Bevezetésképpen beszélgettünk arról, hogy mik voltak azok az első emlékeik, amikre tanították őket szüleik még iskolás koruk előtt ( “ Jó legyél! ) Elmondhatták erről a véleményüket, hogy vajon mit jelent ez egy óvodáskorú gyerek esetén? És hogy lehet valaki jó iskolás korában? Nagyon sok példát hoztak a kis életükből, én pedig még kibővítettem a felnőttek életéből vehető helyzetekkel ( pl. hajléktalanok, idősek, sérült emberek, állatok iránti segítőkészség ). Kiszínezték örömmel a mf. 54. oldalán lévő szívecskés színezőt, majd az előzetes beszélgetés lezárásának szánt keresztrejtvény megoldása — Önzetlen — sem okozott nekik nehézséget. Óra végére pedig készítettem nekik egy karácsonyi sablont ( fenyővel, gyertyával ) egy nagy szívvel, amibe kértem, hogy rajzoljanak az előzetesen kihúzott osztálytársuknak ( titokban tartva a rajzolás alatt a kilétét ) olyan ajándékot, aminek az nagyon örülne. Nagy örömmel, derűsen készítették el, majd hasonlóan a “ Ki vagyok én? “
játékhoz, magára kellett ismernie a megajándékozott gyereknek.
Mindenki nagyon ügyesen szerepelt adakozóként is, és megajándékozottként is!
Boldogító jó cselekedetek
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Az óvoda Micimackó csoportja számára karácsonyi angyalokat készítettek a gyerekek. Még egy óriási színezővel is megleptük őket.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskola
Adventet ünnepelünk, és Valakit várunk,
hogy kegyelmével a bűntől szabaduljunk.
Örömmel és hittel várjuk segítséged,
Urunk, Jézusunk, így köszöntünk Téged!Az advent a karácsonyra való készülődés és várakozás időszaka. Az advent szó eljövetelt jelent, és a karácsonyt megelőző negyedik vasárnaptól karácsonyig tart. Jézus születésének és eljövetelének várakozására utal. Az advent kezdete egyben az egyházi év kezdetét is jelöli.Minden hétfőn gyertyát gyújtunk és közösen imádkozunk.
Boldogító cselekedetek
Az órán beszélgettünk a jócselekedetekről, mindenki megfogalmazott egy jócselekedetet. Készítettünk jócselekedet dobókockát. A kocka segítségével egy-egy reggeli küldetés segíthet, hogy a rakoncátlanság, undokság, lustaság helyett olyan erényeket gyakoroljanak a nap folyamán, mint a figyelmesség, bajtársiasság, elfogadás, megbocsájtás.
Fazekas József Általános Iskola
Boldogságóra – december
Boldogító jó cselekedetek
2. osztály
Órakezdő relaxációnk az írás órán rendszeresen használt és a gyerekek által is nagyon kedvelt „Kincset rejtek, nem mutatom, kincset rejtek, megmutatom” gyakorlat volt. Beszélgettünk a „kincsekről”, hogy kinek mi az érték. Így karácsony előtt fontos, hogy emlékeztessük a gyerekeket, hogy nagyobb kincsek is léteznek, mint az anyagi javak, karácsonykor is fontosabb az, hogy ki van a fa körül, mint az, hogy mi van a fa alatt.
A téma bevezetéséhez a munkafüzet színezőjét választottuk. Míg a gyerekek színezték a kedves rajzot, addig hallgattuk a hónap dalát: Jó emberré csak a szívemmel válhatok.
A téma feldolgozását a Jobb adni, mint kapni mondat magyarázatával kezdtük. Itt is megbeszéltük, hogy adni „jó cselekedetet” is lehet, nemcsak tárgyi dolgokat.
A témát adventtel összekapcsolva (a tavalyi hasonló feladat sikerén felbuzdulva) egy egész hónapra kiterjedő feladattal éltük meg nap mint nap: minden nap kihúztunk egy nevet, aki aznapra az osztály angyalkája lett, és ott segített, ahol csak tudott. Segített a tanítóknak (ablakot nyitott, táblát törölt, villanyt kapcsolt, kiosztott és beszedett tankönyveket, füzeteket stb.) és az osztálytársainak is (segített ki- és elpakolni a táskát, rendet tett a padokban, segített a házi feladatokban, az öltözködésben stb.). A nap angyalkáját, ha jól végezte dolgát, nap végén egy hatalmas osztálytapssal és egy kis csokoládéval jutalmaztuk. A gyerekek nagyon várták, hogy angyalkák lehessenek, boldogan segítettek egymásnak, átérezték a jó cselekedetek boldogító hatását.
A témát bevezető boldogságórán éppen ezért a jótett volt a középpontban. Megoldozzuk a keresztrejtvényt, amiből kiderült, hogy a valódi jócselekedet önzetlen. Lerajzoltuk a sablon segítségével, hogy mire van szükségünk a jótettekhez. Nagyon kedves figurák születtek, ezekből tablót készítettünk.
Megbeszéltük, hogy a témát kiterjeszthetjük a családra is, legyenek otthon is segítő angyalkák! Felsoroltuk, hogy mi mindennel tudnak segíteni otthon, az utcán, a boltban, a játszótéren stb.
A téma lezárásaként elénekeltük újra a hónap dalát, majd az órák lezárásához ajánlott meditációval megerősítettük azt, amit tanultunk: a jó cselekedetek visszahatnak ránk, egy-egy jótett után nemcsak a másikat, de magunkat is boldogabbnak, kiegyensúlyozottabbnak, erősebbnek, elégedettebbnek érezhetjük.
A mai napon a boldogító jó cselekedetekről beszélgettünk. Kiderült hogy nagyon szivesen segítenek másokon ès szüleiknek is a ház körüli munkában a gyerekek. Beszéltünk arról is, hogy az állatokról se feledkezzünk meg, róluk is kell gondoskodununk, ezért tettünk ki madáretetőt elesèggel. Relaxációs gyakorlattal kezdtünk : „Fújj fújj szèl” Imádták, többször kèrtèk. Meghallgattuk a jól èrzem magam cìmű Bella dalt. Buliztak ès táncoltak rá. Sorba álltak és követték Bella mozgásos táncos buliját. Meghallgatták a „Szívem kertje” című mesét, melyet átbeszèltünk. Kiszineztèk Amáliát, ès lerajzolták a kedvenc jótevő mesehőseiket is. Szituációs játékokat játszottunk. Nagyon jó ötleteik voltak kin hogyan lehetne segìteni ès kinek hogyan járnának kedvèbe ha èpp szomorú lenne. Majd a munkafüzetben párosìtottunk zoknikat, ès rajzoltunk anyának virágot a vázába. Végül tortapapírból csináltunk angyalkákat a segìtsègemmel, melyet az óvodában dolgozó óvó nènik ès dadus nènik kaptak meg ajándékba, ezzel kìvánva nagyon bèkès boldog karácsonyt nekik. ❤
A gyerekekkel karácsonyfát készítettünk, melyre olyan jócselekedet díszek kerültek.
Adventi „Jó cselekedet naptár” :
A napok számlálásával az örömteli várakozást segítettük, minden nap egy karácsonyi szimbólumot nyomdáztunk a következő üres helyre. Ha valamelyik gyermek aznap kedves, segítőkész, udvarias, vigasztaló, jószívű volt, akkor pecsételhetett egyet a saját adventi naptárába. Így minden gyermek napi egy jó cselekedetet bizonyosan „dokumentálhatott” magának. Ez motiválóan hatott mindannyiukra, és idővel már nem csak a saját, de egymás jó cselekedeteit is képesek voltak észrevenni.
Udvarunkra szeptember óta több, különböző anyagok felhasználásával általunk barkácsolt madáretetőt helyeztünk ki. A szorgos kis kezek töltik fel eleséggel az etetőket, folyamatosan figyelve annak töltöttségét. Mert adni, segíteni jó érzés!
A segítő kis kezek lenyomatai láthatóak a közös képen.
Háromfős csapatokban végeztük az Ajándék itt és most című tevékenységet. A jó hangulatú csoportokban az ajándékozás, az ajándékozás előkészítésének örömét tapasztalták meg a gyerekek.