Relaxáció: „Körbe-körbe-karikába” gyakorlat színes ceruzákkal
Kezdő éneklés: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dal
A téma bevezetése: beszélgetés a jó cselekedetekről, a segítőkészségről
A téma feldolgozása: Megbeszéltük, hogy december hónapban műanyag kupakokat fogunk gyűjteni. Előkészítettünk közösen egy nagy dobozt és kapcsolatban léptünk egy egyesülettel. Konkrét esetekkel ismertettem a gyerekekkel, hogy mire lehet újra felhasználni ezeket a kupakokat: pl. beteg gyerekeket segítenek pénzösszeggel. Mikor megtelt a doboz kupakokkal, játszodhattak is vele mielőtt továbbítottuk ezeket és kívánságokat „lehelhettek” a kupakokba. Játék közben gyógyító szíveket is készíthettek és gondolatban elküldhették ezeket egy kórházban fekvő beteg gyereknek.
A foglalkozás lezárása: Színezd ki a jó cselekedetek jelét!
Boldogító jó cselekedetek
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A Boldogságóra csapattal decemberben valóban a Mikulást segítő újrahasznosító műhellyé alakultunk. Jótékonysági vásárt szerveztünk, amely minden várakozásunkat felülmúlta. Megmozdult az iskola apraja-nagyja. A gyerekek „Jót tenni jó” kuponokért összegyűjtötték otthon a már feleslegessé vált játékaikat, könyveiket, használati tárgyaikat, leírták a saját jó tetteiket. Ezekért a kuponokért a vásárban számukra kincset érő új dolgokat szerezhettek be. Jó volt látni ennyi boldog, vidám gyerkőcöt az iskolában. Fantasztikusan jó volt jót tenni!
A karácsony közeledtével beszélgettünk arról, hogy mit jelent az advent és hogyan telik ez az időszak. Készítettünk adventi koszorút és a készülődés, várakozás több apró cselekedetét is gyakoroltuk. Így mézeskalácsot is sütöttünk. Megbeszéltük, hogy otthon is kivesszük a részünket a készülődésből és segítünk a szüleinknek még szebbé tenni az ünnepet közösen.
Minden évben csatlakozik az iskolánk a Mosolymanók! kezdeményezéshez. Az osztály minden alkalommal 10-15 dobozt csomagol be az alkalomra. Ez idén se volt másképpen.
1.Köszöntő és hangulatválasztó kör: A gyerekek a köszöntő falról választhatják ki, hogy öleléssel (piros szívforma), pacsival (tenyérlenyomat forma) vagy tánccal (hangjegyforma) köszönnek a pedagógusnak. Ezután húznak a hangulatjelekből és utánozzák a kihúzott arc hangulatát.
2.Relaxációs gyakorlatok: „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” majd az „Összehangoló 2” gyakorlat végrehajtása.
II. 3. Boldog Dóra báb csenget és elmeséli a Szívem kertje című mesét. A mese végén ritmushangszerekkel kísérve tanuljuk a mese végén lévő Boldog,boldog, boldogság kezdetű verset.
III. 4. Saját jó szív elkészítése és összeragasztása egy nagy teremdísszé.
5. A jó szívek megtekintése,majd a foglalkozás zárása egy nagy csoportos öleléssel.
December: Jó cselekedetek gyakorlása
„Amikor valakinek az álmát segítesz valóra váltani, az élet a te álmodat fogja cserébe megvalósítani. Amikor valakinek segítesz egy problémáját megoldani, az élet egy problémádat azonnal elrendezi. Tedd azt másokkal, amit szeretnél, hogy veled tegyenek! Minden nap egy jó dolgot valakiért tegyél meg! Adj egy álmot ajándékba, segíts valakinek visszatalálni a helyes irányba!”
Bagdi Bella: Adj egy álmot ajándékba
A december volt a legalkalmasabb hónap arra, hogy ezt a témát feldolgozzuk az iskolában. Hiszen karácsony közeledtével szívesebben teszünk jót másokkal, hogy örömet okozzunk. Észrevehetjük, hogy ilyenkor a mi boldogságszintünk is megemelkedik. Hiszen ha látjuk mások nehézségeit, sokkal jobban értékeljük mindazt, ami nekünk jutott az életben. Valamint a vigasz nyújtása közben el is terelődnek a gondolataink a saját problémáinkról. Erősödik az önbizalmunk és hasznosságérzetünk, értelmesebbnek és értékesebbnek látjuk az életet, ha jót teszünk, hiszen cserébe mosolyt és hálás tekinteteket kapunk ajándékba.
Ebben a hónapban nagy fába vágtuk a fejszénket: a karácsonyi műsor előadásában szerepelt az egész osztály. Verseinkkel, szívet melengető gondolatainkkal, játékunkkal meghitt hangulatteremtésnek részesei lehettünk. Éreztük: Jónak lenni jó!
„Amikor lehajolsz segíteni, akkor emelkedsz a legmagasabbra. Amit adsz, azt megsokszorozva az élettől visszakapod. Ha boldogságot akarsz, ültess el boldogságmagot!”
„Az is szép, ha azért segítesz valakinek, mert sajnálod, de sokkal jobb, ha azért teszed, mert kedveled az illetőt, és érdekel, mi történik vele. Ez azt jelenti, hogy nem önmagadért cselekszel.”
A decemberi boldogságórát páros gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk és közösen elénekeltük a hónap dalát. Megbeszéltük, hogy mit jelent a jó cselekedet, hétköznapi példákat sorakoztattunk fel. Megválaszoltuk a munkafüzet „Beszéljünk róla!” kérdéseit, majd gondolatainkat megosztottuk egymással. Visszaemlékeztünk arra, hogy az elmúlt évben milyen jócselekedeteink voltak, vagy hol láthattuk ezeket a közvetlen környezetünkben.
Megbeszéltük, hogy ebben az évben is a korábbiakhoz hasonlóan személyre szabott ajándékokkal készülünk családtagjainknak, barátainknak. A boldogságórát közös karácsonyi énekekkel zártuk.
Néhány tanuló az elkövetkező időszakban fényképsorozattal dokumentálta, hogyan szerzett örömöt másoknak.
Szívek ajándéka tablót állítottuk össze, amelyben az apró ajándékkártaképek egy-egy jókívánságot rejtenek.
,,Adni kell, adni, mindent odaadni. (…) Szeretettel adni és érte semmit sem kívánni.”
A program 4.hónapján a jó cselekedetek boldogító erejét szívtuk magunkba. Ehhez pedig nem kell semmilyen különleges dolog: csupán tiszta lelkű emberek.
A szeretet kezdőbetűire különféle asszociációkat hoztunk fel: emberség, erő, együtt, türelem, testvér. Beszélgettünk arról, ők milyen jócselekedetnek örülnének, és mikor okoznak örömöt szeretteiknek. Ellátogatott hozzánk Zoli bácsi, akinek kíséretével karácsonyi dalokat énekeltünk, teáztunk és pogácsát, sütit ettünk.