánt!
Nagyon szerették a hónap dalát, szinte minden nap kérték – sőt volt néhány gyermek, aki otthon is meghallgatta, megismertette családjával – , saját kis koreográfiát találtunk ki rá.
Az olasz konyha napján „spagetti evő” versenyt játszottunk a korábban elkészített eszközökkel.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A foglalkozást Szivárvány légzéssel kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát, amit mozgással kísértünk.
Megbeszéltük, mit jelent a cél.
Körben álltunk, középre tettem a mesetakarót, mondtam egy célt (pl. megtanulok úszni, ötujjas kesztyűt felhúzni, cipőt kötni stb.), aki ezt el szeretné érni, ugorjon rá a takaróra!
A kishajó verseny jól szemléltette, hogy mindenki elérheti a célját, de van, aki gyorsabban, van aki lassabban.
A „Kapitány úr, hogy keljünk át a folyón?” c. játékkal folytattuk a foglalkozást. Ezután arról beszélgettünk, mik szeretnének lenni felnőtt korukban, ezt le is rajzolták.
Célok kitűzése és elérése
A januári boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdtük. „A varázsecset” című kínai népmese felolvasása után a kártyák segítségével felidézték a mese tartalmát. Beszélgettünk tanulóim közeli és távolabbi céljairól, mit szeretnének elérni a közeljövőben. Hajót hajtogattunk, majd lerajzolták azt a biztonságos, megnyugtató helyet, ahova hajójukkal szívesen kikötnének. Játszottunk hangszeres ritmusjátékot, szoborjátékot, kerestünk párokban hasonlóságokat egymásban. Fontos célként tűztük ki a magatartás javítását, valamint az egymás iránti türelem, megértés, elfogadás erősítését. Az órát Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című dalával zártuk.
Boldogságóra 5. osztály
Fordított bakancslista
A hagyományos helyett fordított bakancslistát írtunk, olyan dolgokról, amiket már most sikerült elérni, megvalósítani, illetve átélni! Ezt követően megfogalmaztuk jövőbeli céljainkat, terveinket is.
1.Három kívánság:
Írj vagy rajzolj az aranyhalakba három kívánságot!Mi lenne az,aminek a teljesülését nagyon szeretnéd,ha bármit kívánhatnál?
2.Tervezős manómese és Az öreg halász és nagyravágyó felesége –
-Beszélgetés; A boldog asszony-Mondatbefejezések
-Játsszunk egy jó társasjátékot!Szeretnél célba jutni? Mit éreznél,ha sikerülne? Mit éreznél,ha nem te nyered meg a játékot? Megpróbálnád újra?
3.”Látom a jövőt!”-Varázsecset
Hogy képzeled el magad felnőttként? Készíts rajzot a jövőbeli lehető legjobb életedről, céljaidról, terveidről!
Tanulság levonása: Legyenek mindig terveid! Ha sikerül megvalósítanod őket, magabiztosabbá válsz, sikeresebb leszel, ami örömet okoz,és ettől jól érzed magadat!
A Hóemberek világnapja aktualitásaként megnéztük – nem is egyszer – a „Hóember” című filmet, mely igen nagy hatást gyakorolt a gyerekekre. A párbeszéd, szöveg nélküli cselekmény ellenére is mindannyian megértették, mit szimbolizál a főszereplő hóember,
és hogyan segítette a kisfiú valóra váltani vágyait. Ennek örömére elkészítették saját hóembereiket.
A „Varázsecset” mese meghallgatása után spontán mód kialakult egy olyan beszélgető kör, melyben a gyerekek elmondhatták ki mit szeretne elérni. Sokat beszélgettünk vágyaikról, álmaikról, és arról, hogy hogyan, milyen módon és mit kell tenniük azért, hogy kitűzött céljaikat elérhessék. Több érdekes gondolat is született, mint például, állatorvos szeretnék lenni, szeretnék már iskolás lenni, vagy szeretnék meg tanulni olvasni stb. A téma az egész hetünket átkarolta. Igyekeztem mindezt pozitív gondolataimmal erősíteni a gyerekekben, tudják, érezzék, megfelelő akarat, energia, tanulás segítségével minden lehetséges. Ezen gondolatok átbeszélése után a gyerekek elmondhatták, hogy ki mire büszke, milyen célokat ért már el óvodásként. Hasonló gondolatok születtek, mint például, büszke vagyok arra, hogy meg tanultam biciklizni, meg tanultam úszni, vagy éppen segítettem anyukámnak ruhát hajtogatni. Vágyaikat, azt, hogy ki-mi szeretne lenni, ha felnő, rajzaikban örökítették meg.
Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című dalra saját varázsecsetünket adogattuk körbe
a hátunk mögött, miközben próbáltunk csendben egymásra figyelni, miközben ki kellett találni a középen álló gyereknek, hogy vajon kinél rejtőzködik az elrejtett varázsecset.
Ha kitalálta, olyan célt, kívánságot kellett megfogalmaznia, ami kis közösségünkhöz kapcsolódik.
Végezetül a csoport kedvencét a „Szívmelengető” játékot játszottuk el, melyben egy érzést kell továbbadni csukott szemmel. Ez az érzés most egy ölelés volt. A visszajelzések, mosoly alapján úgy érzem, hogy mindenki jól érezte magát ebben a játékban, engem pedig boldogsággal töltöttek el ezek a percek.
Visszatekintettünk 2024- re. Milyen volt számomra? Mi az, ami sikerült? Mi az, ami nem? Milyen jó élményeim voltak? Mitől voltam szomorú?
Mostantól már előre tekintünk!
Az emojik voltak segítségünkre.
Hajrá 2025!
Összegyűjtöttük a már elért és a jövőbeli céljainkat.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
6. osztály, Picikék
Jó és könnyű volt a kínai mese alapján feldolgozni a január havi témát. A gyerekeknek nagyon tetszett a mese. Mesenézés után a beszélgetés következett. Megbeszéltük, hogy mit tett meg Ma Liang az álmai megvalósítása érdekében. Mi is kitűztünk magunknak célokat. Megbeszéltük, hogy milyen tulajdonságokra van szükségünk, hogy elérjük a kitűzött céljainkat. Megegyeztünk abban, hogy nem lesz egyszerű megvalósítanunk, de nem hátrálunk meg, ha nehézségekbe ütközünk.
Óra végén meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt.