A tevékenység helye: Jászdózsai Mocorgó Óvoda és Mini Bölcsőde
Korcsoport: kiscsoport
A tevékenységet vezeti: Bozóki Katalin
A tevékenység témája: Boldogító jó cselekedetek
A tevékenység feladatai:
• Az együttműködés, szociális kapcsolatok a környezethez, társakhoz való pozitív viszony fejlesztése.
• A közösségi szellem alakítása.
• Kulturális hátrányok enyhítése.
• Tolerancia, kreativitás fejlesztése.
I. A tevékenységet kezdő relaxáció:
Bagdy Emőke: „Napra forgó a napraforgó”
II. A tevékenységet kezdő éneklés:
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek.
III. A téma bevezetése:
„Szigetes” játék (mindenkinek el kell férni a „szigeten”)
IV. A téma feldolgozása
• A gomba alatt c. mese
V. A tevékenység lezárása
• Pöttyös gombák ragasztása
• A barátság jelének felragasztása.
Boldogító jó cselekedetek
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Tanítványaimmal közösen a hónap elején elkészítettük a „barátság füzért”.
Mindenki a saját ízlése, elképzelése szerint színezte ki a sablont. Minden napunk azzal kezdődött, hogy beszélgettünk erről a kis csapatról, rólunk. Nagyon sok irányból meg tudtuk közelíteni ezt a témát. Öröm volt hallgatni ahogy a gyerekek megfogalmazták érzéseiket, gondolataikat, véleményüket. Jó érzés megtapasztalni egy osztályfőnöknek, hogy osztályközösségében hogyan alakulnak pozitív irányban a társas kapcsolatok.
A november ismét mozgalmasan telt csoportunkban. Hiszen már közeleg a karácsony, mindenki várja, lesi a Mikulást is. A kedvesség világnapja alkalmából minden gyermeknek kedveskednie kellett valamivel társai felé, és ezt nagy örömmel tették, hiszen az apróbb civakodások mellett egy összetartó kis csoport vagyunk.
A megadott sablonok alapján elkészítettük a barátságfüzért, melynek minden elemét kiszínezte valaki, majd összeragasztottuk együtt őket és kitettük a faliújságra.
Mozgásfejlesztés keretein belül a Körbe-körbe karikába játékot is megvalósítottuk, ami nagyon tetszett a gyermekeknek, nagy nevetésekkel bujkált mindenki át a nagy hullahopp karikán, felnőtt, gyermek egyaránt.
Várjuk a következő hónap kis játékait, melyet a karácsonyi készülődésünkbe is be tudunk építeni.
Az 5. B osztállyal nemrégiben alaposan átbeszéltük a boldogságórák decemberi témáját és rájöttünk, hogy a kis figyelmességek is hatalmas örömet okozhatnak másoknak. Sokan megosztották, hogy akár egy kedves szóval vagy egy segítő kézzel is javíthatunk valaki napján.
Beszéltünk arról, hogy a jócselekedetek nemcsak másoknak, hanem saját magunknak is boldogságot hoznak, hiszen segíteni másoknak mindig jól esik. Az osztályban mindenki egyetértett abban, hogy a legjobb jócselekedetek gyakran a legegyszerűbbek, mint például, ha segítünk egy osztálytársnak a házi feladatban vagy ha megvigasztaljuk azt, aki szomorú. Egyetértettünk abban, hogy a közösségi tevékenységek, mint a jótékonysági akciók, még nagyobb boldogságot adnak, hiszen így több ember életét is jobbá tehetjük.
Végül mindenki elismerte, hogy a boldogító jócselekedetek nemcsak másokat, hanem minket is gazdagítanak emberileg.
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: „Süssünk, süssünk valamit…”
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok:
– Bagdi Bella: Hálával ismétlése, játéka invitálás a dallal.
– Szerepjáték a szőnyegen. Jó cselekedetek fogalmának tisztázása (segítség az idős embereknek, buszon hely átadása, anyának segítség a konyhában, stb…) Hogy segíthetjük saját közösségünket?
– Süteményvásárra a gyermekekkel közösen, sütemény (liba linzer) pogácsa sütése, ezáltal jó cselekedet lélekben történő megélése. A sütés öröme, adakozás a vásárra, közös sütés élményének átélése.
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek (Imi Print Nyomda, Nyíregyháza)
One Human Family, Food for All című animációs kisfilm:
• Mi a probléma a történetben? A feladatot egyedül nem tudják megoldani (túl hosszú a fakanál nyele, nem ér el a szájukig).
• Mi váltotta ki a konfliktust a mesében? Nemcsak hogy nem tudták egyedül megoldani a feladatot, de még egymást is akadályozták.
• Hogyan oldották meg a problémát a szereplők? Rájöttek, hogy nem a saját szükségleteiket kell kielégíteni, hanem mindenki a másikon segít, így előbb-utóbb mindenkién segít valaki.
• Hányan vettek részt a megoldásban? Mindenki részese volt a megoldásnak, a csoport minden tagja együttműködött.
• Mi a történet üzenete? Keressük meg erősségeinket és gyengeségeinket. Az erősségeket osszuk meg másokkal, a gyengeségeinkre keressünk másnál megoldást, illetve figyeljük más gyengeségeit, hátha a mi erősségünk megoldás lesz rá.
• Vajon miért lehet fontos egy családnak, csoportnak, csapatnak, hogy együtt oldja meg a nehéz helyzeteket? Mert egységben az erő 😊
Sziasztok,a Székely Mikó Kollégium 5B-sei különböző tevékenységeket végeztek az októberi témával kapcsolatosan: sétáltunk a szabadban,megöleltük egymást és a fákat, nevettünk,beszélgettünk ,valamint volt kis műhelymunka is.
Az órán meghallgattuk Bagdi Bella egyik dalát, majd relaxációs gyakorlatokkal folytattuk. A továbbiakban feldolgozuk a témát, majd a kreatív alkotás után a témát újraismételtük.
A Boldogságóra foglalkozásokat a 2021/2022-es nevelési évben vegyes csoportban tartottam.. Csoportomban a gyerekek többsége jól motiválható, lelkes, így reméltem fogékonyak lesznek majd a boldogságórák derűs és élménygazdag feladataira, játékaira. Az első foglalkozáson középső és nagycsoportos korosztály számára terveztem a feladatokat, mert úgy gondoltam beszoktatós kiscsoportosainknak még több idő kell az óvodába, közösségbe való beilleszkedéshez, először alakuljon ki bennük a biztonságérzet és később majd őket is be tudom vonni a foglalkozásokba.
Nagy izgalommal vártam az első foglalkozás milyen érzéseket vált ki majd a gyerekekből, milyen hatással lesz rájuk. A gyerekekkel egy kis mozgásos játékkal kezdtük a ráhangolódást, amely nagyon tetszett nekik, átmozgatta őket. Nagyon jónak tartom a kézikönyv relaxációs gyakorlatait, amelyeket én is alkalmaztam a foglalkozások elején.
A foglalkozások kezdő énekét többször meghallgattuk már előtte, így a gyerekek velem együtt tudták énekelni. .A témákat mindig beszélgetőkörrel folytattuk, melyek során a gyerekek megnyíltak, őszintén el tudták mondani saját kis nyelvükön az adott témához kapcsolódó érzéseiket. A hozzájuk kapcsolódó mesék és szituációs játékok, a munkafüzet rajzos, színezős feladatai elősegítették egymáshoz való pozitív viszonyuk, empátiás készségük, segítőkészségük fejlődését. A kézikönyvön kívül saját tapasztalataimra építve is találtam ki változatos, játékos feladatokat. Szerettem volna elérni, hogy a kicsit nehezebben motiválható, kevésbé aktív gyerekek is érdeklődőbbek, aktívabbak, kreatívabbak legyenek, nőjön a figyelemkoncentrációjuk. E törekvésemet többé-kevésbé sikerélmény koronázta. Célom volt, hogy a témákat továbbadva s a családokat is bevonjam, ezáltal a szülő-gyermek kapcsolatot is erősítsem.
Sikerült elérnem, hogy a boldogságóra foglalkozások által kevesebb lett a gyerekek közötti konfliktus, önállóbban tudták megoldani egymás között a nézeteltéréseket, gyakrabban tudtak bocsánatot kérni és megbocsátani egymásnak. A kevésbé segítőkész gyerekek is észrevették milyen felemelő érzés jót cselekedni, egymásnak segíteni. A nem építő jellegű baráti kapcsolatok is pozitív irányba kezdtek fordulni. Az örömzene, táncos mókázás a felszabadultságot, a pozitív érzelmeket hívta elő belőlük.
A differenciálás lehetőségét a foglalkozások során a gyermekek egyéni képességeihez, adottságaihoz igazodó feladatokkal, tevékenységekkel terveztem meg, amivel sikerélményt tudtam biztosítani számukra. Mindig az adott kisgyermek erősségeire próbáltam építeni. Kreatív, változatos tevékenységekkel hagytam őket szabadon, egyéni képességeikhez mérten kibontakozni.
Kihívásnak tekintettem, és úgy érzem, hogy sikerült megszerettetnem a gyerekekkel a boldogságóra foglalkozásokat, szívesen és örömmel vettek részt rajta a gyerekek és testi egészségük mellett lelki egészségük is fejlődött.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 1.c osztályos tanulói a boldogító jó cselekedetek hónapjában arra figyeltek a gyerekek, hogy minél több jó dolgot adjanak társaiknak.