Jócselekedet gyakorlása a Konyári Óvoda Napocska csoportban.
A boldogságprogram keretén belül ebben a hónapban a jócselekedet gyakorlása témakört dolgoztuk fel. Beszélgettünk a közelgő karácsonyról, a szeretetről, a család értékéről, de leginkább a jócselekedetekre fókuszáltunk. Nem csak arra, hogy boldoggá tesszük azt akivel jót teszünk, hanem arra is, ránk milyen jó hatással van ha segítünk valakinek, ha önzetlenek vagyunk, ha adunk vagy adakozunk.
Boldogító jó cselekedetek
Egyházasgergei Napraforgó Óvoda
Másokon segíteni jó dolog, nem csak karácsonykor, hanem az év minden napján.
A téma címe: A legszebb ajándék
Óravázlat – Boldogságóra, Jó cselekedetek 2.
2019. december 11.
Csoport: A tanulásban akadályozott csoport 10 tagú. A csoport tagjai 2., 3., 4., 5. és 6. osztályosok. Közülük 3-an autisták.
Feladat: Írjon a csoportod tanulságos történetet A legszebb ajándék címmel!
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a hála szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: jegyzetlapok, színes ceruzák, s egy A3-as karton, festett fatábla
Helyszín és időtartam: elsőként a csoportszoba majd a tanulószoba, 45 perc.
1. ÓRAKEZDÉS (5 perc): Relaxáció gyanánt asztalitenisz mozgásprogramok (nem asztalnál) és csocsó – lágy zenét hallgatva (Imádják.)
2. A TÉMA BEVEZETÉSE (5 perc): Megbeszéljük az előző óra témáját. „A jó cselekedetek gyümölcsei”-t ábrázoló alkotásunkat ismét megszemléljük. Ha valaki jót tesz nekünk, azzal sikerhez, örömhöz, boldogsághoz segít bennünket, s attól köszönetet, hálát, szeretetet érzünk.
3. A TÉMA FELDOLGOZÁSA „A” (5 perc): Ki tud olyan példát, történetet mondani arról, hogy egy jó cselekedet többet ért, mint egy nagyon drága ajándék(tárgy)? Olyan eseményt, történetet keressünk, amelyben nem tárgy az ajándék! Megtörténik az ötletek begyűjtése.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA „B” (25 perc): Kiválasztjuk a legjobb ötletet. Rövid és szemléletes módon rövidre fogalmazzuk, s a laptop szövegszerkesztőjébe írom. Aztán önként jelentkezők is felolvassák a történetet.
5. AZ ÓRA LEZÁRÁSA, meditáció (5 perc): Meditációra most nem volt idő.
Baranyai Mihály
Érdemes jónak lenni. A szeretetet aktív, cselekvő módon is ki tudjuk fejezni. Erre kerestünk közösen példákat a gyerekekkel. Ezek, az esetek többségében gyümölcsözőek szoktak lenni.
A foglalkozást azzal kezdtük, hogy képeket mutattam a tanulóknak. Mi jut eszükbe róluk? Először a kútba esett kutyáról kezdtünk el beszélni, illetve bajba jutott állatokról. Majd a rászoruló emberek, betegek és idősek is szóba kerültek. A gyerekek megosztották az élményeiket, tapasztalataikat. Beszéltünk az ünnepi adakozásokról. Betegek, rászorulók részére élelmiszer és ruhaadományokról.
Megismertük az altruizmus fogalmát és az állatvilágból példákat hoztam az olyan önzetlen cselekedetekre, amelyek egy-egy faj túlélését szolgálják.
Megemlítettem a National Geogrphic 2018. áprilisi számának témáját, néhány részletet olvastam fel ebből. (Jó tett helyébe 28.o.) Majd a Boldogságóra tankönyv Paralimpia történetét hallgatták meg a gyerekek. A foglalkozás másik részében kérdéseket kaptak, hármat kellett választani csoportmunkában és minden csoport időt kapott a kérdések megvitatására. A leginkább problémás eset az volt, amikor a megtalált tízezer Ft megfelelő helyét kellett megtalálni. Az utolsó feladat, a jótett megnevezése volt. Kitől? Ki részére történt?
A foglalkozás zárásakor felragasztottuk a képeket egy falitáblára és a falra felhelyeztük.
Ez számunkra a legszebb hónap, hisz a jócselekedetek járnak a legtöbb örömmel. A jó cselekedetek karácsonyfáját diákokra bontva készítettük el. Elsősorban olyan cselekedetekre fókuszáltunk, amelyek teljesíthetők, minimális az esetleges kudarc lehetősége. Ilyen volt például a sálkötés, hajfestés és fonás, segítség a tanulásban, a szobák kitakarítása, beszélgetés, ajándékozás, vagy éppen egy ölelés. Gondoltunk az otthoni szeretteinkre is. A jó cselekedeteiket papírra vetették a kollégista lányok és karácsonyfadíszként a karácsonyfa ágaira helyezték.
Magyarmecskei Általános Iskola
A témát osztályommal beszélgetőkör illetve csoportmunka formájában dolgoztuk fel. Meggyújtottuk a gyertyát az adventi koszsorún és arról beszélgettünk, hogy mikor, hogyan és miért érdemes jót cselekedni, túl a karácsony ünnepén akár?
Ezt követően az egyik csoport összegyűjtötte azokat az élményeket, érzéseket, helyszíneket és alkalmakat, amikor részük volt jócselekedetben, vagy ők tehettek ilyet. A másik csoport beleképzelte magát a felnőttek helyzetébe, és azon elmélkedtek, hogy a felnőttek milyen jócselekedetekkel tehetik szebbé a gyermekvilágot. A csoportbeszámolók után közösen hallgattuk Bagdi Bella dalát, és egy lélekmelengető üzenetet suttogtunk társunk fülébe.
Relaxációval kezdtük a boldogság ☺ óránkat.
– gombák növekednek lassú felállással,
levegőbeszívás napfelkelte – levegő kifújás napnyugta
A a mai napon, a boldogságra rátalálok…szeretet ölelés körbeadása (zene hallgatás)
Boldogság Dóra: Szívem kertje (mese)
Hallottátok már a kifejezést: Jobb adni, mint kapni (mit is jelent a jó cselekedet – beszélgetés)
Képzeljétek, ha másoknak adok, magamnak is jót teszek, mert a jóság,segítőkészség, jólelkűség erőssé és boldoggá tesz bennünket
Mivel tehetünk jót magunknak?
Zenehallgatás, tánc, ölelés körben járunk.
Boldogság Dóra tanácsai: hogyan segítsünk magunknak
– sokat legyél pozitív, jó dolgokra gondolj
– dícsérj másokat, mondj szépet másoknak, hallgasd meg a másikat
Hogyan tudunk mi másoknak segíteni?
Mikor segítünk, jó érzés annak is akinek segítünk és nekünk is. Ilyenkor mondják ránk, hogy segítőkészek, jó lelkűek vagyunk.
Mai jó cselekedetünk, hogy saját készítésű mézes kalácsot sütöttünk és ezzel megajándékoztuk egymást. Végig jártuk az óvodában az összes csoportot és minden kis óvodás pajtásunknak adtunk belőle.
Közösen elkészítettük a szeretet 💕 láncot, ami a karácsony fánkat fogja díszíteni a szeretet ünnepén.
Jó látni milyen boldog, az akinek adok,
ha mosolyogni látom, már én is mosolygok. 😄
December hónapban folytattam a személyiségfejlesztést a 3. osztályban. A negyedik téma a jó cselekedetek gyakorlása volt.
A feldolgozást egy – az osztályban már rég meglévő „Ugye tudod?” tábla segítségével kezdtük. Felidéztük a tábla tartalmát, mely összefoglalja, hogy mi a jó cselekedet, hogyan tudunk társainkon segíteni, mire való a szemünk, a fülünk, a kezünk, a lábunk, a beszédünk. Mennyire fontos, hogy segítőkészek legyünk, hogy együttérzésünket ki tudjuk fejezni, hogy értékeljük azt a személyt, aki segítségre szorul.
Azután meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szíveddel válhatsz című dalát, amit kicsit később már kívülről énekeltünk, mindenkinek nagyon tetszett és ez igazán megható volt.
Ezután karácsony közeledtével egy fenyőfát „díszítettünk” fel olyan díszekkel, amik a jó cselekedeteink hozadékai. A fánk csodaszép lett, a szívünk megtelt örömmel és boldogsággal az órán szerzett tapasztalatokból.
Montessori Mária Kétnyelvű Óvoda és Bölcsőde
Ismét Jó Élményekben lehetett részünk. Kezdésképp hajladozó fákká változtunk, hogy kicsit elcsendesedhessünk belül. Utána beszélgettünk arról és el is játszottuk, hogyan tehetünk Jót Egymással: amikor Anya nehezet cipel, ki lehet venni a kezéből, amikor valaki keres valamit, lehet segíteni megtalálni, amikor az óvónéninek fáj a feje, lehet megsimogatni és halkabban játszani, beszélgetni. Utána megnéztünk egy mesekönyvet Közösen, kitaláltuk Együtt, hogy a képek alapján miről szólhat. A megosztásról. Nagyon Szép gondolatok születtek meg a Gyerekek Szívében. Vittem Nekik „tölcséres fagyit”, amit körben mindenki megosztott a mellette ülővel.
Köszönjük a lehetőséget 🙂