A hónap témáját a boldogító jó cselekedetek címmel természetesen összekapcsoltam az advent, a karácsony közeledtével. beszélgetőkört tartottunk a gyerekekkel, melyben a jó cselekedetek volt a téma. Nehezen indult ez a beszélgetőkör de miután személyes történeteket meséltem az ők nyelvük is megeredt és csak meséltek és meséltek. Nagyon szeretem ezeket a beszélgetéseket, mivel olyan új dolgokat tudok meg a „gyerekeimről” amit idáig nem is gondoltam, sokkal mélyebben éreznek, gondolkodnak mint én azt feltételeztem róluk. Majd kitaláltuk, hogy készítünk angyalkákat a kiscsoportosoknak és őket is bevonjuk a hónap témájába. Miután elkészítettük a kis angyalkákat átadtuk a kicsiknek és azt mondat az egyik kisfiú:” ti ezt azért kapjátok, hogy ti is olyan jó angyalok legyetek mint mi nagyok, sokat segítsetek másokon és csak jót cselekedjetek” Nekem már nem is kellett mondanom semmit. Közösen többször meghallgattuk a fülbemászó, kedves igazán szívet melengető hónap dalát. Kézen fogva kört alakítva táncoltunk rá kicsik, nagyok együtt, igazán szívet melengető volt látni a gyerekeket és az örömöt a szemükben ahogy jól érezték magukat.
Boldogító jó cselekedetek
Újpesti Bajza József Általános Iskola
Az osztályba 26 tanuló jár, így az adventi naptárunkat kicsit „bővítenünk” kellett. Minden nap 2 tanuló húzhatott, a kis cédulákon adventi jócselekedeteket olvastunk fel nekik. Mindannyian örültek a sajátjuknak és próbálták azokat teljesíteni.
Szigetszentmiklósi Konduktív Óvoda és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
„Egy másik út, mely összefut!” rendezvény
Az „Egy másik út, mely összefut!” programot a Szigetszentmiklósi Konduktív Óvoda és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény 2019. december 7-én immáron hatodik alkalommal rendezte meg. Az 1992-es ENSZ határozat révén szerte a világon december 3-án ünneplik a Fogyatékossággal Élő Emberek Nemzetközi Világnapját.
A rendezvény szervezői Huszárné Mikla Ildikó intézményvezető-helyettes, Somogyi Sándorné intézményvezető és munkatársai. A szemléletformáló kulturális programmal hagyományt kívánunk teremteni, melynek célja a sérült emberek társadalmi integrációjának támogatása.
Az eseményen közel 400 ember vett részt. A zene ereje összekapcsolta az embereket és a rendezvény sikerrel zárult.
A rendezvényről a DunaMédia Televízió készített összefoglalót.
Link: http://www.duna-media.hu/index.php/szigetmagazincikk/item/11449-a-konduktiv-ovoda-unnepe
Zene: Köszönjük László Attilának a csodálatos énekét és, hogy engedélyezte a hangfelvétel használatát.
László Attila: Te felemelsz (Josh Groban: You raise me up feldolgozása)
László Attila: Boldog karácsonyt (John Lennon: So this is Christmas feldolgozása)
Beszámoló a december havi Boldogságóra foglalkozásról
A foglalkozás témája: Boldogító jó cselekedetek
• Foglalkozást relaxációval, és énekléssel kezdtük.
Két gyakorlatot választottam a Bagdy Emőke által kidolgozott relaxációk közül:
– „Puha meleg felengedek, meleg vagyok, elolvadok”
– „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok”
Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válhatok”dalát hallgattuk meg és énekeltük. Közben a dalhoz az általam kitalált mozdulatsort utánozták a gyerekek.
• A téma bevezetéséhez szituációs játékot alkalmaztam:
– Anya fáradt, mert sokat dolgozott. Miben tudtok segíteni?
– A testvéred beteg. Hogyan tudsz segíteni?
– Szomorú a barátotok, mert elvesztette kedvenc játékát. Hogyan tudtok segíteni?
– Az öreg néninek fáj a lába, nem bír menni. Miben tudtok segíteni?
– A madárka a hóban nem talál ennivalót. Hogyan tudtok segíteni?
A nagyok a szituációkat jól felismerték, átérezték és igazán jó megoldási módokkal álltak elő. A játék kezdetén csak kevés instrukcióra, példára volt szükségük. Közben felszínre kerültek otthoni, vagy óvodai élményeik, amikből példákat merítettek. A kicsik inkább csak megfigyelőként vettek részt a játékban.
• A téma feldolgozása Bezzeg Andrea Szívem kertje című mesével történt.
A gyerekek figyelmesen hallgatták végig a történetet. A szőnyegen ültünk, egymáshoz közel. A reakciójukból kiderült, hogy a rossz és a jó cselekedeteket miként mérik fel, és ki hogyan ítéli meg, vagy azonosul vele. A mese utáni beszélgetés során is kiderült, hogy mennyire fontos a pozitív érzelmek, cselekedetek megerősítése. A beszélgetés alatt felhasználtam a kézikönyv meséhez kapcsolódó kérdéseit is.
• A foglalkozás lezárásaként meghirdettem a „Jószívű”cím elnyerését.
Kiosztottam minden gyereknek egy saját jelével ellátott papír szívecskét, aminek belsejébe azoknak a társainak a jelét kell berajzolniuk, akikkel sikerült valami jót tenniük. A gyerekek többsége nagyon komolyan vette a feladatot. A szünet előtti utolsó napon kihirdettük a győztest, aki igencsak büszke volt a címére.
A témakörhöz feltöltendő feladatok közül „Az itt a tél, itt az advent”témát választottam. Nem jelentett plusz feladatot a csoport számára, hisz már évek óta hagyományunk, hogy advent időszakában ellátogatunk az óvodánk másik csoportjához és egy kis ajándékkal kedveskedünk nekik. Az idén egy szívecskékkel és csillagokkal díszített karácsonyfát készítettünk számukra ajándékba.
Csokvaomány, 2019. december 20.
Tuza Gáborné
óvodapedagógus
Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Kollégium és Általános Iskola
Minden tanuló a jó cselekedeteinek gyümölcsével hozzájárult ehhez a változatos és színes gyümölcsfához. Lelkesen és örömmel készítették az újabb és újabb terméseket. Közben közösen beszélgettünk arról, hogy miért jó a jót tenni.
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
JÓCSELEKEDETEK
– Az év utolsó napjaiban a 4. b osztályos gyerekek jócselekedetekkel próbálták vidámabbá tenni a fáradt tanítónéniket és a felsős tanárokat is. Különböző szolgáltatásokkal várták a gyerekek az iskolába érkező pedagógusokat Az alábbi kínálatból lehetett választani: mosoly, édesség, masszírozás. (a masszírozás és a mosoly volt a legkelendőbb). Ezek mellé még húzni lehetett mindenkinek egy-egy pozitív gondolatot. A terv bevált, mosolyt csaltunk a fáradt arcokra! Ennek volt egy be nem tervezett mellékhatása, a gyerekek ismét megérezték, hogy adni jó!
– Népszerűsítettük a boldogságórákat az óvodások körében. Eljöttek hozzánk „vendégségbe” az iskolába, ahol megtanítottuk nekik Bagdi Bella egyik számát a Pozitív mondókát, és karácsonyi dalokat énekeltünk nekik.
– Népszerűsítettük a boldogságórákat az alsó tagozaton. Az iskola alsósai számára minden egyes gyertyagyújtás alkalmával elénekeltük a Bagdi Bella Pozitív mondókáját. Azzal a nem titkolt szándékkal, hogy ők is megtanulják!
– Az iskolai folyósó egyik központi falára készítettünk egy óriás szívet, mely az iskola életéről szóló fényképekkel van tele, hogy ezzel is „világgá kürtöljük” BOLDOG ISKOLA vagyunk!!!
– Adakoztunk. Édességet gyűjtöttünk beteg gyerekeknek, nehéz sorsú gyermekotthonban élő gyerekek számára.
– Adj egy jó szót! Kis cetlikre egy – egy jó szót írtunk osztálytársainknak.
– Adj egy jó szót! Kis cetlikre egy – egy jó szót írtunk családtagjainknak.
– Beszélgettünk róla mit jelent az , hogy jócselekedet!
– Jócselekedet szülők felé: néptánc fellépéssel kedveskedtünk.
– Rénszarvas asztali díszt készítettünk a szülőknek ajándékba.
Ez is egy eseménydús hónap volt, és azt gondolom mindenki átgondolta, hogy az ünnep nem a drága ajándékoktól szép. A szeretet az odafigyelés sokkal nagyobb ajándék!
A hónap témáját többféleképpen is feldolgoztuk. Részt vettünk csokigyűjtésben beteg gyerekek számára. A füzetbe kis szíveket ragasztottunk, melybe egész december hónapban beleírja mindenki, milyen jócselekedeteket vitt véghez a hónap során. Az adventi időszakban minden nap megbeszéltünk egy idézetet, mondást, szép gondolatot, amely közelebb vihet bennünket ahhoz, hogy érzékenyebbé váljunk a mások iránti segítségnyújtás terén. Ezeket a gondolatokat, amik jócselekedeteinket jelképezik, az ünnepre hangolódva egy fenyőfán helyeztük el, így az utolsó tanítási napra szépen felöltöztettük, megtöltöttük jóra törekvéssel.
Nagyon jó hangulatban telt ez a boldogságóra is. Nálunk egy-egy alma jelképezett egy jó cselekedetet. A végén közösen ragasztottuk fel a fára. A hónap dalai eddig mindig nagy sikert arattak.:) Köszönjük,hogy részesei lehetünk, ennek a programnak.:))
Polgárdi Széchenyi István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A jó cselekedetek hónapja az adventi időszakra esik. Készülődünk, várakozunk…közben pedig jó cselekedetekkel tisztítjuk, szépítjük lelkünket. Hagyomány az osztályban, hogy december elején kihúzzuk egymás nevét. Innentől kezdve apró figyelmességgel, kedvességgel jelzünk a kihúzott félnek. Az utolsó napon mindenki megtippeli ki volt az „őrangyala” a hónapban, majd megajándékozzuk egymást. Az igazán ügyesek versbe foglalták a megajándékozott nevét.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Intézményünk idén is a „Jónak lenni jó” mottó jegyében két Nógrád megyei iskola mélyszegénységben élő tanulóinak gyűjtött és juttatott el „cipősdoboz-ajándékot”. Osztályom is részt vett ebben a mozgalomban Audry Hepburn idézetének értelmezésével és segítségével. Boldogságórát is tartottunk, melynek első részében a „Kezdőbetűk üzenete” feladatot négy csoportban oldották meg tanítványaim. Már itt azt kértem tőlük, hogy próbálják meg úgy kialakítani a csoportokat, hogy olyanokkal kerüljenek egybe, akikkel már régen dolgoztak együtt. A jótettek boldogító hatásáról beszéltünk mielőtt Bella dalának hallgatása közben lerajzolták vagy leírták egy kis lapra azt az ajándékot, aminek szerintük az ő csoportjukban lévő társaik a legjobban örülnének. Az „ajándék” átadásának pillanatát rögzítettem és elküldtem a szülői facebuk csoportba is. Zárásként megbeszéltük, milyen jó cselekedetekkel tudnának örömet szerezni az adventi időszakban. Iskolagyűlés keretében az iskolánk karácsonyfájára az osztályfőnökök Luca-napkor felraktak egy, az osztályból azoknak a tanulóknak a nevével ellátott díszt, akik arra érdemesek voltak ebben az évben. Fel is kellett olvasni, illetve indokolni, hogy miért. Én nem neveket írtam, hanem két díszt helyeztem el. Egyiket, egy Mikulásfejet a lányoknak, a másikat a fiúknak egy rénszarvas figurájába bújtatva, mert ugyanolyan rakoncátlanok néha, mint Rudolf a rénszarvas, de azért imádnivalók!