Ez a hónap is az önállóság jegyében telt.
Az osztályban kialakított, következetesen betartott szabályokat a gyerekek rutinszerűen végezték, teljesítették.
A felelősök valóban felelősen viselkedtek. A hetesek segítettek táblát törölni, a tantárgyi felelősök a tanulást előkészíteni. Minden pénteken, a napköziben együtt takarítottunk, virágot öntöztünk.
A tanterem rendje, tisztasága alátámasztotta a sikeres munkát, tanulást.
A versenynaptárunk már a nyári szünetben félig betelt. A Böngész országos levelező versenyekre 8 tanuló nevezett különböző tantárgyakból. Egy tanuló több tantárgyból is megmérettetett párhuzamosan. Országos 11. helyezést és országos 20. helyezést értünk el.
A példakövetés, a célokról való beszélgetések is segítettek a célok kitűzésében, elérésében. Híres emberekről olvastunk, powerpoint bemutatót készítettek a szorgalmas diákok családtagjaikról.
Két tanuló 6 osztályos gimnáziumba szeretne tovább tanulni, ők központi felvételi feladatsort írtak a közeli gimnáziumban.
Célok kitűzése és elérése
Az e havi téma is magával ragadott minket.
Érdeklődéssel hallgatták a gyerekek A varázsecset című mesét, melyből apró jeleneteket meg is jelenítettünk.
Az Add körbe a varázsecsetet című játék azóta is visszatérő lett nálunk. Bár volt olyan gyerek, aki kudarcként élte meg, hogy nem sikerült elsőre kitalálni az ecset helyét. Ez a tapasztalat alkalmat adott arra, hogy beszélgessünk a kitartásról és a sikertelenség elfogadásáról.
Rajzolás közben meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt, majd táncoltunk is rá.
Falhasználtuk az egyéb programok kínálta játékokat is. Nagy sikere volt a
a Láthatatlan törzsfőnök és a Hotelportás játéknak is.
A célok elérésének kapcsán rávilágítotrunk a segítsegnyújtás, a jótanácsok, a pozitív hozzálállás és az együttműködés fontosságára is.
Az feladatainak átélésére összpontosítva kevés fotó és sok élmény született.
A 2.a osztály januári alkotása a „Lapbook készítése: célok megfogalmazása” címet kapta.
A januári boldogságórát elkészítette: Búzás Béla Attiláné Erika
A 2.b osztály januári alkotása a „Van nekem egy álmom” címet kapta.
A januári boldogságórát elkészítette: Brezsnyákné Baksi Ildikó
Január hónap témája célok kitűzése és elérése. Beszélgettünk róla, hogy mik azok a célok, ki mit tűz ki az idei évre céljául magának. Pl. megtanul írni, olvasni, kipróbál egy egy új sportot, többet segíteni másoknak, szófogadóbb lesz, stb. Megismerkedtünk a Boldogvár meséjével. A környezetvédelem, a természet szeretete, vigyázása is a célok között szerepel, ezért a kismadaraknak madárkalácsot készítettünk. Megbeszéltük a csoportunk közös céljait, melyből plakátot készítettünk és kitettük a csoportunkba. Medvenap alkalmából pedig a gyerekek által behozott plüssmacikból medvekiállítást készítettünk. Kiszíneztük és felragasztottuk a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára a célok jelét. Közben hallgattuk Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalát.
A januári témánk a célok kitűzése és elérése volt. Az 5. osztályban az év első osztályfőnöki óráján foglalkoztunk a témával; a tanulók céljaikat fogalmazták meg az új évre. Négy szempontot adtam: ezen szeretnék változtatni; / ezeket a könyveket szeretném elolvasni; / ezt szeretném kipróbálni; / ide szeretnék eljutni. Többségében reálisnak tekinthető célokat jelöltek meg, kivételt az utolsó „szempont” képezett, ahol igen távoli országok, városok kerültek megnevezésre, mint úti cél. A célokat egy „időkapszulába” rejtettem, és 2026. január elején majd áttekintjük, kinek, mit sikerült megvalósítani belőle. A tapasztalatokat felhasználva lehet majd új célokat kitűzni a következő évre.Céljaim az új évben
A januári boldogságóra foglalkozásokon nagyon sokat beszélgettünk az osztályunk céljairól és a gyerekek egyéni rövid- és hosszútávú céljairól.
Készítettek a gyerekek egy űrhajót, amelyre felhelyezték terveiket. Tanév végén majd megnézzük, hogy kinek valósultak meg a tervei.
A januári boldogságóra foglalkozásokon megismerkedtünk a hónap jeles napjaival: A béke világnapja, Vízkereszt., Az olasz konyha napja stb.
A „Van nekem egy álmom” című dalt meghallgatva a gyerekek is megfogalmazták terveiket, céljaikat. Készítettek a gyerekek egy űrhajót, amelyre felhelyezték terveiket. Tanév végén megnézzük, hogy kinek valósultak meg a tervei.
Nagyon megérintette a gyerekeket a Varázsecset című mese. Mindenki lerajzolta, lefestette, hogy mit tenne, ha lenne egy varázsecsete.
Sokak rajzában megjelent a mások segítése, egymás segítése.
Célok kitűzése és elérése – Nem várunk az aranyhalra!
A téli szünet után reggelenként új dalt hallgattunk: Bagdai Bella Van nekem egy álmom kezdetű dalát.
Tetszett a gyerekeknek. Azon gondolkodtak, vajon miről fog szólni a következő Boldogságóra, hogyan fog a dalhoz kapcsolódni.
A téma bevezetéséhez megkeresték a Varázsszót egy rejtvény segítségével.
Felidéztük a már általuk jól ismert mese, Az öreg halász és nagyravágyó felesége című mesét.
Három halat kaptak, melyekre ráírták a saját vágyaikat. Volt örök élet, egészség, luxushajó, kívánságot teljesítő varázsbot. Mindenki kiválaszthatta az egyik halacskáját, amit elhelyezhetett a Vágyaink tavában.
Meghallgatták A Varázsecset című kínai népmesét. Nagyon meghatotta a tanulókat. Sok-sok gondolatot indított el bennük! A beszélgetés után megfogalmaztuk a vágyak és a célok közötti különbséget.
A foglalkozás végén egy közös célt tűztünk ki. Az ötletet a nyári képzésen kaptuk Maricától.
Azóta minden napot egy viccmeséléssel indítunk. Az elnevezéshez ötleteket kértem. Mindenki leírta a saját elképzelését, majd közösen döntöttek a címről. A választás: Célunk: Kávé helyett vicces reggeli.
A reggelek azóta viccel kezdődnek. Péntekenként értékeljük a hetet, majd megtervezzük a következőt. Megbeszéljük, kinek kell készülnie.
Azóta kíváncsian várjuk a reggeleket!
Megküzdünk a kihívásokkal, februárban pedig stratégiákat építünk, alakítunk.
Életünk egyik legnagyobb mozgatórugója, ha vannak céljaink. Egy cél kitűzése viszont nem olyan egyszerű. Kavarognak a gondolataink, valami elkezd kirajzolódni. Eszünkbe jut néhány jó ötlet, amelyek között talán van egy, ami az elérendő célunkká alakulhat. Amikor végre elérjük, megjelenik bennünk a hiányérzet, hirtelen nem tudjuk hova tovább. Aztán rádöbbenünk, hogy új célt kell találnunk. Hogyan működnek a célok? Miért előnyös, ha célokat tűzünk ki és hogyan fogalmazzuk meg őket?
Ezekkel és sok egyéb ezzel kapcsolatos dologgal foglalkoztunk a hónap során. Ez a legaktuálisabb téma volt pont egy új év kezdetén. Számot vetettünk a 2024-es évvel és új év elé néztünk új reményekkel.
1.Kiszíneztük a 2025-ös évszámot közben sokat beszélgettünk, minek örülnénk ebben az évben.
2.Gondolattérképet rajzoltunk ,hogy mi minden jut eszünkbe a téma kapcsán.
3.Kis kártya formában beragasztottuk a füzetekbe a kívánt céljainkat. Pl. minden nap segítek otthon, többet mosolygok, rendet tartok, udvarias leszek, minden nap keresek a napomban vmi jót, többet olvasok vagy sportolok,…
4.Természetesen előkerült a 3 aranyhal,a 3 kívánsággal. Megbeszéltük mi a különbség az álom és a cél között. Mi az amit, meg tudunk valósítani? Milyen út vezet ehhez…?
5.Feldolgooztuk a Varázsecset című kínai mesét,ami nagyon megérintette a gyerekeket. Nagyon tetszett nekik, hogy teljesült egy szegény gyermek álma. Eljátszottak a gondolattal, ők miket is kívánnának, ha ilyen megtörténne.
6.Értelmeztük a : „TÜRELEM RÓZSÉT TEREM” közmondást. Megéri várni, szenvedni, kitartani. Itt saját példákat meséltek ,mi vezetett egy kupáig vagy egy éremig az osztályban. Mik a nehézségek, a feladatok és milyen nagy öröm a siker, s mi is mennyire büszkék tudunk lenni egymás sikereire. Ez boldoggá tesz minket. Rózsát rajzoltak jelképként, gyurmából is elkészítették a beszélgetés közben.
7.Feldolgoztuk A csodálatos radírgumi c. mesét, mert volt pár probléma az osztályban. Megbeszéltük ,hogy a bántó szavakat nem lehet kiradírozni. Egyik fő, közös célunk lett: egymást nem megbántani, szeretettel fordulni a másikhoz, ahogy mi is elvárnánk.Tudjunk elnézést kérni és megbocsátani .Bizony ez mind nehéz feladat, de megéri!
8. Ismét kiszíneztük a motiváló rajzunkat: „BÁRMIT KÉPES VAGYOK ELÉRNI!”-a hit nagyon fontos magunkban.
9. Legvégül megnéztük a YouTube-n az egykori sydeney-i olimpai magyar bajnokok videóját: https://www.youtube.com/watch?v=m5aiZmvHVIA
Ők hogy készültek, miként küzdöttek míg bajnokok lettek. Ezt sokszor megnéztük és a hónapban gyakran énekelték a gyerekek ,hisz megannyi sportoló gyermek van az osztályunkban:
Vízilabda- himnusz
Mennyi hajnali ébredés,
Nekem még sem szenvedés,
Hidd el, ezt szeretni kell!
Mennyi vér és izzadás,
Mennyi megpróbáltatás.
Hidd el, ezt szeretni kell!
Ha vesztésre is állsz, majd újból talpra állsz.
Indulj újra, ma szivárványt is látsz!
Ref.: Ma elindulunk, hogy szétszakítsuk a gátakat
Ma elindulunk, hogy valóra váltsuk az álmokat.
Ma elindulunk, hogy céljainkért megküzdjünk,
Ma elindulunk, Isten segíts, hogy győzhessünk!
Mennyi kínzó fáradság,
Kell most a bátorság,
Hidd el, ezt szeretni kell!
Mennyi öröm és kudarc,
Mennyi kemény, elszánt arc.
Hidd el, ezt szeretni kell!
Ha vesztésre is állsz, majd újból talpra állsz,
Indulj újra, ma szivárványt is látsz!
Nagyon tanulságos volt a hónap témája mindannyiunknak, azt hiszem minden pillanat fontos volt.