Ez alkalommal a 7.osztályos csoportommal tartottunk Boldogságórát angolul, amikor a jó cselekedetekről beszélgettünk. Először egyénileg, majd párokban listát készítettek a gyerekek, amiket kiegészíthettek az általam táblára felírt jó cselekedetekkel. Ezeket innen vettem: https://actionforhappiness.org/calendar
Ezután jótett-naptárak készültek kis csoportokban, amelyekbe a listáról kerültek jótett-ötletek. Lelkesen, ügyesen dolgoztak a diákok, élvezték azt, hogy színekkel, papíron dolgozhatnak.
Otthoni feladatként a kapott jótett-naplót kellett néhány nap alatt kitölteni.
A naplók tartalmát aztán órán csoportokban megbeszélték a gyerekek.
Boldogító jó cselekedetek
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A témával ebben a hónapban kiemelten foglalkoztunk, de igazából a jó cselekedetek átszővik a mindennapjainkat. Megnyilvánulnak például az egymás iránti kedvességben, a segítségnyújtásban, a játékeszközök megosztásában, a gondoskodásban, a hála kifejezésében, az ajándékozásban. Így ünnepek közeledtével számos alkalom nyílik a jó cselekedetekben való elmélyülésre.
Elmeséltem és eljátszottuk a Karácsonyi csillag meséjét. Beszélgettünk arról, hogy mit érzett a csillag és a fenyőfa. Szeretetfolyosót alakítottunk, ahol a biztonságban áthaladó gyermekek jó tulajdonságait emeltük ki. Ajándékot készítettünk a szülőknek, és megleptük szeretet angyalokkal a Báthory iskola 6.B osztályát, ezzel is építve a kapcsolatot Boldog Óvoda és Örökös Boldog Iskola között.
A különféle tevékenységek erősítették a gyermekek belső motivációját, hogy még több jót cselekedjenek. Szorgos manókká változtak, segítettek a terem, öltöző díszítésében, a rendrakásba, ágyazásban. Az elismerő szavak, a dicséret büszkeséggel töltötte el őket.
Ismét az Adventi Villamoson teljesítettek szeretetszolgálatot diákjaim. Még egy hétig találkozhattok a Kossuth Gimnázium manóival, rénszarvasaival vagy akár Grinccsel az Adventi Villamoson. A Boldog Iskola diákjai, egy boldogságcseppet visznek most a villamosra. Egy pozitív üzenet, egy jókívánság, és egy szem szaloncukor, ami lehet mosolyt csal az arcokra. Minden miskolci lakosnak így kívánunk Áldott Ünnepeket!
Diákjaim a következő mondatokkal tértek „haza”.
„Volt egy néni, aki sírva fakadt amikor elolvasta az üzenetet, és nagyon köszönte nekünk, hogy örömöt csempésztünk a napjába.”
„Az egyik néni nagyon megköszönte a pozitív üzenetet: Felhívta a titkárságot is, hogy köszöni a gyerekek szép üzenetét.”
Boldogságcsepp a csipet csapattal a budapesti Démétér házban!
A miskolci Kossuth Lajos Evangélikus Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum pedagógiai ágazatos tanulói a budapesti Démétér házban jártak, gyógyuló gyerekeknek mikulás ünnephez kapcsolódó élménypedagógiai foglalkozást tartottak, ahol üvegfestés, vidám játékok mellett, egy izgalmas virtuàlis utazással elrepítették a gyerekeket Lappföldre – Mikulásfalvára, a Télapó hazájába, a tanulóink által írt mese fantázia világán keresztül!
Mikulás ünnephez kapcsolódó élménypedagógiai programunk az Evangélikus Pedagógiai szakmai Szolgáltató és Továbbképző Intézet (EPSZTI) bábáskodásával indított Márta mozgalom keretén belül zajlott, bekapcsolódva egy remek karitatív programba, amely jó gyakorlatot és példát mutat a társadalom számára!
Köszönjük a Démétér háznak- Gabriella Sedlák
alapítványi programvezetőnek- a lehetőséget!
Köszönjük iskolánk vezetőségének Roland Vígh, valamint iskola lelkészünknek Baldó Wächter ) a támogatást, programunk megvalósulásához!
Köszönjük a 11.D osztály tanulóinak az örömteli, boldog pillanatokban való közös részvételt!
Márta mozgalom karitatív programjában résztvevő 11. D osztály diákjai:
Lőrincz Boglárka
Nagy Nelli
Móricz Beatrix
Nyeste Boglárka
Nagy Dalma
Az élménypedagógiai foglalkozást megálmodó pedagógusok: Bóna Tímea és Molnárné Litványi Krisztina.
Köszönjük a mai napot! Feledhetetlen órákban, pillanatokban volt részünk!
„Amikor télen hullni kezd a hó, indul útjára Mikulás apó.
A szél szakállát tépi, lengeti, de ő kigyelme ezt csak neveti.
Szélnek, viharnak vígan neki vág, csak egy arasz neki a nagyvilág.
Egy pillanat: átszáll a tengeren, egy pillanat: mindenütt ott terem.”
/Benedek Elek/
A jó cselekedetek apró, de értékes tettek, amivel másokat segítünk vagy örömet szerzünk
nekik. Egy kedves szó, egy mosoly, egy segítő kéz, mind-mind olyan dolgok, amelyek jobbá
tehetik mások napját. A jó cselekedetek gyakran egyszerű dolgok, például, ha segítünk egy
osztálytársunknak a leckében, megköszönjük valakinek a segítséget. A jó cselekedetek
nemcsak a másik ember számára hasznosak, hanem minket is boldogabbá tesznek. Amikor
valakinek segítünk, vagy kedvesek vagyunk vele, jobban érezzük magunkat, hiszen jó érzés
látni, hogy örömet szereztünk. A kedvesség és a segítőkészség olyan dolgok, amelyek
szorosabbá fűzik az emberi kapcsolatokat és barátságokat is szülnek. Az, aki jót tesz,
általában maga is visszakapja másoktól a szeretetet. Tehát a jó cselekedetek nemcsak
másoknak, de nekünk is hasznosak. Ezekkel a tettekkel szebbé tehetjük a világot, és
megerősíthetjük azt az érzést, hogy egy nagy közösség részei vagyunk, ahol számíthatunk
egymásra. Ezeket a gondolatok fogalmazták meg a gyerekek Az oroszlán és az egér c. mese
feldolgozása során. Kiemelték, hogy a segítségnyújtás és hálálkodás, a törődés és bátorság,
miért kell az életünkbe a kölcsönös támogatás mellett.
A decemberi boldogságóránk a negyedik osztályban szorosan az ünnepi körhöz, valamint a technika és tervezés óra adventi témájához kapcsolódott.
Órakezdő, „Puha meleg, felengedek…” relaxációs gyakorlatunk segítségével melegítettük fel szívünket egy hideg téli napon.
„Adok neked valamit” (az ünnepekre fókuszálva) játékos feladattal vezettem be a témát, mely rendkívüli jókedvet eredményezett.
Meghallgattuk a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” dalt, mely az órán a kis alkotások készítése közben is felcsendült újra.
A téma megszokott továbbgondolása mellett az előgondolás ötletét már az adventi héten elindítottam. „Tégy jót” felirattal ellátott angyalka kártyákat készítettem minden gyereknek. Feladatot nem adtam hozzá, csak arra kértem őket, hogy gondolkodjanak rajta otthon, hogy miért kapták. Az óra elején már maguktól elkezdtek beszámolni az otthoni jócselekedeteikről. A sok szép gondolatot becsomagoltuk és a Mikulás szánjára helyeztük, hogy a tőle kapott ajándékokat jó cselekedeteinkkel háláljuk meg.
A téma feldolgozásához, lelkesen hozzáfogtunk a szánhúzó rénszarvasok elkészítéséhez, melyek segítenek a csomagjainkat a világ különböző helyein élő gyermekek számára eljuttatni. Közben sokat beszélgettünk a jó cselekedetek gyakorlásáról, az önzetlenségről, a segítőkészségről, az együttérzésről, a belőlünk kiváltott érzésekről, az eddigi témáink összefonódásáról.
A tanulságainkat a „Ha jót teszek” meditációval összegeztük az óra végén.
A téma továbbgondolása két vonalon történt. A karácsony előtti héten a korábban megkapott „Tégy jót” angyali kártyák hátoldalát kellett ellátniuk rajzzal, kedves gondolatokkal és az egyik osztálytársuk holmijába kellett becsempészniük. A másik feladatuk az elkészített rénszarvasokhoz kapcsolódott. Otthon egy szeretett személyt kell meglepniük vele karácsonykor. A rénszarvasok belsejébe apróbb meglepetéseket készíthetnek. Mindkét továbbgondolásra lelkesen készültek, már alig várom a januári beszámolójukat a jócselekedeteikről.
A téma feldolgozásához a „Lepjük meg anyát!” című mesét választottam, melyben a gyerekek segítettek diót, mákot darálni, míg anya a szomszéd néni segítségére sietett, mert kificamodott a bokája. Az érzékenyítés és együttérzés fogalmának cselekvésbe ágyazása jól sikeredett, hiszen a mese végén mindenki elmesélhette: hogyan tett jót valakinek, miben segített, hogy a másik boldog legyen. Szituációs helyzeteket meséltem, melyet a gyerekek próbáltak megoldani, válaszokat találni, a problémákat kezelni. A boldogság vár lakója: Boldog Dóra, kidíszítette a vár kapuját, melyet elnevezett a „Jóság kapujának”. Feladatul tűzte ki a gyerekeknek, hogy csak az lépheti át mindennap a kapu küszöbét, aki valami jót cselekedett. A mézeskalácssüti adagolása, szaggatása, díszítése, sütése valóban jó cselekedettnek bizonyult. A reggeleket Balla Piroska: Barátkozós mondókájával kezdtük, melyet különbözőféleképpen gyakoroltunk, játszottunk el. Az arcizomlazító játékunk: arcfelfújás és pukkasztás nagyon jó kedvre derítette a kis manósokat. A „boldog vagyok” és „a szívem kitárom” dalra mozogtunk, egymásba kapaszkodva jártuk a táncot.
A jó cselekedet, a szeretet, az együttérzés minden formáját megtapasztaltuk a héten, melyet a boldogság vár és annak kitárt kapuja bizonyított a legjobban: minden manós kisgyermek átléphetett rajta. Ancsa mama segítségével elkészített és becsomagolt mézeskalácsokat elajándékoztuk (jót cselekedtünk) az utcán sétáló embereknek, akik mosollyal és boldogsággal fogadták kedvességünket.
Szívbéli szeretettel és kedvességgel kívánok mindannyiunknak békés, meghitt karácsonyi ünnepeket és boldog új évet.
Tisztelettel:
Tariné Varga Edit
A hónap során újabb erősségeinket fedeztük fel, és igyekeztünk azokat tudatosan használni; miközben az ünnepre készülődve a jó cselekedetek fontosságát is szem előtt tartottuk.
A névadónk napja tiszteletére rendezett élménypedagógiai kiállításon mi is megmutattuk, hogy milyen témákkal foglalkozunk a boldogságóráinkon. A gyerekeket büszkeséggel töltötte el, hogy láthatták az órák pillanatait felidéző képeket, az alkotásaikat a paravánon. Az iskolatársaik is meggyőződhettek arról, hogy lehet a boldogságórákon komoly témákról felszabadultan, élvezettel beszélgetni, s közben fontos ismereteket szerezni.
A december a közös ünnepvárásról, az ajándékozásról is szól. Ennek keretében apró meglepetéseket tettem Mikulás-napján a padjaikra. Klubdélutánt is tartottunk, ahol jó volt látni, milyen örömmel szedegették ki a mikuláscsomagokból az egymásnak szánt ajándékokat. Sokat játszottunk közösen, majd a délután zárásaként egy-egy szépen becsomagolt szuvenír (naptár, füzet, toll, rajzeszköz) volt a bónusznyereményük. Egy iskolai program keretén belül nagy lelkesedéssel és szeretettel készítettünk a harmadikosoknak karácsonyi képeslapokat, majd ezen felbuzdulva a tanáraiknak is. Az ünnepekre való készülődést egy Debrecenbe tett adventi vásári látogatással koronáztuk meg. Szeretetben, egymásra való odafigyelésben nem volt hiány.
Az adventi várakozásunk nemcsak az volt a része, hogy teremajtóra kihelyezett karácsonyfára naponta kitűztük a megfelelő számokat, hanem az is, hogy készítettünk egy „adventi jó cselekedetek” naptárt, amelyen kis szívecskékre írták fel a gyerekek, milyen kis tettekkel tudnának örömet szerezni a környezetükben élőknek. Leggyakoribb ötleteik a szüleiknek tett szívességek voltak („segítek apának azzal, hogy lemosom az autóját”, „segítek anyának a házimunkában”). De azért akadtak ennél szívet melengetőbb vállalásaik is: „a kutyamenhelyen élő állatoknak viszek ételt”; „részt veszek adománygyűjtő akciókban (pl. csoki- és ruhagyűjtés)”,; „megmasszírozom anyukám hátát”; „hazaviszek egy kóbor cicát és gondozom”; „megpróbálok kedvesebb lenni a többiekkel és az órákon jobban viselkedni”.
Boldogságóráinkon elmaradhatatlanok a relaxációs gyakorlatok, ebben a hónapban egy mindfulness gyakorlatot is örömmel próbáltak ki a gyerekek (A kicsi béka). Beszélgettünk a hónap aktuális erősségeiről, megnéztük a hozzájuk kapcsolódó Erősségkert-kisfilmeket, meghallgattuk az erősség-dalokat. A szeretet az osztály harmadik erőssége (a kreativitás mellett). Beszélgettünk arról, hogy nem is könnyű szeretet kapni és elfogadni; kifejezni a mások iránti szeretetünket, alkalmazni a szeretetnyelv különböző formáit.
A spiritualitás erőssége az osztályban csak két diáknál szerepel az öt fő erősség között, így erről bőven volt mit beszélgetni. Meglepődve tapasztalták, hogy a spiritualitás nem csak az istenhitet és vallásosságot jelenti. Rácsodálkoztak, hogy ők is élték már át a spiritualitás érzését anélkül, hogy ennek tudatában lettek voltak, amikor például elmerültek egy-egy természeti szépség nézésében, vagy tettek valami hasznosat a környezetük megóvása érdekében. Összegzésként a két erősség kifejeződési formáit megfogalmazó mondatokat kellett különválogatniuk, ami meglepően könnyű feladatnak bizonyult számukra.
Ebben a hónapban nagy sikert arattak az erősségkártyák. A Szívmanó kártyák segítségével arról beszélgettünk, hogy melyik érzelmet érzik, ha jó cselekedeteket hajtanak végre. Miközben csoportosították az érzelemkártyákat a derűkártya és a borúkártya köré, megállapították, hogy vannak érzelmek, amelyeket nehéz egyértelműen besorolni a két kategória valamelyikébe. A cselekvőkártyákat szintén nem volt egyszerű csoportokba rendezni. Megvitatták egymást között azt is, hogy ha ők hajtanak végre valamilyen jó cselekedetet, vagy mások tesznek velük valamilyen jót, akkor ezekre ők melyik, a cselekvőkártyákon megjelenített tevékenységgel szoktak reagálni.
A Kalandok kapuja kalandkártyái nagyszerűen fejlesztik a kreatív gondolkodásukat is. Kihúztak egy-egy varázslatos kalandot tartalmazó kártyát, majd ehhez egy eszközkorongot, és kitalálták, hogyan tudnák azokat az eszközöket felhasználni a probléma megoldására. Aztán arról is beszélgettünk, hogy hogyan segíthetné ezeknek a helyzeteknek a megoldását a szeretet és a spiritualitás erőssége. Megállapították, hogy számtalan lehetőséget rejtenek még ezek az erősség-kártyák, és kérték, hogy játsszunk velük a későbbiekben is.
Azt tapasztaltam, hogy az e havi boldogságórás tevékenységeink sikeresen fejlesztették a szeretet és spiritualitás erősségét a gyerekekben, és a gyakorlatoknak köszönhetően erősödhetett a szívük, a lelkük.
3. osztály
December a jócselekedetek hónapja.
A program által ajánlott feladatok közül sokmindenbe belekóstoltunk.
A jeles napok több pontját is sikerült kipipálnunk.
-A Mikulást nagy várakozással, énekléssel és sok – sok ígérettel vártuk.
– Mézeskalácsot sütöttünk a Honismereti Szakkör segítségével.
-Megismerkedtünk a Luca napi hiedelmekkel, szokásokkal és még Luca napi búzát is ültettünk. Közben egy kis tantárgyi koncentráció gyanánt megbeszéltük a környezetismertóra anyagához kapcsolódóan a növények életfeltételeit.
-A megmaradt búzával az udvaron lévő madáretetőt is feltöltöttük, hogy az itt telelő madarak se maradjanak éhesek.
-Hozzájárultunk a falu karácsonyfájának szebbé tételéhez.
-A faliújságra fenyőfát készítettünk puzzle technikával, mely köré minden jócselekedet után egy-egy gömböt színeztek és ragasztottak fel a gyerekek.
Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella „Jó emberré csak szívemmel válhatok” című dalát.
Kicsit belekóstoltunk az önbizalom programba is. Meghallgattuk a „Meglátni a jót magamban” meditációs hanganyagot, majd mindenki lerajzolta saját magát, Az ÉN-KÉP mellé saját jó tulajdonságaikat gyűjtötték csokorba. Önbizalomban úgy tűnt senkinél sincs hiány, ahogy azt a mellékelt fotók is bizonyítják.
A hónap témája a boldogító jó cselekedetek. A decemberi hónap tele van meglepetéssel, várakozással. A hónap elején érkezik hozzánk a Mikulás, majd adventi készülődés az óvodában, a hónap lezárásaként érkezik hozzánk Jézuska. A hónap során nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy próbáljunk kedvesek lenni egymással, figyeljünk oda egymásra, a szeretet jegyében zajlik a hónapsorán a mindennapjaink. A pillangó csoport téma feldolgozása úgy valósult meg, hogy meghallgatták a hónap meséjét, majd megbeszélték ki milyen jó cselekedetet tett, majd mindenki kapot egy szívecskét amiben lerajzolhatta a jó cselekedetet. A katica csoport gyermekei megbeszélték a mese történetét, majd angyalkásat játszottak, mindenkinek kellett egy jó tettet végeznie, végezetül elkészítették a saját angyalkájukat, amit kiraktunk a munkafalra. A mókus csoport karácsonyi műsorral kedveskedtek az Időseknek, sok-sok finomságot vittek a kis öregeknek, ezzel még nagyobb örömet szereztek nekik. Ők a munkafalra szívecskéket készítettek, mert nagyon boldogok voltak attól, hogy örömet szerezni másoknak mekkora kincs. A maci csoport mese hallgatás után, átbeszélték a történetet, majd közösen megbeszélték, hogy ki milyen jó cselekedetet csinált valakinek. Meghallgatták a hónap dalát, közben szívecskéket hajtogattak, amiben beletudták rajzoni a jó dolgot amit tettek másokkal. A süni csoport téma feldogozása „jónak lenni jó” mottó alapján történt. Közösen készítettek egy nagy angyalkát, majd kicsi szíveket, amiben óvó néni a segítségükre volt, a gyerekek gondolatait leírta, ki milyen jó dolgot tett.
Minden csoportban közösen díszítették a gyerekekkel a karácsonyfát, majd a csoportszoba dekorálása is így valósult meg.
A témát „Égig érő fa vagyok megnövök, ha akarok” gyakorlattal indítottuk. Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalra énekeltünk, és táncoltunk. Szituációs játékokkal mélyültünk el a témában, ki hogyan tud jót cselekedni a szülejével, otthon, az óvodában….Megismerkedtünk a boldogító jócslekedetek jelével a szívvel. Erre a szívre a hét folyamán gyűjthetik a jeleket, akitől jócselekedetet kapott. Egy angyalkát kiszíneztek, feldíszítettek (ragasztás, csillámszórás technikájával) melyet otthon a családi körben ajándékoznak.