A tavalyi évhez hasonlóan az egyik diák elmesélte, hogy Japán labdarúgócsapata a világbajnoki győztes mérkőzés után feltakarította az öltözőt és teljes rendet és tisztaságot hagyott maga után. Mi ez alapján megbeszéltük, hogy december végéig minden napköziből úgy jönnek haza a diákok, hogy teljesen tisztán próbálják meg otthagyni a saját tantermüket (Havas Gyula tanterem), hogy evvel kedveskedjünk a takarítónőknek és segítsünk nekik munkájukban – ezt a tavalyi évben is így csináltuk és mostantól minden év decemberében így tervezzük.
Boldogító jó cselekedetek
Adventi jócselekedetek szerint igyekeztünk december hónapban még kedvesebbek, még barátságosabbak, elfogadóbbak és türelmesek lenni egymáshoz. A napi jócselekedetek mellett Luca búzát ültettünk és ajándékot is készítettek a gyerekek sajátkezűleg karácsonyra a szüleiknek, testvéreiknek meglepetésül. A gyerekekkel angyalkákat készítettünk, rénszarvast és képeslapot. Az utolsó tanítási napon a gyerekek hazavihették, hogy Szenteste átadhassák szeretteiknek.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az 1. osztályosok összegyűjtötték azokat a dolgokat, amivel boldogabbá tehetik a szeretteik életét.
A decemberi foglalkozást a relaxáció követően azzal kezdtük, hogy a saját készítésű filc „fenyőfa” köré ültünk. Arról beszélgettünk,hogy mit jelent nekünk a Karácsony, ki mit szeretne kapni, és hogy vajon melyik okoz nagyobb örömet, ha ajándékot kapunk, vagy ha adunk. Mivel tudjuk egymást megajándékozni? Hogyan tudunk jót tenni másokkal? Hogyan tudunk segíteni másokon? Minden válasz után egy dísszel díszítettük fel a fát.
A témára hangolódó beszélgetést követően mesével dolgoztuk fel a témát, majd különböző szituációs játékokat játszottunk el a nagyobb gyerekekkel.
A foglalkozás zárása ez alkalommal is a lépcsőn való továbbhaladás volt, majd elénekeltük a Boldog vagyok című dalt.
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
Várfalvy Emőke : Angyal a cipősdobozban című meséje nagyon kedves volt . Az osztályommal évek óta részesei vagyunk a karácsonyi cipősdoboz akcióknak, amelyet a Vöröskereszthez juttatunk el. Az iskolánkból minden osztály aktív résztvevő. Az Angyalt mindenki szépnek és kedvesnek képzelte, viszont a cipősdobozba a többség elektronikus játékot szeretne.
Decemberben közösen kitaláltunk apró jó cselekedeteket, amelyeket kitettünk az iskola folyosójára. Bárki bármelyikből választhatott, mit próbál ki, csak egy strigulát kellett a próba alá húzni. Így a végén láttuk, melyik volt a legnépszerűbb. Kettő lapot üresen is hagytam, oda ötleteket vártunk még apró, jó cselekedetekre, és a legnépszerűbbeket kitettük a többi közé. Örömünkre több alsós osztály is részt vett ebben a hónapban a jó cselekedetek kihívásunkon.
A mese felolvasása után az öregasszony viselkedéséről beszélgettünk. Voltak gyerekek, akik jószívűnek mondták őt, de akadtak olyanok is akik felismerték, hogy bizony fukar volt, de az eszes legénynek mégis sikerült megszereznie a leves hozzávalóit. Beszélgettünk még a mesebeli segítőkről is, valamint, hogy miért jó érzés segíteni, jót tenni másokkal. A gyerekek vállalták, hogy az adventi időszakban, vállalkoznak az adventi kihívásra, igyekeznek legalább négy jó cselekedetet véghez vinni. Angyalkázásban is nagy izgalommal vett részt a csapat. A többször meghallgattuk és énekeltük a hónap dalát. A cipődobozos akcióban is részt vettünk.
A decemberben feldolgozott téma szervesen illeszkedett a tervezett projektjeinkhez (jeles napok, adventi készülődés). A gyerekek mindennapjaiba beépült a tudatos jócselekedetre koncentrálás, egyre többször önállóan felfedezték a lehetőségét annak, hogy valakinek segíthessenek, örömet szerezzenek. Megrendeztük hagyományos karácsonyi vásárunkat, szerveztünk ruha-és játékbörzét, a kazincbarcikai karitatív szervezeteknek segítve csokoládét, játékokat gyűjtöttünk a rászoruló családoknak (a szülők bevonásával valódi segítséget nyújtottunk és jót cselekedtünk. A napok múlásával erősödött a tenni akarás, a másik gyerekre való odafigyelés. Sokat játszottunk a témában, drámajátékokat találtunk ki, apró ajándékokat készítettek egymásnak a gyerekek. Jeles és születésnapokat ünnepeltünk együtt rajzokat ajándékozva (Mikulás, Luca nap, adventi gyertyagyújtások, betlehemezés, karácsony-ünnep) A csoport sok, régen áhított játékot kapott karácsonyra, melyet testvériesen megosztottak egymással és örömmel tevékenykedtek együtt. Az emberi kapcsolatok mélyültek, szorosabbá váltak, a közösség együtt élte át a várakozás és a beteljesülés örömét, megosztottuk egymással a boldogságot. A jó cselekedetekre megpróbáltunk nagyobb fókuszt irányítani, ennek eszközei voltak a manójátékok, a „gyógyító szívek”, a szituációs játékok.
Megtapasztalták a kis csoportos gyerekek, hogy a jó mindig kifizetődő. Ha mi jót cselekszünk valakivel, akkor azt többszörösen visszakapjuk. Ezért osszuk meg egymással a játékot, ezért legyünk kedvesek a társunkkal.
Adventi koszorút készítettünk az Idősek Otthonában élő öregek, betegek szobáiba. Iskolánk minden osztálycsoportja évek óta megajándékozza az ott lakókat.
Asztali díszeket alkottunk, saját egyéni elképzelések szerint, melyeket családtagjaink kaptak ajándékba..
A falon függő adventi naptárba mindennapos volt a jócselekedetek gyűjtögetése. Karácsonykor az angyalka bőségesen megjutalmazta jótetteinket.
Sok gyerek lepett meg az osztályban saját készítésű mézeskaláccsal az adventi időszakban..
Betlehemes összeállításunkkal, furulyajétékunkkal szülőkkel, nagyszülőkkel, családtagokkal együtt ünnepeltük meg a kis Jézus születését.
Két kislány az osztályunkból részt vettek a Karácsonyi jótékonysági koncerten, ahol hagyományos karácsonyi dalokat énekeltek.