Boldogító jócselekedetek
1. Relaxációs gyakorlat: „Számolás – visszaszámlálás”
A tanulók becsukják a szemüket és lassan számolnak vissza tíztől egyig. Minden egyes számnál elképzelik, hogy teljesen nyugodtak, kipihentek és lazák. Ha elérkeztek az egyes számhoz, egy kis ideig élvezik a lazaság állapotát.
2. Megbeszélés segítő kérdésekkel
Mi számít jócselekedetnek?, Miért boldogítanak a jócselekedetek?, Ki, milyen jócselekedetet tett ma vagy ezen a héten?, Hogyan lehet jót cselekedni?, A jóság erősebbé tesz?, Milyen jócselekedetet kívánnál megtenni?, Mi az, amit megtennél, ha a legjobb barátod te magad lennél?
Kedvesség jótékony hatásainak megbeszélése (TK:120.)
3. Jócselekedetek gyűjtése
December 2-án minden tanuló húzott egy kártyát (3.sz.melléklet), amelyen egy szám állt 1-24-ig. A kártyákra rá kellett írniuk, hogy azon a napon, amit húztak milyen jócselekedet vittek véghez vagy milyen jócselekedet szeretnének tenni. Majd az utolsó Boldogságórán kirakták a táblára és közösen megbeszéltük. Ez lett az osztály decemberi Jótett naplója.
4. Karácsonyi dísz készítése
A tanulók egy előre kivágott fadísz egyik oldalára üzeneteket írtak, rajzoltak, a másik oldalára ráírták, hogy Jobb Veled a Világ!, szalagot kötöttek rá, majd egy általuk kiválasztott személynek adták át. Valaki az iskolában egy diáktársának, pedagógusnak, technikai dolgozónak, van aki az utcán egy ismeretlennek, van aki a családtagjának ajándékozta az általa készített karácsonyi díszt.
5. Jobb Veled a világ képeslap
A tanulók a megadott sablonnal készítettek képeslapot egy pozitív szeretetteljes üzenettel, amit a Boldogkőváraljai Gyermekotthonban lakó gyerekeknek küldtek el az összekészített ajándékdobozokkal.
6. Zenehallgatás
Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
7. „Legyetek angyalok!” – Adománygyűjtés
Iskolánk tanulói a Boldogkőváraljai Gyermekotthon lakóinak gyűjtöttek ruhát, játékokat, tartós élelmiszert, könyveket, melyeket dobozokba tettek, becsomagoltak, majd eljuttattak a gyermekotthonba.
Boldogító jó cselekedetek
„Minden ember legnemesebb öröme, ha valami olyant cselekedhetik, amelynek
tisztaságában nem kételkedik. Sem a cselekedet idején, sem a cselekedet után.”
(Tamási Áron)
Boldogságóra – December
Boldogító jó cselekedetek
Az óvodai nevelés során a jócselekedetek fogalmának megismertetése és gyakoroltatása fontos része az érzelmi és társas készségek fejlesztésének. Az adventi időszak véleményem szerint erre egy igazán szép lehetőség, hogy kidomborítsuk ezt a témát, mindamellett, hogy a mindennapokban is folyamatosan jelen van. A témára való ráhangolódást a gyermekek játék közbeni spontán megnyilvánulásának megfigyelésével tettem. A babakonyhai játék továbbfejlesztéseként az ünnepre készülődés és család témakörben vittem be játékkiegészítőket, amivel az épp ott játszó csoporthoz kapcsolódtam be. Közben beszélgetésbe kezdtünk, ki milyen jócselekedettel szokott segíteni az ünnepi készülődéskor. A játék közben elmondhatták sorban örömmel elmondták mit miben szoktak segíteni, milyen jócselekedetet szoktak végrehajtani. A csoportban a nap végén, a beszélgetőkörben is a dicséretekkel erősítjük meg a gyerekek által végre hajtott jócselekedeteket, amiket el is mondunk ki mit tett. Nagyon szépen meg is jelenik az egymásnak történő segítség nyújtás, a kicsik istápolása, az egymásért, vagy a közösségért végzett munkajellegű tevékenységekben. Az ünnepre készülődés során ilyen volt a közös adventi koszorú készítés, a mézeskalács készítés és sütés, a karácsonyi ünnepélyre a meghívók elkészítése. Mivel több hiányzó kispajtás is volt, az ő kis ajándékukat is egy-egy gyermek készítette el, akit maga választott, kiét szeretné. Örömmel és szeretettel végezték el, és beszélgettek közben, hogy most ezzel segítenek a kis társuknak. Mivel mi felnőttek is aktív részesei voltunk a jócselekedet beli tevékenységeknek – mivel hisszük és valljuk és gyakoroljuk, hogy az egymásra való figyelés és őszinte jelenlét is fontos jócselekedet – így már csak többnyire az elkészült közös munkákról készült fotó. Az adventi koszorún, amit közösen készítettünk, minden hétfőn meggyújtottuk a gyertyákat, körben állva pedig elmondhatták a gyerekek, ki milyen jócselekedetet hajtott végre otthon.
Összességében elmondhatjuk, hogy ezt a témát jól megértették és alkalmazzák a gyerekek, szépen meg is fogalmazzák, szavakba öntik jócselekedeteiket.
Zalavár, 2024. december 20.
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nagy izgalommal készültünk erre az órára. Körbeültük az asztalt és felidéztük a karácsonyhoz kapcsolódó ismereteinket. A gyerekek csillogó szemmel mesélték a karácsonyhoz fűződő élményeiket. Sajnos az egyik autista kisfiú nem kapcsolódott a beszélgetésünkhöz. Amikor a kedvenc dalukat énekeltük el kezdett sírni és kiabálni. A fenyőfa díszítésnél már elbújt és az ajtót csapkodta. Ilyenkor nála hagyni kell, hogy az érzelmei kijöjjenek. A többiekkel közben feldíszítettük a fenyőfát, meggyújtottuk az égőket. És mi volt a jó cselekedett?
A síró kisfiút magamhoz ölelve megnyugodott. Majd amikor mindenki elcsendesedett felvett egy fenyőfadíszt és feltette a fára. A többiek nagy tapssal jutalmazták. Meghatározó élmény volt azt hiszem mindenki számára.
A Jézuska sem maradt el. Egy volt tanítványom plüss állatokkal kedveskedett az osztályomnak. Mindenki a legkedvesebbet választhatta magának.
Ez volt a mi karácsonyunk!
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
„A LEGJOBB MÓDSZER, HOGY BOLDOGGÁ TEGYÜNK MÁSOKAT,
HA ÖNMAGUNKAT BOLDOGGÁ TESSZÜK.” (GRETCHEN RUBIN)
Az ünnep azé, aki várja! A csoda azé, aki hisz benne! És igen, az élet: csoda!
Idén a Derecskei Bocskai István Általános Iskolában decemberben kiderült, hogy vannak Angyalok! Teli van velük a Föld körüli szféra, bár már régóta nem látunk ott senkit. Szemünk az űrbe tekint, életet nem lát sehol, csak repülőket, viharfelhőket és holt csillagokat.
Nem tudunk róluk. Nem is mindig hiszünk bennük.
Van, aki azt mondja, nem léteznek.
Sajnos sokan elvesztették a csodát.
De nélkülük, az Angyalok nélkül nincs ünnep, és nincsenek hétköznapok sem. Intézményünk alsó tagozatának szerveztünk ANGYALVÁRÓ játékot. A Karácsonyi Angyalok arany színű borítékban rejtették el az üzenetüket az osztálytermekben. Angyalszív keresés, Angyalfutás és Angyali ének volt a három kihívás, amit mind a 15 osztálynak sikerült teljesíteni, sok-sok boldog percet átélve.
Mi Boldogságórás osztályok a hagyományt folytatva az idén is csatlakoztunk a helyi művelődési ház és a gyermekjóléti központ kezdeményezéséhez. A „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő akcióban tartós élelmiszerekből állítottunk össze csomagokat a derecskei rászoruló családoknak. A gyerekek és szüleik is megtapasztalták segítőkészségüket és együttérzésüket, a hasznosság érzését, amit megélhettek jó cselekedeteik segítségével. A jó cselekedetek összekötnek minket, hiszen érezzük, hogy egy közösséghez tartozunk. A jótékonyság a kapcsolódás egyik formája.
Közösen vittük el a csomagokat a gyűjtőpontra, ahol szívből zengtük a karácsonyi dalokat. Köszönjük a művelődési ház dolgozóinak a kedves fogadtatást, és a finom szaloncukrot.
A Boldogságórások tudják, hogy a szeretet az, ami megédesíti az életet, és összetart minket. Minden nap, ha egy pillanatra is, adunk belőle másoknak, így a világ egy kicsit szebbé válik. Hálásak vagyunk, hogy kapcsolódhatunk a Boldogságórások nagy családjához. Jobb velünk a világ!
Az adventi időszakban, mindenki megpróbál jobban odafigyelni a másikra, ráhangolódva a karácsonyra. Ezért is illett bele ez a Boldogságóra téma az ünnepre készülés időszakába.
Az Aranyoskák csoporttal a jó cselekedetekről beszélgettünk, és az volt a végkövetkeztetés, hogy néha annyira természetes számunkra, hogy észre sem vesszük, hogy a másik számára valami jót cselekedtünk.
Tudatosult a gyerekekben, hogy minden apró kedvesség, segítség vagy odafigyelés lehet jó cselekedet. Papírból kivágott díszekre kerültek gondolataik, amiket Tamási Áron idézete mellé tűztek a diákok.
Felolvastuk a: „Hófödte hegy” című történetet és mindenki elmondta, hogy miért az Idő segített a Szeretetnek.
A Szeretet a legfontosabb és ezt az Idő igazolja!- ez lett a beszélgetés végszava.
Végül elkészítettük a jótett naplóinkat.
A foglalkozás felépítését a módszertankönyv útmutatása alapján, valamint saját ötlet, a gyermekek javaslatainak hozzáadásával végeztem. Felépítése állandó köszöntés, csendjáték/relaxáció, személyiségfejlesztő dal meghallgatása, fogalomazonosítás, hozzá kötődő egyéni tapasztalatok megosztása, mese, mozgásos, kézműves tevékenységek a témához kapcsolódóan, a foglalkozás lezárása, zenehallgatás, a téma továbbadása. A foglalkozásokat meghittség, oldott légkör, jó hangulat, bizalom, őszinteség, nyitottság jellemzi. A megvalósítások során az a tapasztalatom, hogy a gyermekek együttműködőek és a foglalkozáson elhangzottakat viszik haza a családba, illetve saját élményeiket is megosztják a témával kapcsolatosan.
Egy anyuka arról számolt be, hogy gyermeke megkérdezte tőle, „anya – te tudod mi az optimizmus”? Az édesanya elmondta, hogy az volt a válasza, hogy igen tudom, de te tudod-e, hogy mi az optimizmus? Elmondanád nekem?
Megdöbbenve mondta, hogy képzeld, tudta és elmagyarázta!
A csoport folyosóján van egy „boldogságóra” tábla az adott hónap témájának megnevezésével, amire kimondottan, csak a boldogságórán elkészített gyermeki kézműves tevékenységek alkotásait helyezem el. A gyermeki munkák egy teljes hónapon keresztül ott vannak, hogy erősítsem, tudatosítsam, figyelmet szenteljek a hónap témájának, minden gyermek büszke legyen a munkájára és meg tudja mutatni szüleinek, nagyszüleinek, így elkerülhetetlenek a beszélgetések, a téma ismétlése.
A boldogságórákat egyedül vezetem, így nem akasztom meg annak folyamatát fotózással. A boldogságtáblán található alkotásokat pedig a szülők gyakran a gyermekek kérésére hazaviszik. Szülői jelzések alapján tudom, hogy vannak a csoportban olyan gyermekek, akik ezt a tevékenységet szeretik óvodánkban a legjobban.
Decemberi jó cselekedetünk az örömszerzésről szólt. Lelkesen tanultuk karácsonyi műsorunkat, amellyel megörvendeztettünk kicsiket és nagyokat egyaránt. Óvodásoknak, szép korúaknak és szüleinknek is örömkönnyeket csaltunk szemeikben.
A hét folyamán relaxációval ” Dagasztással” hangolódtunk a tevékenységekre. A téma kibontásában a Szívem kertje c. mese feldolgozása, megbeszélése sokat segített. A beszélgetőkör alkalmával minden gyermek elmesélhette, hogyan segítenek otthon szüleiknek, s milyen jó, hogy szeretetben, boldogságban készülhetnek otthon az adventi időszakban a karácsonyra.
A hét csúcspontjaként, együttműködési megállapodást kötöttünk a Báthory Általános Iskolával. Morvai Dóra tanárnő kezdeményezésére az Örökös Boldog Iskola és Boldog Óvoda program keretében gyermekeink közösen készítettek karácsonyfadíszt, melyeket ajándékba vittünk a helyi bábszínház fenyőfájának díszítésére.
A kézműves tevékenység zárásaként, ovisaink által készített barátságkarkötővel ajándékoztuk meg a nálunk vendégeskedő iskolásokat.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
A jó cselekedetek nagyon sok formáját gyakoroltuk ebben a hónapban.A kezdő beszélgető körben elmondták a gyerekek,hogy mi az amit leginkább köszönnek egymásnak a az elmúlt napokban.Figyeltek egymásra ,meghallgatták társaik szavait.Bagdi Bella:Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalára táncoltunk.Ezzel sikerült a beszélgetésünket megerősíteni,éreztetni a hálát és az örömöt.Az ünnepek közeledtével a gyerekekkel együtt fedeztük fel a jó cselekedetek erejét.Készítettünk minden napra egy jó tett tervet.Hétfő:Hozz örömöt másoknak!-megnevettetés.Kedd:Ajándékkészítés.-karácsonyi ajándék készítés,fenyőfa dísz a fára.Szerda:Etesd meg a madarakat!-madáretető elhelyezése,madáretetésCsütörtök:Hívj meg vendégeket!-adventi teázás.Óvodánk csoportjainak meghívása.
.Csütörtök:Nagytakarítás.-takarítás a babaszobában karácsonyra.Péntek:Hagyj üzenetet!-szivecskék otthonra,anyu ,apu papucsába.Minden jó cselekedetért kaptak egy szalma szálat.A legvégén az összegyűlt szalma szálakat a jászolba tettünk és betakartuk a kisjézuskát.Próbáltam én is valamivel meglepni a gyerekeket,és egy olyan mesét adtam elő nekik,amit úgy gondoltam,hogy tetszeni fog nekik.A hosszas keresgélés után bukkantam rá erre a történetre,amit én sem ismertem .Elmeséltem a Mikulásvirág legendáját .Az én örômôm sem maradhatott el a mese után,mely jó érzés töltött el.A vázában elhelyezett virágot, oda vitte két gyerek a Betlehembe. Majd minden nap azt vettem észre,hogy valamilyen tárgy ,rajz elvan rejtve
,vagy oda van téve ajándékként.Nem mondtak semmit csak cselekedtek.
A hét tettei egy apró figyelmesség,egy kedves szó ,egy saját készítésű ajándék csodákra volt képes.Nemcsak az ajándékozott,de az ajándékozó szívében is.Szeretettel vártuk óvodánk csoportjait egy csésze teára.Előtte takaritottak,termet rendeztünk,teát főztünk,terítettek.Varázsereje volt az előkészületeknek,mert minden gyermek azt tette amit szeretnék.A meghívott vendégek jól érezték magukat.Szeretett folyosón érkeztek,melyet táblán jelöltük .Így voltunk jóságosak ebben a hónapban.