A Boldogító jó cselekedet témakörben a gyerekek a karácsony ünnepére készülve egymásnak rajzot készítettek és ezt ajándékozták egymásnak. Karácsonyi estet rendeztünk és a gyerekek ezen adták át, az egymásnak készített rajzokat.
Boldogító jó cselekedetek
Olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a csoportunk szociálisan nagyon érzékeny. Gyermekeink segítőkészsége, együttérzése napi szinten megtapasztalható. A beszélgetőkör alkalmával nagyon jó gondolatokat osztottak meg az óvodásaink, mely a boldogító jó cselekedetek megfogalmazását célozta meg. Néhány ezek közül: „-szeretni egymást, -ha szomorú megvigasztaljuk, -ha segítünk, boldognak érezzük magunkat, -tesóra vigyázni, -szegénynek nincs játéka odaadom az enyémet, -angyalcsomagot a szegényeknek adni, -ha aki sír, megvigasztalni, -osztozni, -az öreg, ha nem tud felkelni, akkor felsegítjük… Falunkban van egy nyugdíjasház, felvetettük a gyerekeknek, hogy ott családjuk nélkül élnek az öreg emberek. Mit gondolnak ők erről? A gyerekek mind azt mondták, látogassuk meg őket, mert biztos unatkoznak és az ő nagyszüleik is mindig örülnek, ha ellátogatnak hozzájuk! Felvettük a kapcsolatot az intézmény vezetőjével, aki boldogan fogadta a megkeresésünket. Összeállítottunk egy vers, dal repertoárt és minden gyermek készített szívecskét, amit szeretettel adtunk át az idős embereknek. Nagyon kellemes hangulatban telt az ottlétünk, még közös „szeretet játékra”, zongorázásra is sor került. A szülők is örültek, hogy gyermekeik részt vettek ebben a szemléletformáló kezdeményezésben, terveink között szerepel, hogy többször is meglátogatjuk az időseket.
December hónapban folytattuk a jól bevált jó cselekedet „cédulák” húzását minden gyertyagyújtáskor. Mindig megbeszéltük ki mit húzott, s próbálta mindenki megvalósítani nemcsak a saját jó cselekedetét, hanem amik elhangzottak a felolvasáskor, mindet.
Idén csatlakoztunk egy országosan indított kedvességhez, az Adventi képeslapküldéshez.
Képeslapokat rajzoltak, a hátuljára megcímezve számunkra idegen gyerekeknek karácsonyi jókívánságokat írtak, amit postai úton jutattunk el a címzetteknek.
Óriási örömmel készítették. A legnagyobb meglepetés pedig az volt, amikor ők is kaptak az „idegen” gyerekektől képeslapot, hiszen nem tudtak arról, hogy kölcsönös a küldés.
Nagyon örömteli decembert tudhatunk magunk mögött az idén.
Ebben a hónapban az adventi időszakhoz csatolva foglakoztunk a jó cselekedetek témakörével. ehhez két mesét is kapcsoltunk:
1. Grimm: A Holle anyó
2. Karin Jackel: A legkisebb karácsonyi angyal
Mindkét mese több lehetőséget biztosított arra, hogy közösen feldolgozzuk, hogy mit is jelent számunkra a jó cselekedetek gyakorlása, és ez milyen hatást gyakorol a jó cselekedtetekben résztveőkre (” az adni” és a „kapni” örömteli pillanataira vonatkoztatva)
A szituatív játékok keretében a gyermekek önmaguk találták ki, majd játszották el azokat a konkrtét helyzetgyakorlatokat, amelyek során gyakorolhatták az óvodai hétköznapjaik során adódó segítségadás, támogatás pillanatait.
A foglalkozás eredményeként a „Tücsök” emblémánk még egy lépést „tett” a hegyen a lépcsőnkön a „Boldogságvárunk” felé. Ezt mindig közösen hajtjuk végre a gyermekekkel együtt a jól elvégzett feladat teljesítése jutalmaként.
Ebben a hónapban az adventi időszakhoz csatolva foglakoztunk a jó cselekedetek témakörével. ehhez két mesét is kapcsoltunk:
1. Grimm: A Holle anyó
2. Karin Jackel: A legkisebb karácsonyi angyal
Mindkét mese több lehetőséget biztosított arra, hogy közösen feldolgozzuk, hogy mit is jelent számunkra a jó cselekedetek gyakorlása, és ez milyen hatást gyakorol a jó cselekedtetekben résztveőkre (” az adni” és a „kapni” örömteli pillanataira vonatkoztatva)
A szituatív játékok keretében a gyermekek önmaguk találták ki, majd játszották el azokat a konkrtét helyzetgyakorlatokat, amelyek során gyakorolhatták az óvodai hétköznapjaik során adódó segítségadás, támogatás pillanatait.
A foglalkozás eredményeként a „Tücsök” emblémánk még egy lépést „tett” a hegyen a lépcsőnkön a „Boldogságvárunk” felé. Ezt mindig közösen hajtjuk végre a gyermekekkel együtt a jól elvégzett feladat teljesítése jutalmaként.
Ebben a hónapban az adventi időszakhoz csatolva foglakoztunk a jó cselekedetek témakörével. ehhez két mesét is kapcsoltunk:
1. Grimm: A Holle anyó
2. Karin Jackel: A legkisebb karácsonyi angyal
Mindkét mese több lehetőséget biztosított arra, hogy közösen feldolgozzuk, hogy mit is jelent számunkra a jó cselekedetek gyakorlása, és ez milyen hatást gyakorol a jó cselekedtetekben résztveőkre (” az adni” és a „kapni” örömteli pillanataira vonatkoztatva)
A szituatív játékok keretében a gyermekek önmaguk találták ki, majd játszották el azokat a konkrtét helyzetgyakorlatokat, amelyek során gyakorolhatták az óvodai hétköznapjaik során adódó segítségadás, támogatás pillanatait.
A foglalkozás eredményeként a „Tücsök” emblémánk még egy lépést „tett” a hegyen a lépcsőnkön a „Boldogságvárunk” felé. Ezt mindig közösen hajtjuk végre a gyermekekkel együtt a jól elvégzett feladat teljesítése jutalmaként.
Az adventi készülődés csoportunkban négy hetet ölelt fel. Így a négy hét alatt egy -egy témában mélyültünk el. A gyermekek cselekedtetését külső helyszíneken is megerősítettük, sok új élménnyel gazdagodtak.
Relaxációs gyakorlat: „Kincset rejtek, nem mutatom, kincset rejtek, megmutatom”
Dal: Jó emberré csak a szívemmel válhatok.
Hogyan okozhatnék örömöt? – spontán beszélgetés
Interaktív mese: Mentovics Éva: Mióta van csillag a karácsonyfák csúcsán – irányított beszélgetés
Mesebeli segítők – munkafüzeti feladat megoldása szóban
Jócselekedet-pörgettyű készítése
Minden megvan? feladat megoldása
Adventi terveink – A pörgettyű segítségével minden nap két jótettet megvalósítunk
Jó okom van rá
Záró meditáció: „Ha jót teszek, jobbá leszek…”, A naplóban megjelennek a jótettek is rajzzal.
December
Sok, sok pozitív érzelem, küldetés, szolgálat, a három legfontosabb szó, amit kiemelnék a decemberi Boldogságórákról. Hálával tölt el, hogy a saját napközis csoportomon kívül iskolánk vezetőjétől lehetőséget kaptam arra, hogy több osztályban is megismerhetik a gyerekek a Boldogságórák anyagát.
Saját csoportomban heti egy órát, a Boldogság klubban heti két órát és a felső tagozatban heti két órában szervezhetek foglalkozásokat osztályfőnöki órák (közösségi nevelés) keretében. Mindegyik óra alapos felkészülést igényel. A tervezésnél törekszem a Boldogságóra Integrált Program megvalósítására. A foglalkozásokon helyet kap az alapprogram, mindfulness gyakorlatok, az önbizalom erősítése és az erősségek felfedezése.
A sok, sok kedves szó, az egymásnak írt pozitív üzenetek mellett ebben a hónapban a következő programokat emelném ki:
Az algyői 75 év feletti idős emberek minden évben csomagot kapnak az önkormányzattól. Szeretettel készítettünk ezekbe a csomagokba a saját csoportommal képeslapot rajzzal és egy-egy hála üzenettel.
Az Algyői Generációk Egyesülete „Karácsonyi jótékonysági gyűjtést” indított a helyi családok megsegítésére. Ebbe is örömmel kapcsolódott be iskolánk.
Az Ágota Alapítvány „Hozz egy csokit az iskolába!”felhívására is érkezett csokoládé az iskolánk tanulóitól.
Hálával írhatom, hogy ebben a hónapban sok mindent tettünk egymásért, másokért.
A december hónap az adventi, karácsonyi várakozással telt. Erre a hónapra már nagyon elfáradnak a tanulók, mégsem feledkeznek meg a családi, testvéri szeretetről, amit egymás iránt éreznek. Ilyenkor a tanulótársak, az idegen emberek felé is jobban nyitnak, ismerkednek, barátkoznak. A hónap témájával kapcsolatos tudnivalókat átismételtük, rendszereztük. Meghallgattuk a boldogságóra program dalait, zenéit. Elkészítettük, kiemeltük a számunkra fontos feladatokat, programokat. Kihasználtuk a hónap adta lehetőségeket. Gyakoroltuk a kedvességet, az érzelemnyilvánítást. Sok tanulságos véleményt, következtetést vontak le a tanulók.