A Boldogságóra foglalkozásokat a 2021/2022-es nevelési évben vegyes csoportban tartottam.. Csoportomban a gyerekek többsége jól motiválható, lelkes, így reméltem fogékonyak lesznek majd a boldogságórák derűs és élménygazdag feladataira, játékaira. Az első foglalkozáson középső és nagycsoportos korosztály számára terveztem a feladatokat, mert úgy gondoltam beszoktatós kiscsoportosainknak még több idő kell az óvodába, közösségbe való beilleszkedéshez, először alakuljon ki bennük a biztonságérzet és később majd őket is be tudom vonni a foglalkozásokba.
Nagy izgalommal vártam az első foglalkozás milyen érzéseket vált ki majd a gyerekekből, milyen hatással lesz rájuk. A gyerekekkel egy kis mozgásos játékkal kezdtük a ráhangolódást, amely nagyon tetszett nekik, átmozgatta őket. Nagyon jónak tartom a kézikönyv relaxációs gyakorlatait, amelyeket én is alkalmaztam a foglalkozások elején.
A foglalkozások kezdő énekét többször meghallgattuk már előtte, így a gyerekek velem együtt tudták énekelni. .A témákat mindig beszélgetőkörrel folytattuk, melyek során a gyerekek megnyíltak, őszintén el tudták mondani saját kis nyelvükön az adott témához kapcsolódó érzéseiket. A hozzájuk kapcsolódó mesék és szituációs játékok, a munkafüzet rajzos, színezős feladatai elősegítették egymáshoz való pozitív viszonyuk, empátiás készségük, segítőkészségük fejlődését. A kézikönyvön kívül saját tapasztalataimra építve is találtam ki változatos, játékos feladatokat. Szerettem volna elérni, hogy a kicsit nehezebben motiválható, kevésbé aktív gyerekek is érdeklődőbbek, aktívabbak, kreatívabbak legyenek, nőjön a figyelemkoncentrációjuk. E törekvésemet többé-kevésbé sikerélmény koronázta. Célom volt, hogy a témákat továbbadva s a családokat is bevonjam, ezáltal a szülő-gyermek kapcsolatot is erősítsem.
Sikerült elérnem, hogy a boldogságóra foglalkozások által kevesebb lett a gyerekek közötti konfliktus, önállóbban tudták megoldani egymás között a nézeteltéréseket, gyakrabban tudtak bocsánatot kérni és megbocsátani egymásnak. A kevésbé segítőkész gyerekek is észrevették milyen felemelő érzés jót cselekedni, egymásnak segíteni. A nem építő jellegű baráti kapcsolatok is pozitív irányba kezdtek fordulni. Az örömzene, táncos mókázás a felszabadultságot, a pozitív érzelmeket hívta elő belőlük.
A differenciálás lehetőségét a foglalkozások során a gyermekek egyéni képességeihez, adottságaihoz igazodó feladatokkal, tevékenységekkel terveztem meg, amivel sikerélményt tudtam biztosítani számukra. Mindig az adott kisgyermek erősségeire próbáltam építeni. Kreatív, változatos tevékenységekkel hagytam őket szabadon, egyéni képességeikhez mérten kibontakozni.
Kihívásnak tekintettem, és úgy érzem, hogy sikerült megszerettetnem a gyerekekkel a boldogságóra foglalkozásokat, szívesen és örömmel vettek részt rajta a gyerekek és testi egészségük mellett lelki egészségük is fejlődött.
Boldogító jó cselekedetek
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 1.c osztályos tanulói a boldogító jó cselekedetek hónapjában arra figyeltek a gyerekek, hogy minél több jó dolgot adjanak társaiknak.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 1.c osztályos tanulói a boldogító jó cselekedetek hónapjában arra figyeltek a gyerekek, hogy minél több jó dolgot adjanak társaiknak.
A padokat úgy rendeztük el, hogy legalább négyen ülhessenek egy-egy asztalközösségnél.
Ráhangoló beszélgetéssel kezdtünk – vannak olyan gyerekek, akik nem nevelkednek a családjukban. Az egyik osztályban van olyan gyermek, aki nevelőszülőknél él, másik osztályban olyan gyermek, akinek az édesanyja gyermekvédelmi gyám. Ez jelentős mértékben segítette a beszélgetés mélyítését.
Ezt követően egy mikulás zsákból húztak keresztneveket a gyerekek, olyanokét, akik gyermekotthonban nevelkednek. Ez nagyon lelkessé tette őket. Ezt követően választhattak kinyomtatott képeslapok közül és rajzolhattak, írhattak személyre szóló üzeneteket nekik.
Az elkészült alkotásokat elvittem a gyermekotthonba és kiosztottam nekik. A lelkesedés kifejezetten nagy volt, örömmel olvasták az üzeneteket.
Ez a foglalkozás kifejezetten érzékenyítőre sikerült!
Az osztály átrendezését követően mondókával segítettem a fókuszálást a foglalkozásra. Ezt követően beszélgettünk arról, hogy kinek milyen jócselekedete volt, illetve kivel milyen jót tettek eddig. Nagyon sokféle és kedves válasz érkezett. Utána egy macit vettem elő, a játék során én elindítottam egy gondolatot – pl. figyelmet adok, a mellettem levő gyermek elvette a macit és mondta, hogy figyelmet kaptam, majd egy pozitív gondolattal folytatta szeretetet adok – így folytatódott a sor, amíg körbeért. A játék abban is segítette őket, hogy ne csak megéljék amit kapnak, hanem figyelmüket tartsák rajta.
Utána megtanultuk a hónap dalát, közös koreográfiát készítettünk hozzá, többször elénekeltük-eljátszottuk.
Az óra zárása postásjátékkal történt, amikor kedves üzeneteket küldtünk tovább.
Köszönöm a gyerekek aktivitását, a tanító nénik támogató együttműködését és a lehetőséget!
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Az Angyal a cipősdobozban című meséből kiindulva dolgoztuk fel a témát. A foglalkozások végén mindenki elkészíthette a saját jótevő angyalát.
Ebben a hónapban csoportszinten igyekeztünk kedveskedni más csoportos gyermekek számára. Így például játékokat adtak a gyerekek egy másik csoportnak, ajándékot készítettek nekik, amivel mosolyt tudtak csalni az arcukra.
Mindezen tettek mellett egy verset is tanultak, hogy szép szavakkal is boldogítsák a gyerekeket.
Foglalkozás ideje: 2023. 12.14.
Helye: Református EGYMI Kiskunhalasi Tagintézménye
Korcsoport: 12-21 év, súlyos-halmozottan sérült tanulók
A foglalkozást vezeti: Dr. Kovács Györgyné
Téma: Boldogító jócselekedetek
Motiváció:
Hallgassuk meg! Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát!
Mi a jócselekedet?
Ha másokkal nagylelkűek vagyunk, ha megosztjuk másokkal amink van.
Aki rendszeresen jót cselekszik, az boldoggá válik.
Segíteni jó!
Karácsony közeledtével még inkább fontos jót cselekednünk, gondolni másokra.
Kaptok egy-egy szívecskét. Írjuk rá, milyen jócselekedetet szeretnétek csinálni.
Jócselekedetek, amiket a jövőben szeretnék gyakorolni:
– mindenkivel kedves próbálok lenni, nem bántok meg másokat
– anyának örömet szerzek
– jót teszek másokkal, akkor is ha nehezemre esik
A karácsony a szeretet ünnepe, de szeretnénk elérni, hogy ez egész évben kitartson!
„Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.’’
Ajándék készítése
A gyerekekkel házi készítésű szappant nemezeltünk, amit a szeretet ünnepeén szüleiknek, nagyszüleiknek ajándékozhattak.