Erre a témàra nem készítettünk terméket.
Kàdàr Annamària- Karàcsonymeséjét dolgoztuk fel. Sajàt hagyomànyokról beszélgettünk.
Visszaidéztük az egész féléves jócselekedeteket, ugyanis az osztályra nagyon jellemző, szerencsére. Pl. Néhàny diàk könyvjelzőt készített a többieknek.
Sokszor segítik egymàst: leveszik a székeket, befogadjàk a jàtékukba akàr a màsik osztàlybeli gyereket, ha meglátjàk hogy ő egyedül van. Többször is felszedték az udvaron a szemetet. Ezeket mindig a magatartástàblànkban is értékeltük, feljebb lépéssel.
Nagyon büszke vagyok rájuk!
Boldogító jó cselekedetek
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Egész hónapban igyekeztünk a gyerekekkel minél több jó cselekedetet megvalósítani, hogy érezzék, hiába kicsik, ők is tudnak már segíteni valakinek, képesek hasznossá tenni magukat, képesek már ilyen fiatalon is örömet okozni embertársaiknak:
Iskolánk csatlakozott A Válts egy csokit mosolyra akcióhoz, csokit gyűjtöttünk rászoruló gyerrekeknek.
A hónap elején a nagycsoportos óvodások látogattak el hozzánk, akikkel közösen énekeltünk, zenéltünk, barkácsoltunk, így vártuk a Mikulást. A gyerekek lelkesen tanulták a verseket, zeneszámokat, segítettek az ovisoknak a kismikulások elkészítésében. Itt már átérezhették azt, hogy milyen jó segíteni valakinek, együtt barkácsolni, közösen alkotni valami szépet.
A következő héten az időseket látogattuk meg, akikkel mézeskalácsot sütöttünk, nekik is kedveskedtünk egy kis műsorral.
Jó volt látni, hogy milyen ügyesen, szépen dolgozott együtt a különböző korosztály, a gyerekek mennyire figyeltek a nénikre, mit hogyan kell csinálni. A kész mézeskalácsokat közösen egy kis tea melllett fogyasztottuk el. Itt átélhették, hogy szükség van rájuk, jó érzés volt az idős nénik mosolyát , csillogó szemét is látni, az idősek hálásak voltak a közös élményért.
Majd a testvérosztályunkkal barkácsoltunk együtt, akik szintén részt vesznek a Boldogságóra Programban, nagyon ügyesen segítettek egymásnak és munka közben vidáman beszélgettek a gyerekek , így jó hangulatban telt ez az óra.
Az utolsó héten ajándékokat készítettek szüleiknek, hogy megtanulják nem csak kapni jó, de adni is mennyire jó érzés.
A Jó cselekedetek témakörében december 18-án tartottam meg a Boldogórás foglalkozást az alsós osztályomnak.
A foglalkozást egy kis beszélgetéssel kezdtem. A gyerekekkel különféle jó cselekedeteket soroltattam fel, melyeket már ők is megtettek, vagy meg szoktak tenni a környezetük támogatása, segítése érdekében. Örömmel észleletem a gyerekek lelkes hozzászólásra nyújtott kezeik bőségének a számát, szinte mindenkinek volt legalább egy olyan jó cselekedete, amiről szeretett volna megnyílni az osztálynak is.
A bevezető beszélgetést követően a gyerekeket két csapatban (fiúk és lányok) egy kis jó cselekedetek pörgentyűs játékra invitáltam. A feladat az volt, hogy egy ceruzát kellett a jó cselekedetek kerék közepén megforgatni (2. számú melléklet) és amelyik körszeletnél megállt, az azon levő ábra szerinti jó cselekedetet kellett a pörgetőnek felolvasnia és egyúttal házi feladatként másnapig végrehajtania. A gyerekek ügyesen, figyelmesen és lelkesen vettek részt ebben a szívet jó cselekedetekre nyitó játékban a lányok csapata különösen szépen, rendesen végezte el a pörgetéseket a maguk számára.
A foglalkozás második felében a Boldogórás segédanyagból hallhattak a gyerekek egy mesét (1.1. Melléklet) a karácsonyi csillagokról és az öreg fenyőről. A feladat egyfelől az volt, hogy a mesében megfigyeljék milyen jó tett, jó cselekedetre hallanak példát, majd pedig a mese meghallgatása után le kellett rajzolniuk az öreg fenyőt a csillaggal a tetején. A gyerekek szépen, gondosan készítették a rajzaikat, ki-ki a maga módján ment bele a fenyő és a csillag ábrázolásán kívül további részletekbe. Voltak, akik csak a kért, két elemet ábrázolták, voltak akik annál kicsit több részletbe is belementek. A rajzolás közben a „Jó emberré csak szívemmel válhatok” című Bagdi Bella dal is lejátszásra került, s véleményem szerint nagyon szépen tudta ezzel fokozni a gyerekek rajzoláshoz felvett hangulatát pozitív, szeretetre nyitó szavaival.
Összeségében úgy gondolom, hogy ebben az ünnepi időszakban egy relatíve nyugodt, együttműködő hangulatban lefolyó foglalkozást sikerült tartani, amiért hálás vagyok. Továbbá, jó volt látni a számomra a gyerekek téma iránti nyitottságát és a foglalkozás részeiben való lelkes közreműködésüket, szorgalmas hozzáállásukkal.
A karácsony előtti utolsó hetem a jó cselekedetek jegyében telt. A gyerekekkel közösen megbeszéltük, hogy ebben az időszakban a jó cselekedeteknek még fontosabb szerepe van, de a minden napok során is előtérbe kell helyezni. Minden nap a beszélgető kör során átbeszéltük, hogy előtte való nap és aznap addig, mi volt az, amit jól tettek. Minden nap felhívtam figyelmüket ennek a fontosságára. Ennek tükrében a gyerekekkel közösen készítettünk a madárkáknak eleséget, amit feltettünk az ovi egyik fenyőfájára, ezzel megtartva a Madár karácsonyt is.
A gyerekekkel sok képet és videót néztünk a vadon élő állatokról, mindenki kiválaszthatta melyik a kedvence és elmondták miért. Mindenki nagyon várta a Mikulást és szívesen készítettek ajándékot, boldogan adták oda a Mikulásnak mikor megjött a csoportunkba.Karácsonyi készülődés közben beszélgettünk a Luca napi szokásokról ez mind újdonság volt a gyerekeknek, nem ismerték a Luca napot.
A hófödte hegy című történetet dolgoztuk fel csoportokban ebben a hónapban. A történet szereplőit a karácsonyi készülődéssel összekapcsoltuk, s így készült el a mi kis karácsonyfánk.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témáját a jó cselekedeteket többféleképpen próbáltuk megvalósítani. Bár rajtunk kívülálló okok miatt nagyon rövid volt az idő, szerettük volna megértetni a gyerekekkel a jó cselekedetek lényegét. A karácsonyra való készülődés mindig nagyon fontos óvodánk életében. A gyerekekkel ajándékot készítünk a szüleiknek, a nagycsoportosok pedig műsorral készülnek az óvodába járó gyerekek, és persze a szüleik részére. A karácsonyi ünnepségre a nyugdíjas dolgozókat is meghívtuk, így próbáltunk örömet okozni nekik.Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy nem mindig a pénzért vásárolt dolgok a jók. Tudunk úgy is másoknak örömet okozni, hogy saját kezünkkel készítünk meglepetést. Ebben az évben is bekapcsolódtunk a sulizsák programba. A szülők nagyon sok ruhát, cipőt, ágyneműt raktak a zsákokba, melyet rászoruló családoknak fognak eljuttatni. Az adventi időszakban mi is kedveskedtünk a gyerekeknek. Egy zsebes adventi naptárba elhelyeztük a gyerekek jeleit, és minden nap annak a kisgyereknek a kívánságát teljesítettükük, akinek a jelét megtaláltuk a naptár soron következő zsebében. A kívánságok csak olyanok lehettek, amelyekhez nem kellett pénz. A gyerekek eleinte nem nagyon tudták, hogy mit is kívánjanak, de hamar ráéreztek az ízére. A kívánságok között szerepelt, hogy a barátjuk mellett szerettek volna aludni, ebédelni, vagy a mi asztalunknál, hazavittek az óvodából játékot, amit másnap vissza is hoztak. Lehetett kívánni kedvenc mesét, vagy éneket is. Ennek a pénz nélküli ajándékozásnak nagyon nagy sikere volt. Ebben a hónapban sokkal jobban, fókuszálva figyeltünk arra, hogy megdicsérjük a gyerekeket, ha olyan tevékenységet végeztek, amivel másoknak örömet okoztak. Nagyon szerettek a dajka néniknek segíteni az udvar széppé tételében. Lelkesen gereblyézték a faleveleket, gyűjtötték zsákokba. Visszaemlékeztünk arra is, hogy az ősszel rengeteg makkot gyűjtöttünk egy felhíváshoz kapcsolódva. Ezzel is segítve a tölgyfák szaporításának lehetőségét. Óvodánknak fontos a környezetvédelem. Azt gondolom az előbb említett jócselekedet, szorosan kapcsolódik ehhez a célhoz. Sajnos a fent említett időhiány miatt a jócselekedet pörgettyűt nem készítettük el, de ennek ellenére, amikor felfedeztük, hogy egy-egy kisgyerek az ott említett mintákat alkalmazta, azokat mindig megerősítettük. Úgy gondolom, hogy ezek mindennapos megnyilvánulások gyerekeink életében. Természetesen használják az ölelést, a segítségadást, az osztozkodást. Próbálják egymást ösztönösen megvigasztalni, jókedvre deríteni. Óvodásainkban nagyon sok szeretet, kedvesség lakozik. Ezeket az erősségeket mindig kiemeljük, így ráirányítjuk a fókuszt, ezekre a tulajdonságokra.
Ez a hónapunk méginkább a szeretetről szól a karácsony közeledtével.
A reggeleinket egy szeretetről szóló verses játékkal kezdtük. A gyerekeknek nagyon tetszett.
A csoportunk elég sok felkérést, meghívást kapott ebben az időszakban. A meghívásokat elfogadván nem csak a közvetlen hozzátartozóinknak szereztünk boldogságot.
December a Boldogító jó cselekedetek hónapja volt. A hónap elején az osztályfőnöki órán ráhangolódtunk erre a témára. Az „Adok nektek valamit” játékkal kezdtünk. A gyerekek koncentrálva és nagyon pontosan ismételték el egymás mondatait és mozdulatait. Aztán arról beszélgettünk, hogy milyen jó cselekedetekkel lehet másokon segíteni, miről lehet felismerni azt, ha valaki segítségre szorul. Nagyon jó meglátásaik voltak a gyerekeknek, sokféle példát soroltak fel. Ezután csoportmunkában elkészítették a faliújságunkra kartonból azt a két karácsonyfát, amelyekre feliratos díszek kerültek. Ezeken azt fogalmazták meg, hogy milyen személyes jótetteket terveznek a hónapban.
Az adventi időszakra nagyon sok jó cselekedet jutott osztályszinten is. Közös mézeskalácssütést terveztünk. Nagy lelkesedéssel készítettek a családtagjainak is egy kis meglepetést. Iskolánk bekapcsolódott a „Válts egy csokit mosolyra!” országos gyűjtési akcióba. Reméljük, ezzel a mi osztályunk is segíteni tudott rászoruló gyerekeken. Adventi műsorokon való szereplésekkel is örömet tudtunk szerezni településünk lakóinak. Osztályunk közös kórusa szerepelt a művelődési házban, a templomban és az iskolai karácsonyi műsoron is. Tartottunk egy közös barkácsórát az alsós testvérosztályunkkal. Szép kis karácsonyi angyalkákat és manókat készítettünk, segítettünk nekik és közben jókat beszélgettünk egymással. A végére jutott idő közös falatozásra is. Egy másik osztályfőnöki órán asztaldíszeket és karácsonyfadíszeket készítettünk. Ezeket hazavitték a gyerekek és ajándékba fogják adni a szüleiknek. Az utolsó iskolai napon pedig egy játékdélelőttöt szerveztünk, ahol nagyon jól éreztük magunkat. Előtte mindenki húzott egy nevet, akinek ajándékkal készült. Sok csomagban személyesen készített ajándék is lapult. A karácsonyi műsor végén minden gyerek kapott ajándékot a Szülői Közösségtől, aminek nagyon örültek. Így ők is átérezhették azt, milyen jó érzés az, amikor mások cselekszenek jót velünk.
Az adventi időszak nagyon eseménydús volt. A sok tanulás és dolgozatírás mellett azonban jutott idő a karácsonyra való ráhangolódásra is. Ezek a programok és foglalkozások mindig jó hangulatban teltek.
Karácsony ünnepéhez közeledvén meghallgattuk a Jó emberré csak szívemmel válhatok című dalt. Ezután arról beszélgettünk, hogy kinél milyen fa lesz karácsonykor, ki szokta feldíszíteni és mivel díszítik fel. Megbeszéltük, hogy iskolánk karácsonyfáját „gömbökkel” díszítjük fel. Ehhez kaptak egy sablont, melyre saját díszítést készítettek!