A diákokkal megbeszéltük mit jelent a cél kifejezés, milyen célok vannak, miket tudunk kitűzni magunknak. Hajtogattunk papírból hajót, beleírtuk a céljaikat és megversenyeztettük őket. Ezzel értelmeztük a „cél” szó kétfajta jelentését.
Célok kitűzése és elérése
A relaxáció után a gyemekekkel beszélgettünk a héten meglátogatott foglalkozásokról (busz vezető, pék, fodrász, tanár), majd mindenki elmondta, hogy mi szeretne lenni.Választottak képeket, amit kiszíneztek és közösen felragasztottuk a szivecskére. A csoportommal ez a szív minden boldogságórát jelképez, így tudatosítom a tevékenységet.
Korcsoport: 3-4 évesek
Motiváció: Babzsákok és két karika elhelyezése a csoportszoba szőnyegen.
A gyerekek a babzsákok kihelyezése kapcsán már kezdtek a szőnyeghez gyűlni és kérdezgetni, hogy miért pakolom ki a tárgyakat. Elmeséltem nekik, hogy célbadobást szervezek és érdeklődtem, hogy lenne-e olyan gyermek aki szívesen játszana vele a babzsákokkal.
A gyerekeket két csoportra osztottam, mindenki kapott a kezébe 1-1 babzsákot, majd egyenlő távolságra elhelyeztem a két karikát. A feladat az volt, hogy minél többen találjanak bele a karikába. Játék közben biztató szavakkal buzdítottam a gyerekeket: Ne add fel! Próbáld újra! Sikerülni fog!
Játék után a szőnyegre ültünk és beszélgetést kezdeményeztem a céljaink elérésével kapcsolatban. Kíváncsi voltam, hogy mi az igazán fontos a gyerekeknek a csoportunkat illetően. Ezeket a célokat felírtam a gyerekek előtt egy nagy papírra, majd jeleztem a gyerekeknek, hogy kikészítettem az asztaloknál festékeket, ecseteket, akinek van kedve színkeveréssel tenyérpillangókkal díszíthetjük csoportunk céljait. Sokan csatlakoztak. Az elkészült tenyérlenyomatokat kivágtuk és felragasztottuk a közös poszterünkre.
Másnap reggel a sószobában elolvastam a gyerekeknek a könyv által felajánlott Boldogvár meséjét.
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
A beiskolázási program keretében, a leendő elsős szülőknek mutattam be a szövegértés fejlesztését, boldogságórás módszerekkel. Az óra fókuszában a célok kitűzése és elérése volt. A halász és a nagyravágyó felesége című népmese alapján, mesehálót szőttünk együtt. Összegyűjtöttük a népmesékről tanultakat, majd a varázslabdánk és az interaktív táblánk segítségével kvíz kérdéseket oldottak meg, csoport munkában a tanulók. Számozással időrendbe kellett tenni a mese eseményeit. Síkbábok segítségével egy jelenetet játszottak el a gyerekek. Csoport munkában erősséglabdák felhasználásával, megfogalmaztuk, hogy mik azok a tulajdonságok, amelyek a célig visznek bennünket. A mese tanulságát kihangosítottuk majd a gyerekek jutalma egy csodatevő hal volt, ami biztos, hogy a tanulók kívánságait teljesíteni fogja. Az iskolánkban, több éve a beiskolázási program része a boldogságóra, aminek a szülők és a gyerekek is nagyon örülnek. Örömmel és lelkesedéssel tartom ezeket az órákat.
CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
A foglalkozást egy új relaxációs technika, a hapcivirág megismertetésével indítottam, melynek nagy sikere volt, többször is eljátszottuk a gyerekek kérésére.
A témát célbadobó játékkal vezettem be. Zsámolyba kellett kislabdákkal célbadobni. Különböző távolságokra helyeztem el a zsámolyokat, hogy mindenki átélhesse sikerélményt. Ezek után arról beszélgettünk, milyen érzés volt, amikor sikerült beletalálni a célba, elérték a kitűzött célt.
Azt egyértelműen átérezték, hogy ez mindenkit jó érzéssel, boldogsággal tölt el, ezt meg is fogalmazták.
Szőlő Szelli álma mese kapcsán beszélgettünk arról, hogy ők milyen dolgokról szoktak álmodozni, el szokták-e képzelni felnőttként az életüket. Körbeadtuk a jövőbe látó távcsövet, ahol már ki aállatorvosként, ki fodrászként, ki pékség tulajdonosként látta magát felnőtt korában.
Kis papírhajóra felírtuk ezeket az álmokat, célokat, majd egy nagy kék kartonon, a nehézségek tengerén fújva célba jutattuk őket. Közösen elkészítettük a tenger hullámait is, így elkészült a Célok tablónk is.
A foglalkozást egy közös játékkal zártuk. Megbeszéltük, hogy lehetnek olyan feladataink, céljaink, melyet sokkal könnyebben el tudunk érni, ha csapatban, egymást segítve összedolgozunk. Eldugtam a teremben a boldogság várának képrészleteit. Közösen megkeresték, összegyűjtötték, majd a jelzésnek megfelelően szétválogatták a puzzle darabjait. Egyik képet a fiúk, a másikat a lányok rakták ki, valóban összedolgozva, együttműködve.
A foglalkozást egy szobros játékkal zártuk le, ahol különböző érzelmeket ábrázoló szobrokat elevenítettünk meg.
Céljaim és terveim témában minden tanuló egy képet készített magának amit az írósztala fölé ki tud akasztani. Így mindig szem előtt vannak a célok és tervek ezáltal segítenek, megerősítenek, hogy el tudjam érni ezeket. Nagyon színes és ötletes munkák születtek.
Az óra bevezető részében énekeltünk és relaxációs gyakorlatot végeztünk.
A továbbiakban a gyerekek érdeklődése felkeltése érdekében útvesztős rejtvényt oldottunk meg, majd megbeszéltük, hogy milyen céljai lehetnek egy második osztályos kisgyereknek. Mindenki választott magának egy számára megvalósítható célt, amit rajzban is rögzített. Megbeszéltük, hogy milyen feladatokra lesz szükség a cél elérése érdekében. Rejtvényt is fejtettünk. A gyerekek meghallgatták Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesét, megbeszéltük az olvasottakat és a gyerekek rajzot készítettek.
Befejezésül meditáltunk és énekléssel zártuk le a kellemes hangulatú órát.
Százhalombattai Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagozatos Általános Iskola
Ugye milyen nehéz jó célokat megfogalmazni? Vagy talán nem is olyan nehéz? Januárban sokat foglalkoztunk azzal, hogy mindenki meg tudja fogalmazni, hogy számára mi is lehetne a legtökéletesebb célkitűzés. Arra törekedtünk, hogy elérhető, de odafigyelést, kitartást igénylő célokat tűzzünk ki magunk elé. A gyerekek meséltek a vágyaikról, álmaikról is. Választottunk egy Célellenőrző barátot is, aki havonta rákérdez a leírt elköteleződésünk haladásáról.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
A Hám János Líceum negyedik osztályosai már nagyon ügyesen meg tudják fogalmazni céljaikat. Körben ülve beszélgetéssel elmesélték, hogy kinek milyen céljai vannak, kik mire törekszenek, hogy mit szeretnének elérni a közeljövőben, vagy a távoli jövőben. Utazás, lovaglás, vezetés, sportolás, sikeresebb tanulás voltak a leggyakoribb célok, amelyek rövidebb időtartamra szólnak, viszont sok célt megfogalmaztak amelyek évek alatt valósulhatnak meg. Mindezeket kiragasztottuk a táblára. Ezt követően összegyűjtöttük azokat a kulcsfontosságú dolgokat, amelyek ezek megvalósításához szükségesek. Nagyon szépen kihangsúlyozták, mire van szükség céljaik eléréséhez.
Renn Renáta tanítónő