5. osztály, Vagányok
A januári Boldogság órán ezzel foglalkoztunk:
A célok kitűzése és elérése sok próbálkozással, feladással, kitartással és útkereséssel jár. Rengeteg újrakezdés van előttünk, míg megvalósulnak céljaink. De mindig újrakezdjük, mert mi így akarjuk!
Segítünk egymásnak, ha akadályokba ütköznénk.
A pozitív gyerek kártya segítségével mindenki megtalálta a neki megfelelő, személyre szóló célt.
Színező, rejtvény, mese, zenehallgatás, rajzolás, BOLDOGSÁG!
Célok kitűzése és elérése
Az órát Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalának meghallgatásával kezdtük.
Nagyon tetszett a gyerekeknek , majd megbeszéltük mit üzent a számunkra a dal. Tudjuk, ha valaki nagy célokat akar elérni, akkor azokat ki is kell tűznie. Le kell írnia. Arra kell összpontosítania, így valóban eléri azt a célt. A cél elérése mindig együtt jár a változással – és ez gyakran nehéz. Csak annyit kell tennie, hogy túlságosan túlszárnyalja “gyengébb önmagát “ahhoz, hogy új rutin alakuljon ki – szinte önmagában.
Életünk egyik legnagyobb mozgatórugója, ha vannak céljaink. Egy cél kitűzése viszont nem olyan egyszerű. Kavarognak a gondolataink, valami elkezd kirajzolódni. Eszünkbe jut néhány jó ötlet, amelyek között talán van egy, ami az elérendő célunkká alakulhat.
A célok kitűzése főleg rajtunk múlik, azonban a környezetünk is befolyásolhatja a választásunkat. Számos motiváló gondolatot hallhatunk a családunktól, barátainktól, vagy jelen esetben, a tanárainktól. A tapasztalataik alapján igyekeznek segíteni abban, hogy a megfelelő cél mellett döntsünk, és eszerint szervezzük az életünket. Emellett különböző módon értékelik a törekvéseinket és jutalmazzák a teljesítményünket.
A gyerekek elmondták a céljaikat, majd közösen is kitűzetek célokat a jobb év reményében. Tisztában vannak vele, hogy a céljaink elérése csak rajtunk múlik. Tegyünk érte! Higgyünk benne! Írjuk le őket, raktározzuk a szívünk- lelkünk mélyébe és mondjuk ki együtt : sikerülni fog! Megcsinálom!
Közös dalt írtunk, mely hűen tükrözi a témát, a céljaink elérését. Hiszünk benne, hogy minden jól alakul. ‘Minden jobb lesz, az Újév a MI ÉVÜNK!
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
A januári Boldogság órán ezzel foglalkoztunk:
A célok kitűzése és megoldása, hasonlít egy labirintushoz, amiben az egérke eljut a sajthoz. Sok próbálkozás, útkeresés, kitartás, újrakezdés van előttünk, míg megvalósulnak a céljaink.
A pozitív gyerek kártyával sikerült mindannyiunknak egyénre szabott célokat kitűzni.
Színező, rejtvény, mese, zenehallgatás, rajzolás.
A megvalósításban támogatjuk egymást.
Januárban a célok kitűzése hónapjában a gyermekekkel megpróbáltuk megfogalmaztatni, hogy milyen célokat is szeretnének elérni év végére, valamint akkor, ha felnőnek. A gyermek nehezen tudja érzékelni a jövőt, és így apró közel jövőbe tekintő céljaiknak nagyon apró, de számukra fontosnak tűnő dolgokat határoztak meg. Készítettünk egy „Cél naptárt”, amelynek két oldalán az évszakok képeit rajzolták meg a gyermekek, és a naptár üresen maradt részeire írtam rá azokat a célokat, amelyeket el szeretnének érni év végére. Egy másik alkalommal a legnagyobbak lerajzolták, hogy milyen céljuk van a távolabbi jövőt tekintve volt aki kertész szeretetne lenni, ő virágokat rajzolt, volt aki motorozni, és autót vezetni tanulna meg, és volt egy gyermek, aki nagyon szereti az állatokat, neki egy legfőbb célja, hogy találkozhasson a vakonddal.
Januárban a célok kitűzése hónapjában a gyermekekkel megpróbáltuk megfogalmaztatni, hogy milyen célokat is szeretnének elérni év végére, valamint akkor, ha felnőnek. A gyermek nehezen tudja érzékelni a jövőt, és így apró közel jövőbe tekintő céljaiknak nagyon apró, de számukra fontosnak tűnő dolgokat határoztak meg. Készítettünk egy „Cél naptárt”, amelynek két oldalán az évszakok képeit rajzolták meg a gyermekek, és a naptár üresen maradt részeire írtam rá azokat a célokat, amelyeket el szeretnének érni év végére. Egy másik alkalommal a legnagyobbak lerajzolták, hogy milyen céljuk van a távolabbi jövőt tekintve volt aki kertész szeretetne lenni, ő virágokat rajzolt, volt aki motorozni, és autót vezetni tanulna meg, és volt egy gyermek, aki nagyon szereti az állatokat, neki egy legfőbb célja, hogy találkozhasson a vakonddal.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A nagycsoportosokkal a relaxációs gyakorlat után „Jelen, jövő „ tablót készítettük. Beszélgettünk arról, mi teszi őket ma boldog, egészséges gyermekké, és milyennek képzelik azt, amikor felnőttek lesznek. A rajzokból kiállítást rendeztünk. Munka közben Bagdi Bella: Van nekem egy álmom c. dalát hallgattuk, rajzolás után pedig együtt mozogtunk rá.
Január hónapban a Célok kitűzése és elérése témakörben elsősorban a CÉL jelentésével, és annak eléréséhez vezető útról beszélgettünk. Meghatároztuk, hogy mi is az a cél. Minden gyermek határozottan kijelentette, hogy mi a célja a közeli jövőben.
Az első boldogságóránkat egy „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Boldog Dóra mesére hívta a gyerekeket, és meghallgatták Boldogvár meséjét. A mesét követően a kézikönyvben szereplő kérdésekkel alapoztuk meg a témát, és váltak aktív résztvevőkké a gyerekek. Fellelkesültek céljaik megfogalmazásától, és a munkafüzetben ki is színezték, amelyik céljuk szerepelt benne, és lerajzolták, amit szeretnének megtanulni, kipróbálni stb. Nagy öröm volt számukra, hogy elmondhatták egymásnak, hogy mik a vágyaik, és megbeszéltük, hogy milyen módon, milyen úton haladva fogják tudni elérni azt.
Meghallgattuk Bagdi Bella- Van nekem egy álmom című dalát is, amelyre kedvükre mozoghattak. Színezés, rajzolás közben is hallgattuk. A gyerekek kérésére máskor is meghallgattuk. Nagyon hamar megtanulják a dalokat, amiket előszeretettel énekelnek játéktevékenységek közben is.
Megpróbáltam bevonni a családokat is. Kértem a gyerekeket, hogy otthon rajzoltassák le szüleikkel is, hogy mi a céljuk, vagy esetleg közös családi céljuk.
A második boldogságóránkat a” Fújj-fújj” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd a hónap témáját elevenítettük fel. Ki emlékszik, hogy miről beszélgettünk, kinek mi a célja.
Beszélgetés közben hüppögés, siránkozást hallatszott odakintről. Kimentem és behoztam a kis szomorkodó vendégünket. Egy nagy plüssmackó elmesélte a gyerekeknek, hogy ellátogatott ide az óvodába, de idő közben elfelejtette a haza vezető utat, és azt a térképet, amit az anyukájával rajzoltak a haza vezető útról sajnos nem tudja kinyitni mindaddig amíg a gyerekek nem segítenek neki. A 4 kapcsot csak a gyerekek tudják levenni, akkor, ha megoldják a feladatokat. A feladatok megegyeztek a kézikönyvben szereplő „Óvónéni játéka” feladataival.
Nagy lelkesedéssel végezték a feladatokat, majd elköszöntünk a kis vendégünktől minden jót kívánva neki.
Meghallgattuk Bagdi Bella- Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek, és Van nekem egy álmom című dalát. Ezt követően mindenki lerajzolt a lapjára egy célt, és kis gombócokká formálva próbáltuk bedobni őket a célba. Közben megbeszéltük, hogy nem mindig sikerül elsőre célba juttatnunk, de kitartással, és egymás támogatásával, bíztatásával előbb-utóbb sikerülni fog. Így működik ez az életben is.
Levezetésképpen behunyt szemmel meditáltunk, elképzelve, hogy mi vagyunk a maci, akinek a térképe segítségével kell hazatalálnia. Utunk során elhaladtunk az odvas fa, és a vidám gomba mellett is, és végül megérkeztünk a barlangunkhoz. Nyújtóztunk egy nagyot és vidáman ébredtünk.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A csoportban többször játszottunk hógolyó célba dobást, „szánkóhúzó” versenyt. Beszélgettünk azokról célokról, amit óvodások kitűzhetnek maguknak, és hogy hogyan érhetik el.
A nagymozgásos játék során azt játszottuk el, hogy párokban, adott helyen „összenőve” mozognak a csoportszobában.
Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalát többször hallgattuk, közösen jelenítettük meg mozgással.
A mellékelt képek a gyermekek álmait ábrázolják.Mi leszek, ha nagy leszek? Nagyon határozott válaszok érkeztek, amit 5-6 éves létükre egész ügyesen le is rajzoltak.
Balerina, mentőorvos, állatorvos, erdész…
Relaxációs zene hallgatásával kezdtük meg a foglalkozást.
Majd az újévi fogadalmakat beszéltük meg, ki mit ígért meg magának, min szeretne változtatni, milyen új dolgot fog csinálni. Ezt követte a kitűzendő célok fajtáinak megbeszélése és hogy hogyan lehet a céljainkat megvalósítani. Minden tanuló személyes példákat hozott fel, majd tervezőt készítettek, amelybe az éves célkitűzéseik kerültek. Elképzelték, majd lerajzolták az elérendő célokat, a rajzokból pedig tabló készült. Minden diákom tisztában van azzal, hogy , ha hiszünk és bízunk magunkat, minden sikerül!
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy nem csak a célok kitűzése a fontos, hanem azt is tudnunk kell, hogy hogyan fogjuk megvalósítani őket. S ha már megvannak a terveink, legyünk kitartóak é, egy percre sem adjuk fel. Ha hiszünk abban, hogy el tudunk valamit érni és mindent meg is teszünk érte, szinte biztos, hogy célba jutunk.
Az Újév dalát választottuk feladatként. Miután megbeszéltük a fogadalmainkat, a céljainkat, nem volt nehéz dolgunk egy tudatos, célorientált, magabiztos gondolkodást tükröző dalt együtt megírni a gyerekekkel!
Nagyon tetszett mindannyiunk számára a feladat, a dal pedig önmagáért beszél… ☺️