1. Megbeszéljük, miért is fontosak a célok.
2. Összegyűjtjük a legfontosabb stratégiákat, hogy a céljainkat hogyan érhetjük el.
3. Választ mindenki egy mesehőst/filmszereplőt, akivel kapcsolatban összeírják, hogy mi volt a célja, milyen akadályokat kellett legyőznie, ki segítette őt, milyen erősségei voltak, és végül, hogy milyen jutalmakat kapott.
4. Saját célokat szednek össze a gyerekek (ötöt), és mindegyik célhoz legalább három lépést kidolgoznak, hogy azt hogyan tudják elérni.
5. Összeszednek három okot, amiért érdemes a célok mellett elkötelezettnek lenni.
Célok kitűzése és elérése
Boldogságóra a Cica csoportban – Téma: Célok kitűzése
A Boldogságóra középpontjában a célok kitűzése és elérése állt. A foglalkozást egy relaxációval kezdtük, ahol a gyerekek a képzelet szárnyán szabad madarakként repültek:
„Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár…”
A csendes, nyugodt környezet segített az elmélyülésben, ellazulásban, így a gyerekek könnyebben kapcsolódtak önmagukhoz és egymáshoz.
Ezután Bagdi Emőke „Van nekem egy álmom” című dalát hallgattuk meg. A zenehallgatás közben hegymászást utánozva mozgásos élménnyé alakítottuk a célelérést: minden egyes mozdulat egy-egy lépés volt álmaink felé. A gyerekek lelkesen vettek részt, az apró célok gondolata izgalmat és lelkesedést váltott ki belőlük.
A téma bevezetéséhez a munkafüzet 38. oldalán található színezőt használtuk. A gyerekek célokat választhattak a képről, és kiszínezték azt, amelyik hozzájuk a legközelebb állt. Ezután beszélgetőkört tartottunk: minden gyermek elmondhatta, mi az ő személyes célja – legyen az, hogy megtanulja bekötni a cipőjét, jobban figyeljen az oviban, vagy épp barátkozni szeretne valakivel. Bátorítottam a visszahúzódóbb gyerekeket is, így mindenki lehetőséget kapott a megnyilvánulásra.
A mesehallgatás előtt csengettyű hangja hívta a gyerekeket a mesére. A Boldog Dóra mondóka segítségével ráhangolódtunk a történetre:
„Kerekerdő kalandra hív téged… mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll…”
A mai mese Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje volt , melynek során a gyerekek megismerhették, hogyan épül lépésről lépésre a Boldogvár, ha bátran haladunk a céljaink felé.
A mese után közösen beszélgettünk:
– Volt már, hogy valamit szerettél volna elérni, de nem sikerült?
– Milyen érzés volt, amikor sikerült valami?
– Mi a legnagyobb álmod?
– Mit jelent számodra a boldogság?
Ezután kiszíneztük a Boldogvárat a munkafüzetben. A tevékenység végén felkerült a célok kitűzésének jele a Boldogságvárunk 5. lépcsőfokára.
Zárógondolatként lehetőséget biztosítottam annak, aki szerette volna megosztani, milyen célokat szeretne még elérni.
A foglalkozás során a gyerekek megtapasztalhatták, hogy a kitűzött célok elérése örömet, önbizalmat és boldogságot ad – a legkisebb lépés is számít, ha szívből jön.
Hagyományos helyett fordított bakancslistát írtak a gyerekek olyan dolgokról, amiket már most
sikerült elérniük, megvalósítani, illetve átélni.
– Sikerült megállás nélkül lefutnom a 12 percet tesiórán.
– Láttam egy szép naplementét.
– Készítettem anyukámnak krepp papírból virágot.
– Minden hétvégén megyek futni, ha jó az idő.
– Anyáékkal hegyet másztunk ősszel.
– Megkóstoltam a havat.
– A barátnőmmel hóangyalt csináltunk, amikor leesett az első hó.
– Sok barátot szereztem ebben a tanévben.
– Csónakáztunk apával.
– Megígértem anyának, hogy gondoskodom a kiskutyáról, ha kapok egyet – kaptam is.
– Megtanultam a kedvenc énekesem dalszövegeit.
– Elértem, hogy jól DJ-zek.
– Egyedül rendeltem a netről.
– Sikerült bekerülnöm egy jó közösségbe.
– Tesiórán 40 fekvőtámaszt lenyomtam.
– Jobb lettem angolból, mint tavaly – megéri otthon is gyakorolni.
– 68 ötöst kaptam ebben a tanévben eddig.
– Péntek reggelenként is felkelek egyedül (anyának nem kell ébresztenie).
Elérem a célom
Januárban a Csillag csoportos gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, mit jelent elérni a céljainkat. A gyerekek saját példákon keresztül mesélték el, milyen célokat tudnak kitűzni maguk elé, például: ruhájukat egyedül kifordítani, cipőfűzőt kötni, szépen rajzolni, vagy éppen barátságosabbnak lenni a társaikkal. Megbeszéltük, hogy miért jó, ha van célunk: segít abban, hogy fejlődjünk, ügyesebbek és kitartóbbak legyünk. A gyerekek lelkesen osztották meg saját élményeiket, és motiváltan fogadták el, hogy a kisebb-nagyobb célok eléréséhez gyakran türelemre és gyakorlásra van szükség. A beszélgetés során játékos formában is gyakoroltuk a célkitűzést, például egy akadálypályán való végighaladással, ahol minden gyerek saját „kihívását” teljesíthette. Egyes gyerekek kitűzték célnak, hogy a legújabb játékban kirakják a nehezebb formákat, más gyerekek pedig hóember építést tűztek ki célul.
Sokat olyat játékot játszottunk, amik a célunk eléréséhez vezettek. A célok megértését és megfogalmazását segítette egy közös „célfa” elkészítése, amelynek leveleire a gyerekek felrajzolták vagy felragasztották saját kis céljaikat – például „szeretnék megtanulni egyedül felöltözni” vagy „ügyesebben szeretnék rajzolni”. A célkitűzést tovább támogattuk célkártyák segítségével, amelyeken egyszerű, képekkel illusztrált feladatok szerepeltek, mint például a a naposi kötény megkötése önállóan, nehezebb kirakó kirakása önnállóan. Amikor egy gyerek teljesítette az adott célt, megkapta a kártyát – ez motivációt adott, és segítette a sikerélmény megélését.
Ehhez kapcsolódott a „lépésről lépésre” akadálypálya is, ahol a gyerekek különböző állomásokon keresztül haladtak. Minden állomás egy-egy kisebb feladatot jelképezett, amely egy nagyobb cél része volt. A játék végén közösen átbeszéltük, mi volt a cél, és milyen lépésekkel jutottak el odáig.
A gyerekekkel álomországban jártunk, ahol elmeséltem nekik a Boldogvár meséjét, meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát. A dal meghallgatása után mindenki elmondhatta, hogy mi az álma, mire vágyik, mit szeretne elérni. Végezetül segítettünk egy kis békának elérni a célját. Egy feladatlapon elvezettük a békát a legyekhez.
Boldogság óra
Tanító: Péterné Dóri Ibolya
Időpont: 2025. május
Osztály: 4.a
Az októberi programunk után a tavaszi időszakra időzített foglalkozás témája a Célok elérése volt, amivel a negyedik évfolyamra történő ráhnagolódás jegyében telt. A Boldogságóra remek lehetőséget, és támpontot adott az egyéni célok és az osztály közös céljainak átgondolására is.
Ez a figyelmet igénylő feladat is könnyedén ment nekik sok nevetéssel.
Pedagógiai célok
• Tudatosítani, hogy a célok irányt adnak.
• Megélni, hogy apró lépések is vezetnek sikerhez.
• Fejleszteni a kitartást és az önbizalmat.
Beszélgetés:
• Mit szeretnél megtanulni, elérni idén?
• Van olyan dolog, amit már régóta szeretnél kipróbálni?
Cél: a vágyakat megfogalmazni, kimondani.
A foglalkozás témája Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg című regénye volt, azon belül is a barátság, felelősség, valamint a célok kérdésköre. A történet mélyebb rétegeit igyekeztem közelebb hozni a gyerekekhez – úgy, hogy saját élményeiken keresztül kapcsolódjanak hozzá.
Közösen olvastuk fel a rókás részletet, majd arról beszélgettünk, miért mondja a róka: „Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.” Ezt követően átvezettük a gondolatot arra, hogy mit jelent valamit fontossá tenni, és hogyan tudjuk eldönteni, miért érdemes időt, figyelmet, energiát adni.
Innen már természetesen adódott a következő kérdés: Van-e olyan célod, amit igazán fontosnak érzel – nem csak most, hanem hosszabb távon is?
A gyerekek meglepően komolyan vették a feladatot. Először beszélgettünk arról, hogy a Kis herceg maga is céllal járja az űrt: keres valamit, talán önmagát, talán válaszokat. Ezután minden tanuló kapott egy „kis bolygót” ábrázoló lapot, amelyre ráírhatta:
• Mi az, amit szeretne „megszelídíteni” – azaz megtanulni, elérni, fejleszteni?
• Milyen úton indulna el, hogy elérje?
• Mi segítheti ezen az úton (társak, türelem, gyakorlás, bátorság)?
A célokat a gyerekek lerajzolták, köré pedig szimbólumokat és kis motiváló mondatokat írtak. Ezekből később egy „Célgalaxis” című fali dekorációt készítettünk – minden bolygó egy-egy tanuló saját kis világa, álma, iránya lett.
A foglalkozást egy közös körrel zártuk, ahol mindenki elmondhatott egy dolgot, amit megfogadott vagy elvitt magával. Többen úgy érezték, hogy a céljuk most kicsit közelebb került hozzájuk, mert meg tudták fogalmazni, és mások is meghallgatták őket.
A foglalkozás során megerősödött bennem, hogy az irodalmat érdemes önismereti és személyiségfejlesztő irányból is megközelíteni. A Kis herceg története kiváló alapot adott arra, hogy a tanulók beszéljenek saját céljaikról, értékeikről és az őket motiváló belső hajtóerőkről. Úgy érzem, valódi, mély kapcsolat jött létre a történet és a gyerekek világa között.
Az egyik legnehezebben megfogató téma számunkra a célok kitűzése és elérése volt. A boldogságóra elején és a végén is célba dobást játszottunk, gyakoroltunk. Már az óra eleji játéknál kiderült, hogy ki az, aki nagyon hamar feladja és meg sem akarja próbálni. Ez lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek biztassák egymást.
Ezután került sor a téma feldolgozására mesével, majd beszélgetés a meséről. Meglepő volt számomra, hogy milyen sok tanuló szeretne sportban elért eredményekért kupát nyerni. Végül újra a célba dobás következett. Ekkor már sokkal eredményesebbek voltak a dobások és senki nem adta fel.