A decemberi boldogságóránk témája a boldogító jó cselekedet volt. Az „Örülök, hogy ismét boldogságóránk van.” üdvözlés után ráhangolódásként, meghallgattuk a – Jó cselekedet by Goran Episcopus című dalt.
Ezután beszéltünk az óra témájáról, a jó cselekedetekről. Felidéztük az előzőekben már megbeszélt iskolai jó cselekedeteket. Ismét felhívtam a tanulók figyelmét arra, hogy a mindennapokban mennyi jó cselekedetet hajtanak végre anélkül, hogy gondolnának rá. Ezután a napi témánkra tértünk rá, mely az utcán, illetve más helyeken előfordulható jó cselekedetek voltak. Rövid videókat néztünk meg, melyek segítségekről szóltak.( vigyázni egy kutyára, hogy el ne üssék. Félrehúzni a kukát, hogy ne legyen útba. becsukni a kocsiajtót ha a tulajdonos nem veszi észre. időseknek segíteni kukoricát hordani…)
A feladatvégzés során a tanulók kiválasztják a videókhoz tartozó képeket, melyeket először kiszíneztek vagy kifestettek, majd felragasztották a közös nagy képre.
Az óra utolsó részében ismét egy dalt hallgattunk. (Jó cselekedet, ami boldog mosolyt varázsol mások arcára! – a dalt ritmushangszerekkel kísértük. Jókedvűen köszöntünk el egymástól.
Boldogító jó cselekedetek
Szeretett harmadikas diákjaimmal az adventi időszakban gyönyörűen feldíszítettük a termünket. A karácsonyi hangulathoz a kedves szülők is hozzájárultak, hiszen kaptunk egy csodaszép fenyőfát, égősort és díszeket, így boldogan öltöztettük fel gyönyörű fánkat. December első hetében a gyerekek, akkor tehettek a karácsonyfára díszt, ha valamilyen jó cselekedetet követtek el társukkal szemben. Mivel a gyerekek segítőkészek voltak, ezért nagyon hamar egy csodaszép karácsonyfában gyönyörködhettünk. Készítettünk papírból gyönyörű csillagokat, melyekkel kidíszítettük a termünket.
Testnevelésórán a gyerekekkel befogadó fogót játszottunk, melyet nagyon élveztek. Úgy megkedvelték ezt a játékot, hogy szinte mindig ezt akarták játszani.
Igazán bensőséges és szeretetteljes hangulatban telt el a várakozás időszaka iskolánkban. Minden héten az adventi koszorún meggyújtottunk egy gyertyát, elszavaltuk a legszebb karácsonyi verseket, közösen énekeltünk és így jutottunk el a téli szünetig.
Boldog, békés karácsonyt kívánunk és jó egészséget!
2025. 12. 08-án a Meixner Ildikó EGYMI Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola borjádi telephelyén megtartottam Boldogító jó cselekedetek témakörében az Ajándékozás örömei című boldogságórát.
Bevezetésként üdvözöltük egymást, megbeszéltük, a mai boldogságóra témáját, majd a relaxációs gyakorlatok közül a „Napimádással” hangolódtunk.
Tanulóink életében is rendkívül szeretett és várt időszak december hónapja. A várakozás és az ünnepek érzéseire, hangulatára építettem fel az óra témáját.
Meghallgattunk egy Karácsonyi dalt – Fényben születik a béke címűt, melyet ritmushangszerek megszólaltatásával kísértünk.
Ezt követően arról beszélgettünk, hogy nemrég eljött a Mikulás, kaptunk tőle ajándékot, nemsokára pedig Karácsony lesz, készülünk az ünnepre, amikor szintén ajándékokat szoktunk kapni.
Majd megnéztünk egy mesét, ami az ajándékozásról szól: A kisegér mézeskalácsháza címmel. A mese után megbeszéltük, hogy ajándékot kapni jó, de adni még nagyobb örömet okoz.
Az óra lényeges elemeit, fogalmait gesztusjelekkel is megmutattuk, megerősítettük: karácsony, ünnep, szeretet, ajándékozás, öröm, köszönet.
A csoport tanulói ezután ajándékot készítettek egymásnak. A jelbábok kihúzásával döntöttük el, hogy ki kinek adja át az ajándékát.
Az ajándékozás örömének és természetesen az ajándék átvételének megélésével zártuk az órát, mely jó hangulatban telt, a gyerekek motiválhatóak voltak. Élménnyel és kis ajándékkal gazdagodtunk mindannyian.
Kovácsné Vadász Szilvia
A foglalkozást kezdő relaxáció a „Dagasztás” volt, ami arról szól, hogy előre hajló törzs mellett, a jobb és a bal váll váltva felhúzásával és elengedésével az ökölbe zárt kezet a karral együtt mozgatjuk, majd az ujjakat kiengedve „lerázzuk róluk a lisztet”, és mintegy zongorázó mozdulatokkal kilazítjuk a kezet és a kart. (könyv 39.old.)
A „kelt kalács készítése” után énekeltünk és táncoltunk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok (könyv 103.old.) dalára. A gyerekek nagy örömmel fogadták. Táncoltunk párban és kört alkotva is.
Leültünk a szőnyegre, nagy kört alkotva és arról beszélgettünk, hogy számukra mit jelent jót cselekedni. Egyszer csak szóba került az ölelés is. Felálltunk és átöleltük egymást. Egy gyerek, aki általában bántja a társait egyedül álldogált és csak nézte a társait. Mindenki mosolyogva lépet egyik, majd másik csoporttársához vagy hozzám egy-egy ölelésre, azonban hozzá senki sem ment. A szája lefelé görbült, talán kicsit átértékelődött benne az a sok csínytevés. Én odaléptem, átöleltem és mondtam, hogy öleljük meg őt is. Nagyon nagy „kő” esett le a szívéről és igazi boldogságot láttam az arcán, hogy mindenkit szeretünk és elfogadunk a csoportban.
A mesét fejből meséltem. Sétáltam a teremben, mozdulatokkal és eszközökkel próbáltam még jobban a figyelmet magamra hívni. Úgy éreztem, hogy sikerült őket elvarázsolnom Amália történetébe.
A kiszínezett szívekből tudtak egymásnak adni, a negyedik lépcsőfokra tenni és haza vinni is, mivel többet készítettünk. Továbbá készültek képeslapok is, amiket többen hazavittek, de volt, aki az egyik társának adta. Viszonzásul ölelést és mosolyt kapott. Láttam rajtuk, hogy most ment át az, hogy jobb adni, mint kapni.
Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalára (könyv 62.old.) másik nap jutott idő.
Téma továbbadásakor beszélgettünk arról, kiknek tudunk segíteni a környezetünkben vagy akár az óvodán belül. Szerencsére a mi kis óvodánkban mindenki ismer mindenkit, segítenek a kisebbeknek és bátran kérnek tőlünk segítséget, ha valamit ők maguk nem tudnak megoldani.
– Hogyan fejezhetjük ki érzelmeinket ? – testbeszéd játék
– Milyen cselekedetekkel mutathatjuk ki érzelmeinket ?
– Hogyan készül a család karácsonyra ?
– Elismerő szavak ,kifejezések gyűjtése.
– Mézeskalács sütés a helyi Honismereti szakkör tagjaival ,- beszélgetés generációs karácsonyi hagyományokról.
A Boldogságóra foglalkozáson folytatjuk a jó cselekedetek témakörét. Miután Boldog Dóra baba köszönti a gyerekeket elmesélem a témához tartozó mesét. Ezután előre kivágott szíveket díszítenek ki, amit odaadhatnak valakinek. Az lehet a csoportba járó gyermek vagy családtag. Végül táncolunk a témakörhöz tartozó dalra.
A téma feldolgozása az adventi időszakra esett. A Karácsony közeledtével egyre többet beszélgettünk a gyermekekkel a jó cselekededetekről, a szeretettel és saját kezünkkel készített ajándékokról, a közös játékokról, az örömről, az egymásnak nyútott segítségről. Ezeket mind közösen át is éltük. A csoportban minden gyermek igyekezett nyitott szemmel járni és segíteni az arra rászoruló társának vagy felnőttnek.
A gyermekek szeretetük jeléül, egy angyalkákat készítettek, mellyel mindenki megajándékozhatta egy társát a csoportban. Az angyalkák később a közösen elkészített karácsonyfánkat díszítették.
A decemberi óránkat relaxációval kezdtük, majd arról beszélgettünk, hogy kinek miről szólnak a közelgő ünnepek. A gyerekek említették a szeretetet, békét, nyugalmat, ajándékozást, jótékonykodást, közös játékot és az együtt töltött időt a családdal. Megvitattuk, hogy mi mindent lehet ajándékozni, mi a jobb érzés: ajándékot adni, vagy kapni. Ezt követően elmeséltem és feldolgoztuk a „Visszajött a répa” c. mesét.
Az óra következő részében az „Angyaljáráshoz” a gyerekek kihúzták egymás nevét. Megbeszéltük a játék menetét és felhívtam figyelmüket a titoktartásra. Ezután annak készítettek egy személyre szóló, szép, rajzos, pozitív üzenetet, akit kihúztak. Közben karácsonyi zene szólt. A következő szünetre időzítettük a kis levélkék titkos célba juttatását.
A december havi Boldogságóra foglalkozásunk témája a Boldogító jó cselekedetek volt. Az egész órát átszőte az adventi ünnepre hangolódás. Elsőként az Energia csillag relaxációs gyakorlatot végeztük el a gyermekekkel. A téma bevezetéseként mesét olvastam a karácsonyi csillagokról és az öreg fenyőről. A mesét interaktív módon dolgoztuk fel, részenként megállva, az adott részekben történteket megbeszélve, egyéni gondolatokat meghallgatva, szituációkat eljátszva. A gyerekek szívesen osztották meg gondolataikat, örömmel vettek részt a szituációs játékban. A mese feldolgozása után a jó cselekedetekről beszélgettünk. Milyen érzés jót tenni valakivel? Milyen érzés, ha veled tesz valaki jót? A gyerekek többsége szívesen mesélte el egyéni élményét, amit aztán rajzos formában is megjelenítettek egy-egy karácsonyfadísz formában. Ezek a ,,mi közös karácsonyfánkon” kaptak helyet. Az alkotófeladat közben Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát, valamint karácsonyi dalokat hallgattunk. A foglalkozást meditációs gyakorlattal zártuk. A téma és a feldolgozása is fokozta az ünnepvárás hangulatát.
Egy rajzpályázatra készültek ezek a csodás rajzok. A téma az adakozás és segítségnyújtás volt. A rajzok elkészülte előtt sokat beszélgettünk, ötleteltünk arról, hogy mivel tud egy gyerek segíteni az arra rászorulókon.