A Boldogságórán a Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézményének Csiga-biga csoportos óvodásai ebben a hónapban az „Itt a tél, itt az advent” nevű feladatot választották. A karácsonyi ünnepvárás során karácsonyi dekorációt készítettünk egy másik óvodás csoportnak, a Katica csoportnak.
Boldogító jó cselekedetek
December az adventi készülődés időszaka, amire én évek óta különös hangsúlyt fektetek. Idén ezt összekapcsoltam a boldogító jó cselekedetekkel. A téma feldolgozását a mese megbeszélésével és a hozzá kapcsolódó feladatokkal kezdtük, de minden nap foglalkoztunk a témával, a különböző mesék, versek, kisfilmek segítségével, amit az interneten találtam. Páros feladattal oldották meg a kezdőbetűk üzenete című feladatot, ahol nagyon ötletes mondatok születtek. Az adventi kihívás segítségével igyekeztem a családot is bevonni a havi témába.
Volt egy óriás karácsonyfánk 24 csomaggal, amit azok a gyerekek színezhettek ki, – naponta egyet-egyet – akik aznap valami jót cselekedtek. Mondanom sem kell, minden nap több gyerek állta körül a színezőt. Ezek a gyerekek választhattak maguk, vagy valaki számára egy kis ajándékot is.
Egy internetes felhívás kapcsán megismerkedtünk Hétvári Andrea költőnővel és verseivel, melyek közül egyet meg is tanultunk. Közelebbi kapcsolatba kerültünk a költőnővel, aki hangüzenetet is küldött a gyerekeknek, majd mi is elküldtük neki karácsonyi és újévi jókívánságainkat ugyanilyen hangüzenetben.
Az egyik alkalommal jókívánságaikat fogalmazhatták meg a tanulók, amiből tablót készítettünk, majd az utolsó tanítási napon a novemberben megírt képeslappal szereztek örömet osztálytársaiknak. Tőlem is kapott mindenki egy szép képeslapot, és remélem, hogy sok gyereknek szereztem így én is örömet, és sokáig megőrzik a szívükben ennek a hónapnak, és az adventi készülődésnek a lényegét. Ahogy azt Teréz anya mondása is tartja: nagy dolgokat nem tehetünk, csak kicsiket, nagy szeretettel.
Somogyi Rezső Általános Iskola
A Boldogságórán arról beszélgettünk, egy kis elsős milyen jó cselekedetekkel tudja boldogabbá tenni környezetét és vele önmagát is.
Arra jutottunk, a kis dolgok is okozhatnak nagy örömöt.
Áldott ünnepeket mindenkinek!
1.b
Meghallgattuk a hónap dalát, majd a mese kapcsán beszélgettünk arról, hogyan tudunk jót tenni másokkal. Elmondták személyes élményeiket, majd le is rajzolták jótetteiket. A hónap során apró kis rajzos ajándékokkal és figyelmességekkel kedveskedtek egymásnak.
A jól megszokott indító relaxáció után a hónap dalának meghallgatása remek bevezetése volt a témának. Megbeszéltük, miért éppen a december a jócselekedetek hónapja. Ilyenkor nyitottabbak, segítőkészebbek vagyunk másokkal szemben. Iskolánk alsó tagozatosai lelkesen vettek részt a cipősdoboz akcióban, ezzel segítve a rászoruló családokat. A jó tettek a mi lelkünket is örömmel, elégedettséggel töltik el.
Fiú és lány csoportot alakítottunk, feladatuk az volt, hogy az ellenkező csoport tagjait milyen ajándékkal, jótettel lepnék meg.
Később elkészítettük a jócselekedeteink fáját. Az ünnepek közeledte miatt karácsonyfát díszítettünk. Díszeket vágtunk ki színes papírból, amelyre felkerültek az ünnepi fogadalmak. Ezekkel díszítettük fel a fánkat.
Decemberben a hagyományTeremtők úgy döntöttek, hogy nem elégszenek meg az egy boldogságórával és a jó cselekedeteket az egész hónapban gyakorolni fogják. Szorgossan dolgoztak és készülődtek a szünetekben és a szabadidejükben is.
A csoport fele szeretett volna másoknak örömet okozni a gyönyörű ünnepi diszítésel, a másik fele karácsonyi üdvözlőlapokkal akart kedveskedni az iskola diákjainak. Mind a kettő terv remekül sikerült!
A diszítők szinte az összes diákot bevonták az ünnepi készülődésbe, így let sok ötletes díszelem az iskolánkban. Az Igazgatónőnk jóvoltából a karácsonyfa diszítésével kezdhetük a hónapot. Majd mire megérkezett a Mikulás már a folyosókat, a lépcsőházat és az osztálytermeket is fények és díszek ékesítették.
A hagyományTeremtők másik fele az üdvözlőlapok elkészítésén munkálkodott, majd ünnepélyesen adták át őket a többi diáktársuknak, nem kis örömet okozva ezzel.
A jó cselekedetek hónapját egy fergeteges sulibulival zártuk az egész iskola közreműködésével.
Decemberben ismét megszólalt a boldogság órára hívó dal. A gyerekek örömmel álltak körbe a szőnyegen. Megbeszéltük, mit jelent jót tenni, másnak örömet szerezni. Ezután mindenki megpróbálta elmondani, szerinte mi jót tett otthon a szüleinek, óvodában, a társainak, az óvó néninek. Első alkalommal kevés segítséget igényeltek a gyerekek. Ezután hetente egy-két alkalommal spontán elmerültünk a témában, egyre kevesebb segítséget osztogatva. Minden alkalommal a jó cselekedetek felsorolásával kezdtük a foglalkozást. Nagy örömmel játszották a jóságos manó játékunkat. Igaz, hogy első alkalommal pontosítani kellett az elgondolásaikat. Nagyon élvezték, hogy mindannyian valamelyik társuk manócskái lehettek titokban. Rendkívül viccesnek találták, hogy akinek jót tettek az nem tudhatott róla, hogy ki tette neki azt a jót. Igyekeztek, hogy ez ki ne derüljön. A játék végén nagy örömmel és csodálkozással mondták el, hogy ki a manó és ki az akinek jót tett. Néhány gyerekkel szituációs játékot játszottunk, amikor eljátszották, hogy segítettek otthon az anyukájuknak vagy mivel lepték meg, pl. kitakarították a szobájukat, mire hazaért. A hónap zenéjének hallgatása közben nagyon készültünk az adventre és a karácsonyra. A dekorációs anyagok közül, amiket készítettek a gyerekek szeretettel ajánlunk fel néhányat egy óvoda számára az advent és a karácsony jegyében. Ezekkel az alkotásokkal kívánunk áldott karácsonyt és boldog békés új esztendőt.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
December 18-án megtartottuk az esztendő utolsó Boldogságóráját. A karácsony előtti hangulatban a gyerekek különösen fogékonyak voltak erre a témára, szívesen beszéltek a jó cselekedetek fontosságáról, hatásáról. E hónapban mindenki vállalt személyes jó cselekedetet, s most meséltek erről. Befejeztük a már korábban megbeszélt s elkezdett osztály- jócselekedetet: hátrányos helyzetű ovisoknak (előre egyeztetve az óvónőkkel) rénszarvast készítettek kartonból (szájában nyalókával), s egy doboznyi édességet is hoztak a gyerekek. Mindenki részt vett az ajándékozásban s az ajándékkészítésben.
Mivel ez a hónap az adventi készülődésről is szólt összekapcsoltuk nagyon sok boldogító jó cselekedettel. Természetesen feldolgoztuk a témát,hogy miért boldogítanak a jó cselekedetek,miért érdemes gyakorolni és miért jobb adni mint kapni. A kőleves példáján keresztül beszéltünk a jótettekről,önzetlen segítségről. Megfogalmazták ,majd lerajzolták mi mindenre van szüksége egy jótevőnek. Mindenki megrajzolta,kiszínezte a saját jótevőjét. Mivel közeleg a karácsony megrajzolták a „mi karácsonyfánkat” . A fenyőfának a díszei, gömbjei egy-egy jó cselekedetet tartalmaz. Természetesen nem maradhatott el a jótett kalendárium sem. Megrajzoltak egy 24 ablakból álló kalendáriumot és mindenki kiválasztotta hogy az adott napon milyen jó cselekedet,jótettet vállal. Mivel a jó cselekedetek összeköthetők így készítettek minden szülőnek szeretet befőttet a karácsonyfa alá. Nagyon élvezték ahogyan mindenki a saját ízlésének,ötletének megfelelően alakította és szebbnél szebb ajándékok készültek el. Azt gondolom ebben a hónapban igazán sikerült elmerülni a témában és a gyakorlatban is alkalmazni a jó cselekedeteket. Mindenkinek áldott karácsonyt kívánunk!