Az osztály is részt vett a falu karácsonyfájának díszítésében. Apró ajándékokkal kedveskedtünk a családtagoknak.
Boldogító jó cselekedetek
Románia,15-ös Normál Programú Óvoda,Szatmárnémeti
Csoportunkban nap mint nap fontos szerepet adunk, a szeretetnek, a jó cselekedeteknek és a barátságnak. Az adventi időszakban méginkább előtérbe kerülnek ezek a fontos dolgok .
A reggeli beszélgetések alkalmával a gyerekek elmesélté , hogy otthon milyen jó cselekedeteket tettek a szüleiknek, testvéreiknek, barátaiknak.
Hagyomány csoportunkban a mézeskalácssütés, amit aztán a az óvoda többi csopotjában járó gyerekekkel közösen szoktunk elfogyasztani.Ez ugy történik, hogy hagyományos kántálásra várjuk őket ,ezt közös éneklés követ, majd jó cselekedetként megkínáljuk őket az álltalunk készített finomsággal.
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
Jót cselekedni nemes dolog, jó érzés annak, aki teszi és annak is, aki kapja. A gyerekekkel meghallgattuk a meséket a karácsonyi csillagokról, fenyőfákról, hógömbökről. Kedvelték a témát, aktívan részt vettek egy-egy jelenet eljátszásában, majd csillag asztaldíszeket készítettünk, amit aztán haza is vihettek. Munka közben elhangzott a Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dal.
Csoportunkban minden nap fontos szerepet tölt be a jó cselekedetek fontossága és gyakorlása. A decemberi hónap igazán alkalmas a gyakorlásra és a belsővé válásra, az Adventi időszak, Mikulás és Karácsonyvárás kihasználásával.
Már december 2.-án minden gyermek elkészített egy angyalkát magának. Ezen az angyalkán gyülekeztek a saját kézzel színezett csillagok, amiket minden jó cselekedetük után felrajzoltak az angyalukra. Boldogsággal töltötte el őket, ahogy számolták a csillagjaikat. Természetessé vált bennük, hogy „Jónak lenni jó!”, milyen jó érzés másoknak segíteni.
Izgatottan készülődtek a Mikulásvárásra. Közösen mézeskalácsot sütöttünk, és ajándékot a Mikulásnak. „Jó kapni, de adni még jobb!- fogalmazták meg a gyerekek.
A családjuknak nagy gondossággal készítettek üvegfestéssel mécses tartót bébiételes üvegből, és festették a tobozt zöldre, hogy utána gyöngyökkel és csillaggal feldíszítve karácsonyfadíszt tudjanak még készíteni, hogy a családjuknak örömöt szerezzenek.
A Boldogságórát is nagyon várták. Érdeklődéssel hallgatták a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalocskát. Figyelmesen meghallgatták „Boldog Dóra” mondókáját és szájtátva hallgatták meg a „Szívem kertje” című mesét és tanultuk meg a versikét valamint a jókedvre derítő dallamnak a „Süss fel nap” dalocskát. Ezek után kérték, hogy táncolhassanak a „Boldog vagyok” dalra.
A foglalkozás zárásaként előkészítettük a papírszívet és mindenki elnyerte a „Jószívű” címet, amik elhelyezésével feljutottunk a negyedik lépcsőfokra.
BOLDOGÍTÓ JÓ CSELEKEDETEK
A decemberi Boldogságórát az iskolai egészségnapon tartottam meg a szokásos 2. osztályban.
Az óra úgy kezdődött, hogy a táblán lévő hangulatkártyák alapján megbeszéltük, ott és akkor ki, hogy érzi magát, majd elmondtuk és elmutogattuk az „Ez a malac piacra ment” kezdetű mondókát. Kicsit beleképzeltük magunkat a kismalac helyébe, aki éhes volt, és próbáltunk neki segíteni. Képzeletben meg is vigasztaltuk.
Ezután következett a célkitűzés, hogy ma a jó cselekedetekről lesz szó. Ez fel is került a táblára címként.
A „Milyen jó cselekedeteink lehetnek?” kérdést tettem fel, amire a gyerekek lelkesen sorolták az otthoni, iskolai, játszótéri és egyéb helyszíneken nyújtott segítő cselekedeteiket. Volt közöttük konkrét tett és szavakkal kifejezett támogatás, aminek nagyon örültem.
Ezután páros feladat következett, egymásnak mondtak a gyerekek valami kedveset, szépet, amitől a párjuknak jobb kedve lehetett.
A „Visszajött a répa” című mese felolvasásával és alapos átbeszélésével folytattuk az órát. Megbeszéltük azt is, hogy miért jó NEKÜNK, ha mással jót cselekszünk, azt is, hogy „jobb adni, mint kapni”.
Ekkor került fel a cím elé (JÓ CSELEKEDETEK) a „BOLDOGÍTÓ” szókártya.
Szív alakú papírból borítékot hajtogattunk, amibe mindenki írt egy-egy kedves üzenetet, néhány dicsérő, elismerő szót. Ezt később adták oda a gyerekek annak, akinek szánták.
Megnéztük a „Jó cselekedetek” adventi naptárát, amelyben a téli szünetig minden napra találhattak maguknak a gyerekek egy- egy jó tettet.
Megbeszéltük, hogy ott tegyünk jót, ahol éppen vagyunk, és ezeknek nem kell bonyolultnak lenniük. Beszéltünk arról is, hogy nemcsak karácsonykor fontos a másik iránti odafigyelés, törődés és segítségnyújtás.
A Rókusi 2.b osztályában decemberben a Boldogító jó cselekedetek témakörrel foglalkoztunk etika órán.
Segítségemre volt a tankönyv és munkafüzet ajánlása.
Ráhangolódásként egy relaxációs gyakorlatot végeztünk:
körbe álltunk, magasba nyújtóztunk, majd előrehajolva elengedtünk minden feszültséget, bánatot, problémát.
Láncjátékszerűen adtunk egymásnak valamit körben ülve. A következőnek mindig eggyel több ajándék nevét kellett megjegyeznie. (Pl. adok neked egy csokit…)
Majd az volt a feladat, hogy válasszanak ki egy számukra kedves személyt és gondolják végig, mivel tudnának neki örömet szerezni. (Pl. anya örülne, ha elmosogatnék)
Megfogalmaztuk mitől igazán jó egy jó cselekedet .(önzetlen)
Beszélgettünk arról, hogy így karácsonyhoz közeledve, egyre többet gondolunk a családra, szeretteinkre és arra, hogyan kedveskedjünk nekik akár kis ajándékkal vagy egy finom étel elkészítésével, vagy a szobánk rendbe rakásával…stb.
Végül egy karácsonyfára elkészítette mindenki a szeretet, jó cselekedet díszét.
December a jó cselekedetek hónapja.
Beszélgettünk arról, hogy nemcsak azt tesszük boldoggá, akivel jót cselekedünk, hanem saját magunkat is. Ennek keretében többféle tevékenységet is végeztünk.
A Mikulást dalokkal vártuk, és sok ígérettel köszöntünk el tőle.
Ellátogattunk az idősek otthonába, ahol közösen készítettünk díszeket. Ezekkel mi is hozzájárultunk a falu karácsonyfájának feldíszítéséhez.
Sütöttünk mézeskalácsot.
A faliújságra készítettünk mozaik karácsonyfát, mindegyik felhelyezésénél ígértünk egy jó cselekedetet.
Az utolsó héten mindenki húzott egy nevet az osztályból, és minden nap azt a tanulót kellett meglepnie valami kedvességgel.
Meghallgattuk a hónap dalát.