Január hónapban elkészítettük a jelen-jövő tablónkat, melyen a gyerekek lerajzolták, hogy hogyan látják önmagukat most és a jövőben. A tabló készítése közben pedig feldolgoztuk a „Leghasznosabb dolog” című mesét. Az alkotás jókedvűen telt. 🙂
Célok kitűzése és elérése
2023 január Célok kitűzése és elérése
A foglalkozást a szokásos módon Boldog Dóra vezette fel, alkalmat kínálva a gyerekeknek egy kis mozgásra a „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok elolvadok”, illetve a „ Fújj, fújj” gyakorlatokkal aló relaxációkkal.
Ezután párokba rendeződve egy-egy testrésznél összenőve próbáltuk meg elérni a kitűzött célt. Nagyon mulatságos mozdulatok, helyzetek születtek, nehezen sikerült célt érni a gyerekeknek. Az idei év szeptembere óta a csoportunkba járó egyik kislány kerekes székes, sajnos a foglalkozás alkalmával beteg volt. Jó alkalmat adott a feladat, hogy kipróbáljuk, milyen is lehet az Ő élete. Rövid időre a helyébe tudták képzelni magukat, nehezen tudták a gyerekek az adott feladatot megoldani, sőt, volt olyan kisgyermek, akinek nem is sikerült. Ennek kapcsán eljátszottuk, megbeszéltük, hogy hogyan tudjuk, tudják a mindennapokban segíteni a csoporttársukat.
„Leghasznosabb dolog” című mesét mesélte el Boldog Dóra a gyerekeknek. Lelkesen végezték el a feladatokat, leginkább az elválás tetszett nekik. Kipróbáltuk az összes variációt, valamiért a beszélgetés során a gyerekek szinte mindegyike a hosszas öleléssel búcsúzott volna a testvérétől, még a fiúk is, annak ellenére, hogy ebben a korban már más forma „nagyfiúsabb”, a társaik előtt. Azt gondolom, hogy ez a legbensőségesebb, legérzelmesebb módja az elválásnak.
A gyerekek nagyon sok példát tudtak a saját életükből mondani, sőt az óvodai életből is több példát említettek – lányok-fiúk versenye.
Első nap bemelegítésként jó magasra nyújtózkodtunk, mint a fák, majd hóemberré válva el is olvadtunk. Megnéztük a tavaly nagy sikert aratott Strucc és pingvin versenyét bemutató rövid videót. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom dalára Pingvinek a jégtáblán játékot játszottunk. A gyerekek egymás átölelve segítették egymást, hogy minél többen fölférjenek az egyre kisebbé váló lepedőre.
Másnap céltáblát hoztam, célba dobást játszottunk. Aki eltalálta, elmondhatta, mennyire örül, hogy sikerült neki, akinek nem sikerült úgy, ahogy szerette volna, az is elmondta, hogy mennyire csalódott. Megbeszéltük, mit kell tennie, hogyha azt szeretné, hogy sikerüljön: gyakorolni, és újra próbálni, és ha akkor sem megy segítséget kell kérni, mert együtt majdnem minden sikerül.
Szerdán a szülők foglalkozásairól volt szó és ennek kapcsán arról is beszélgettünk, ki mi szeretne lenni, ha nagy lesz. Kerestem hozzá színezőket és mindenki válogathatott álmai, elképzelései szerint. Kerestünk közelebbi célokat is, hiszen a „Tudás fánkon” még bőven volt hely több ágon is, pl: masni kötés, ruha hajtogatás, formák ismerete. Nagy lelkesedéssel vetették bele magukat a gyakorlásba, versengésbe. A versenyekkel kapcsolatban azt is föl kellett dolgozniuk, hogy sajnos, nem mindenki lehet első. De hamar rájöttek arra is, nem tökéletesnek kell enni, hanem csodálatosnak, mert ha nem is ők győztek, de kezet nyújtottak a nyertesnek, hatalmas elismerést lehetett kapni kárpótlásul tőlünk, felnőttektől.
Utolsó nap céltáblát ragasztottunk kollektív munkában, amelyre fölragasztottuk a kiszínezett közeli és távol célokat, és kitettük a képet a szülők falára, hogy lássák, mit szeretnének elérni a gyermekeik, és tudják őket ebben támogatni.
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
2023 első Boldogságóráját a hónap dalával kezdtük, majd beszélgettünk a hasznos és haszontalan emberekről, tettekről, tárgyakról, ezek különbségéről.Elolvastuk a Leghasznosabb dolog című mesét,majd megbeszéltük a mondanivalóját. Eljátszottuk a Belső hangokat c. játékot.Kitűztük az osztály 5 napos célját és megbeszéltük azok fontosságát.
A hét folyamán tartalmasan feldolgoztuk az adott hét témáját, vagyis a célok kitűzését és elérését. A gyerekek imádták Bagdi Bella Van nekem egy álmom… kezdetű dalát, melyet ritmusos mozgással kötöttünk össze. Ez biztosította számukra a játékosságot, a mozgásigény kielégítését és a dal szövegét is nagyon hamar megtanulták. A hét napjairól szóló kis versike is nagyon hamar a fülükbe mászott és az utánzó mozdulatoknak köszönhetően komplexé vált a verselés. Beszélgettünk az álmaikról, hogy mik szeretnének lenni felnőttként és ezt a célbadobós játék során meg is erősítettünk. Felhívtam figyelmüket arra, hogy mennyire fontos céljaink elérését tekintve a kitartás. A témához kapcsolódó mese elolvasását követően a gyerekek 3 csoportra bontva közösen színezték ki saját boldogságvárukat. A közös munka során nagyon jól érezték magukat és mindemellett az együttműködési képességükre, közösségi érzésükre, empatikus képességükre is pozitív hatás gyakorolt mindez. A célok kitűzése és elérése jelének kiszínezése is segítette a téma elmélyítését. Közös célul tűztük ki, hogy megtanulunk bukfencezni, mely a hét végére már mindenkinek nagyon jól ment. A siker örömmel töltötte el csoportunk csemetéit.
A gyerekek plakátot készítettek az idei tanévre vonatkozó céljaikról.
Persze a foglalkozáson részletesen átbeszéltük, hogy nekik mit kell tenni ahhoz, hogy ezeket el is érjék.
Tapasztalatom szerint tisztán érzik az álmodozás és a célkitűzés közötti különbséget.
A témához tartozó történetek nagyon tetszettek nekik. 🙂
Célok kitűzése és elérése
A téma feldolgozásaként megalkottuk közösen a „Január dala” című mondókát. Nem volt szükség sok segítségre, hiszen a gyerekek zöme ráérzett a feladat lényegére, s mindenki hozzátette a saját ötletét a mondóka befejezéséhez. Felvételt készítettünk, visszahallgattuk azt. A gyerekeknek nagyon tetszett ez a tevékenység, szívesen hallgatták saját szerzeményüket, meg voltak elégedve önmagukkal. Elmondtam nekik, hogy a január a célkitűzések hónapja. A feladatuk lesz átgondolni, kitalálni értelmes célokat maguk számára, amit el is szeretnének érni. Hogy hangolódjunk a témára, meghallgattuk a kapcsolódó zenét, amelyet mozgással kísértünk. Koreográfiát találtunk ki hozzá. Imádják a mozgást, a zenét, örömmel végezték el ezt a gyakorlatot is, amelyt meg is kellett aztán ismételni. Ezután került sor céljaik megfogalmazására. Tanulásban akadályozott, kamasz gyerekekről van szó, akik egyre többet foglalkoznak jövőjükkel, szeretik tervezgetni azt. Sokszor irreális elképzeléseket hallhatok tőlük, de mindegyikőjük nagy célja a CSALÁD. A családalapítás. (tanulóim fele lakásotthonban él) Ez a nagy céljuk, melyhez ügyesen fogalmaztak meg részcélokat. Pontosabban azt az utat, amelyet remélhetőleg megtesznek majd a nagy céljuk elérése érdekében.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Célok kitűzése és megvalósítása – Minden vágyam és akaratom
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Épület: M21
Foglalkozás pontos ideje: 2023.01.30. 18 óra
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 7 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető, kiselőadás, beszélgetés feladatokon keresztül, projektmódszer
Eszközök: projektor, laptop, papír, írószer
A foglalkozás célja: A kollégisták ismerjék fel, hogy a tartós boldogság elérésének legfontosabb stratégiája egy értelmes életcél kitűzése és elérése.
A foglalkozás rövid tartalma:
– Bevezető
– Minden vágyam és akaratom – irányított beszélgetés a célkitűzéseinkről és azok hatékony megvalósításáról (ppt)
– Egy korábbi évekből származó ajánlott feladat feldolgozása – „Bakancslista versben”. Tanulóink összegyűjtötték a jelenlegi életükben legfontosabb célokat, majd rímbe szedték ezeket.
– Relaxációs gyakorlat – a gondolat ereje
– A foglalkozás lezárása
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Sajnos az értelmileg akadályozott gyerekekre még nem készült segédanyag így sokszor éreztem nehéznek a témákat. Elolvastam az óvodai és a tanakos ajánlásokat, de legtöbbször saját ötleteket vittem bele, egyetlen dologra koncentrálva, magára boldogságra, az örömre, amit a gyerekek átélhetnek a témák feldolgozása során.
Januárban a célok kitűzése és elérése volt a boldogságóra témája. Ezt a középsúlyos értelmi fogyatékos gyerekekkel nem igazán könnyű feladat megvalósítani. Az idő fogalma a jövőbeni reális és megvalósítható célkitűzések nehézséget jelentenek számukra. Ezért kiindulásnak napi célokat tűztünk ki, amit megneveztek és megvalósítottak. Mindenki választott valamit és a megvalósítás után beszámolt az érzéseiről. Volt aki egy puzzle-t szeretett volna kirakni, volt aki egy verset leírni stb. Majd meghallgattuk a hónap dalát. Célként megfogalmaztam, hogy készítünk hozzá koreográfiát. Amit többszöri ismétlés után, sikerült begyakorolni és ügyesen előadni. Ezt több napon keresztül eltáncoltuk. Jól érzetük magunkat a feladat során, sokat nevettünk és a mozgás is jól esett mindenkinek. Ennek kapcsán jutott eszembe, hogy akár, a heti célkitűzésnél is választhatnánk olyan feladatot, ami a mozgással az egészséges életmóddal kapcsolatos. Így javasoltam a gyerekeknek , hogy mit szólnának, hozzá, ha megtanulnánk jógázni és meditálni. Persze nem igazán tudták, miről beszélek bemutattam nekik videón. Célként megfogalmaztuk, hogy a következő héten mindennap reggel jógázunk és az utolsó órát meditálással zárjuk. A szünetekben pedig mindenki iszik egy pohár vizet. Azért gondoltam hogy beiktatom a vízivást, mert tapasztalom, hogy napközben alig isznak valami folyadékot. Olyan jól sikerült a heti célkitűzés, hogy a gyerekek pénteken már azt kérték, hogy a következő héten is csináljuk. Természetesen ezen túl még feldolgoztuk a tankönyv által ajánlott mesét . Kiszíneztük a színezőt és mindenki kívánhatott a képzeletbeli haltól egy kívánságot. Hihetetlenül pozitív érzésekkel sikerült zárnunk ezt a hónapot. Van távoli célunk is, amit továbbviszünk a tanév során is. A gyerekek motiváltsága miatt én pedig elgondolkodtam azon, ami eddig meg sem fordult a fejemben, hogy elvégzek egy gyerekjóga továbbképzést.
Elolvastuk, dramatizáltuk, feldolgoztuk a Leghasznosabb dolgok c.mesét, útravaló jókívánságokat írtunk, rajzoltunk az útkeresőknek, s az út során gyűjthető hasznos dolgokat betettük a málhazsákba.