A gyerekekkel egészséges finomságot készítettünk, amivel a többi csoportot is vendégül láttuk.
Résztvettünk a cipősdoboz akcióban is.

A gyerekekkel egészséges finomságot készítettünk, amivel a többi csoportot is vendégül láttuk.
Résztvettünk a cipősdoboz akcióban is.
Decemberben a boldogító jó cselekedetek kerültek a középpontba. Az óvodában készültek a szebbnél szebb könyvjelzők, igyekeztünk örömet okozni társainknak, illetve segíteni a kismadaraknak. Madárbarát óvodaként ez egyébként is szívügyünk. A relaxáció, A szívem kertje c. mese, és természetesen hónap dala sem maradhatott el.
Ez a téma azok közé tartozik ami óvodai csoportban könnyen feldolgozható.
A decemberi jó cselekedeteink az advent, a karácsony ünnepköréhez kapcsolódtak. Az autista csoportban minden évben hangsúlyos a készülődés, várakozás az ünnepre, ez a tevékenységeinkben is meglátszik. A reggeli köszönésünknek a relaxáció utáni része a naptár jelölése is, így minden nap szóba kerültek az előre berajzolt adventi gyertyagyújtások, Télapó, és karácsonyi napok is. Ezzel érzelmileg is hangolódtunk az ünnepekre, a gyerekek boldogan nevezték meg a kiemelt napokat, várták az eseményeket. Előre megterveztük a saját készülődésünket is, pl. berajzoltuk a naptárba, mikor sütünk mézeskalácsot. A kézimunka tevékenysége alatt megneveztük, hogy melyik ajándékot kinek készítjük, megerősítettük, hogy ajándékot adni és kapni is jó érzés, mindenki örül, mi annak, hogy készítünk valami meglepetést, és anya meg apa is nagyon fog örülni ennek. A saját készítésű egyszerű kézműves ajándékokat a gyerekekkel együtt becsomagoltuk, és utolsó tanítási napon kikészítettük, hogy mindenki hazavihesse a családjának. A hazára szánt kis ajándékcsomagok mellett a gyerekek számára is volt meglepetés, a kirakós játékokkal azóta is szívesen játszanak.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Az állatok számára gyűjtöttünk takarókat, kutyakaját és eljuttattuk az állat menhelyre.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Nyírlövői Tagiskolája
Osztályunk meglepetéssel készült a két község óvodásainak és az alsós iskolatársainknak. Mesejáték előadásával kedveskedtünk a kicsiknek.
Szögligeti Napköziotthonos Óvoda
Ez a hónap az örömteli várakozás hónapja. Mindemellett sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy mit lehet adni ajándékba szüleinknek, testvéreinknek, barátainknak, csoporttársainknak. Nem kellett sok rávezetés és a gyerekek maguk jöttek rá, hogy az igazi ajándék, az nem boltban vásárolt, nem kerül sok pénzbe és nem a fényes szupermarketek polcain található. Készítettünk a gyerekekkel egy fenyőfát, amit csupa piros szívecskével díszítettünk. Minden szívecske egy gyereké volt. Ha valami jót tettek aznap, akkor egy csillogó „sziporkát” ragaszthattak a saját szívecskéjükbe. / ez egy fényes kis csillagocska volt / Mire eljött a karácsony, csak úgy ragyogtak a kis szívecskék annyi jót tettek egymással. A legjobb az volt, hogy egy idő után már elfelejtették a kis sziporkákat, s csak azért tettek jót egymással, vagy segítettek egymásnak, mert örültek annak, hogy adni tudtak valamit, amit nem pénzért vásároltak, és nem kellett érte boltba menni. Megértették, hogy ADNI ÖRÖM! A várakozás hónapját egy közös adventi gyertyagyújtással fejeztük be, melyre meghívtuk a szülőket is. Láttuk arcukon a meghatottságot, mikor elmeséltük a szívecskék történetét. Nagyon szép élmény volt!!
4. foglalkozás
Cél: A gyermekek ismerjék meg a jó cselekedeteket, hogy jobb adni, mint kapni, tanulják meg, hogy a segítség adás fontos, továbbá azt, hogyha te segítőkész és kedves vagy másokkal, az jó érzéssel tölti el azt aki kapja.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Időkeret: 25-30 perc, az alkotás több időt is igénybe vehet.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a Napüdvözlet jógasort végeztük el a gyerekekkel, mely során ellazultak. A gyakorlat sor után leültünk egymás mellé, majd ölelést adtunk át egymásnak.
Motiválás: Egy lány bábot vettem a kezembe, melynek az alkalmazásával elmondtam a Kerekerdő kalandra hív téged verset, melyet már a gyermekek is mondtak velem együtt, majd a végén elmondtam a gyerekeknek, hogy miről fogok mesélni. Mese címe: A szívem kertje
Mesélés Bábbal a kezemben meséltem el a mesét, mely során a gyermekek élvezettel hallgatták a történetet. A mese végén eljátszottuk a gyermekekkel, hogy milyen az amikor valaki szomorú, és milyen amikor boldogan tér haza. Az érzelmek eljátszása metakommunikációs eszközökkel.
Beszélgetés Megbeszéltük a gyermekekkel, hogy milyen jó cselekedeteket tudnának felsorolni, ki miben, és hogyan segít otthon, és, hogy mennyire fontos a jó cselekedetekért kapott jutalom (ölelés, simogatás, puszi). Megbeszéltük a gyermekekkel, hogyha segítenek szüleiknek, annál előbb végeznek a munkával, így többet tudnak játszani együtt (Sok kéz, hamar kész.).
Dramatikus játék: Szituációs játékban eljátszottuk, hogy anya fáradtan jön haza, miben tudtok segíteni, mutassa el mindenki, és a többiek kitalálják, hogy milyen tevékenységben segít. Gyakorlatban is kipróbáltuk, hogy hogyan lehetne zoknikat pározni.
A második szituációs játék, hogy ovis barátunk szomorú, hogyan tudnánk megvigasztalni, milyen ötleteik lennének.
Harmadik: Óvó néninek fáj a feje, hogyan tudtok ezen segíteni. A gyermekek nagyon kedves gondolatokat mondtak minden szituációs helyzetben, melyből kiderült, hogy sok szociálisan és érzelmileg is érzékenyek az ilyen helyzetekre.
A jószívű cím elnyerése: A jószívű cím elnyerését megvalósítottuk a csoportban, melyben mindenki kapott egy szívet, és erre gyűjtötte az óvodás társai jelét, akivel valami jó cselekedetet hajtott végre.
Zenehallgatás alkotás közben: Alkotás közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát, melynek ritmusára a gyermekek mozoghattak.
Dramatikus játék: Zárásként közösen megalkottuk a szívet a gyermekekkel, majd megvalósítottuk a jóságos manók feladatsort, melynek során reggel mindenki kihúzott egy jelet, és aznap akiét kihúzta, annak kellett jó cselekedeteket végre hajtani.
Decemberben a boldogító jó cselekedetek kerültek a központba. Az óvodában készültek a szebbnél szebb könyvjelzők, igyekeztünk segíteni társainknak, illetve a kis madaraknak. A kis csoportban főleg az itthon áttelelő madarak etetése volt a középpontban. A hónap dalát hallgattuk, énekeltünk. Minden hónapban meglepetéstokoz milyen gyorsan megtanulják ezeket a dalokat, amiket aztán (a szülői visszajelzések alapján) otthon és játék időben is énekelgetnek 🙂 Angyalkákat készítettünk, és beszélgettünk arról, ki mivel tud segíteni otthon anyukájának/ apukájának/ testvéreinek/ nagyszüleinek amitől ők is boldogabbnak érezhetik magukat, hiszen „jobb adni, mint kapni”.
Úgy gondolom, hogy ez a téma is azok közé tartozik ami a gyermeki lelkekhez közel áll, óvodai csoportba bevihető, feldolgozható.