A gyerekekkel a célokról és ezek megvalósításáról beszélgettünk, továbbá hogy van-e olyan régebbi céljuk, ami már megvalósult. A mozgásos játékok során célba dobtunk egy-egy kívánsággal, majd a céljainkat jelképezve hópelyheket is készítettünk.
Célok kitűzése és elérése
Boldogság óra keretein belül beszélgettünk a célokról és azok elérésének folyamatáról. Új év új célok és ez a hónap témája. A foglalkozásokat relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ezután a beszélgetőkör keretében elmesélték egymásnak a téli szünetben történteket, kinek hogyan telt az otthonlét. Ezután pedig rátértünk a január hónap témájának lényegére, próbáltam az életkorukhoz mérten a témát felvázolni nekik. A mindennapi életből merítettem az ötleteket. Általában az év elején mindig kitűzünk magunk elé valamilyen célt, amit később minden igyekezetünkkel próbálunk véghezvinni. Így próbáltam a gyerekeknek ennek a hónapnak az értelmét tudatosítani. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát meghallgattuk. Ezután elmeséltem nekik Boldogvár meséjét. Megbeszéltük a mese tartalmát és lényegét. A csoport közösen kitalált egy közös célt, amit próbáltunk egymás között elérni és megvalósítani. Ahhoz, hogy elérjük amit szeretnénk, azért sokat kell tenni és lehet, hogy sok akadályba ütközünk, de sosem szabad feladni. Küzdeni kell azért, hogy megvalósuljon. Mindig azzal zárjuk a foglalkozást, hogy ki miként érezte magát, elhelyezi a mosolygós vagy szomorú jelet. Ezáltal fejlődik a gyermekek beszéd készsége, el tudják mondani érzéseiket. Rövid meditációs zenével zárunk.
Hétfőn délután tartottuk meg a boldogságórát. Kivételes alkalomból januárban csak a 3. osztályosok vettek részt rajta. Meghallgattuk a hónap dalát, relaxációs gyakorlattal vezettem be a gyerekeknek a témát. A célok kitűzése járta át a januári hónapot. Ennek keretében, kitűztük osztály szinten, hogy kevesebbet fognak a gyerekek veszekedni egymással, több apróbb szeretetet adnak a másiknak, segítik egymást. Elkészítettük az osztály nagy szívét –újrahasznosított anyagok felhasználásával – mely a kitűzött célokra emlékezteti a tanulókat.
CÉLOK ELÉRÉSE
1. Foglalkozást kezdő éneklés mozgással kísérve – „Van nekem egy álmom”
A csoport közösen végzi a feladatot.
2. Bevezetés – célba gurítás kislabdával
Eszközök: szivacs vár, színes kislabda
Minden gyermek kap egy színes kislabdát, amit gurítással kell bejuttatni a várba. Először egy nagyobb bejárattal rendelkező vár áll a gyermekek rendelkezésére, majd egyre kisebb lesz a bejárat.
Töreked arra, hogy a gyerekek önállóan végezzék el a feladatot.
3. Téma feldolgozása mesével – A két favágó
4. Beszélgetés
Kinek milyen célja van, mit szeretne elérni?
Volt-e már olyan dolog, amit szerettél volna elérni, de nem sikerült?
Mi a legnagyobb álmod, célod? Mit gondolsz ki tud neked segíteni abban, hogy megvalósuljon az álmod, a célod?
Milyen érzés, amikor sikerül elérni valamit?
Számodra mit jelent a boldogság?
5. Céljaink meghatározása – célleves összeállítása
Eszközök: előre kivágott zöldségek, színes ceruza, ragasztó
A gyermekek előre kivágott zöldségeket színezhetnek ki, amiből közös céllevest főzünk.
6. Foglalkozás lezárása – Célok elérése jelének kiszínezése
Eszközök: jó cselekedetek jele, színes ceruza
7. Foglalkozást záró relaxáció – „Hervad a virágom, éled a virágom…”
Csoport munkában majd a csoportok véleményét egységesítve frontálisan beszélgettünk arról, hogy mi az éves tanulmányi munka célja, mik az új kihívások a második félévben. Mind a magatartás-szorgalom terén, mind a tanulmányi munkában. Kötetlen beszélgetés volt, így pár gyermek konkrétan tantárgyra lebontva kifejtette tanulmányi terveit.
A célok elérése téma feldolgozása során sikerült bevonnunk a családokat is. Gyönyörű, kreatív alkotások születtek. Boldogság vár készítésére hívtuk a szülőket, családokat.
A célunk, hogy a családokkal is szorosabb legyen a kapcsolatunk, valamint nagy hangsúlyt fektetünk a Boldogságórák továbbadására.
Az elkészült várakkal a szabadjáték alatt örömmel, büszkén játszanak a gyerekek.
A farsangi boszorkány elrabolta a játékok egy részét, akkor adja vissza, ha megoldják a feladatokat, páros lábon szökdelés, padon csúszás, karikába be és kiugrás, célba dobás. Nagyon élvezték a versenyjátékokat és a kitűzött céljaikat is sikerült elérniük, kiszabadultak a játékok. Saját személyes célokat is kitűztek, például bogarak megmentését a fiú, házépítésével.
Relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a foglalkozásokat, amelyet egyre jobban kedvelnek a gyerekek.
Beszélgetőkörben elmondták, hogy felnőtt korukban mivé szeretnének válni. Szóba került, hogy mi a különbség a kívánság és a célok között. Mi tesz tartósabban boldoggá: a kívánság teljesülése, vagy ha elérjük a céljainkat.
Ötletbörzén összegyűjtötték a gyerekek csoportokban, hogy mi szükséges ahhoz, hogy a célok megvalósuljanak. Egyéni célokat fogalmaztak meg, amelyet három részcélra bontottak. Egy-egy célt megosztottak a csoporttagjaikkal és a többiek elmondták, hogy tudnak-e ebben segíteni az osztálytársai. Ígéretkártyákat nem készítettünk, tanítványaimat arra is tanítom, hogy a szóbeli ígéretek megtartása ugyanolyan nagyon fontos, mintha le lenne írva.
Ezt a témát még fogjuk folytatni a közös cél/célok megfogalmazásával.
A célok és az álmok fontosak és minden gyereknek vannak. Ez kiderült.És mindenki meg is osztotta a többiekkel. A mese után összerakhatták közösen csapatmunkával a Boldogvár puzzle-t.És mivell elértünk egy következő közös célt, hogy feljebb léphettünk a Boldogságvár lépcsőfokán, így örömünkben táncoltunk is egy nagyot.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Célok kitűzése és elérése. Órakezdő relaxáció. Az öreg halász és a nagyravágyó felesége c. mese felelevenítése. Beszélgetés mi a különbség vágyaim és céljaim között. Célok kitűzése, módszerek megtervezése. Rajz készítése magamról: gyermekkorom-felnőttkorban.