EZ a téma is nagyon közel állt a gyerekekhez, nagy lelkesedéssel készítették a jó cselekedetek gyümölcseit, sőt még karácsonyfadíszeket is készítettek jó kívánságokkal egymásnak.
Boldogító jó cselekedetek
Az órát most is a beszélgetőkörrel kezdtük, amit most a végére is beiktattam, mert érzelmileg indokoltnak találtam a téma miatt. A gyerekek elmondták mi történt velük aznap, kiemelve a pozitív dolgokat. Egyre jobban megnyílnak, elmondják az érzéseiket, mióta ezt rendszeresen alkalmazzuk órákon.
Meghallgattuk a hónap dalát, majd az egyik javasolt feladattal folytattuk az órát. Kivetítettem a táblázatot, majd kis gondolkodás után mindenki vállalta, hogy elmondja a többiek előtt is az érzéseit.Általános volt, hogy a családtagjaikat vették bele. Anya, apa, testvérek…
Az óra további részében megírták először külön a kis történeteiket miközben a hónap dalát hallgattuk (ez külön kérik minden órán, ha önállóan dolgoznak) „A legszebb ajándék” címmel, majd ismét beszélgetőkört alakítottunk és egy közös művet alkottunk.
Íme:
A legszebb ajándék
Az a legszebb ajándék amikor együtt van a család, főként karácsonykor és szilveszterkor. Mindannyian együtt, csak akit elvesztettünk ők nincsenek itt velünk, csak gondolatban. Ilyenkor elszomorodunk egy kicsit.
Eszünkbe jut milyen sokat köszönhetünk a szüleinknek, hogy felneveltek minket. Vigyázni kell, hogy mi is csak jót adjunk nekik, nemcsak karácsonykor, amikor boldogok vagyunk. De főleg ilyenkor sok jót csináljunk. Ilyenkor minden rosszat elfelejtünk és biztonságban érezzük magunkat a szüleinkkel, tudjuk, hogy ők minden bajtól igyekeznek megvédeni minket.
A szívünk ilyenkor mindent megbocsát. Ez a legszebb ajándék, hogy velünk vannak a szüleink.
December, Karácsony, szeretet, jótékonyság…
Ebben a hónapban különösen figyeltünk egymásra. Minden nap húztunk egy nevet, aki felnyitotta az adventi naptár megfelelő ablakát és ő volt az a gyerek akinek kívántunk valami szépet és jót. Szünidő előtt elkészítették a gyerekek saját jókívánság üdvözlőkártyáikat és személyesen is átélhették az adakozás örömét, bekapcsolódva a karácsonyi adománygyűjtési akcióba.
Erzsébethelyi Általános Iskola
A mi gyümölcsfánkon szívecskék teremnek. A termésekben mosoly, ölelés, hála, köszönet, ajándék, szeretet…
Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsöde
Készül az ajándék az Idősek Otthonába. Idősebb embereket szeretnénk megörvendeztetni, ezzel a vidám téli ajtó kopogtatóval.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A gyerekek a családról, barátokról, együtt töltött időről, közös élményekről, szeretetről, beszélgetésről, barátságról írtak fogalmazásaikban. Gyakran megható gondolatok, komoly, mély tartalmakról olvashattam a sorok között.
A legszebbet idézem:
„A legszebb ajándék
Számomra a legjobb és a legszebb ajándék a család és a barátok. Nem tudnék élni nélkülük.
Anyukám megszült. Ő miatta vagyok a világon. Apukámmal együtt nevelnek. A nagytesóm sokszor viccelődik velem. A legkisebb mindig butáskodik. Ha nem lennének, unatkoznék. A barátommal rengeteget játszok. Születésünk óta ismerjük egymást. Sok élmény kötődik hozzá.
Szerintem a legszebb ajándék, hogy családban élhetek.”
Szerencsi Óvoda és Bölcsőde Napsugár épület
Az adventi várakozás időszaka izgalommal telt óvodánk minden csoportjában.
Jó lehetőség nyílt „adni és kapni”, szeretettel készítettünk ajándékot egymásnak, a gyerekek testvéreiknek és szüleiknek, az idős embereknek.Örömmel készültünk a Mikulás ünnepségre, a családi összetartozást erősítve kirándulást szerveztünk a szülőkkel együtt a Játszóházba, ahol kicsi és nagy önfeledten játszott együtt.A karácsonyi ünnepségek alkalmával táncokkal, dalokkal, versekkel ajándékoztuk meg a nyugdíjasokat, városunk lakóit, és az ovis társakat.
Előtérbe kerültek jó cselekedeteink, egymás segítése, a társainkra való odafigyelés.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Egész decemberben sokat beszélgettünk a jócselekedetekről, hiszen Advent időszaka remek alkalmat biztosított a téma feldolgozására. December 6-án megérkezett hozzánk a jó öreg Mikulás bácsi, és mindenkit megajándékozott. A gyerekek és a szülők pedig gyűjtést szerveztek a rászoruló családok részére (használt, de kifogástalan minőségű játékokat, gyermekruhákat gyűjtöttek), amit néhány segítő szándékú szülő el is vitt a városi Mikulás gyárba. Közös beszélgetések alkalmával a gyerekek elmondták, hogy ki milyen jócselekedetet tett a családban, a barátaikkal, vagy itt az ovis társaival.
Egész héten a Három fenyőfa című mesét meséltem a gyermekeknek. Itt a legkisebb fenyőfa jócselekedete, hogy feláldozta magát egy törött szárnyú kismadár kérésére, menedéket, biztonságot adott a sérültnek, megkockáztatva azt, hogy a Télapó nem választja így ki Karácsonyfának, és nem viszi magával a gyerekekhez. Pedig ez volt a legnagyobb vágya. De az önzetlen jócselekedete miatt mégis teljesült a vágya.
A gyermekek a mese meghallgatása után elmondták, hogy otthon mit fognak segíteni a szülőknek, hogy szebbé tegyék a napjukat (segítenek takarítani, mézeskalácsot sütni, apának a fenyőfát a talpba faragni…), ez lesz az Ő JÓCSELEKEDETÜK.
Ezután ajándékot készítettünk a szülőknek, amit a gyermekek haza is vittek az utolsó óvodai napon, illetve az ügyesebbek a beteg társaiknak is készítettek karácsonyi díszeket.
Az óra ebben a hónapban nem csupán egy alkalomra szorítkozott, a jó cselekedetek a karácsony közelsége kapcsán folyamatosan jelen voltak napjaink során. Kihúztuk és megajándékoztuk egymást apró ajándékokkal, gyűjtöttünk a helyi kutyamenhely javára, és a karácsonyi ünnepséget is mi adtuk a párhuzamos osztállyal az iskolában. Így szűkebb és tágabb közösségek munkájába nyertünk bepillantást, és érezhették a gyerekek, hogy adni legalább annyira jó, mint kapni. Az egyik órán az iskola karácsonyi hangulatának kialakításához készítettünk rajzokat üvegfestés technikával, illetve az utolsó óránkon a karácsony hangulatát próbáltuk megidézni versek, novellák írásával.