Osztályunk ajándékműsorral készült az iskola tanulóinak, tanárainak és nyugdíjas tanároknak. Karácsonyi árnyjátékunkban Juhász Gyula: Karácsony felé című versét és Csondor Kata Add tovább című dalát elevenítettük meg. Az előadást szívből adtuk és nagyon sokan megköszönték, pozitívan fogadták. Ezután tanárainknak egy-egy saját készítésű képeslapot és adventi édességet ajándékoztunk. Majd egymást is megajándékoztuk. Kiválasztotta mindenki milyen karácsonyfadísz szeretne lenni, ez egy önismereti személyiségteszt része volt, ugyanis nagyon sok mindent elárul rólunk szaloncukor, csillagszóró vagy szalmából készült angyalka szeretnénk-e lenni. És jött a délelőtt fénypontja: Pozitivity társasjáték. Ezzel az osztályommal először játszottuk, de nem utoljára. Mindenki kedvencévé vált.
Boldogító jó cselekedetek
Ebben a hónapban a jó cselekedetek boldogító erejére figyeltünk. Nemcsak arra, hogy boldoggá tesszük azt, akivel jót teszünk, hanem arra is, ránk milyen jó hatással van, ha segítünk valakinek, ha önzetlenek vagyunk, ha adunk vagy adakozunk.
A szeretet ünnepének közeledte több lehetőséget nyújtott a jócselekedetek gyakorlására.
Több ajándékozási kezdeményezésbe is bekapcsolódtunk. Nagy sikere volt iskolánkban az „Egy osztály, egy cipősdoboz” programnak, mellyel a nehéz sorban élő gyermekek arcára szerettünk volna mosolyt varázsolni a dobozokban rejlő ajándékokkal, hogy szebbé, boldogabbá tegyük a számukra is a karácsony ünnepét.
Mi magunk is készítettünk karácsonyi ajándékokat kézműveshét keretén belül a szülőknek.
Meghallgattuk és együtt énekeltük Bagdi Bella: “Jó emberré csak a szívemmel válhatok”. című dalát majd mesélésbe kezdtünk. A karácsonyi csillag, az öreg fenyő és a hógömbről szóló interaktív mese meghallgatása, feldolgozása után mindenki megtervezte a saját csillagát, mely éppen a mi tantermünkben található fenyőfára pottyant le. Megfogalmaztuk, hogy mit jelent számunkra a szeretet ünnepe.
„Szeretettel adni és érte semmit sem kívánni.” Teréz anya
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A decemberi boldogságórákon a Jó cselekedetek boldogító erejére figyeltünk a gyerekekkel és igyekeztünk alkalmazni is. Törekedtünk arra, hogy kedvesek, segítőkészek, önzetlenek legyünk és minél több jó cselekedetet hajtsunk végre. A karácsonyt megelőző 4 hétben a felkészülés, a várakozás időszakában a gyerekekkel elkészítettük az osztály adventi koszorúját. Minden hétfőn a kis műsorunkat követően meggyújtottunk egy gyertyát és így minden alaklommal eggyel több gyertya égett a koszorúnkon. A gyerekek kis cédulákra írták fel és mindenki húzott magának egy nevet. Azután advent minden napján a gyerekek egy kis meglepetést készítettek, egy kis örömet szereztek annak, akinek a nevét kihúzták. Még akkor is, ha pont olyan gyerek nevét húzták ki, akit nem nagyon szívleltek. Mivel advent a titkok és a meglepetések ideje, mindennek csendben és titokban kellett történnie, hogy senki ne tudja meg, ki az ő adventi angyalkája. Attól kezdve a gyerekek minden napja csupa meglepetés volt. Padjukban, táskájukban, kabátzsebükben mindig találtak valami apróságot: matricát, gyümölcsöt, könyvjelzőt, apró játékot. Így értették meg azt, hogy advent a boldog várakozás és az örömszerzés ideje. Mesék a karácsonyi csillagokról, az öreg fenyőkről és a hógömbökről c. meséhez megoldottuk a hozzá kapcsolódó játékos feladatokat is. Jócselekedet pörgettyűt is készítettünk, így minden napra új jótettet tudtak kipörgetni. Jótett naplót vezettek, ahol leírták, hogy az adventi időszakban melyik napon mely 3 jó cselekedetre a legbüszkébbek. Az adventi társasjáték során az akadálypályákra lépve jó cselekedeteket hajtottak végre. Kézműveskedés során teamécsest készítettünk és a téli szünetre angyali jócselekedeteket kaptak. Osztályunk és iskolánk tanulói az idei tanévben is örömmel csatlakoztak az ÁGOTA Alapítvány „Válts egy csokit mosolyra!” felhívásához. A gyerekek a tábla csoki mellé néhány szeretett, de már megunt játékaikat is elhelyezték egy cipős dobozba. Karácsony közeledtével így próbáltak mosolyt csalni az állami gondoskodásban élő gyermekek számára. Mézeskalácsot sütöttünk, majd az utolsó tanítási napon átadtuk egymásnak ajándékainkat is. Az iskolai karácsonyi ünnepségen színpadra vittük a Kis hótündér c. jelenetet. Örömteli érzés volt látni és megtapasztalni, hogy egész hónapunkat a szeretet, az egymásra odafigyelés, a türelem, pozitív érzések, önzetlenség, elcsendesedés hatotta át.
„Szeretettel adni és érte semmit sem kívánni.” Teréz anya
Meghallgattuk és együtt énekeltük Bagdi Bella: “Jó emberré csak a szívemmel válhatok”. című dalát.
Ebben a hónapban a jó cselekedetek boldogító erejére figyeltünk. Nemcsak arra, hogy boldoggá tesszük azt, akivel jót teszünk, hanem arra is, ránk milyen jó hatással van, ha segítünk valakinek, ha önzetlenek vagyunk, ha adunk vagy adakozunk.
Beszélgettünk Teréz anya híres mondásáról: „Nagy dolgokat nem tehetünk, csak kicsiket nagy szeretettel.”
Négyhetes vállalás: Vállaltunk olyan jótetteket, melyeket hetente szeretnénk véghez vinni decemberben.
Megbeszéltük miért érdemes jót tenni, a tapasztalatainkat és legkedvesebb emlékeinket.
Közös rajzot készítettünk a jó cselekedeteinkről.
Megtanultuk a következő boldogsággyakorlatokat:
– „Csodás napom”
– „Boldogságfényem”
– „Boldogságpajzsom”
– „Szeretem magam”
– „Jót kívánok”
– „Köszönök mindent!” Hálás vagyok!
Mandala színezés közben megbeszéltük milyen jó cselekedetért vagyunk hálásak, amit kaptunk vagy adtunk.
Az év utolsó óráján beszélgettünk a Karácsonyról, a gyermekek vágyairól és a tavalyi ünneppel kapcsolatos élményekről, családi szokásokról.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Decemberben a 2. osztály megkezdte az ünnepekre való készülődést. Nem csak a környezetünk díszítése, a különböző karácsonyi díszek készítése kapott nagy hangsúlyt. Arra törekedtünk, hogy érzelmileg is ráhangólodjunk a karácsonyra. Mindebben sok segítséget nyújtott számunkra a Boldogságóra decemberi témakörei.
Közösen elmentünk megtekinteni az adventi vásárt, illetve a karácsonyi fényeket Pécset. Mindez nagyszerűen megteremtette az ünnepi hangulatot. Megtapasztalhattuk, hogy milyen az, amikor velünk cselekednek jót. Egy nagylelkű hölgy megajándékozott minket néhány kézzel készült karácsonyfadísszel. Különböző videókat néztünk, melyek mindegyike más és más tanulságot hordozott magában. Például, hogy jobb adni, mint kapni vagy, hogy az igaz barátságnak micsoda ereje is van. Sokat beszélgettünk arról, hogy mi is az igazi lényege az ünnepeknek. Összegyűjtöttük, hogy mik is azok, amik nem kerülnek semmibe, de mégis nagyon sokat jelentenek számunkra (ölelés, mosoly, szeretet, kedvesség). Egy kicsi betekintést nyertünk a konyha világába is, hiszen közösen kókuszgolyót készítettünk. Végül pedig mivel december 12.-én volt a mézeskalács-ház napja, elkészítettük a saját mézeskalács falunkat.
December havi boldogságóránk témája a Boldogító jó cselekedetek volt. Kezdésként meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát, melyet első hallásra megszerettek. Ezután megbeszéltük, miről szólt a dal. Majd jó cselekedeteket gyűjtöttünk. Kézműves foglalkozás keretében karácsonyi képeket színeztek, ezeket kivágták és beleírták a jó cselekedeteiket.
A decemberi hónap tevékenységei a jó cselekedetek köré csoportosultak. A hónap elején elkészítettük a havi vállalásainkat, hogy ki milyen jót fog tenni az iskolában a társaival illetve otthon a családban, esetleg ismeretlennel is. Később megfestettük a karácsonyfánkat és ráragasztgattuk a jócselekedet gömböket. Az adventi időszakban kis ajándékdobozt vágtak, hajtogattak, ragasztottak a gyerekek. Ezekbe kerültek bele azok a hálalapocskák, melyeket szeptember óta írogattak . A lapokon a szüleiknek szóló hálás gondolatokat jegyeztek le. A tanév utolsó hetében vicces karácsonyi pulcsis képeket készítettünk. Utolsó napra pedig az osztály egyik fele kókuszgolyókat gyúrt. Az osztálykarácsonyra ez lesz egy meglepetés jócselekedet a többiek részére. És a dalt hallgatva teáztunk és nasizunk az év lezárásaként.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban megtapasztalták a gyerekek, hogy adni és kapni is nagyon jó érzés. Adventi kihívásban vettek részt. A füzetbe beragasztottunk egy adventi kalendáriumot. Ebben 24 teljesítendő feladat volt ( Pl. meglepetés készítése valakinek,megölelni valakit stb) Ha valamelyik teljesült tehettek egy pipát . Az utolsó tanítási napra szinte mindenkinek ki volt pipálva az összes. Ekkor beszélgettünk róla, hogyan valósították meg. Mentovics Éva meséjét dolgoztuk fel az egyik órán.Eljátszottuk, majd le is rajzoltuk a csillag történetét. Nagy meglepetésünkre a felsős napközis csoport karácsonyi dísszel kedveskedett nekünk, amit ők hajtogattak.
A decemberi Boldogságóránkat relaxációval kezdtük, majd egy játékkal folytattuk („Jobbra tőlem van egy hely…”). Ezután olyan szituációkról beszélgettünk, hogy ők, óvodás gyerekek kinek, miben tudnak segíteni, jót tenni (családtagoknak, óvó néninek, dajka néninek, társaknak). Kaptak egy titkos küldetést is aznapra: a dajka néniknek segítettek az ágyakon az ágyneműt megigazítani, az ágyakat elpakolni.
Boldog Dóra mondókája után a Visszajött a répa című mesét meséltem el Papírszínház segítségével.
Az egyik kislánynak ez az alkalom volt az utolsó Boldogságórája nálunk, januártól egy másik óvodába jár majd. Körbeálltuk, majd egyesével megöleltük és elbúcsúztunk tőle.
A tevékenység lezárásaként a hónap dala meghallgatása közben a gyerekek kiszínezték a munkafüzetben található színezőt, elvezették a kismadarakat az odúhoz, kiegészítették az ábrákat, végül több jó cselekedet jelet (szívet) színeztek, ezeket olyan személyeknek adták oda, akiket szeretnek, akik fontosak nekik (többen adták oda barátjuknak és óvodai dolgozónak).
A december mindig az ünnepvárás, a szeretet, és a jó cselekedetek jegyében telik. Eljön hozzánk a Mikulás, meggyújtjuk az adventi gyertyákat, karácsonyi díszbe öltöztetjük az óvodát, a csoportszobát.
Különleges élmény a gyermekeknek, amikor az adománygyűjtés időszaka kezdődik közösen a családokkal. Segítünk a csomagolásban, közben beszélgetünk arról, hogy milyen szerencsés helyzetben vannak, mert nekik mindenük megvan, sosem nélkülöznek. Tudják, hogy vannak olyan családok, akik segítségre szorulnak. Ennek tudatában sokkal jobban értékelik az őket körülvevő környezetet, amiben élnek.
Ebben az évben ellátogattunk egy otthonba, ahol idős emberek élnek és ott, mint jóságos karácsonyi kismanók versekkel, énekekkel és a gyermekek keze által készült ajándékaikkal hoztuk meg az ünnepi hangulatot az idős embereknek. Ez is az érzékenyítés része. Fontosnak tartom, hogy mindig mindenkire gondoljanak a gyermekek – emberekre, állatokra, természetre, mert ez nemcsak egy alkalomra szól, hanem mindennapjaik részévé kell válnia.