Egy közös cél érdekében sokszor arra van szükség, hogy együttműködjünk. Közösen megbeszéljük, mi a célunk, hogyan valósítsuk azt meg, kik vesznek rajta részt és az esetleges hibáknál hogyan ne adjuk fel, hogyan korrigáljunk. Ebben a témában sokat segített Boldogvár meséje, ahol a fiú tűzön-vízen át megküzdött a céljaiért és visszatért az élet Boldogvárba.
Mi közösen építettük és festettük meg Boldogvárat.
Célok kitűzése és elérése
Szikszai György Református Általános Iskola
Ebben a témában a beszélgetés során a meseírás mellett döntöttünk. A közös mesélés során sokat nevettünk és a történet végén még a másikon való segítés is fontossá vált számukra.
Szikszai György Református Általános Iskola
Ebben a témában a beszélgetések után úgy döntöttünk, hogy közösem írunk egy mesét. A fogalmazás közben sokat nevettünk, de végül megszületett a mese, melynek persze része lett a másikon való segítés is.
Közös céljainkról csoportokban beszélgettek a gyerekek, megfogalmazták majd rajzoltak hozzá. Most elsősorban az együttműködés volt a fő témakör. Közösen megszavaztuk, átbeszéltük, kiraktuk a falra.
Rendszeresen játszunk a gyerekekkel Három kívánság című játékot, ezzel fejlesztve a pozitív szemléletmódjukat.
Meghallgattuk a ,,Van nekem egy álmom” című dalt, közben megkértem a gyerekeket, hogy gondolják át, hogy mit szeretnének a legjobban, mik a céljaik. Meghallgattam a vágyaikat, álmaikat. Azután elmeséltem Boldogvár című mesét. A héten kiválasztottunk egy napot, amikor mindannyian pirosba öltöztünk és aznap csak jó cselekedeteket vihettünk véghez.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Január- a célok kitűzése elérése
Pszichológiai kutatások szerint boldogabbak azok az emberek, akik olyan dolgot tesznek es olyan dologra törekszenek, amely fontos számukra.
A gyermekek nagyon motiválhatóak egy- egy cél elérésért es belső erő is hajtja őket.
Boldogvar meséjének meghallgatása közben a gyermekek csillogó szemekkel figyeltek. Janos erőt adó mondókajat mondogatták.
A mese meghallgatasa után mozgasos játek majd puzzle keresés vette kezdetét. A darabok megtalálasa es összeillesztesevel elértuk a célunkat- összeállt a kép. Boldogvar tárult elénk. Nagyon jó kis alapot adott ez a torténet hiszen utána felhasználták más játéktevékenység során is.
Januárban a „Célok kitűzése és elérése” témát dolgoztuk fel.A „Medve vagyok és cammogok” című relaxációs gyakorlattal kezdtük a foglalkozást,majd a szőnyegre körben ülve elmondták a gyerekek,hogy mire vágynak a legjobban.Rövid és hosszútávú célokat egyaránt mondtak .Pl:mik szeretnétek lenni felnőtt korotokban/ezt felírtam egy papírra/Ezután rendeztünk egy célbadobó „versenyt”.Két csapat volt,karikába kellett színes babzsákokat dobálni.Majd eljátszottuk az „Óvónéni játéka”c. játékot,amit nagyon élveztek,igazán vidámra sikeredett.Lezárásként elénekeltük a „Ha jó a kedved”c. dalt,amit mozgással kísértünk.
Ismét eltelt egy év. Ilyenkor mindenki elgondolkodik céljain, mit szeretne megvalósítani az előtte álló időszakban.
Ezután én meséltem a gyerekeknek kitűzött céljaimról, mi az, ami fontos számomra.
Az öreg halász és a nagyravágyó felesége meséje kapcsán nagy tanulság vonható le, a beszélgetés során okos gondolatokat mondtak a gyerekek. Azután lerajzoltuk a halacskát. A kis halacska mellé lerajzolták vágyaikat, ők mit kívánnának, ha lehetőségük lenne.
Megbeszéltük, kinek, milyen vágyai, céljai vannak. A következő válaszok születtek:
Érzelmekről is szót ejtettünk. Ha nem sikerül a kitűzött célt teljesíteni, milyen érzeteket vált ki belőlünk.
Elhatároztuk, hogy lesznek közös céljaink.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Nagyon megható volt, hogy az első osztályos kicsik milyen nagy elszántsággal vettek részt ezen az órán, ahol a témakör igen nehéz volt. Általában a célok kitűzése felnőttekre jellemző. Ők mégis, -egy nagyszerű mese: Az öreg halász és nagyravágyó felesége segítségével – bekapcsolódtak a témába. Meg tudták fogalmazni vágyaikat, pl.: sportoló szeretnék lenni, híres kutató, avagy kitűnő tanuló. Körbejártuk, vajon mi kell mindehhez. A járműveket vontuk be a fantáziánkba, hogy azokkal „utazunk” a céljaink felé. Hajtó motorunk, gurító kerekünk a család, a barátok és a tanárok.
Jó hangulatú óra kerekedett!