Új év, új tervek, célok, amiket szeretnénk megvalósítani, elérni, s ezekért mindent megteszünk!
Foglalkozásunkat lazító gyakorlattal kezdtük, kifújtuk a fáradt levegőt, beszívtuk az új, friss, éltető, erőt adó levegőt:
-„Ellazulni jaj de jó” -zenés relaxáció (Bagdi Bella zenei CD)
Beszélgetőkörrel folytattuk a szőnyegen ülve, kényelmes testhelyzetben:
-„Mit jelent a cél? Nekem mi a célom? Hogyan érhetem el kitűzött céljaimat?”…stb
Kézműveskedtünk, szív formákat rajzoltunk, vágtunk, bele rajzoltuk céljainkat, s egy közös nagy kartonra ragasztottuk, majd kifüggesztettük a folyosóra, hogy jól látható legyen, és minden nap tudatosíthassuk magunkba céljainkat, amiért minden nap tennünk kell!
Felnőttekhez hasonló módon:) „megbeszélés” formájában, kipróbáltuk a könyvtár olvasótermét, megnéztünk egy rövid kisfilmet „Mi leszek, ha nagy leszek?” – címmel, majd megosztottuk a többiekkel is rajzolt, vágyott célokat, terveket!
Inspiráló zenei anyagunk része volt még: „Van nekem egy álmom..” -címmel :), amit többször meghallgattunk, közösen dudorásztunk.
Célok kitűzése és elérése
Közös játékok, beszélgetések után elkésztettünk egy " kívánság-fát", amelyet az osztályteremben
helyeztünk el. A gyerekek falaveleket vágtak ki színes kartonból, amelyekre felírták a három
legfontosabb kívánságaikat, céljaikat. Ezeket a leveleket elhelyezték a fa ágain, majd beszéltek az
osztálytársaikkal az általuk megfogalmazott célkitűzéseikről, esetleges megvalósítási lehetőségeikről.
Mesefotelünkben ülve felolvastuk egymásnak A Varázsecset című mesét, mely bátorított bennünket a jövőbeli céljaink elérésében, az odavezető akadályok leküzdésében, hogy merjünk nagyot álmodni. Megtanított bennünket arra is, hogy csak úgy nem pottyan az ölünkbe a siker, azért tenni is kell. De a kiindulópont mindig a terv. Eljátszottuk a kedvenc mini jeleneteinket, melyeknek nagy sikere volt a nézők körében. Zárásként eljátszottuk az Add tovább a varázsecsetet játék, mely kiváltképp vidámra sikerült, ugyanis körbeadás közben ketté esett az ecset, és két külön úton járt. Ez nagyon derűs volt, mikor kiderült. 🙂
Egy másik napon a nap zárásaként relaxáltunk kicsit, s elképzeltük, lerajzoltuk, majd egymásnak elmondtuk, bemutattuk, hogy milyen általunk leginkább nyugodtnak és biztonságosnak gondolt helyre utaznánk el. A varázsecsetünkkel életre keltettük az ott hallott hangokat, ott látott és tapintott dolgokat, ott ízlelt ételeket és ott szagolt illatokat. Újra kicsit jobban megismertünk egymásból egy-egy kis szelet boldogságot.
Célok kitűzése és elérése
Az órára Bagdi Bella: A Győzelem Tündér Dala című dalának meghallgatásával hangolódtunk rá. Beszélgettünk arról, hogy miért fontos, hogy legyenek céljaink és kiszíneztük a munkafüzetben található rajzot.
A téma feldolgozásaként elemeztük a munkafüzetben található képet, majd megismerkedtünk Az ifjú és az angyal történetével. Kérdések segítségével beszélgettünk róla és a tanulságáról. Jellemeztünk egy céltalan és egy céllal rendelkező embert, majd gyűjtöttünk példaképeket.
Beszélgettünk a célokról öt fő területen, céljaik eléréséről, lerajzolta mindenki a saját céljait, majd a közös céljainkról és készítettünk rajzot. Végül az óra összefoglalására plakátot készítettünk.
Az óra lezárásaként meghallgattuk a hónap dalát, közösen énekelve.
Sokat beszélgettünk az órán egyéni céljainkról, majd azokat le is rajzoltuk.
Januári témánk célok kitűzése elérése volt.
-Az órát Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalával kezdtük. Táncoltunk, énekeltünk közben.
-Majd beszélgettünk arról, hogy ki mire vágyik, mik a céljaik. Beszéltünk arról, hogy ezeket a célokat milyen úton, hogyan lehet elérni. Meghatároztuk a hozzájuk vezető út lépéseit. Olyan rövidtávú célokat tűztünk ki magunk elé, amikről tudtuk, képesek vagyunk elérni.
Céljaik között szerepelt pl. a közelgő farsangon való fellépésünk koreográfiájának megtanulása, cipőfűző bekötésének megtanulása annál a gyermeknél, aki még ezt eddig nem tudta, hogy majd sok tanulással és odafigyeléssel le tudják írni saját nevüket, stb.
A gyerekek együtt örültek annak, hogy elértük, autista osztálytársuk, Alex, aki eddig nem nagyon beszélt, inkább csak sikított….végre megszólalt órán és a rengeteg gyakorlás és az irányában érzett hatalmas szeretet eredményeként megtanulta szépen szótagolni a szavakat.
-Később megnéztük közösen Bezzeg Andrea: Boldogvár című meséjét. A mese után beszélgettünk a történetről.
-Befejezésként a gyerekek farsangi bohócot díszítettek, majd elhelyezték azokat saját Boldogságvárunk következő, ötödik lépcsőfokán.
A Székely Mikó Kollégium 5.A osztály 23 tanulójával (9 lány és 14 fiú) közösen 1 osztályfőnöki órán át a boldogságóra program januári témájával foglalkoztunk. Megemlítettem a január hónap nevezetes napjait.
Közösem elolvastuk a mellékelt kinai tanmesét, majd megbeszéltük a kérdések alapján. Táblára írva, elkészült az osztály közös bakancslistája, ami nagyon meglepő vágyakat , álmokat is tartalmazott. Óra végén mindenki választott magának példaképet és megindokolta választását.
A diákok érdeklődöen tevékenykedtek, élvezték az éneket, többször is meghallgattuk, addig még elkészültek a forditott bakancslista..
2025 január 23.-án lyukasórában a Célok kitűzése és elérése témakörben tartottam a Boldogságórát csoportomban.
Foglalkozás elején mindenki mosolyt küldött a társának, majd beszélgettünk az idei év céljairól, és annak eléréséhez szükséges gyakorlásról, tennivalókról. Majd kiszínezték a céljaiknak megfelelő rajzokat, és kivágták azt.
Végezetül többször meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát.
Megteszem!
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek tudjanak jó, megvalósítható célokat kitűzni, és tegyenek meg mindent azért, hogy ezeket meg is valósítsák. Ha elérnek egy célt, amit kitűztek, akkor megjutalmazhatják magukat. Egyik célunk volt a madarak folyamatos etetése. Nagyon komolyan vették a gyermekek, minden nap adtunk nekik enni, és megfigyeltük őket evés közben. Nagy szeretettel fordultak a kis madarak felé.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Foglalkozások menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a Csillaglégzés relaxációs gyakorlattal kezdjük a foglalkozást. A gyerekek nagy örömmel végezték a feladatot!
Motiválás: Önuralom erősségmondóka vers elmondása, majd kitűztük a céljainkat. A célok kitűzése nem könnyű feladat! De megbeszéltük, ha segítjük egymást, sikerülhet elérni azokat!
Megbeszéltük, hogy a gyermekek életében volt-e olyan dolog, amit szerettek volna elérni, de nem sikerült. Beszélgettünk arról, hogy kinek, mi volt eddig a legnagyobb vágya, hogy milyen érzés amikor sikerül elérni, és milyen amikor nem. Megismertettük őket több foglalkozással, majd ehhez kapcsolódva fejlesztő játékokat játszottunk! Utána beszélgettünk arról is, hogy mik szeretnének lenni, ha nagyok lesznek! Nagyon sok érdekes választ kaptunk!
Maci hetet tartottunk, ahol a macival együtt feladatokat kellett teljesíteniük. Aztán mindenki macija eltűnt, de egymást segítve mindenkinek sikerült megtalálnia. A nagy keresésben annyira elfáradtak, hogy a macit átölelve lefeküdtek aludni velük. Egészen addig, amíg a nap sugara fel nem ébresztette őket!
A ritmusosan játékot is eljátszottuk egy má
sik alkalommal. ahol sok ütős hangszert használhattak a gyerekek.
Zenehallgatás alkotás közben: Alkotás, játék közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Van nekem egy álmom!” című dalát, melynek ritmusára a gyermekek mozoghattak, majd ehhez kapcsolódva játszottuk el a szobor játékot.
Egy mozgásos játékra hívtuk a gyermekeket, ahol egy mesés történetbe ágyazva feladatokat kellett teljesíteni minden gyermeknek, ahhoz, hogy átjussanak a csillagúton a mesebeli várba, a cél az volt, hogy minden gyermeknek sikerüljön teljesíteni minden feladatot. A feladatok egy része a csoportszobában volt, egy része a szabadban. Csillagokat követve mozogtunk a sötét csoportszobában. Átkeltünk a veszélyes vízen, melyet a csillagok világítottak meg, majd követtük a csillagutat. Ebben segítettük egymást, ösztönöztük egymást, bátorítottuk egymást, így mindenki sikeresen legyőzte az akadályokat. Jó volt látni a gyermekek együttműködését.
Az oroszlánnal és a kisegérrel eljátszottuk a halk-hangos játékot, ahol a „Bocs a kicsi mackó” dalt énekeltük el a gyerekekkel. A tükör játék során sokat nevettek a gyerekek, nagyon tetszett nekik, ahogy egymás mozgását utánozták.
A Kultúra napja alkalmával soka verseltünk, mondókáztunk a gyerekekkel, melyekhez mozgásokat is kapcsoltunk.
Ennek a foglalkozásnak a megtartásához a Szőlő Szelli álma című mese elolvasását választottam. A feladatokat, kérdéseket a mese olvasása közben megbeszéltük. Fontosnak találtuk, hogy mivel a kitűzött cél megvalósításához vezető út izgalmas, kihívásokkal teli, tartalmas lesz, legyünk felkészültek az esetleges sikertelen állomásokra is és ne kudarcként éljük meg. Mindentől fejlődünk, tehát örömünket leljük a megélt pillanatokban, akkor is, ha nem a várt eredményt kapjuk. Fontos feladatunk, hogy megtaláljuk azokat a kisebb, nagyobb céljainkat, melyeket értelmes célként könyvelhetünk el magunknak. Nem könnyű feladat kiválasztani a lehetőségek közül azt a célt, ami éppen szolgálni tudja azt, hogy a lehető legjobb önmagunkká váljunk. Lehet, hogy teljesen más célhoz érünk végül, de a boldogságot igyekezzünk megtalálni mindenben.
A beszélgetés végére a téma érthetőbbé vált a gyerekek számára. Sok okos gondolat került felszínre és azok a gyerekek, akik ilyen álmokat nem szőttek eddigi életük során, segítséget kaptak ahhoz, hogy terveik, vágyaik alakuljanak ki. A fantáziájuk rögtön szárnyra kapott és bátran kezdtek a rajzos feladathoz ők is.
Az alkotást élvezték, volt, aki két rajzot is készített.