A jócselekedetek hónapja sok lehetőséget adott az egymásra
figyelésre. Persze a gyerekek leginkább a karácsony örömét várják decemberben.
Boldogító jó cselekedetek
A karácsonyi alma
Decemberben egy igazi boldogságos délutánt tölthettünk el a gyerekekkel. Egy interaktív mesedélutánra hívtuk meg a gyerekek szüleit. Döbrentey Ildikó: „Az árva királylány karácsonya” mese került bemutatásra.
(forrás: https://www.facebook.com/groups/1265726050594017)
Ez a történet nem csak a karácsony hangulatát idézi meg, hanem a szeretet, a jóság és az együttérzés üzenetét is közvetíti.
A tevékenységet megelőzte egy adventi ujjszámoló mondóka (Várfalvy Emőke: „Adventi vers gyerekkézre”). Ezzel a kis verssel hangolódtunk a karácsonyi ünnepváró délutánunkra. Ezt követte a mese bemutatása, amibe interaktív módon bekapcsolódtak a gyerekek is, majd alkotás következett. Aláfestő, halk zene közben a gyerekek, a rendelkezésükre bocsájtott eszközöket felhasználva, díszítették a karácsonyi almát. Lezárásként negyedekbe vágott almával kínálunk meg mindenkit és sor került az ajándékozásra.
A tevekénységet Farkasházi Réka és a Tintanyúl: „Angyalok” című dalával zártuk.
„Ha hosszú útra mész, és eltévedsz,
gondolj arra, akivel almát ettél karácsonykor.”
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Holló Éva Andrea és Sógor Melinda Ágota
A hónap témája a Jó cselekedetek volt. Elolvastam a Hófödte hegy meséjét a gyerekeknek, majd csoportokat alakítottunk. Megkapták a mesét írott formában és feltettem a kérdéseket. A csoportok ügyesen megválaszolták azokat. A foglalkozást a Tenyér üzenet feladattal zártuk. Mindenki írhatott egy-egy jókívánságot a társának. Közben aláfestő zeneként újra meghallgattuk a Jó emberré csak szívemmel válhatok című dalt. Jól érezték magukat a gyerekek a foglalkozáson.
A mai Boldogságóránkon családias, kis létszámú csoport tudott részt venni, nagyon sok a beteg kisgyermek sajnos.
Az órát Boldog Dórával indítottam, segítséget kért a gyerekektől, – el kellett érnie az anyukája számára az almát, ami meggyógyítja, – ők azonnal a segítségére siettek. Így megtapasztalhatták, hogy milyen érzés jót tenni, jót cselekedni, anélkül, hogy bármilyen jutalmat várnának, vagy kapnának. Sikerült megfogalmaznunk együtt, hogy a jócselekedetekért nem várunk cserébe semmit, a szívünkben érzett boldogság maga a jutalom érte.
A foglalkozást kezdő relaxációt a meséhez igazítottam, alma és szőlő szüret, illetve a lemegy a nap gyakorlatokat választottam, melyeket nagyon szeretnek, élveznek a gyermekek.
Miután jól kimozogtuk magunkat együtt elutaztunk Meseországba egy hópihe hátán, melyet a szél repített egy verssel – fúj a szél, fúj a szél,…Kiscsoportunkban szokássá alakítottuk a Meseországba való utazást, Meseország kapujának dallal való nyitását, a meselámpásban a mesemécses gyújtását, mely bevilágítja az egész országot, előhívja a mese szereplőit, tündéreket, manókat, királyokat, stb.
A foglalkozáshoz egy rövid, a kiscsoportosok számára is jól érthető, követhető mesét választottam, mely megmutatja a jócselekedet értelmét, jelentését. Jelen esetben egy kis erőfeszítéssel, egy apró cselekedettel a kerti manó az alma életét mentette meg. Nem várt semmi ellenszolgáltatást érte, pusztán azért tette, hogy jót tegyen, ne történjen baj, bár a mesében nincs kimondva, de érzékelték a gyerekek, hogy itt bizony a pusztulás lehet a hideg tél következménye.
A beszélgető körben nagyon jól megfogalmazták ezt, volt olyan kisgyermek, aki elmondta, hogy tönkre ment volna az alma, sőt a meghal kifejezés is elhangzott. Megértették, hogy a jócselekedetnek mi a lényege, sőt említették a foglalkozás elején történteket is. A beszélgetés során kissé elterelődött a szó a közelgő ünnep felé, ahol kihasználva az adódó lehetőséget a gyerekek életéhez közelítettem a havi témát. Megbeszéltük, hogy ki mit szokott odahaza segíteni. Mivel a szülők általában ebben az időszakban sokkal elfoglaltabbak, mint máskor, arra buzdítottam a gyerekeket, hogy a mondott példák alapján minden napra jusson egy-egy jócselekedet, amit a következő napon el tudnak mondani, meg tudunk beszélni. Olyan dolgokat választottunk együtt, amit a mindennapokban el tudnak végezni, például a terítés során a szalvéta, evőeszköz felrakása, vagy teregetés során a ruhák adogatása a szülőknek. Nagyon lelkesen mesélték ezeket a feladatokat, szinte az egész csoport valamilyen formában szokott segíteni, jót cselekedni otthon. Szó esett az idősekről való gondoskodásról is, annak ellenére, hogy a csoportban a nagyszülők még aktív korúak.
A szót a csoport életére terelve a gyerekek sok eseményt, konfliktust említettek, melynek során rossz érzésük volt, megbántottak valakit, amit általában bocsánat kéréssel, vagy fizikai érintéssel, öleléssel oldottak.
Nagyon tetszett a varázsecset megkötése, és a varázsfőzet elkészítése a gyerekeknek, amit a mese után a szabad játék során is láttam alkalmazni. Arra kértem őket, hogy annak az arcát is simítsák meg a főzettel a mellettük ülőn kívül, akit szeretnének kiengesztelni a korábbi konfliktus miatt. 2 kisgyermek élt a lehetőséggel, a többiek nem érezték úgy, hogy maradt még feloldatlan konfliktus.
A mély, komoly gondolatok után a mozgásos játékban nagyon jól érezték magukat a gyerekek. A figyelemkoncentrációt, a gyors reagálást fejlesztő játék mindig sikeres a gyermekek körében, miután megbeszéltük a szabályokat, megmutattuk a gyümölcsökhöz kapcsolódó mozgásokat felszabadultan hajtották végre az utasításokat.
A foglalkozást egy közös projekttel zártuk le, krepp papírból annyi darabot vágtunk, ahány gyermek jár a csoportba, amit felrögzítettünk, fenyő alakra formáztunk, majd erre előre kivágott almákból füzért fűztünk, s felragasztottuk. A tevékenységben minden kisgyermek lelkesen vett részt, a hiányzókat is felsoroltuk, az Ő fenyő részletükre is készítettünk füzért, s ami a legmeghatóbb volt számomra, az egyik gyermek megjegyezte, hogy ez a füzér összeköti az egész csoportot. Megfogalmazta az együvé tartozás lényegét, a legfontosabb érzést így karácsony táján, a család, az óvodai csoport, a szűkebb s tágabb közösségek összetartozását.
Óvodánk nagycsoportja e hónapban ellátogatott a közeli Páfrány utcai Idősek Klubjába. A klubbal az ősszel kerültünk kapcsolatba, érték- és hagyományteremtő céllal, melyből a gyermekek és az idősek is profitálnak az évek során. Megérkezésünkkor kissé hosszabb ideig kellett várakozni, de a gyerekek türelmesen, nyugodtan hallgatták a dalokat, verseket, melyeket meghívott vendégek, a klub vezetői adtak elő. A csoport gyermekei egy kedves műsorral készültek az idősek számára, verssel, dalokkal, dalosjátékkal és egy betlehemes jelenettel kedveskedtek a bácsiknak, néniknek. Gyermekeink csodálatos, hangos, még külső szemlélő számára is nagyon élvezetes előadást nyújtottak. Boldogság volt látni a meghatott arcokat, a könnyektől áztatott szemeket, a boldog mosolyokat az idősek arcán. A gyerekek maguk is és mi is nagyon büszkék voltunk azért a jócselekedetért, amit ezzel az előadással sikerült véghez vinni – óriási örömet okoztak a klub tagjainak. Felemelő érzés volt látni, hogy az idősek és a gyerekek között milyen kapocs van, milyen láthatatlan csoda fűzi össze őket. Az előadás végén a gyerekek egy-egy maguk által készített karácsonyi asztalra szánt gyönyörűen díszített üveg mécsessel, illetve az ehhez fűzött dísszel ajándékozták meg a klub tagjait, dolgozóit, így kívánva áldott, békés ünnepeket. Az idősek is saját kézzel készített kis meglepetéssel készültek a gyermekek számára.
Zárásként az idősek mellé álltak a gyerekek is, majd megfogtuk egymás kezét, és a lassú zene lágy ütemére ringatóztunk. Nem csak mi felnőttek, de a gyerekek is érezték a pillanat fontosságát, melyet minden felnőtt és a gyerekek közül többen is megkönnyeztek, ez az élmény összefűzte, megerősítette a generációk közötti kapcsolatot.
Óriási élménnyel, a szívünkben rengeteg kavargó érzéssel – boldogság, büszkeség, hála, felelősség, tisztelet, gyengédség, szeretet – tértünk vissza a mindennapokba, óvodánkba. A mai nap sok tanulsággal és mély élménnyel gazdagított mindannyiunkat. A gyerekek nemcsak azt tanulták meg, hogy a jócselekedet magában hordozza a boldogságot, hanem átéltek egy mély összetartozást, és megtapasztalták a generációk közti kötelék erejét. A mai nap élményei hosszútávú hatással lehetnek a gyerekek személyiségének fejlődésére, megerősítik, megalapozzák értékrendjüket, szociális érzékenységüket.
A decemberi boldogságóránk témája a boldogító jó cselekedet volt. A „boldog vagyok, hogy itt vagytok” üdvözlés után ráhangolódásként, meghallgattuk a – Jó cselekedet, ami boldog mosolyt varázsol mások arcára – című dalt, melyet ritmushangszerekkel kísértünk.
Ezután beszéltünk a jó cselekedetekről. A tanulóink nem minden esetben érzik át tetteik, cselekedeteik fontosságát, ok- okozati összefüggéseit. Felhívtam a tanulók figyelmét arra, hogy a mindennapokban mennyi jó cselekedetet hajtanak végre anélkül, hogy gondolnának rá. ( Segít felhúzni a társának a kabátot. Megsimogatja, ha szomorú…) A beszélgetés során többek értették meg, hogy az apró tetteik milyen fontosak lehetnek mások számára. Ezután rövid videó megtekintése következett a lehetséges jó cselekedetekről.
A feladatvégzés során képeket válogattak a tanulók. Mindenki kiválasztotta a rá jellemző cselekedetet ábrázoló képet, (mosogat, vigasztal, mérges áthúzva, ölelés) melyeket először kiszíneztek, majd felragasztották a közös nagy képre.
Az óra utolsó részében egy vidám mesét néztünk meg. (Bob és Bobek utazásai – 11. rész – A jó cselekedet napja) A mesével kapcsolatban arról is beszéltünk, hogy vigyázni kell a jó szándékkal is, mert nem mindig jó másnak is az, amit mi jónak gondolunk. Az óra rövid értékelése után jókedvűen köszöntünk el egymástól.
Az advent időszakában megemlékeztünk a jeles napokról. Örömmel nyitották a gyerekek napról-napra az adventi naptárunkat. Nagy élmény volt a szülőkkel közös kézműves napunk, amikor a szülők által sütött mézeskalácsokat közösen díszítettük ki velük. Ezen a napon meg is vendégeltük a szülőket, egy igazi teadélelőtt alakult ki. A Luca naphoz kapcsolódóan foglalkoztunk a régi hagyományokkal: a kotyolással, a lucabúzával és a különböző jóslásokkal.
Ajándékokat is készítettünk a családtagoknak.
A gyerekekkel átbeszéltük a karácsony hozadékát. A tavalyi évhez képest most sokkal jobban inkább akarnak adni, mint kapni. Úgy érzik, hogy adni nagyobb örömmel tölti el őket. Beszéltünk az elhagyott emberekről, akiknek nincs senkijük, és a gyerekek sokkal nagyobb empátiával nyilatkoztak, segítséget és szeretetet nyújtanának nekik. Mindenki akar jó cselekedet tenni, mert az jó érzéssel tölti el őket.
Minden apró jó cselekedet fontos, nem is gondoljuk mennyire. Ebben az időszakban arra figyeltünk, hogy meglássuk az apró kis örömteli dolgokat körülöttünk, hiszen az év utolsó hónapja igazán a szeretetről és odafigyelésről szól!
Beszélgettünk arról, ki milyen jó cseledetet vitt már véghez, megtanultunk egy verset a szeretetről, amelyet értelmeztünk, rájöttünk arra, hogy a szeretet életünk mozgatórugója, és nem kell szégyellni egy ölelést, vagy a mások segítését. Köszönjük!
A jó cselekedetek mindennapi életünk értékes részei, amelyek erősítik az együttérzést, az önzetlenséget. A gyerekek számára különösen fontos, hogy már kicsi korban megtapasztalják az adás örömét. Amikor segítenek egy társuknak, megosztják játékaikat vagy kedves szavakkal bátorítanak valakit, nemcsak másokat tesznek boldoggá, hanem ők maguk is örömet éreznek.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a jó cselekedetek nem feltétlenül nagy dolgok, lehet az egy kedves mosoly, egy őszinte dicséret vagy egy ölelés, amely jobbá teheti a világot. Ha a gyerekek ezt megtanulják, felnőttként is olyan emberekké válnak, akik képesek a szeretetet adni es befogadni.