A decemberi hónap témája a Jó cselekedetek voltak. Már hagyománnyá vált, hogy a hónapot a jeles napokkal kezdjük. Nagyon tetszett ebben a hónapban az osztálynak a tea és a csúnya karácsonyi pulcsik világnapja.
Nem maradt el a szokásos adománygyűjtés sem. Számos ajándékcsomaggal, ruhával, játékokkal tartós élelmiszerrel segítettük a rászoruló gyerekeket és családokat.
Interaktív mesékkel és feladatokkal idéztük meg a karácsony varázsát, meditációs hanganyaggal készítettük fel a lelkünket. Koncentráltunk pozitív tulajdonságainkra, majd megismerkedtünk az öt szeretetnyelvvel. Ez a hónap nagyon alkalmas volt arra, hogy átéljék a gyerekek, hogy képesek valami olyat tenni, amitől jobb lesz a világ.
Áldott, békés ünnepeket!
Boldogító jó cselekedetek
Ebben a hónapban igyekeztünk minden percet kihasználni, hogy jót cselekedjünk.
A gyermekek nagyon segítőkészek voltak, nagyon figyeltek egymásra. Ha valaki kiborította a játékát segítettek azonnal felszedni. Ha valaki tüsszentett futottak a zsebkendőért. Segítették egymást az öltözködésben, a tisztálkodásban a fésülködésben. Minden jócselekedetet egy jóságszívecskével jutalmaztam, ami motiválta őket a minél több szívecske gyűjtésében. Sok közös programot szerveztük , ami örömmel töltötte be a gyermekek szívét. Sütöttünk mézeskalácsot, szülös karácsonyt szerveztünk ahol a szülőket ajándékkal, műsorral leptük meg. Együtt készültünk a szeretet ünnepőre. Ünnepi asztalnál ebédeltünk. Vártuk a Mikulást majd a Jézuskát.
A legnagyobb jócselekedetünk a kerületi fellépés volt, amikor a főtéri nagy színpadon karácsonyi hangulatot varázsoltunk a nézőknek, hirdetve a közelgő szeretet ünnepét.
Decemberben (advent idején) a másokra való odafigyelés, a jó cselekedetek, az ajándékozás öröme került a középpontba. Sokat beszélgettünk a témáról, és az utolsó tanítási napon (mely karácsonyi műsorok, vásár, ajándékozás napja volt) az osztályban megajándékoztuk egymást.
„Jó cselekedetek gyakorlása”
A foglalkozást relaxációval kezdtük Prof. Dr. Bagdy Emőke ajánlásával „Tüdőtakarítás”és
„Az én hangom”.
Meghallgattuk Bagdi Bella : Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát.
Dobozba elhelyezett tükörbe belenéztek a gyerekek ,de nem mondhatták meg ,ki mit lát,titok volt, majd megbeszéltük ,kit láttak.
Fuss! Ölelj! játék tetszett ,futottak körben és taps jelre oda szaladtak valakihez és megölelték
egymást.
Két sorba álltak a gyerekek egymással szemben , bekötött szemmel indultak egyenként a szeretet folyosón ,közben simogatták mindaddig ,amíg a folyosó végére nem ért.
A foglalkozás végén,”Hála” képeslapot készítettek és annak adják aki tett értük valamit.
Jót cselekedni nemcsak elhatározás, hanem alkalom, helyzet, reagálás. A legjobb jó is balul sülhet el, ha nem a megfelelő pillanatban és megfelelő módon tesszük. Ez alkalommal ezt próbáltuk megvilágítani a gyakorlatok során. Nagyon érdekes volt a gyerekek megfogalmazása arról, hogy mi a jó, hogyan lehet jót tenni úgy, hogy azt mások jó szívvel el tudják fogadni. Az interaktív mese nagyon hasznos volt ebből a szempontból, a beleéés, a más érzéseinek, kétségeinek,, szomorúságának vagy vidámságának átélése nagyon tanulságos volt.
Beszámoló
Boldogságóra: 4. Boldogító jó cselekedetek
Időpont: 2024. december 2.-20.
Résztvevők: 4. osztály
A december hónap teljes egészében a jó cselekedetek téma jegyében telt el. A karácsony közeledtével nagyon sokat beszélgettünk a jó cselekedetekről, a segítségnyújtásról. A testvérosztállyal megtartottuk a közös Mikulás ajándékozásunkat. Luca napján búzát vetettünk és az időjárást figyelve naptárt készítettünk a 2025-ös évre vonatkozóan. Hagyományosan 4.-esek lévén Betlehemes játékkal készültünk, melyet előadtunk a Nyugdíjas Klubban, az Idősek Otthonában és az iskolai műsoron is. Nagyon megható látni, hogy mennyire feltölti a gyerekeket a szereplés, s az is tudatosul bennük, hogy örömet okozni nemcsak drága ajándékokkal lehet. Vélemény fogalmazó játékban reálisan megfogalmazták, hogyan látják egymás viselkedését az osztályon belül, s sértődés nélkül elfogadták a megfogalmazott konstruktív gondolatokat. Társasjátékos napot is tartottunk, ami szintén jó közösségépítő programnak bizonyult. Jó cselekedetként madáretetőket is helyeztünk el az iskola területén. Így folyamatosan gondoskodunk a madarakról, hiszen a madáretetőket folyamatosan feltöltjük napraforgómagokkal. A hónap során végzett tevékenységekből a gyerekek megtanulhatták, hogy az elfogadás, segítségadás, jó cselekedet, jóság, nagylelkűség, kedvesség, támogatás során még értékesebb emberré válhatnak.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A mesehallgatással és eljátszásával a jó cselekedeteket erősítettük a gyerekben. Elkészítettük a Jó cselekedet – pörgettyűt, ezzel is a jótetteket gyakorolhattak. A boldogságóránk rendhagyó volt, mert a délelőtt folyamán a gyerekek a szülőkkel együtt alkottak, készítettek különféle karácsonyi díszeket. Az együtt töltött idő hangulatát a „Jó emberré csak szívemmel válhatok” című Bagdi Bella-dallal, megvendégeléssel,forró teával, és ajándékozással is próbáltuk fokozni.
A Boldogító jó cselekedet témakörben a gyerekek a karácsony ünnepére készülve egymásnak rajzot készítettek és ezt ajándékozták egymásnak. Karácsonyi estet rendeztünk és a gyerekek ezen adták át, az egymásnak készített rajzokat.
Olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a csoportunk szociálisan nagyon érzékeny. Gyermekeink segítőkészsége, együttérzése napi szinten megtapasztalható. A beszélgetőkör alkalmával nagyon jó gondolatokat osztottak meg az óvodásaink, mely a boldogító jó cselekedetek megfogalmazását célozta meg. Néhány ezek közül: „-szeretni egymást, -ha szomorú megvigasztaljuk, -ha segítünk, boldognak érezzük magunkat, -tesóra vigyázni, -szegénynek nincs játéka odaadom az enyémet, -angyalcsomagot a szegényeknek adni, -ha aki sír, megvigasztalni, -osztozni, -az öreg, ha nem tud felkelni, akkor felsegítjük… Falunkban van egy nyugdíjasház, felvetettük a gyerekeknek, hogy ott családjuk nélkül élnek az öreg emberek. Mit gondolnak ők erről? A gyerekek mind azt mondták, látogassuk meg őket, mert biztos unatkoznak és az ő nagyszüleik is mindig örülnek, ha ellátogatnak hozzájuk! Felvettük a kapcsolatot az intézmény vezetőjével, aki boldogan fogadta a megkeresésünket. Összeállítottunk egy vers, dal repertoárt és minden gyermek készített szívecskét, amit szeretettel adtunk át az idős embereknek. Nagyon kellemes hangulatban telt az ottlétünk, még közös „szeretet játékra”, zongorázásra is sor került. A szülők is örültek, hogy gyermekeik részt vettek ebben a szemléletformáló kezdeményezésben, terveink között szerepel, hogy többször is meglátogatjuk az időseket.
December hónapban folytattuk a jól bevált jó cselekedet „cédulák” húzását minden gyertyagyújtáskor. Mindig megbeszéltük ki mit húzott, s próbálta mindenki megvalósítani nemcsak a saját jó cselekedetét, hanem amik elhangzottak a felolvasáskor, mindet.
Idén csatlakoztunk egy országosan indított kedvességhez, az Adventi képeslapküldéshez.
Képeslapokat rajzoltak, a hátuljára megcímezve számunkra idegen gyerekeknek karácsonyi jókívánságokat írtak, amit postai úton jutattunk el a címzetteknek.
Óriási örömmel készítették. A legnagyobb meglepetés pedig az volt, amikor ők is kaptak az „idegen” gyerekektől képeslapot, hiszen nem tudtak arról, hogy kölcsönös a küldés.
Nagyon örömteli decembert tudhatunk magunk mögött az idén.