Januárban kikerült az új családi tervező naptár az osztály faliújságjára, melyről minden nap a jelentést követően elolvassuk az aznapi, célokhoz kapcsolódó mondatot, röviden megbeszéljük, értelmezzük.
Bagdi Bella – Van nekem egy álmom című dalát hallgattuk csukott szemmel. Mit éreztél? Mi jutott eszedbe a dalt hallgatva? Neked milyen álmaid, céljaid vannak az életben? Több tanuló a további életükhöz kapcsolódó munkás álmokról mesélt. Mit kell érte tennem? Nekem az, hogy végre időben elkészüljek reggel. Erre jöttek a hétköznapi, apró célok, melyeket el lehet érni, kisebb odafigyeléssel.
Családi élménynaptár következett: Válaszd egy rossz szokásodat, és határozd el, hogy mától változtatsz rajta!
– Szétpakolom a holmimat.
– Ciccentek, ha valami nem tetszik.
– Idegesítően sokat beszélek…, órán is.
– Kaffogok, ha valaki rám szól.
– Jobban figyelek órán.
– Nem emelem meg a hangomat ahhoz, hogy rám figyelj.
Tanácsokat adtunk egymásnak, hogy mivel tudjuk leküzdeni ezen rossz szokásainkat. (mély levegő, mielőtt ciccentek, számolok, mielőtt kiabálok, rendszeresen ellenőrzöm a dolgaimat,…)
Ismerkedtünk a Szupererő kártyajáték bizonyos elemeivel.
• Bölcsesség és tudás: bölcsesség, a tanulás szeretete, nyitott gondolkodásmód, kreativitás, kíváncsiság / érdeklődés,
• Bátorság: vitalitás / lelkesedés, kitartás / szorgalom, bátorság,
• csapatmunka,
• humor, játékosság,
• társas intelligencia
Beszélgettünk a képek mit jelentenek. Hoztunk fel saját magunk által átélt történeteket. Szín alapján sorba rendeztük őket, párokat kerestünk, majd mindenkinek választottunk egy erősséget, amit úgy gondolunk, hogy rá jellemző.
Sajnos az első félévben rendetlenség volt az osztály több pontján: hullottak a papírok a padból, nem volt hegye a ceruzának, nem találtuk a helyén a könyvet… Hetitervet készítettünk, hogy ezen változtatni tudjunk. Minden napra megterveztük a feladatot. Következő hetünk erről szólt: nap végén együtt ellenőriztük, hogy kinek hogy sikerült betartania. Egy időre a Rend-őr feladatait az adott hét egyik hetese végzi el minden nap elején.
Játék következett: Mutasd a szupererőd 2 csapatban: fiúk-lányok egymás ellen. Aki előbb kitalálja, azé a pont.
Nagy csapatjátékos testnevelés órán az osztályom. A mai mese: Hoci, foci! Ez a mese a sport szeretetéről szól. Arról, hogy nem az a cél, hogy legyőzzük egymást, hanem hogy élvezzük a játékot, mi és a sporttársaink egyaránt.
Boldog pillanataink végére érve memória játékot játszottunk ismét két csapatban a kártyalapokkal. Játék végén beszélgettünk a megszerzett erősségekről, ki melyiket tartaná meg? Te melyik erősséggel ajándékoznád meg a társadat?
Közös, önfeledt tánccal zártunk a hónap dalával.
Célok kitűzése és elérése
A heti témánkba beillesztettük a gyerekek elképzeléseit, jövőbeli céljait. Ki, mi szeretne lenni felnőtt korában. A nagyobbaknak nem okozott problémát, hogy megfogalmazzák azt, hogy mit fognak tenni ahhoz, hogy elérjék vágyaikat….
A javasolt témák közül a Január dalát választottuk. A vers rímekbe szedése sok vidám percet okozott mindannyiunknak.
A célok kitűzése a mi gyerekeink számára is nagyon fontos. Megbeszéltük, hogy ki hogyan képzeli el magát idős korában és hogy mivel szeretne foglalkozni. Nagyon vicces és érdekes válaszok születtek.
A héten a gyerekekkel a medvékről, a medve időjósló szerepéről beszélgettünk. A célunk, amit kitűztünk magunk elé és sikeresen és sikeresen meg is oldottuk a következő volt.Közösen medve barlangot és benne medvéket készítettünk dobozból, wc papír gurigából, színes papírból.Ragasztottunk, festettünk.Volt medve kirakónk, puzzle-nk, számoltunk medve mamákat, bocsokat.Az erdő ösvényén eljutottunk a medve barlangig az általunk készített medvékhez.
A boldogságfoglalkozásunk lezárásaként megbeszéltük a gyerekekkel, hogy elértük a célunkat, amit a héten kitűztünk magunk elé.Végezetül meghallgattuk a hónap dalát.
Elkészítettük a csoportunk szívmanóit, melyekkel különböző feladatokat is teljesítettek a gyerekek.
Maci csoport
Beszélgető körben mindenki elmondhatta, hogy mi szeretne lenni ha nagy lesz, ha felnőtt lesz. Drámajátékokat játszottunk. Mit csinál egy fodrász, pék, vautas…..
Amerikából jöttem, híres mesterségem címere játékot játszottunk a nagyobbakkal. Vegyes csoport lévén csak a nagycsoportosok rajzolták le hogy mik szeretnének egyszer majd lenni.
Meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív mondóka című dalát.
Akadálypályán újabb célok kitűzésével a gyermekek ügyességének, kitartásának fejlesztése.
A gyerekek jól motiválhatók voltak egy közös dal megalkotásához. Így született meg ez a rap.
Célnak minden gyerek a tanulmányi eredmények javítását tűzte ki. Ez lett a közös célunk is. Megbeszéltük a hozzá vezető utat, amit lerajzoltak az 5 napos kihívásra.