Az osztály összes tagját megkértem, hogy írjon egy közeli célt egy lapra, majd gondolja át, miket kell megtennie a kijelölt cél eléréséhez. Ezen vonalon továbbhaladva, elképzelték magukat 10, 20 év múlva, hogy miket szeretnének addig elérni az életükben. Megbeszéltük, hogy ezek eléréséhez milyen akadályokat kell leküzdeniük.
Célok kitűzése és elérése
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Rövid távú célokat tűztünk ki a foglalkozáson.
A Boldogságóra program januári témája a célok kitűzése és elérése volt. Ebben a hónapban a tanulókkal arról beszélgettünk, hogy ki mire vágyik, mik a céljaik, és hogyan lehet ezeket elérni. A foglalkozások során egy mesét is feldolgoztunk fel: A Varázsecset c. olvasmányt kínai népmese nyomán. A mese a kitartásról, az igazság szeretetéről és a leleményességről tanít bennünket.
A foglalkozás végére mindenki elkészítette a saját hússzú vagy rövid távú tervét, ami segít bennünket abban, hogy motiváltak maradjunk.
Ebben a hónapban az alsósok és a felsősök közösen alkottak. Minden gyermek a csokira szavazott. Először megterveztük a plakátot, majd megkértük az édesanyákat, nagymamákat, hogy süssenek valami nagyon-nagyon csokis finomságot. Január 27-én délután minden osztály a saját asztalánál árulta a sütiket. A programon sok látogató vett részt, mely jó hangulatban telt. A befolyt összeg osztálykirándulásra lesz fordítva. Ezen kívül a hóemberek világnapja alkalmából hóembereket készítettünk, melyekkel tantermünk ablakait díszítettük.
Közös és egyéni célokat tűztünk ki január hónapban.
A közös célok kijelölése során a gyerekek lelkesen javasoltak jó szokásokat, melyeket mosolygós arcokkal jelöltük a csoporttáblán. Ez a vizuális megerősítés segítette a szokások tudatosítását és fenntartását.
A nagycsoportosokkal a cipőkötés megtanulását, a középsősökkel a cipőfűzés gyakorlását tűztük ki célul. A gyermekek egymásnak is segítettek, ami erősítette a csoportkohéziót.
A téma feldolgozását az idői tájékozódással kezdtük. Mivel nagycsoportos gyermekek járnak a foglalkozásokra, így a napszakok, évszakok már nagyon jól mentek nekik. Ezért elmélyítettük a tudásukat és megtanultuk a hajnal fogalmát is. Ezután napszakokkal, napirenddel és időbeli sorrendiséggel kapcsolatos kártyákat kaptak, amiket sorba kellett rendezniük, majd mesét alkotni a történetekről. Az óra végén a célkitűzésünk az volt, hogy közösen építünk egy dominóláncot. Ügyesen megbeszélték mire kell figyelni, ki merre kanyarodjon, majd összeértek a láncok és eldőlhetett a fal. 🙂
Boldogságóra: Szívposta Valentin nap alkalmából
„A nagy barátságok éppolyan ritkák, mint a nagy szerelmek. Barát az, akinek segítségével megszabadulhatsz a lelkedet marcangoló gondoktól.
Barát az, aki figyel rád. Akinek megmutatkozhatsz. Akinek megfogalmazhatod a legtitkosabb gondolataidat.
Ezért ritka az igaz barátság.”
(Müller Péter)❤
A célok a halacskán megtalálhatók,melyek úsznak a Célakvárium felé…
– Ajándékozzuk meg egymást mosollyal, öleléssel!
– Drámajátékok: Pingvincsalád, Pingvintojás költetése„ pingvingyerek” születése”.
– Mondókázás közösen: „Nini, ott egy pingvincsapat!/A víz felé to-tyo-rog-nak…/Elöl megy a nagy öreg, majd a pingvingyerekek.” -totyogunk mint a pingvinek, figyelünk egymásra, betartjuk a sort
– Ráhangolódás a mesére: Mesemécses, meseszőnyeg, mondóka: Mese, mese, meseerdő
– Mese: Jill Tomlinson: A pingvin, aki mindent tudni akart
– Feedback: Melyik madárról szól a mese? Hol élnek? Ki lennél a mesében?, Te mit kérdeznél anyától, apától?
– Audíció: Kaláka együttes: Pingvindal- Pingvinek tánca
– Tapasztalatok: A téli szünet után örülnek egymásnak, aktívak a közös játékokban. Különösen boldogok, hogy hó van és lehet a szabadban téli játékokat, örömöket megélni. A célba dobást még gyakorolnunk kell, de többszöri próbálkozás után mindannyian célba találtunk. A sikerélmény feldobta a gyerekeket. Nehézséget okozott a kiscsoportosoknál a kívánság szóbeli megfogalmazása. Szabadon majdnem mindenki konkrét vágyat, álmot kért: egy mancsőrjáratos autót, egy pónilovat, egy csillogó blúzot, egy virágot anyának. Mihelyt rávezettem, hogy a pingvin azt kívánja, hogy legyen olyan erős és nagy mint a szülei. Én pedig szeretném, hogyha a gyerekek jól játszanának, nem verekednének és árulkodnának. A gyerekek is törekedtek óhajaik kifejezni: Menjünk el a pingvinekhez és vigyünk nekik szívet!, Tudjak anyával és apával szánkózni. Nézzünk bábelőadást!, Táncoljuk el a pingvintáncot!
Az elkövetkezendőkben reflektálunk a közös „ovis” fogadalmainkra.
1. Érzelmi ráhangolás: Drámajátékok: Mosolydobás, szívrajzolás, baráti kézszorítás (közösen megbeszélt, megalkotott csoportbeli köszöntési forma)
2. Mondókázás: Ha-ha-ha, havazik, Aki fázik, vacogjon
3. Ének: Hóembernek se keze, se lába (Gryllus)
4. Drámajátékok: Kicsi-nagy hóember, pocakos-elolvadt hóember, boldog-szomorú , haragos-barátságos hóember
5. Nyelvi játék: Dobj célba a hógolyóddal és kívánj valamit!(pl. A hóember azt kívánja, hogy legyen hó ,hideg és a gyerekek építsenek társakat neki. Én azt kívánom, hogy fogadjanak szót a gyerekek, legyünk jók!) Te mit kívánsz? Gyerekek válaszai: egy piros pónit, egy rendőrautót stb.
6. Mímes-mozgásos játék: Gyúrjunk hógolyót papírból! Hógolyócsata
7. Relaxációs gyakorlat: Zene : Tél (Vivaldi), csukott szemmel álmodunk, teljesülnek a kívánságaink
8. Festés: Hóember