Az célok kitűzése és elérése:
Ennek a témának a feldolgozását beillesztettem az aktuális témánkba, ami jégvilág volt. A jegesmaci reggel megérkezett hozzánk egy levéllel, aminek a kibontásához segítséget kért. Ehhez három próbát kellet a gyerekeknek végrehajtani:
1. próba: Medvés dal éneklése.
2. próba: Medve hang és mozgás utánzása,
3. pórba: „Lufi fújás” (a könyv ajánlása szerint)
Ezután kinyitottuk a levelet, amit a kis pingvin küldött. A levélben arra kérte a gyerekeket, segítsenek a medvének eljutni hozzá, de ez csak úgy lehetséges, hogy előtte összegyűjtik a képeket arról a helyről, ahol lakik. (Jégvár) Ezek a képek az óvoda különböző pontjain voltak elrejtve. Amiket kis üzeneteivel segített megtalálni.
A gyerekek nagyon élvezték a képkeresést, majd a végén megtalálták a kispingvint is, aki az óvoda sószobájában várta őket.
A sószobában leültünk, majd elmeséltem nekik a könyv ajánlása alapján Bezzeg Andrea: A Boldogságvár meséje című történetet, majd a mese kapcsán megbeszéltük céljaikat, a tevékenység lezárásaként a Jégvár képét kiraktuk a szülők számára látható helyre és ráragasztottuk a céljaikat.
Célok kitűzése és elérése
„A dolgok nem kívül kezdődnek, hanem belül, és nem alul, hanem felül és nem a láthatóban, hanem a láthatatlanban.” (Hamvas Béla)
A 2025. január az újév, újévi célok jegyében zajlottak. A célok jelentik az első lépést a jövő tervezése felé, és alapvető szerepet játszanak a készségek fejlesztésében az élet különböző területein. Közös beszélgettünk arról, hogy 2025-ös évbe léptünk.
A célok kitűzése és elérése téma kibontásához elolvastuk a Varázsecset c. mesét.
A beszélgetést segítő kérdések:
Milyennek képzelitek Ma Liangot?
Mi volt Ma Liang álma?
Mit tett meg az álmai megvalósítása érdekében?
Mely tulajdonságai, képességei segítették ebben?
Mennyi idő telhetett el a mesében és ez idő alatt módosult-e a kitűzött célja?
Kitől és milyen tulajdonságaiért kaphatta a Varázsecsetet?
Milyen nehézségeken ment át és milyen akadályokat győzött le, hogy valóra váltsa álmát?
A gyerekkel beszélgettünk céljaikról, terveikről. Az újév kapcsán készítettünk újévi szerencse patkókat, lóheréket.
A célok kitűzésénél néhány szempontot emeltünk ki:
pl.
-iskolával, tanulással kapcsolatos célok
-egészséggel kapcsolatos célok
-sporttal, hobbival kapcsolatos célok
-családdal, barátokkal kapcsolatos célok
4. Játék: Add körbe a Varázsecsetet!
Ha lenne nálatok is egy ilyen varázsecset, mit festenétek vele?
Milyen célokat tűzöl ki a varázsecseted segítségével? Írjátok, rajzoljátok meg a saját meséteket Varázsecset címmel!
A közös munkálkodás közben meghallgattuk Bagdi Bella csodálatos dalát:
Van nekem egy álmom
Végezetül az elkészült csodás munkákat felraktuk a faliújságunkra.
Edit néni és a kis Némethesek csapata
Osztályunkban sportversenyt rendeztünk fiúk- lányok között. Jó hangulatban végezték a gyerekek a feladatokat. A verseny eredménye döntetlen lett.
A havi téma alapján arra próbáltunk megfeleleő választ találni hogy mekkora a megfelelő cél, hogyan tudjuk azt elérni, hogyan csináljunk hogy ne legyen csalódás. Lépésről lépésre haladjunk, kisebb célokat határozzunk meg, mert azokat könnyebb teljesíteni, és így haladjunk a nagy felé.
Januári Boldogságóránk témája: A célok kitűzése és elérése. A cél az volt, hogy a gyerekek megértsék, miért fontosak az álmok és a célok az életünkben, valamint hogy hogyan lehet lépésről lépésre közelebb kerülni ezek megvalósításához.
Az órát egy nyugtató légzőgyakorlattal kezdtük, amely segített a gyerekeknek ellazulni és a jelen pillanatra koncentrálni. Ezt követően elolvastam nekik a „Szőlő Szelli álma, avagy miért szőnek meséket a meseszővő manók?” című interaktív mesét. A mese kapcsán arról beszélgettünk, hogy a kitartás és a hit milyen fontos szerepet játszanak a célok elérésében. Azt tapasztaltam, hogy nagyon sokan megértették a történet lényegét és átértékelték azokat a problémákat, melyeket eddig nagyoknak gondoltak. A gyermekek visszajelzése erről a téma feldolgozásról, nagyon pozitív volt nagyon izgalmasnak és érdekesnek tartották ezt a témát.
Játék: Célbadobás
A gyerekek ügyesen helyt álltak a célbadobós játéknál, a csoport nagy részének 3 dobásból kettőt sikerült bedobnia a zsámolyba. Miután mindenki egyszer betalált a célba, körbe leültünk és beszélgettünk a rövid távú céljaikról (csak az aznapra vonatkozóan), ki mit szeretne elérni az óvodában, illetve délután otthon.
Az osztály tanulóival az egyéni célokról beszélgettünk, majd átkanyarodtunk a csoportos céljainkra. Ezek közül volt az egyik kiemelt célunk, hogy az intézményünkben működő öko-rendezvény sorozat keretein belül sikerüljön elnyernünk a „vándor GÉM madár” trófeát, melyet mindig a legtisztább osztályterem kap meg. A célunk elérése érdekében hosszú hónapokig, kitartóan teljesítettük a feladatokat és sikerült elnyernünk a trófeát!
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A 3.és 4.osztály diákjai a „Varázsecset”feladatot valósították meg, vagyis „lefestették” távlati jövőképeiket.
Hajdúszoboszló, Bárdos Lajos Általános Iskola
Tervek, célok a „NAGYBETŰS” ÉLETRE.
Bárdos Lajosról készítettek gyurmázással képeket.
Megemlékeztünk a Víz világnapjáról is.
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
A témát egy interaktív mesével dolgoztuk fel, melynek címe a: Leghasznosabb dolog.
Meseolvasás közben a gyerekek eljátszották az egyes részeket. A végén megbeszéltük, hogy célokat kitűzni érdemes mert akkor mindig gondolunk rá és hamarabb elérhetjük”. Megegyeztünk, hogy vannak közös és egyéni célok is, egy közöset mi is kiválasztottunk, hogy mindenki sikeresen elvégezze az első osztályt.
Január hónap témája a célok kitűzése és elérése volt.A „Napimádás” című relaxációs gyakorlatot választottam kezdésnek. A beszélgetőkör alkalmával tisztáztuk a cél fogalmát, majd elmondták a gyerekek, hogy milyen céljaik vannak. Volt közte rövid- és hosszútávú cél is. Pl: megtanulni biciklizni, nyalókát kapni a boltban, a Balatonra menni nyaralni…Majd ezeket a célokat újra megfogalmazva játszottuk a ” Célbadobás” c. játékot. Közben megbeszéltük,hogy a céljainkért tenni is kell, illetve, ha nem sikerül rögtön elérni, nem szabad elcsüggedni, újra kell próbálkozni. Bezzeg Andra: Boldogvár című meséje után a szőnyegen közösen megépítettük a mi várunkat.