Decemberi boldoságóránkat megalapozta az adventi idszak, az adventi készülődés. A foglalkozás alkalmával beszélgettünk a jó cselekedetekről. A gyerekek meghallgatták a Mesék a karácsonyi csillagokról, az öreg fenyőkről c. történetet, értelmeztük, megbeszéltük, aztán elkészítettük a saját jó cselekedeteinkkel díszített karácsonyi gömbünket.
Boldogító jó cselekedetek
Megbeszéltük a gyerekekkel,hogy bizonyára a Mikulás bácsi is örülne, ha egyszer Ő is kapna ajándékot. Ezért a Süni csoport tagjai elkészítették a maguk kis papír angyalkájukat, amit díszes zacskóba rejtettünk. Elérkezett a várva várt nap és végre a mi csoportunkba is eljött a Mikulás. Verselés, dalolás és a csomagok kiosztása után a gyerekek is átadták ajándékukat.
„Hull a hó, hull a hó
mesebeli álom…”
Boldogságóra
A jó cselekedetek gyakorlása
A 6. osztállyal (Arany Maffia) a JÓ CSELEKEDETEK GYAKORLÁSA témát dolgoztuk fel decemberben. Először különböző állításokról beszélgettünk, pl. „A jó cselekedetek gyakorlása nemcsak annak jó, aki kapja, hanem annak is, aki adja.” vagy „Aki rendszeresen jó cselekedeteket hajt végre, az tartósan boldogabbá válik.” stb. A gyerekekkel megbeszéltük, mi minden számít jó cselekedetnek, és leltárt készítettünk arról, ki kinek milyen jót adott, ill. ki kitől milyen jót kapott már. Ezután a jó cselekedetek virágának szirmaiba írta mindenki azoknak a neveit, akiknek jót tudnának tenni. A „jó cselekedet kihívást” mindenki teljesítette: először 😊 jelet tettek azokhoz a jó cselekedetekhez, amiket már kipróbáltak, majd 2 héten keresztül szívecske jelet tettek oda, amit éppen aktuálisan jót cselekedtek. Ezekről mindenki beszámolt a 3. héten, és nagyon büszkék voltak a sok-sok szívecskére!
Ezen kívül pozitív üzenetek kártyákat írtak a gyerekek egymásnak, illetve készítettünk egy POZITÍV ÜZENETEK plakátot, ahova bárki írhatott bárkinek kedves gondolatokat.
Az iskolai karácsonyi vásárra mindenki készített egy-egy portékát, amire németül írtak kedvességet, és sokan az árusításban is segítettek. Büszke vagyok az Arany Maffia minden tagjára!
Kincsesné Kuthy Etelka osztályfőnök
(Felhasznált irodalom: Bagdi Bella: Boldogságóra munkafüzet 29-34. oldal)
Az adventi készülődés napjaiban minden nap igyekeztünk egymásra odafigyelve, apró figyelmességekkel meglepni egymást. Ehhez felhasználtuk a havi témánkhoz tartozó pörgettyűt is. A gyerekek nyitottak, befogadóak és kedvesek voltak egymáshoz, szeretettel fordultak egymás felé, ezzel is próbáltuk ünnepi diszbe öltöztetni a szivüket,
Decemberben a „boldogító jó cselekedetek” témakört dolgoztuk fel, melynek segítségével a karácsonyi ünnepre is hangolódtunk, érzékenyítő gyakorlatokkal és az egymásra való odafigyeléssel ismerkedtünk. A foglalkozás kezdetén az „Égig érő fa vagyok …” relaxációval oldottuk a feszültségeket és készültünk fel a negyedik megmérettetésre. Ezt követően a „Jó emberré csak a szívemmel …” kezdetű dallal, tánccal és Boldog Dórával örömtáncot jártunk.
Majd beszélgettünk arról, hogy miért fontos télen a madarak, állatok etetése. Hogyan tudunk még másoknak segítséget nyújtani. A beszélgetést követően a „Szívem kertje” című mesét hallgatták meg a gyerekek, mely után elmesélték a saját élményeiket és hogyan érezték magukat egy-egy helyzetben. Ezután játszottunk egy kis szituációs játékot is, melynek során az érzelmek jeleit és a szeretetnyelveket is felelevenítettük. A boldogság várhoz való eljutásunkban segítségünkre van Boldog Dóra, akitől megtudtuk milyen megmérettetés vár ránk. Mindenki kapott is egy kis papírszívet, melyet először kidíszíthetett sormintával, majd megbeszéltük, hogy akkor rajzoljuk rá egy csoporttárs jelét, ha valamilyen jó cselekedettel sikerült kedveskedni neki. A szívecskéket összegyűjtöttük és a hónap hátralévő részében figyeltük, vezettük ha valakinek sikerült társát segíteni, felvidítani, bátorítani. A „Jó szívű” cím elnyeréséért indítottuk a megmérettetést. A foglalkozás végén egy újabb örömtánccal zártunk és megszámoltuk még hány lépcsőfok van hátra a boldogság várunkig.
Az utolsó napokat próbáltuk színesebbé tenni a gyerekeknek, és feldobni a tea világnapját vetélkedővel, játékkal, rejtvénnyel egész nap csoportmunkában. Nem csak hogy játékosan tanultak, de mindezt pizsamában csináltak a gyerekek és mi is. Reggel érkezés után mindenki átvette a pizsamáját, és egész nap így voltunk. Így tanultunk, így mentünk ebédelni, így tartottuk a testnevelés órát is. Volt aki mamuszban, köntösben volt, de olyan is akadt, akinél az alvós kis plüsse segített a feladatok megoldásában. Egész nap teáztunk, amit mindenki a saját kis kedvenc karácsonyi bögréjéből fogyaszthatott el, és magának ízesítette a teáját a kis maci mézével. Ebéd után mesenézés volt babzsákokon, popcornnal, és zárásként forró csokiztunk pille cukorral. Mozgalmas, élvezetes de fárasztó nappal zártuk az évet.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A decemberi hónap sok lehetőséget kínál a jó, szívből jövő cselekedetre. A havi mese, dal mellett készültünk a Mikulás érkezésére, családi adventi délutánra, karácsonyra. Mindhárom eseményhez kapcsoltunk valamilyen tevékenységet, amely a jóra, segítségre ösztönöz. Az adventi barkács délutánra mézeskalácsot sütöttünk a gyerekekkel – nagyon lelkesek, aktívak voltak, és izgatottan várták a napot, amikor megvendégelhetik szüleiket. Barkácsolás közben pedig átélhették az együtt töltött minőségi idő pozitív hatását.
December mindig egy különleges hónap a gyerekek számára. Intézményünket átjárja a” karácsony szelleme” Ez az az időszak, amit szinte egész évben várnak a tanulóink és ilyenkor olyan élményekkel gazdagodunk, ami mindenkit feltölt boldogsággal, szeretettel, örömmel. Az osztályon belül is az ünnepvárás, az egymásra figyelés, a másokért tenni akarás, az örömszerzés, ami a mindennapjainkat motiválja. A gyerekek megtanulták, hogy adni és segíteni másokon legalább olyan boldoggá tudja tenni őket, mint ajándékot kapni. Amikor az első saját készítésű ajándékukat átadták, az osztályba látogató vendégeknek, akiknek látták az arcán a meglepődést , az örömöt, ez olyan lelkesedéssel töltötte el őket, hogy mindannyian önkéntes ajándék és képeslap készítésbe kezdtek, hogy minél több vendéget tegyenek boldoggá. Természetesen a hónap témájának feldolgozása sem maradt el, egy kis ünnepi hangulattal fűszerezve. Elkészítettük a jó cselekedet adventi naptárunkat. Így minden napra jutott egy olyan tevékenység, amivel segítettek másoknak. Felsorolni is sok lenne, mi mindent csináltak a gyerekek. Segítettek a karácsonyi sült alma készítésben, adományokat válogattak, hogy szétoszthassák a többi gyereknek, voltak az óvodában segíteni öltöztetni a kicsiket, takarítottak, ajándékokat készítettek stb. Ilyen inspiráló, és boldog hónapokat kívánok mindannyiunknak a következő évre is!
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI, Zümi csoport
Ideje: 2024.12.17.
A foglalkozást vezeti: Borsodi Ádámné
Foglalkozás témája: Boldogító jó cselekedetek
A foglalkozás célja: Társas kapcsolatok erősítése.
A foglalkozás feladatai: Ajándékot nem csak kapni, de adni is jó.
Az ajándékozás örömének megismertetése a gyerekekkel.
1. Motiváció: Közös Karácsonyfa állítás a csoportban zenére.
Zene:Nini mesék: Adventi dal: Karácsony itt lesz már nemsokára
2. Téma feldolgozása: A kisegér mézeskalácsa című mese megtekintése.
3. Beszélgetés irányított kérdések és képek segítségével a meséről.
Kik voltak a mese szereplői? Mit talált a kisegér? Melyik állat kinek adta a mézeskalácsot? Miért volt boldog a kisegér, mikor visszakerült hozzá a mézeskalács?
Segítség képen képeket mutattam a gyerekeknek a meséből, ami segítette a mese feldolgozását, a kérdések megválaszolását. A képeket a gyerekek sorba tették a mese cselekménye alapján. A beszélő gyerekek szóban is elmondták a mese történéseit, míg a nembeszélő gyerekek a képeket megmutatva válaszoltak a hozzájuk feltett kérdésekre.
4. Zenére egymás megajándékozása egy öleléssel, puszival, simítással.
Boldogságóra erősségdalok: Szeretet
5. Karácsonyi manók készítése wcpapír gurigából ragasztással.
6. Lezárás: Ajándékozás
A gyerekek az intézmény csoportajándékozásánál kihúzott Értak 5-6 osztályát ajándékozzák meg karácsonyi manókkal.
Boldogságóra reflexió: Boldogító jó cselekedetek
A motivációnak választott dal, valamint a közös karácsonyfa állítás meghitt, családias légkört alakított ki a csoportban. A gyerekek közösen tervezték meg a fa feldíszétésének menetét, buzgón adták egymásnak a feltenni szánt díszeket. A téma feldolgozását elősegítő mese jól rávezette a gyerekeket az ajándék adás örömének a lényegére, valamint a szeretet és barátság kimutatásának a fontosságára. A mese képei nagy segítséget jelentettek a nem beszélő gyerekek számára a mese feldolgozásában. A feltett kérdések során rávezettem a gyerekeket arra is, hogy az ajándékokon kívül mivel tudjuk még meglepni és mivel tudunk kedveskedni azoknak, akiket szeretünk. A zenére egymás megajándékozása egy öleléssel, simítással, puszival segítette a már kialakult kapcsolatok elmélyítését, újak kialakítását.
Ezt követően papírgurigából karácsonyi manókat készítettünk a gyerekekkel vágás, ragasztással.
A tevékenység zárásaként az elkészült manókkal megajándékoztuk az intézményi ajándékozási húzásnál kihúzott Értak 5-6 osztályt. Az ajándékozás során a gyerekek nagyon izgatottak voltak, örömmel nyújtották át az elkészült manókat. A félénk, visszahúzódó gyermekek is új kapcsolatokat és barátságokat alakítottak ki. Az ajándékozás alkalmával a gyerekeken jól látható volt, hogy örülnek annak, hogy örömet szereztek másoknak.
December hónapban a Boldogságórákon a boldogító jó cselekedetek témáját dolgoztuk fel. Az ünnepi időszak különösen alkalmas arra, hogy a gyerekekkel közösen elmélyüljünk a másoknak való segítségnyújtás és az önzetlen cselekedetek örömében.
Az órát egy beszélgetéssel kezdtük, amelyben arról beszéltünk, hogy mik a jó cselekedetek, és miért érezzük magunkat boldognak, amikor segítünk másokon. A gyerekek örömmel osztották meg saját élményeiket, legyen szó arról, hogy segítettek a szüleiknek, vagy kedvesek voltak egy társukkal.
Ezután egy történetet olvastam fel, amely egy kisgyermek önzetlen tetteiről szólt. A mese kapcsán megbeszéltük, hogyan hatottak a jó cselekedetek a szereplőkre, és milyen érzéseket váltottak ki belőlük. A gyerekek remekül értették, hogy a kedvesség és a segítségnyújtás nemcsak a másik embernek, hanem nekünk magunknak is örömet okoz.
Az óra végén egy kreatív feladatot kaptak a gyerekek: rajzolják le, hogy kinek hálásak és miért. Csodálatos és szívhez szóló alkotások születtek – a rajzokon megjelentek családtagok, barátok, tanárok, és még háziállatok is. A gyerekek örömmel mutatták meg egymásnak a műveiket, és elmondták, miért választották az adott személyt.
Az óra során a gyerekek nemcsak a jó cselekedetek örömét élték át, hanem a hála fontosságát is. Úgy érzem, ez a téma különösen fontos volt ebben az időszakban, és bízom benne, hogy a gyerekek a mindennapjaikban is továbbviszik a tanultakat.