Közös és egyéni célokat tűztünk ki január hónapban.
A közös célok kijelölése során a gyerekek lelkesen javasoltak jó szokásokat, melyeket mosolygós arcokkal jelöltük a csoporttáblán. Ez a vizuális megerősítés segítette a szokások tudatosítását és fenntartását.
A nagycsoportosokkal a cipőkötés megtanulását, a középsősökkel a cipőfűzés gyakorlását tűztük ki célul. A gyermekek egymásnak is segítettek, ami erősítette a csoportkohéziót.
Célok kitűzése és elérése
A téma feldolgozását az idői tájékozódással kezdtük. Mivel nagycsoportos gyermekek járnak a foglalkozásokra, így a napszakok, évszakok már nagyon jól mentek nekik. Ezért elmélyítettük a tudásukat és megtanultuk a hajnal fogalmát is. Ezután napszakokkal, napirenddel és időbeli sorrendiséggel kapcsolatos kártyákat kaptak, amiket sorba kellett rendezniük, majd mesét alkotni a történetekről. Az óra végén a célkitűzésünk az volt, hogy közösen építünk egy dominóláncot. Ügyesen megbeszélték mire kell figyelni, ki merre kanyarodjon, majd összeértek a láncok és eldőlhetett a fal. 🙂
Boldogságóra: Szívposta Valentin nap alkalmából
„A nagy barátságok éppolyan ritkák, mint a nagy szerelmek. Barát az, akinek segítségével megszabadulhatsz a lelkedet marcangoló gondoktól.
Barát az, aki figyel rád. Akinek megmutatkozhatsz. Akinek megfogalmazhatod a legtitkosabb gondolataidat.
Ezért ritka az igaz barátság.”
(Müller Péter)❤
A célok a halacskán megtalálhatók,melyek úsznak a Célakvárium felé…
– Ajándékozzuk meg egymást mosollyal, öleléssel!
– Drámajátékok: Pingvincsalád, Pingvintojás költetése„ pingvingyerek” születése”.
– Mondókázás közösen: „Nini, ott egy pingvincsapat!/A víz felé to-tyo-rog-nak…/Elöl megy a nagy öreg, majd a pingvingyerekek.” -totyogunk mint a pingvinek, figyelünk egymásra, betartjuk a sort
– Ráhangolódás a mesére: Mesemécses, meseszőnyeg, mondóka: Mese, mese, meseerdő
– Mese: Jill Tomlinson: A pingvin, aki mindent tudni akart
– Feedback: Melyik madárról szól a mese? Hol élnek? Ki lennél a mesében?, Te mit kérdeznél anyától, apától?
– Audíció: Kaláka együttes: Pingvindal- Pingvinek tánca
– Tapasztalatok: A téli szünet után örülnek egymásnak, aktívak a közös játékokban. Különösen boldogok, hogy hó van és lehet a szabadban téli játékokat, örömöket megélni. A célba dobást még gyakorolnunk kell, de többszöri próbálkozás után mindannyian célba találtunk. A sikerélmény feldobta a gyerekeket. Nehézséget okozott a kiscsoportosoknál a kívánság szóbeli megfogalmazása. Szabadon majdnem mindenki konkrét vágyat, álmot kért: egy mancsőrjáratos autót, egy pónilovat, egy csillogó blúzot, egy virágot anyának. Mihelyt rávezettem, hogy a pingvin azt kívánja, hogy legyen olyan erős és nagy mint a szülei. Én pedig szeretném, hogyha a gyerekek jól játszanának, nem verekednének és árulkodnának. A gyerekek is törekedtek óhajaik kifejezni: Menjünk el a pingvinekhez és vigyünk nekik szívet!, Tudjak anyával és apával szánkózni. Nézzünk bábelőadást!, Táncoljuk el a pingvintáncot!
Az elkövetkezendőkben reflektálunk a közös „ovis” fogadalmainkra.
1. Érzelmi ráhangolás: Drámajátékok: Mosolydobás, szívrajzolás, baráti kézszorítás (közösen megbeszélt, megalkotott csoportbeli köszöntési forma)
2. Mondókázás: Ha-ha-ha, havazik, Aki fázik, vacogjon
3. Ének: Hóembernek se keze, se lába (Gryllus)
4. Drámajátékok: Kicsi-nagy hóember, pocakos-elolvadt hóember, boldog-szomorú , haragos-barátságos hóember
5. Nyelvi játék: Dobj célba a hógolyóddal és kívánj valamit!(pl. A hóember azt kívánja, hogy legyen hó ,hideg és a gyerekek építsenek társakat neki. Én azt kívánom, hogy fogadjanak szót a gyerekek, legyünk jók!) Te mit kívánsz? Gyerekek válaszai: egy piros pónit, egy rendőrautót stb.
6. Mímes-mozgásos játék: Gyúrjunk hógolyót papírból! Hógolyócsata
7. Relaxációs gyakorlat: Zene : Tél (Vivaldi), csukott szemmel álmodunk, teljesülnek a kívánságaink
8. Festés: Hóember
A foglalkozást a „Napimádás” nevű relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát.
A gyerekek a dal meghallgatása után sok érzelemről számoltak be a maguk szegényes szókincsével. Különleges, bensőséges hangulat lett úrrá a tanterembe.
Majd a mesefeldolgozás (Boldogvár meséje) folyamán lassan eljutottunk a saját célunk meghatározásáig, ami: minden gyerek tanév végére jobban tudjon olvasni.
Ehhez készítettünk mindenkinek a saját ízlésének megfelelő könyvjelzőt, amit az olvasókönyvbe tettünk.
Majd készítettünk egy színezőt amelyen egymást fogják a gyerekek a kezüket és körben állnak,ezzel is szimbolizálva a közösségünk egységét.
Óra zárásaként pedig elénekeltük a Pozitív gyerek vagyok című dalt többször is.
A gyerekek havi feladata az volt, hogy álmodják meg, milyen lenne álmaik városa 2050-ben. A városnak nevet kellett adni, le kellett írni, hogy milyen, készíteni kellett róla egy képet vagy térképet, valamint egy plakátot hozzá. Az utolsó órán mindenki bemutatta a elkészült műveket a többieknek.
Lehetett párban vagy egyedül dolgozni. A feladatra 3 tanóra volt engedélyezve, és az utolsó fél órában meghallgattuk és megtekintettük a városok bemutatóját.
Szent Imre Katolikus Általános Iskola Mórahalom
,,Dolgozni, csak pontosan szépen…”
Az éves mottónk, nagyon illeszkedik ennek a januári hónap feladatához.
Sokféle vágy lehet a szívünkben. A gyerekek jobbára tárgyiasították a bevezető beszélgetésben a szívükben lévő dolgokat.
A mese meghallgatása, átbeszélése után megnyílt számukra a képzeletük, hogy mi van bennük igazán. Többen családi minták alapján azonosultak, hogy mik szeretnének lenni, milyennek képzelik a felnőtt korban lévő önmagukat. Jó volt hallgatni, hallgatni, hogy milyen hátterekből fakad a jövőképük.
A célok, most még erősen át vannak itatva érzelmi kötődésekkel, ami érthető ebben a kisiskolás korban.
A foglakozást a „Fújj, fújj” relaxációs gyakorlattal kezdtük. A témára való ráhangolódást egy közös játékkal terveztem. Körbeálltunk és egy vízzel teli poharat kellett kézről kérzre adogatniuk, úgy hogy a pohárból egy csepp víz se cseppenjen ki. Első alkalommal nem sikerült. Közös gondolkodásba kezdtünk, hogy mit tehetnénk annak érdekében, hogy el tudjuk érni a célunkat. Érdekes ötleteik voltak, ki-ki a maga személyiségéhez illő megoldással állt elő: volt aki azt mondta, hogy minél többet gyakoroljuk, annál nagyobb eséllyel fog sikerülni, volt aki azt javasolta, hogy öntsünk ki egy kicsit a vízből, ezáltal könnyebb lesz a feldat, volt aki úgy látta, hogy felesleges próbálkoznunk, inkább adjuk fel. Végül néhány kör után sikerrel zártuk a játékot! Eztán meghallgattuk Bagi Bella Van nekem egy álmom című dalát. Beszélgetőkört indítottunk arról, hogy kinek milyen céljai voltak? Sikerült-e elérni a céljaikat? Könnyen vagy nehezen? Ezután mindenkinek egy piros madzagot adtam és megmutattam nekik, hogy hogyan kell masnit kötni. Közösen megfogalmaztuk, hogy az lesz a célunk, hogy mindenki megtanuljon egyedül masnit kötni. Volt, akinek néhány próbálkozás után sikerült, de volt, akinek nagyon sokat kellett gyakorlnia. Az egyedül elkészített masnikból egy masni tablót készítettünk.