Osztályommal sokat beszélgetünk arról, hogyan lehet segíteni egyszerű hétköznapi dolgokkal másokon. A óra elején arról kérdeztem őket, hogy otthon milyen módon szoktak segíteni a szüleiknek. Ezután megkértem őket, hogy színes lapból vágjanak ki karácsonyi díszeket, s erre rajzolják le a jó cselekedeteket. Együtt készítettünk egy nagy fenyőfát, s arra felragaszthatták a díszeiket.
Boldogító jó cselekedetek
Osztályommal sokat beszélgetünk arról, hogyan lehet segíteni egyszerű hétköznapi dolgokkal másokon. A óra elején arról kérdeztem őket, hogy otthon milyen módon szoktak segíteni a szüleiknek. Ezután megkértem őket, hogy színes lapból vágjanak ki karácsonyi díszeket, s erre rajzolják le a jó cselekedeteket. Együtt készítettünk egy nagy fenyőfát, s arra felragaszthatták a díszeiket.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Decemberben összegyűjtöttük és lerajzoltuk a „jócselekedeteinket”.
Ebben a hónapban, advent idején az volt a csoport célkitűzése, hogy szívvel-lélekkel sok jó cselekedettel tegyük szebbé, boldogabbá egymás napjait.
A hónap elején elindult a „Jószívű” cím elnyerése verseny. A gyermekek a szívvel ellátott borítékjukban egész hónapon át gyűjtögették a jóságkártyákat. A játékba mi pedagógusok, dajka néni és a szülők is beneveztek.A gyermekek otthon is gyűjthették a jóságkártyákat, törekedhettek a jó cselekedetekre vagy figyelhették szüleik jó tetteit.
A díjkiosztóra sajnos betegségek miatt nem került sor, ezért január első hetében ünnepélyesen fogjuk átadni a ” Jószívű” díjat.
A gyermekek a „Szeretetkörben” naponta öleléssel köszöntötték egymást és mesélték el a jó cselekedeteiket.
A ” Szívem kertje” című mesét is nagy szeretettel hallgatták, hamar elsajátították a „Boldog,boldog, boldogság” című mondókát és gyakran ismételgették is a csoportban.
Elmélyültünk a Bagdi Emőke ” Jó cselekedetek” meditációján, amiből megtanultuk, hogy jobb adni mint kapni. Ennek hatására néhány gyermek külön készített ajándékot a csoportnak.
A hagyományokhoz híven az ünnepre való készülődést a szülős karácsonyunk zárta. A gyermekek jókívánságai után bemutattuk a szülőknek is a hónap dalát, majd közösen díszítettünk mézeskalácsot, készítettünk angyalkát és színes tésztából karácsonyfát. Végezetül mécsessel a kezünkben az udvaron karácsonyi dalokat énekeltünk és így köszöntünk egymásnak áldott, békés, szeretetteljes Karácsonyt.
A hónap az advent jegyében telt. A várakozást a segítségadással, a jó cselekedetekkel kapcsoltuk össze. Mindenki húzott egy nevet, akit apró figyelmességekkel, pici, általa készített ajándékokkal lepet meg. Az angyalkázás során figyelmesség végtelen skáláján mentünk keresztül. Volt aki buztódító üzeneteket, elismerési kártyákat osztottak. Mások a munkában, az öltözésben vagy a pakolásban segítették ki a húzottjukat. Megint mások gyakori beszélgetésekbe kezdtek olyannal, akivel meghitt társalgást ritkán folytatnak. A legtöbben megérezték, hogy ki lehet a jótevője: (- Emese biztos engem húzott, mert mindig engem szólított fel a Narnia olvasásakor., – Szerintem Panna az én angyalkám, mert mindig elpakolta a táskám.)
Megbeszéltük a jó cselekedetek erejét, hogy aki kapja is örül, de igazán az a jó érzés, ha adhatunk. A hónap során sokszor játszottuk napindítónak a képzeletbeli ajándék című játékot. S páros munkában az ajánlott kezdőbetűk üzenete helyett SMS-eket írtunk. Ezek közül a legjobban sikerült: Angyali Dal Jut Hangként Otthonodba GYertyagyújtskor Karácsonyi Angyalok Piciny Játékával.
Az osztályközösségünkhöz tartozó családokról sem feledkeztünk meg. Régi szokást felelevenítve kántálni mentünk, hogy szebbé tegyük a karácsonyi várakozást. Utolsó tanítási nap a közös karácsonyi reggelink mellett adtuk át a másiknak készített meglepetéseinket.
A témakörhöz tartozó választható feladatok közül mi egy fát készítettünk, de nem gyümölcsfát, hanem egy fenyőt (karbantartónk segített az ágak összeszögelésében). Így az ágakra tobozokra rajzoltuk, hogy milyen hozadéka lehet a jó cselekedeteknek. Legtöbben a tea délutáni zsibvásáron való játékcserét, az angyalkázás, az iskolai fenyő feldíszítéséhez készített mézeskalácsok készítést, a kántálás és a luca napi szereplés örömeit, illetve a cipősdobozos akcióban való részvételünket ábrázolták illetve annak jutalmát.
Herman Ottó Tudásközpont Általános Iskola
Arról beszélgettünk, hogy a körülöttünk élő, számunkra fontos embereknek hogyan tudnánk örömet okozni, segíteni. Hogyan segítenek a gyerekek családjai, esetleg ők maguk másoknak? Mire van szükségük ezeknek az embereknek? Hogyan tudjuk megkönnyíteni az életüket?
Mindenki elkészítette a saját rajzát, majd összeállítottuk a gyümölcsfát.
A gyerekek kihúzták egymást, majd karácsonyi ajándéknak játékot készítettek egymásnak , és olyan kártyákat írtak, melyben a segítségüket ajánlották fel személyre szólóan.
Kecskemét Belvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola Városföldi Általános Iskolája
Adventi várakozás. Minden nap apró figyelmességgel, kedvességgel fordultunk egymáshoz. Béke, Hit, Szeretet, Remény.
Adventi gyertyagyújtási műsort az első osztályosok adták az iskolában.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagintézménye
Kis osztályom úgy döndött, hogy boldogító jócselekedteként meglepik a Mikulást egy dallal. A Télapó mindenkinek visz valami finomságot, ajándékot, őt viszont nem sokan ajándékozzák meg. A gyerekeimmel együtt hatalmas lelkesedéssel 2 hétig gyakoroltunk, készültünk. Elérkezett a nagy nap. A Mikulás megérkezett hozzánk. A zene elindult és…. a technika illetve az internet ördöge közbeszólt. A zene megszűnt és én már épp feladtam, hogy hiába gyakoroltunk. DE az én kis profi osztályom nem így tett. Végig énekelték a dalt, hatalmas örömet okozva a Mikulásnak, aki még táncra is perdült a kolléganőmmel. Nagyon büszke voltam, vagyok rájuk. Egy csöppnyi karácsonyi csoda. Imádni való gyerekek❤!!!
Budapest XVI. Kerületi Általános Iskola
I. Pizzát készítettünk
II. „Boldogító üzenet” kártyáztunk; megbeszéltük :Kire? Mi? igaz; javaslatokat tettünk egymásnak.
III. Boldogító üzeneteket küldtünk egymásnak
Ebben a hónapban egymást érték jó cselekedeteink, hiszen közeleg a karácsony!
A gyerekek már az előző hónapban elkezdték gyűjteni a csokoládékat azoknak a gyerekeknek, akik kórházban töltik az ünnepeket. Akik voltak már kórházban, elmondták, milyen rossz, ott, hát összefogott az egész óvoda, és 117 tábla édességet sikerült összegyűjtenünk és postára adnunk, hogy felvidítsuk azokat, akik rászorulnak.
Óvodánk vezetője kandallót álmodott az aulába, mi pedig hozzáfogtunk, hogy megvalósítsuk. Egyikünk a dobozokat rakta össze, másikunk a téglás tapétát hozta. mikor elkészült, megcsodálták.
– Kéne még rá fenyőág! – És már hozták is.
– Tűz nem lesz benne? Majd én megcsinálom! Hozok fát is hozzá!
– Nem kell rá óra? Nekem van.
– Jó lenne mellé hintaszék! – És másnapra ott volt. Így készült el a dekoráció, ami mindenkit fogad, aki belép intézményünkbe. Mindannyiunk ötlete, keze munkája benne van és olyan jól sikerült, hogy a szülők ezzel a háttérrel fényképezik gyerekeiket.
A gyerekek szüleiknek készítettek ajándékot az ünnep alkalmából. Bébiételes üvegeket kentek be ragasztóval, beszórták kristálycukorral. Mi szalaggal díszítettük és becsomagoltuk. A gyerekek átadták szüleiknek, akik örömmel fogadták a kedvességet.
A falu nyugdíjasainak is készítettünk apró ajándékot és egy rövidke műsort. Nagyon hálásak voltak az apróságok dalaiért, verseiért.
Boldogságóra foglalkozásunkat lazító gyakorlattal kezdtük:
Hóember vagyok… , Jégcsap vagyok…,
Kaptam egy simogatást, küldök egy ölelést játékkal folytattuk ( ölelést, simogatást, puszit, kézfogást, masszírozást lehetett átadni egymásnak).
Aztán Boldog Dóra jött el hozzánk és a Hétszínvirág című mesét hozta el nekünk. A mese után megkérdeztem a gyerekektől, ők mit kívánnának a virágtól. Először ajándékokat kértek maguknak, aztán azt is, essen a hó, mindenki kapjon ajándékot, és mindenki legyen boldog!
B.B.: Jobb veled a világ című dalára vonatoztunk, táncoltunk és fölragasztottuk a boldogságvár következő lépcsőfokára a boldogító jó cselekedetek jelét és felsoroltuk, mit kell tennünk ahhoz, hogy feljuthassunk a várba: Hálásnak kell lennünk minden jóért, észre kell vennünk minden rosszban a jót, barátkoznunk kell a pajtásokkal, és jót kell tennünk másokkal.
Az órát követő napon karácsonyoztunk a csoportban, ahol szülők és gyerekek együtt bontották az ajándékokat és együtt játszottak egy délelőtt és megérezhették, milyen jó, hogy egy kicsit mindannyian összetartozunk!