A farsangi boszorkány elrabolta a játékok egy részét, akkor adja vissza, ha megoldják a feladatokat, páros lábon szökdelés, padon csúszás, karikába be és kiugrás, célba dobás. Nagyon élvezték a versenyjátékokat és a kitűzött céljaikat is sikerült elérniük, kiszabadultak a játékok. Saját személyes célokat is kitűztek, például bogarak megmentését a fiú, házépítésével.
Célok kitűzése és elérése
Relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a foglalkozásokat, amelyet egyre jobban kedvelnek a gyerekek.
Beszélgetőkörben elmondták, hogy felnőtt korukban mivé szeretnének válni. Szóba került, hogy mi a különbség a kívánság és a célok között. Mi tesz tartósabban boldoggá: a kívánság teljesülése, vagy ha elérjük a céljainkat.
Ötletbörzén összegyűjtötték a gyerekek csoportokban, hogy mi szükséges ahhoz, hogy a célok megvalósuljanak. Egyéni célokat fogalmaztak meg, amelyet három részcélra bontottak. Egy-egy célt megosztottak a csoporttagjaikkal és a többiek elmondták, hogy tudnak-e ebben segíteni az osztálytársai. Ígéretkártyákat nem készítettünk, tanítványaimat arra is tanítom, hogy a szóbeli ígéretek megtartása ugyanolyan nagyon fontos, mintha le lenne írva.
Ezt a témát még fogjuk folytatni a közös cél/célok megfogalmazásával.
A célok és az álmok fontosak és minden gyereknek vannak. Ez kiderült.És mindenki meg is osztotta a többiekkel. A mese után összerakhatták közösen csapatmunkával a Boldogvár puzzle-t.És mivell elértünk egy következő közös célt, hogy feljebb léphettünk a Boldogságvár lépcsőfokán, így örömünkben táncoltunk is egy nagyot.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Célok kitűzése és elérése. Órakezdő relaxáció. Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mese felelevenítése. Beszélgetés mi a különbség vágyaim és céljaim között. Célok kitűzése, módszerek megtervezése. Rajz készítése magamról: gyermekkorom-felnőttkorban.
Januárban a célok kitűzésére és elérésére koncentráltunk a hónap témájának megfelelően.
Az első Boldogságórát a könyvben lévő idézetekkel indítottuk. Mindenki húzott egyet, és megbeszéltük mondanivalójukat. Ezt követően felolvastam a gyerekeknek ‘Az ifjú és az angyal’ című történetet és megvitattuk a tanulságát. Wordwall szerencsekerék formájában mondatokat pörgettünk ki, melyeket minél gyorsabban be kellett fejezniük a megérzéseikre hallgatva (mf. 74-75. oldal alapján).
Sok időt fordítottunk arra, hogy megismertessem őket a különböző típusú célokkal. Beszélgetésünk közben aki szeretett volna, megosztotta az osztállyal, hogy számára melyek a legfontosabb célok, és segítettem őket céljaik helyes megfogalmazásában.
Annak érdekében, hogy lássák, mennyi mindent elértek már életükben, kitöltötték a fordított bakancslistát, végül lezárásként meghallgattuk ‘ A Győzelem Tündér dalát’.
Egy kis medvebocs kiszabadítása érdekében különböző feladatokat végeztek el a gyerekek. Minden egyes feladattal egyre közelebb került a medvebocs anyukája az óvodánkhoz. Az utolsó feladatnál haza is vitte eltévedt gyermekét.
Amikor megkérdeztem a gyerekeket, melyik feladat tetszett a legjobban, és elmondták, hogy az amelyiket a legnehezebben tudták elvégezni. ( Kúszás székekre helyezett karikák alatt.) Sokan többször is megismételték ezt a feladatot, amire hibátlan mozdulattokkal sikerült átbújniuk a karikák alatt. Amikor sikerült, nagyon büszkék voltak magukra. Megállapítottuk, hogy célunk elérése érdekében, sokszor a nehezebb feladatok legyőzése ad nagyobb sikerélményt, és társaink buzdítása sok erőt ad a feladatok megoldásához.
Amit tőlük tanultam az, hogy célunk elérésekor milyen jó megpihenni és átadni magunkat a győzelem jó érzésének.
Varázsecsetet használtunk a tél témakörön belül: nagycsoportosaimmal téli ruhadarabokat, a középsősök téli ablakot készítettek. Ehhez zsírkrétával megrajzoltuk a mintát, majd vízfestékkel befestettük a formát. Ezáltal varázsoltunk!
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
A Világirodalom világnapját megelőző pénteken több klasszikus mesét elevenítettünk fel. A szomorú tapasztalat az, hogy egyre kevesebb mesét ismernek a gyerekek. A modern meséket jobban szeretik, amiket filmből ismernek.
Az olasz konyha napján pizzát rajzoltunk, és az olaszos ételeket szinte mindenki szereti.
Radírozás , ez a feladat nagy hatással volt a barátságokra.Sokan a bántó, sértő megjegyzéseket törölték ki a radírozással.
Hóembert nem tudtunk építeni, mert annyi hó nem esett, de nagyon jót csúszkáltunk.
Az előző osztályfőnöki órán az első félévet értékeltük, összegeztük, így most aktuálissá vált a célok kitűzéséről beszélni. Az Útrakelés kínai tanmese felolvasása után beszélgettünk arról, hogy miért sikerült a szegény szerzetesnek és miért nem a gazdag szerzetesnek megvalósítania a célját. Ezután színes lapokra körberajzolta mindenki a tenyerét és minden ujjba írt egy célt, ami a tanulmányaival kapcsolatos, ami az osztályközösséggel kapcsolatos, ami a családdal, ami a hobbival és egy olyan távlati célt, ami a felnőtt élettel. Az óra zárásaként fordított bakancslistát játszottunk oly módon, hogy a kirakott fotók közül kellett választani egy olyat, ami egy már megvalósult tervet, célt szimbolizál. Ezzel szerettem volna megerősíteni bennük, hogy az elhatározás, az elindulás a cél megvalósítása felé mennyire fontos.
A célok kitűzése és elérése fontos készség, hiszen segít a gyerekeknek abban, hogy sikerélményeket szerezzenek, megtanulják a kitartást és az önállóságot. A célok meghatározása nemcsak a teljesítmény javításában segít, hanem a gyermekek önbizalmát is erősíti.
Minden gyermekkel egy konkrétan megfogalmazott célt tűztünk ki a hónapra. Például: „Minden nap 5 percet fogok olvasni” vagy „Minden héten egyszer elmegyek futni.” A haladás során folyamatos támogatást és a pozitív visszajelzést adtam nekik.
A hónap során a kitartás fokozása éredkében szappant készítettünk. Ez a kreatív munka egy lépésről lépésre történő folyamat, amely során a gyermekek megtanulják, hogy minden egyes lépés fontos ahhoz, hogy elérjék a végső célt. Ez a folyamat segít abban, hogy kitartóan dolgozzanak és ne hagyják abba a munkát, ha valami nem sikerül elsőre. A célok elérésekor a szappan készítésénél is szükség van türelemre, mert a különböző összetevők összekeverésétől kezdve a száradásig minden fázisnak időre van szüksége. Ez a tapasztalat megerősítheti a gyerekek türelmét és kitartását.
A célok elérése után a tanulók elismerést kaptak, egy oklevelet és egy kis ajándékot. Az elért célok jutalmául együtt fogyaszthattuk el a mézeskalács karácsonyfánkat.