Adni kell,adni. Jó szándékot, mosolyt, simogatást, melegséget. Szeretettel adni és érte semmit sem kívánni. Ebben a hónapban erre figyeltünk. Feldíszítettük osztályunkat saját készítésü karácsonyfával, amire a jócselekedeink csodagömbjeit raktuk. Több városi rendezvényen mosolyt csaltunk az emberek arcára. Mottónk: nagy dolgokat nem tehetünk, csak kicsiket nagy szeretettel.
Boldogító jó cselekedetek
Kalapba tettük minden gyerek nevét. Az osztály fenyőfáját úgy díszítettük fel ,hogy mindenki húzott egy nevet a kalapból és egy díszre annak rajzolt egy jó cselekedetet, akit kihúzott. Ezeket aztán meg is valósítottuk a hónap folyamán.A gyerekek jó cselekedeteket adtak egymásnak „ajándékba”!
Kalapba tettük minden gyerek nevét. Az osztály fenyőfáját úgy díszítettük fel ,hogy mindenki húzott egy nevet a kalapból és egy díszre annak rajzolt egy jó cselekedetet, akit kihúzott. Ezeket aztán meg is valósítottuk a hónap folyamán.A gyerekek jó cselekedeteket adtak egymásnak „ajándékba”!
Az osztályommal több órát felhasználtunk arra, hogy átbeszéljük, mit is jelent a jó cselekedet Miért jó, és miért szükséges a mai világban. 10-11 éves fejjel meglepő módon nagyon ügyesen dolgozták fel, valaki történetet is írt hozzá, van, aki eljátszotta, míg végül egy hatalmas plakátot készítettünk a jóság fájáról, amely levelein azok az emberi csodálatos tulajdonságok szerepelnek, amelyek boldoggá teszik az embert is, és szebbé a világot.
A tevékenységet relaxációval kezdtük. Hangoztattunk pár magánhangzót. Majd a Szárad a virágom, éled a virágom játékot játszottuk. Ezután a Rongybaba játék következett. Végezetük totyogtunk , mint a kis libák körben.
A totyogás után a gyermek elhelyezkedtek a szőnyegen. Pár szóval megbeszéltük, hogy milyen is, amikor jót teszünk, cselekszünk. Milyen is az,amikor jók vagyunk.
A tevékenységet a témához kapcsolódó mese bemutatásával folytattam.
Mesehallgatás után megbeszéltük a tanulságot.
A tevékenységet színezéssel fejeztük be, miközben hallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Boldog Dóra csengettyűvel hívta a gyermekeket egy kis beszélgetésre. Mindenki elmondta neki hogy érzi magát, s milyen jó cselekedettel segítette otthon a szüleit, vagy az óvodában a társait.
Egyszer csak Mikulás sapka került egy kislány fejére. Jár a sapka jár játékunk során akinek szerettem volna elmondani egy kedves dolgot arra került a sapka. A középen álló választott és elmondta miért kedveli a társát.
Nagyon megható pillanat volt, hiszen a gyermekek egymás számára meg tudták fogalmazni mi esett jól a másiktól.
Pl. ” jó volt, amikor segítettél nekem az öltözőben, köszönöm, hogy hoztál nekem egy zsebkendőt amikor sírtam, olyan aranyos voltál, amikor átadtad a játékodat, stb.”
Cselekedeteinket, tetteinket megerősítettük pozitív kártyákkal is. A jó cselekedetek hónapjában óvodánk csatlakozott a Remény a Leukémiás Gyermekekért Alapítvány felhívásához „egy tábla szeretet” néven.
A csoportban érezhető az egymásra figyelés és a segítőkészség mélyebb megélése.
„Jónak lenni jó” mottóval indítottuk el a decemberi boldogságprogramunkat. Adventi adománygyűjtésünkkel már előkészítettük a jó cselekedetek gyakorlását csoportunkban. Rácsatlakoztunk a helyi kezdeményezésre és egy másik óvodát támogattunk a gyűjtésünkkel.
Megbeszéltük, hogy mi számít pozitív, jó tulajdonságnak és a szituációs játékokkal megtapasztaltuk, hogy önmagunk is boldogabbak leszünk, ha jót cselekszünk valakivel. Elmeséltem a Szívem kertje című mesét, majd átbeszéltük a hozzátartozó kérdéseket. Nagyon pozitív volt, hogy képesek voltak a gyermekek arról is beszélni, hogy milyen nem jó cselekedetük volt eddigi kis életükbe. Felidéztünk olyan meséket, amikben megjelentek az emberi jó cselekedetek (Márton legendája, Öreg néne őzikéje, Boribon beteg stb.).
Az ágyazó oldalára korán reggel felraktam a jelükkel ellátott angyalkákat. Nagyon kíváncsiak voltak, hogy vajon miért kerültek oda, de türelmesen kivárták a foglalkozást, melyen átbeszéltük a jelentőségét. Ahogy megtudták, hogy erre gyűjthetik azon társaik jeleit, akikkel valami jót tettek, egyből elindult a jócselekedetek áradata (játékot levenni, vizet tölteni, megdicsérni a másik építményét stb.). Jó látni, ahogy egyre több kis jelecske, sőt még a mi (felnőttek) nevei is megjelennek az angyalkákon.
A hetünk sűrűre sikerült. Volt 3D mozivetítés, voltunk színházba (az előadásból is kiragadtuk és megbeszéltük a jó cselekedeteket), Luca napon a Cinege csoport műsort adott, amit nagyon megtapsoltunk, majd a Luca búzát is elültettük. Karácsonyi előadásunkra is készülünk, mely reményeink szerint boldogsággal fogja megtölteni a többi kis óvodás szívét.
Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A boldogító jócselekedetek havában egy segítő játékot találtunk ki. Az volt a feladat, hogy a gyerekek által kihúzott osztálytársuknak kellett titokban jó cselekedeteket kitalálni, végrehajtani. Erre egy hét állt rendelkezésükre. A hét letelte után körbe ültünk és kiértékeltük a hetet. Voltak tanulók, akik kölcsönösen egymás nevét húzták, volt, aki adott, de sajnos nem kapott figyelmességet. Vegyes érzelmekről számoltak be.
Az érdekesség az volt, hogy az 5 szeretetnyelvből (elismerő szavak, minőségi idő, ajándékozás, szívességek, testi érintés) kizárólag a szívesség és az ajándékozás volt jelen. Senkinek meg sem fordult a fejében, hogy kedves szavakat, dicséretet, vagy egy ölelést, egy simogatást adományozzon társának.
Miután megbeszéltük a tapasztalatokat, a gyerekek választhattak az angyalkákat ábrázoló kártyák közül, melyen meg kellett nevezniük a segítőiket, illetve érzelmeket kifejező szavakat is írhattak a kis angyal-kártyákra.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
A decemberi boldogságóránkat azzal kezdtük, hogy megosztottuk egymással, ki milyen jótettel segített ebben a hónapban. Öröm volt hallani, hogy sokan segítenek rászoruló családok gyerekein a „Kék vödör” akció segítségével, vagy hogy felvágják a szomszéd néni fáját, hogy tudjon mivel tüzelni a hidegben. Persze az apróságnak tűnő jótettek is ugyanilyen fontosak és értékesek, hiszen adott esetben az is nagy segítség, amikor kisegítik egymást az órán egy tollal. A csoportból sokan laknak egy kollégiumban, így ezek a gyerekek tulajdonképpen az egész hetet szó szerint együtt töltik. Elmesélték, hogy emiatt bőven akad lehetőségük a segítségére sietni a másiknak, ha valamit otthon hagyott, vagy ha éppen honvágya van.
A második boldogságórán a feltöltendő feladattal foglalkoztunk. A gyerekek a történet írást választották, ugyanis azonnal eszükbe jutott ötlet, hogy miről szeretnének írni. Így született meg Csaba története, amely mögött személyes megtapasztalás is áll.
A jó cselekedetek, egymás segítése mindenkit örömmel tölt el. Ez karácsony közeledtével jobban előtérbe kerül. Kötetlen beszélgetéssel a gyerekek elmondták mivel tudnak ők örömöt okozni családjuknak, barátjuknak, tanítójuknak. Elkészült mindenki karácsonyfája, ami mellett elmondták a gyerekek, hogy ők mivel teszik majd boldogabbá szeretteiket.