A gyerekek havi feladata az volt, hogy álmodják meg, milyen lenne álmaik városa 2050-ben. A városnak nevet kellett adni, le kellett írni, hogy milyen, készíteni kellett róla egy képet vagy térképet, valamint egy plakátot hozzá. Az utolsó órán mindenki bemutatta a elkészült műveket a többieknek.
Lehetett párban vagy egyedül dolgozni. A feladatra 3 tanóra volt engedélyezve, és az utolsó fél órában meghallgattuk és megtekintettük a városok bemutatóját.
Célok kitűzése és elérése
Szent Imre Katolikus Általános Iskola Mórahalom
,,Dolgozni, csak pontosan szépen…”
Az éves mottónk, nagyon illeszkedik ennek a januári hónap feladatához.
Sokféle vágy lehet a szívünkben. A gyerekek jobbára tárgyiasították a bevezető beszélgetésben a szívükben lévő dolgokat.
A mese meghallgatása, átbeszélése után megnyílt számukra a képzeletük, hogy mi van bennük igazán. Többen családi minták alapján azonosultak, hogy mik szeretnének lenni, milyennek képzelik a felnőtt korban lévő önmagukat. Jó volt hallgatni, hallgatni, hogy milyen hátterekből fakad a jövőképük.
A célok, most még erősen át vannak itatva érzelmi kötődésekkel, ami érthető ebben a kisiskolás korban.
A foglakozást a „Fújj, fújj” relaxációs gyakorlattal kezdtük. A témára való ráhangolódást egy közös játékkal terveztem. Körbeálltunk és egy vízzel teli poharat kellett kézről kérzre adogatniuk, úgy hogy a pohárból egy csepp víz se cseppenjen ki. Első alkalommal nem sikerült. Közös gondolkodásba kezdtünk, hogy mit tehetnénk annak érdekében, hogy el tudjuk érni a célunkat. Érdekes ötleteik voltak, ki-ki a maga személyiségéhez illő megoldással állt elő: volt aki azt mondta, hogy minél többet gyakoroljuk, annál nagyobb eséllyel fog sikerülni, volt aki azt javasolta, hogy öntsünk ki egy kicsit a vízből, ezáltal könnyebb lesz a feldat, volt aki úgy látta, hogy felesleges próbálkoznunk, inkább adjuk fel. Végül néhány kör után sikerrel zártuk a játékot! Eztán meghallgattuk Bagi Bella Van nekem egy álmom című dalát. Beszélgetőkört indítottunk arról, hogy kinek milyen céljai voltak? Sikerült-e elérni a céljaikat? Könnyen vagy nehezen? Ezután mindenkinek egy piros madzagot adtam és megmutattam nekik, hogy hogyan kell masnit kötni. Közösen megfogalmaztuk, hogy az lesz a célunk, hogy mindenki megtanuljon egyedül masnit kötni. Volt, akinek néhány próbálkozás után sikerült, de volt, akinek nagyon sokat kellett gyakorlnia. Az egyedül elkészített masnikból egy masni tablót készítettünk.
Célok kitűzése és elérése a Katica csoportban.
A mai boldogsagórás beszélgetést egy kis csendesítő, nyugtató légzőgyakorlattal vezettem be. Ezután Boldog Dóra ráhangoló versikéjét olvastam fel a gyerekeknek.
Sokat gondolkodtam rajta, melyik mese segítené e téma pontos megértését, feldolgozását.
Végül A farkas és a 7 kecskegida tórténetét meséltem.
Mesehallgatás elött néhány kérdéssel ráirányítottam a gyerekek figyelmét a mindennapjaikból vett példákkal, az élet céljainak kitűzésére és elérésének útjára.
Beszélgetéseink során kiderült, hogy voltak akik éppen nagy izgalommal készültek a kislány barátjukhoz vendégségbe.
Nagyon várták már a délutánt, mert imádnak együtt játszani. Megbeszéltük, hogy nekik céljuk ma, hogy elmehessenek hozzá játszani.
A mit kell tennetek ezért kérdésre sok- sok helyes választ adtak. A gindolatokat elindította mindenki fejében.
– Nagyot kell aludni, hogy kipihenjük magunkat!
– Nem szabad nyafognunk.
– Okosan kell viselkednünk.stb.
Mindezek után meghallgatták a mesét a gyerekek.
Végül megkérdeztem, vajon mi volt a célja a farkasnak a mesében és mit tett annak eléréséért?
Elmondták , hogy kecskegidákat akarr enni, majd szépen felsorolták a farkas próbálkozásainak eseményeit.
Kecskemama célját is felismerték, hogy óvja kicsinyeit a farkastól és elősegítse, hogy a farkas ne legyen a közelben soha többé.
Ezután elmeséltem, hogy az én célom, egy cirkuszi előadás megvalósítása a csoportban, amihez szereplőket keresek. Többen is jelentkeztek. Beszélgettünk róla, hogy milyen teendők várnak ránk.
Végül egy nagy kartonpapírra közösen lerajzoltuk a terveinkben szereplő cirkuszt és szereplőit.
Kicsit nehézkesnek éreztem a téma átadását, de azt hiszem mégis megértették beszélgetésünk lényegét.
A további napokban, célunk elérésének útján biztosan beszélgetni fogunk minderről.
Közös célért közösen teszünk.
A gyerekek beszélgettek arról, miért fontos célokat kitűzni, és közösen egy tablóra írták fel a céljaikat, majd megvizsgálták, hogyan érhetik el őket és kik segíthetnek ebben.
A célok eléréséhez vezető úton a tévedések gyakran segítik az előre jutást.
Pestszenlőrinci Kerekerdő Óvoda Zöldike tagóvoda
A gyerekekkel a célokról és ezek megvalósításáról beszélgettünk, továbbá hogy van-e olyan régebbi céljuk, ami már megvalósult. A mozgásos játékok során célba dobtunk egy-egy kívánsággal, majd a céljainkat jelképezve hópelyheket is készítettünk.
Boldogság óra keretein belül beszélgettünk a célokról és azok elérésének folyamatáról. Új év új célok és ez a hónap témája. A foglalkozásokat relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ezután a beszélgetőkör keretében elmesélték egymásnak a téli szünetben történteket, kinek hogyan telt az otthonlét. Ezután pedig rátértünk a január hónap témájának lényegére, próbáltam az életkorukhoz mérten a témát felvázolni nekik. A mindennapi életből merítettem az ötleteket. Általában az év elején mindig kitűzünk magunk elé valamilyen célt, amit később minden igyekezetünkkel próbálunk véghezvinni. Így próbáltam a gyerekeknek ennek a hónapnak az értelmét tudatosítani. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát meghallgattuk. Ezután elmeséltem nekik Boldogvár meséjét. Megbeszéltük a mese tartalmát és lényegét. A csoport közösen kitalált egy közös célt, amit próbáltunk egymás között elérni és megvalósítani. Ahhoz, hogy elérjük amit szeretnénk, azért sokat kell tenni és lehet, hogy sok akadályba ütközünk, de sosem szabad feladni. Küzdeni kell azért, hogy megvalósuljon. Mindig azzal zárjuk a foglalkozást, hogy ki miként érezte magát, elhelyezi a mosolygós vagy szomorú jelet. Ezáltal fejlődik a gyermekek beszéd készsége, el tudják mondani érzéseiket. Rövid meditációs zenével zárunk.
Hétfőn délután tartottuk meg a boldogságórát. Kivételes alkalomból januárban csak a 3. osztályosok vettek részt rajta. Meghallgattuk a hónap dalát, relaxációs gyakorlattal vezettem be a gyerekeknek a témát. A célok kitűzése járta át a januári hónapot. Ennek keretében, kitűztük osztály szinten, hogy kevesebbet fognak a gyerekek veszekedni egymással, több apróbb szeretetet adnak a másiknak, segítik egymást. Elkészítettük az osztály nagy szívét –újrahasznosított anyagok felhasználásával – mely a kitűzött célokra emlékezteti a tanulókat.
CÉLOK ELÉRÉSE
1. Foglalkozást kezdő éneklés mozgással kísérve – „Van nekem egy álmom”
A csoport közösen végzi a feladatot.
2. Bevezetés – célba gurítás kislabdával
Eszközök: szivacs vár, színes kislabda
Minden gyermek kap egy színes kislabdát, amit gurítással kell bejuttatni a várba. Először egy nagyobb bejárattal rendelkező vár áll a gyermekek rendelkezésére, majd egyre kisebb lesz a bejárat.
Töreked arra, hogy a gyerekek önállóan végezzék el a feladatot.
3. Téma feldolgozása mesével – A két favágó
4. Beszélgetés
Kinek milyen célja van, mit szeretne elérni?
Volt-e már olyan dolog, amit szerettél volna elérni, de nem sikerült?
Mi a legnagyobb álmod, célod? Mit gondolsz ki tud neked segíteni abban, hogy megvalósuljon az álmod, a célod?
Milyen érzés, amikor sikerül elérni valamit?
Számodra mit jelent a boldogság?
5. Céljaink meghatározása – célleves összeállítása
Eszközök: előre kivágott zöldségek, színes ceruza, ragasztó
A gyermekek előre kivágott zöldségeket színezhetnek ki, amiből közös céllevest főzünk.
6. Foglalkozás lezárása – Célok elérése jelének kiszínezése
Eszközök: jó cselekedetek jele, színes ceruza
7. Foglalkozást záró relaxáció – „Hervad a virágom, éled a virágom…”